Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij vanmorgen 10’.
Ben benieuwd, nogal vervelend aangezien het bereik toch flink lager is hierdoor.
Ik denk niet dat er veel impact is op het bereik.
De verwarming lijkt heel hard te gaan, maar dat lijkt maar zo omdat die in het gezicht blaast.
Toen ik de temperatuurinstelling verminderde, koelde de luchtstroom ook af.
Het lijkt er op dat de luchtstroom die anders verdeeld wordt over verschillende luchtinlaten, tijdens ontwaseming enkel op de ruiten komt. Die luchtstroom is hoe dan ook nodig om de gevraagde temperatuur te bereiken, of die nu verdeeld komt of enkel op de voorruit, maakt op zich weinig uit.
 
Het lijkt er op dat de luchtstroom die anders verdeeld wordt over verschillende luchtinlaten, tijdens ontwaseming enkel op de ruiten komt. Die luchtstroom is hoe dan ook nodig om de gevraagde temperatuur te bereiken, of die nu verdeeld komt of enkel op de voorruit, maakt op zich weinig uit.
De luchtstroom op “automatische ontwaseming” is bij mij veel warmer dan de normale luchtstroom. Hij lijkt bij “automatische ontwaseming” op de hoogste temperatuur te staan.
 
De luchtstroom op “automatische ontwaseming” is bij mij veel warmer dan de normale luchtstroom. Hij lijkt bij “automatische ontwaseming” op de hoogste temperatuur te staan.
Das mijn punt. Is hij warmer of voelt hij warmer omdat hij voor de volle 100% in je gezicht blaast?
Toen ik de wenstemperatuur verlaagde, koelde de luchtstroom af. Lijkt dus hoogste temperatuur zolang de temperatuur in de wagen onder de wenstemperatuur is.
In stand ‘auto’ wordt wellicht evenveel warme lucht aangevoerd, maar verdeeld over alle openingen en dus minder merkbaar.
 
Of het warmer aanvoelt of is weet ik niet maar weet wel dat als de temperatuur bereikt is de ontwaseming gewoon aan blijft staan en ook blijft verwarmen. Dit zou anders niet gebeuren. Merk toch echt dat ik einde van de dag stuk minder bereik heb dan wat ik normaal in de winter periode zou hebben. Maarja voor het gevoel is het ook gewoon fijner als de luchtstroom vanaf de juiste plek komt en niet alleen bij de voorruit. 😉
 
Of het warmer aanvoelt of is weet ik niet maar weet wel dat als de temperatuur bereikt is de ontwaseming gewoon aan blijft staan en ook blijft verwarmen. Dit zou anders niet gebeuren. Merk toch echt dat ik einde van de dag stuk minder bereik heb dan wat ik normaal in de winter periode zou hebben. Maarja voor het gevoel is het ook gewoon fijner als de luchtstroom vanaf de juiste plek komt en niet alleen bij de voorruit. 😉
Bij mij bleef ontwaseming op staan zonder warme lucht.
We hebben nu allemaal minder range wegens de koudere temperaturen.
Maar mijn ontwaseming stopt sowieso na 10 minuten. Ik zit wellicht op andere regels code, ondanks dezelfde softwareversie.
 
Bij mij bleef ontwaseming op staan zonder warme lucht.
We hebben nu allemaal minder range wegens de koudere temperaturen.
Maar mijn ontwaseming stopt sowieso na 10 minuten. Ik zit wellicht op andere regels code, ondanks dezelfde softwareversie.

In mijn geval blijft er dus warme lucht uit komen en de automatische ontwaseming staat de hele rit constant aan, zo'n 40 minuten lang van thuis naar werk en later op de dag ook weer terug van werk naar huis. Begrijp uiteraard dat het bereik nu weer minder is in de winter maar het bereik is dus nog eens een deel lager dan wat ik normaal tijdens de winter gewend ben. Ga er toch van uit dat dit door de ontwaseming komt want verder is er niets anders dan hoe het de vorige winter was.

Ik zie dat je een Model Y hebt, die is met warmtepomp dus daar kan het verschil al in zitten voor jou. Mijn Model 3 is een wat oudere van 2019 zonder warmtepomp. 😉 Verbruik is daardoor met verwarming veel hoger bij de mijne. En het verwarmen zelf zal ook wel wat anders gaan.
 
  • Like
Reactions: Phil V
In mijn geval blijft er dus warme lucht uit komen en de automatische ontwaseming staat de hele rit constant aan, zo'n 40 minuten lang van thuis naar werk en later op de dag ook weer terug van werk naar huis. Begrijp uiteraard dat het bereik nu weer minder is in de winter maar het bereik is dus nog eens een deel lager dan wat ik normaal tijdens de winter gewend ben. Ga er toch van uit dat dit door de ontwaseming komt want verder is er niets anders dan hoe het de vorige winter was.

Ik zie dat je een Model Y hebt, die is met warmtepomp dus daar kan het verschil al in zitten voor jou. Mijn Model 3 is een wat oudere van 2019 zonder warmtepomp. 😉 Verbruik is daardoor met verwarming veel hoger bij de mijne. En het verwarmen zelf zal ook wel wat anders gaan.
Wat ik doe is de temperatuur verlagen naar 19,5°C of naar 19°C als het nog te warm is.
Maar vanmorgen was hij 45 minuten bezig, toen was ik wel toe aan wat rust in de cabine en heb toen de boel maar op de hand gezet, fanspeed 1 tandje naar beneden en richting voeten, lichaam en vooruit.

Er staat nu een nieuwe update klaar, 40.2 dus hopelijk dat hij het bij deze bug fix update wat beter doet.
Nog niks gehoord van mijn service ticket.
 
Wat ik doe is de temperatuur verlagen naar 19,5°C of naar 19°C als het nog te warm is.
Maar vanmorgen was hij 45 minuten bezig, toen was ik wel toe aan wat rust in de cabine en heb toen de boel maar op de hand gezet, fanspeed 1 tandje naar beneden en richting voeten, lichaam en vooruit.

Er staat nu een nieuwe update klaar, 40.2 dus hopelijk dat hij het bij deze bug fix update wat beter doet.
Nog niks gehoord van mijn service ticket.

Vind het ook regelmatig zo vervelend dat ik het maar op handmatig zet. Toch wel jammer, automatisch werkte altijd prima voorheen.

Zelf ook nog niets gehoord op mijn ticket, ga eens een chatbericht sturen, kijken of ze daar wel op reageren. Heb inmiddels ook 40.2 geïnstalleerd maar zie geen verschil. Springt meteen weer op die automatische ontwaseming en gaat er niet vanaf.
 
  • Like
Reactions: Gyrolion
Vind het ook regelmatig zo vervelend dat ik het maar op handmatig zet. Toch wel jammer, automatisch werkte altijd prima voorheen.

Zelf ook nog niets gehoord op mijn ticket, ga eens een chatbericht sturen, kijken of ze daar wel op reageren. Heb inmiddels ook 40.2 geïnstalleerd maar zie geen verschil. Springt meteen weer op die automatische ontwaseming en gaat er niet vanaf.
Ik merk dat de buitenlucht temperatuur veel invloed heeft op het ontwasemen. >9 graden geen probleem. Hoe kouder dat et is des te langer is hij bezig. Tot dus non stop.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ik heb na bovenstaande ongeveer vier ritjes gemaakt waarbij de automatische ontwaseming aan ging. In alle gevallen stopte deze netjes na een aantal minuten. Nog voordat het te warm in de auto werd. Het lijkt dus opgelost.
Mr SpaceWagon, hoe gedraagt hij zich nu met deze nog koudere temperaturen?

Als het maar minuten is, bij welke service center had jij een afspraak gemaakt en onder welke kop?
 
Ik heb na bovenstaande ongeveer vier ritjes gemaakt waarbij de automatische ontwaseming aan ging. In alle gevallen stopte deze netjes na een aantal minuten. Nog voordat het te warm in de auto werd. Het lijkt dus opgelost.
Helaas moet ik hier op terug komen. Vandaag en gisteren wat ritjes gehad waarbij de automatische ontwaseming veel te lang aan bleef. Vanmorgen zelfs de hele rit van een half uur. De auto was allang warm en het was nergens warm.

Ik zit sinds kort op 2022.40.4.2. Wellicht dat die versie het (weer) kapot heeft gemaakt.

Ik heb Tesla bovenstaande laten weten. De afspraak staat nog open.
 
Ik vind zelf ook dat dat automatisch ontwasemen veel te lang duurt of veel te actief gebruikt wordt. Vanmorgen heb ik het na 10 minuten maar uit gezet, vanmiddag dacht ik eens kijken hoe lang, maar de hele rit van 25 km bleef automatisch ontwasemen aan staan. En dan krijg je toch koude poten hoor.
En verder geen enkel probleem met de AP gehad, zowel met TACC als met automatisch sturen. Ook geen melding van een camera die slecht zicht had.

Dan kun je toch ook wel de warmte naar de voetenruimte aanzetten lijkt me.
 
Ik heb het afgelopen weekend meerdere ritten van ongeveer een uur gehad. De automatische ontwaseming bleef steeds aan. Gevolg koude voeten (en handen). Dus dan zet ik handmatig alle luchtstromen aan. De voorruit blijft gewoon prima droog. Dus die automatische ontwaseming is zinloos. Tussendoor meerdere keren geprobeerd wat er gebeurt als ik terugschakel naar auto: binnen enkele seconden gaat de automatische ontwaseming weer aan en worden mijn voeten weer koud :(. Zit op 2022.40.4.2.
 
Ik vind zelf ook dat dat automatisch ontwasemen veel te lang duurt of veel te actief gebruikt wordt. Vanmorgen heb ik het na 10 minuten maar uit gezet, vanmiddag dacht ik eens kijken hoe lang, maar de hele rit van 25 km bleef automatisch ontwasemen aan staan. En dan krijg je toch koude poten hoor.
En verder geen enkel probleem met de AP gehad, zowel met TACC als met automatisch sturen. Ook geen melding van een camera die slecht zicht had.

Dan kun je toch ook wel de warmte naar de voetenruimte aanzetten lijkt me.
Heb je het gemeld bij Tesla?
 
Ik heb het afgelopen weekend meerdere ritten van ongeveer een uur gehad. De automatische ontwaseming bleef steeds aan. Gevolg koude voeten (en handen). Dus dan zet ik handmatig alle luchtstromen aan. De voorruit blijft gewoon prima droog. Dus die automatische ontwaseming is zinloos. Tussendoor meerdere keren geprobeerd wat er gebeurt als ik terugschakel naar auto: binnen enkele seconden gaat de automatische ontwaseming weer aan en worden mijn voeten weer koud :(. Zit op 2022.40.4.2.
Heb je het gemeld bij Tesla?