Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Nou in mijn M3 staat de airco altijd aan. Ding is altijd blauw. En geen beslagen ramen.

Maar, na de update heeft de auto “maar” 5 of 10 minutjes ontwasemt. Dus het lijkt gefixed te zijn voor nu!
Hier ook 2022.4.2 ontvangen.

Vanmorgen ging de automatische ontwaseming uit na een minuut of acht.

Gevoelsmatig nog te lang. Het was ook niet vochtig. En behoorlijk warm. Maar misschien let ik er nu teveel op. Het was gelukkig geen half uur hitte.

Wat me ook opviel (sinds dit probleem er is), is dat bij automatische ontwaseming er ook hete lucht naar de achterbank gaat. Dat is misschien altijd zo geweest. Maar ik vond het opvallend. Die lucht is heet en dat merken de achterpassagiers snel.
 
  • Like
Reactions: Gyrolion
Bij mij hebben ze nu gereageerd dat de ”de data er vanaf afstand goed uit ziet” en dat ik naar het Service Center moet komen. Die afspraak is over een week.

Ik heb gevraagd op basis van welke parameters de auto bepaalt dat de automatische ontwaseming aan moet. En wat die waarden dan waren bij een specifieke rit. Daarop heb ik nog geen reactie.
 
Jullie halen wat versies doorelkaar, hierboven heeft iemand het over 44.2, die wordt momenteel massaal gepusht.
Oops, mijn fout. 😅 Had het even snel gekopieerd van de post daarboven. Lijkt allemaal op elkaar met al die 2's en 4's. 😋

Zal het nu even juist doen. Zit momenteel paar dagen op 2022.40.4.2 en daarmee dus nog problemen. Maar krijg nu net ook 2022.44.2 binnen. Ben benieuwd.
 
Hier ook maar een service-request aangemaakt. Nog gewacht op 44.2 maar het probleem blijft aanwezig.
Het liefst van al zou ik gewoon de feature willen uitzetten. Ik bepaal zelf wel wanneer ontwaseming actief moet zijn. Op zijn minst een snelle optie om gewoon terug naar auto airco te gaan zonder ontwaseming zou ook al helpen.
 
Nou helaas pindakaas, ze hebben de thermal test gedaan, en deze was ok.
Ze konden in principe niks vinden, maar ze vinden het wel heel vreemd dat de auto 50 minuten lang aan het ontwasemen is.
Maar ze waren er al bang voor dat ze niks zouden zien. Dus hun gokken ook op een software dingetje.

Toevallig ook met een nieuwere model y proef gereden, en hier gedroeg de HVAC zich gewoon normaal. Deze had ook nog niemand gezien vandaag dus hij was goed koud en het was nog steeds rond de 5°C.

Begint wel meer te kriebelen om even over te stappen naar een nieuwtje.
 
Wat me ook opviel (sinds dit probleem er is), is dat bij automatische ontwaseming er ook hete lucht naar de achterbank gaat. Dat is misschien altijd zo geweest. Maar ik vond het opvallend. Die lucht is heet en dat merken de achterpassagiers snel.
Ook opvallend. De automatische ontwaseming gaat op ventilator-stand 6 én de achterbank krijgt volle bak warme lucht.

De handmatige ontwaseming (voorruit-icoontje indrukken) gaat op ventilator-stand 5. De achterbank krijgt geen luchtstroom.
 
Ook opvallend. De automatische ontwaseming gaat op ventilator-stand 6 én de achterbank krijgt volle bak warme lucht.

De handmatige ontwaseming (voorruit-icoontje indrukken) gaat op ventilator-stand 5. De achterbank krijgt geen luchtstroom.
Zojuist gezien dat de automatische ontwaseming op stand 7 ging. De handmatige ontwaseming gaat dan één stand lager. Die ging op 6.
 
Icoon op hoofdscherm plaatsen
Dat heeft geen zin, de automatische ontwaseming staat los van het icoon, deze word niet actief. Enige manier om het af te zetten is de airco MAN te zetten wat ik nu doe.

Handmatig, standje 3 of 4, graadje of 20 en dan verwarming naar voeten, lichaam en raam geeft meeste comfort momenteel.

Zet de Airco op uit en het verbruik gaat van 190 wh/km naar 150 - 170 wh/km. Dus je bent ook nog is zuiniger bezig, en de ramen beslaan vaak niet als de airco uit staat.
 
Dat heeft geen zin, de automatische ontwaseming staat los van het icoon, deze word niet actief. Enige manier om het af te zetten is de airco MAN te zetten wat ik nu doe.

Handmatig, standje 3 of 4, graadje of 20 en dan verwarming naar voeten, lichaam en raam geeft meeste comfort momenteel.

Zet de Airco op uit en het verbruik gaat van 190 wh/km naar 150 - 170 wh/km. Dus je bent ook nog is zuiniger bezig, en de ramen beslaan vaak niet als de airco uit staat.
Lijkt me erg overdreven verbruik van 190 naar 150, ik experimenteer er ook wel eens mee maar dat heb ik nooit gezien. Ramen beslaan volgens mij juist vaak wel als airco uit staat.
 
Vandaag mobile service monteur hier gehad. Zou eerst ~150 euro moeten betalen voor diagnose maar is uiteindelijk toch geschrapt, had er zelf ook al over geklaagd dat ik dat niet zou betalen aangezien zoiets alle Model 3's dit nu hebben blijkbaar. 😉 Alles is nagekeken, volledig in orde. Volgens hem ook iets in de software wat veranderd is ofzo maar hij wist het ook niet helemaal zeker hoe of wat. Ook niet of er een oplossing voor komt. Is weer afwachten op een volgende software update dus. 😔
 
  • Like
Reactions: Gyrolion
Vandaag mobile service monteur hier gehad. Zou eerst ~150 euro moeten betalen voor diagnose maar is uiteindelijk toch geschrapt, had er zelf ook al over geklaagd dat ik dat niet zou betalen aangezien zoiets alle Model 3's dit nu hebben blijkbaar. 😉 Alles is nagekeken, volledig in orde. Volgens hem ook iets in de software wat veranderd is ofzo maar hij wist het ook niet helemaal zeker hoe of wat. Ook niet of er een oplossing voor komt. Is weer afwachten op een volgende software update dus. 😔
Hopelijk dat dit dan op de een of andere manier bij Tesla word geflagged.
Want ik lees vrij weinig hierover op het internet.
 
Hopelijk dat dit dan op de een of andere manier bij Tesla word geflagged.
Want ik lees vrij weinig hierover op het internet.

Wordt ook nog te weinig over geklaagd denk ik. Tesla weet er in ieder geval nog niet veel over dus dan gebeurt er ook niets. Iedereen die ik tot nu toe spreek met een Model 3 zegt dit met de automatische ontwaseming ook te herkennen maar zien het niet direct als probleem.
 
Wordt ook nog te weinig over geklaagd denk ik. Tesla weet er in ieder geval nog niet veel over dus dan gebeurt er ook niets. Iedereen die ik tot nu toe spreek met een Model 3 zegt dit met de automatische ontwaseming ook te herkennen maar zien het niet direct als probleem.
Zolang het niet vriest in Californië weet Tesla er niets van.
 
  • Funny
Reactions: Firehuntah