Wat is de toegevoegde waarde van een nieuwe auto? Recentelijk stond ik voor de keus voor de aanschaf een nieuwe, elektrische, auto. Dit lijkt een Tesla MX te worden. Het is de enige die voldoet aan de noodzakelijke functionaliteit wat betreft bereik, ruimte en trekvermogen. Andere optie is deels fossiel rijden maar het uitgangspunt is dat dit vervalt.
Omdat de aanschaf van een nieuwe auto toch een behoorlijke investering is, heb ik onder andere gekeken wat een redelijk afschrijvingsperiode is van een Tesla MX.
De conclusies zijn verrassend. Een kleine samenvatting.
Technisch
In november 2013 heeft Elon Musk gezegd dan de aandrijving van een Tesla een miljoen mijl mee moet kunnen( ‘We changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being a million miles’). Het klinkt optimistisch maar een technische levensduur van een Tesla van 30 jaar lijkt niet onhaalbaar. Er zijn geen onderdelen die slijten of ze kunnen eenvoudig vervangen worden.
Economisch
Iets anders is de economische levensduur van een MX. Hierbij zijn naar de trends op gekeken op het gebied van de ontwikkelingen nieuwe auto’s.
Een ontwikkeling van Tesla springt er hierbij uit als een nieuwe ‘Disruptieve technolgy’, autonoom rijden. Is er over 8 tot 10 jaar nog een reden is om een auto te bezitten?
De auto’s zijn dan elektrisch, verbonden met een centraal regelcentrum, rijden zelfstandig, dwz zonder chauffeur, en komen op afroep naar je toe.
Vermoedelijk zal het aantal vervoersbewegingen toenemen maar het aantal auto’s met 90% afnemen.
De gevonden trends op basis waarvan deze conclusie over de economische levensduur tot stand gekomen is.
Zie ook:
Driving the new American century
Meet the Companies Building Self-Driving Cars for Google and Tesla (And Maybe Apple)
- De huidige auto’s staan gemiddeld meer dan 95% van de tijd stil, soms op dure grond of in dure gebouwen.(CBS 2014 114miljard km, 7,9 miljoen, 60km/uur = 240 uur gebruik per jaar is minder dan 3%)
- Daling kosten elektriciteit uit zon 10% per jaar, stand 2016 $0,056/kWh (Swanson’s Law, Tegenlicht 13 maart 2016)
- Daling kosten batterij 12% per jaar, stand 2018, $145 / kWh (GM introductie Chevrolet Bold)
- Daling kosten lidar, de belangrijkste sensor, van $80.000 naar $100 in 2108( Zie link)
- 360graden camera’s voor $1.000
- Beschikbare draadloze verbindingen 16mbit. (Robin mobile 2016)
- Groei beschikbare processor capaciteit in auto met een factor 100( Vertraagde wet van Moore, specifieke processors, zie artikel)
- Beschikbare ervaringsgegevens in de auto over de omgeving minimaal 1000 keer meer dan nu(Tesla gebruikt elke auto om informatie te verzamelen over de wegen. Zoals google dit doet met enige honderden auto’s, doet Tesla dit met alle geleverde auto's, honderdduizenden)
- Ontwikkelingen van nieuwe algoritme zoals deep learning en AI via neurale netwerken.
Op dit moment wordt er door Tesla hard gewerkt aan de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Misschien zijn de S, de X en de 3 gewoon onderdeel van hun ontwikkelingspoot. Op basis van de trends zijn geen redenen te noemen waarom de techniek niet in 2021 afgerond is.
Doorgerekend, in 2022 kost een autonoom rijdende elektrische auto €25.000, rijd deze voor minder dan €0,01/km. Daar boven op komen nog wel de bijzondere belastingen voor autorijden zoals voor onderhoud wegen en accijns om de staatskas te vullen.
De overgang van paard naar auto duurde 17 jaar, inclusief bouwen infrastructuur.
Toen de iPhone en smartphone kwamen was het apparaat duur, waren de verbindingen slecht en begreep niemand wat het voordeel was. Maar in 5 jaar was het rond.
Voor autonome rijdende auto’s is de infrastructuur aanwezig en ze zijn goedkoper. En iedereen begrijpt het voordeel van een auto met chauffeur zonder de kosten van de chauffeur. Er is geen reden te bedenken dat de overgang naar publieke auto’s in alle soorten, maten, voor elke afstand en in elke prijsklasse niet in enkele jaren afgerond zal zijn.
Financiële druk vanwege individuele voordelen:
- Het kunnen werken in de auto en daarmee de vermindering van de tijd die mensen zonder productie in verkeer zullen door brengen zal een extra productiviteit geven van zeker 2 miljoen uur per dag(€25 miljard/jaar).
- Het aantal verkeersdoden zal tot onder de 100 zakken, het aantal gewonden tot onder de 2.000 en de bijbehorende besparing zeker €10 miljard.
- De benodigde parkeerruimte in de stad zal vrijwel nihil zijn. Honderdduizenden parkeerplaatsen van 10m2 op dure locaties vallen vrij, dit levert miljarden op aan een exploiteerbare stedelijk locaties.
- De autonome auto kan zich specialiseren. De huidige auto is een compromis tussen de veel gebruiksdoeleinde van de eigenaar. Een auto op afroep zal gespecialiseerd zijn voor het doel van de reis. Klein en wendbaar voor een stadsrit, luxer voor een lange rit naar het buitenland, en met bagageruimte voor de vakantie.
- De verzekeringskosten zullen met 90% dalen, jaarlijks zal €5 a 6 miljard aan premie geld vrijvallen.
Er zijn ook voordelen wat betreft de CO2-emissie en de footprint. Deze zullen niet tegen werken maar zijn niet nodig voor de overgang.
De verliezers:
- De productie capaciteit van de auto industrie is voldoende om alle benodigde auto’s in 7 maanden te maken. Daarna kan de productie capaciteit met 95% worden teruggebracht.
De automobielindustrie zal dan worden weggevaagd. Zoals Nokia en Blackberry binnen enkele jaren na de introductie van de iPhone/smartphone verdwenen zo zullen ook het gros van de automobiel merken verdwijnen.
- Met de autoindustrie zullen de staal industrie, olie industrie en dienstverleners aan vervoer, autoservice bedrijven, ANWB, Verkeer geleidingsbedrijven etc. weggevaagd worden.
- Autonome auto’s maken minder ongelukken. De autoverzekeringsbranche inclusief schadeafhandeling wort genihiliseerd.
- De parkeerdienstverlening verdwijnt, talloze parkeergarages worden afgeschreven.
- De branche voor taxi en chauffeurs diensten verdwijnt. De auto wordt onderdeel van het openbaar vervoer, kan het bestaande openbaar vervoer kunnen concurreren?
Zeker 10% van de economie vereist een herontwikkeling. En in Duitsland, van wie we grotendeels afhankelijk zijn, is schade nog groter.
En er zijn voorbeelden van onderschatten: Tech Time Warp of the Week: Watch Steve Ballmer Laugh at the Original iPhone
Risico’s:
Maar riskant zijn de nieuwe economische machten. Het bedrijf dat de autonome auto gaat bouwen, leasen/verhuren/opereren zal deze centraal aansturen ivm met de verzameling van kennis en facturatie. Het is de vraag of hier niet een ook een Amerikaans monopolie ontstaat en of Europese bedrijven een rol spelen.
Ook zal elke beweging centraal worden opgeslagen en is de privacy in geding.
Grote monopolisten zullen enorme winsten aan de economie onttrekken en deze verder verzwakken.
Wat betekend dit voor Nederland?
Investeren in de infrastructuur zowel voor energienetwerken als wegen? Alle autobewegingen zijn afhankelijk van slim laden en moeten over onze wegen.
Investeren in schone energie en smartgrids?
Maar ook in concessie systemen met concurrentie?
Her definiëren wat een infrastructuur is?
Ruimte creëren voor de autonome auto en daarna de winsten afromen middels de infrastructuur?
Stoppen investeren in parkeer plaatsen en openbaar vervoer?
Wat gebeurd er in Born bij Nedcar?
De conclusies zijn voldoende onderbouwd voor een investeringsbeslissing.
Vermoedelijk wordt het een aanschaf. Alles wat gekocht wordt tussen nu en 10 jaar is over 10 jaar afgeschreven dus is is het zinvol om zo snel mogelijk aan te schaffen om langer plezier te hebben.
Discussies waarom het wel of niet gaat gebeuren.
A.
Capaciteit openbaar vervoer kan niet vervangen worden in de de spits.
- Aandeel openbaar vervoer in woon-werkverkeer is rond de 10%
- Openbaar vervoer gaat doorgaans van waar je niet bent naar waar je niet wezen moet, daarvoor en daarna zitten particulier vervoer. De afstand tussen waar je bent en waar je wezen moet is korter.
- Ruimte beslag en kosten openbaar vervoer zijn groot.
- Reisduur met openbaar vervoer is langer
- Voordelen van openbaar vervoer, kosten en ontspanning, vervallen.
- Autonoom rijdende voertuigen vragen minder ruimte door hogere dichtheid en minder parkeer ruimte
B.
Autonome voertuigen hebben onvoldoend waarneming vermogen in drukke stad
- Vermoedelijk onjuist gezien de kosten daling van de sensoren en toenemend rekenvermogen. Vraag is wat nodig is?
- Voor autonome voertuigen kunnen corridors in geprogrammeerd worden. Belangrijkste corridors bestaan al, snel- en autowegen, doorgaande routes in steden. Ook verboden gebieden bestaan al, wandelgebieden, fietspaden etc.
- Autonome voertuigen hebben geen haast en reageren sneller(mens seconden, autonoom voertuig milliseconde)
- De sensoren in autonome voertuigen hebben verder reikend waarnemingsvermogen in grote spectrum aan signalen
- Vereist reken capaciteit is minder omdat een veilig beeld aanwezig is in het voertuig en deze alleen de verschillen hoeft te analyseren.
C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Zal het niet snel onethisch worden om zelf te rijden.
D.
De batterij van een Tesla slijt te snel.
- Zie link:Tesla Model S battery degradation data
- De vraag naar batterijen is groot. Ook een batterij die 20% opslag capaciteit heeft verloren heeft in een andere toepassing, waarde.
- Batterijen kunnen vrijwel volledig omgezet worden in hoogwaardig herbruikbaar materiaal.
- Belangrijke beperking in hergebruik van materiaal is de energiekosten voor de de upgrading. Met verder delende energie kosten wordt dit minder zwaarwegend.
Aarzel niet om aan te vullen.
Omdat de aanschaf van een nieuwe auto toch een behoorlijke investering is, heb ik onder andere gekeken wat een redelijk afschrijvingsperiode is van een Tesla MX.
De conclusies zijn verrassend. Een kleine samenvatting.
Technisch
In november 2013 heeft Elon Musk gezegd dan de aandrijving van een Tesla een miljoen mijl mee moet kunnen( ‘We changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being a million miles’). Het klinkt optimistisch maar een technische levensduur van een Tesla van 30 jaar lijkt niet onhaalbaar. Er zijn geen onderdelen die slijten of ze kunnen eenvoudig vervangen worden.
Economisch
Iets anders is de economische levensduur van een MX. Hierbij zijn naar de trends op gekeken op het gebied van de ontwikkelingen nieuwe auto’s.
Een ontwikkeling van Tesla springt er hierbij uit als een nieuwe ‘Disruptieve technolgy’, autonoom rijden. Is er over 8 tot 10 jaar nog een reden is om een auto te bezitten?
De auto’s zijn dan elektrisch, verbonden met een centraal regelcentrum, rijden zelfstandig, dwz zonder chauffeur, en komen op afroep naar je toe.
Vermoedelijk zal het aantal vervoersbewegingen toenemen maar het aantal auto’s met 90% afnemen.
De gevonden trends op basis waarvan deze conclusie over de economische levensduur tot stand gekomen is.
Zie ook:
Driving the new American century
Meet the Companies Building Self-Driving Cars for Google and Tesla (And Maybe Apple)
- De huidige auto’s staan gemiddeld meer dan 95% van de tijd stil, soms op dure grond of in dure gebouwen.(CBS 2014 114miljard km, 7,9 miljoen, 60km/uur = 240 uur gebruik per jaar is minder dan 3%)
- Daling kosten elektriciteit uit zon 10% per jaar, stand 2016 $0,056/kWh (Swanson’s Law, Tegenlicht 13 maart 2016)
- Daling kosten batterij 12% per jaar, stand 2018, $145 / kWh (GM introductie Chevrolet Bold)
- Daling kosten lidar, de belangrijkste sensor, van $80.000 naar $100 in 2108( Zie link)
- 360graden camera’s voor $1.000
- Beschikbare draadloze verbindingen 16mbit. (Robin mobile 2016)
- Groei beschikbare processor capaciteit in auto met een factor 100( Vertraagde wet van Moore, specifieke processors, zie artikel)
- Beschikbare ervaringsgegevens in de auto over de omgeving minimaal 1000 keer meer dan nu(Tesla gebruikt elke auto om informatie te verzamelen over de wegen. Zoals google dit doet met enige honderden auto’s, doet Tesla dit met alle geleverde auto's, honderdduizenden)
- Ontwikkelingen van nieuwe algoritme zoals deep learning en AI via neurale netwerken.
Op dit moment wordt er door Tesla hard gewerkt aan de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Misschien zijn de S, de X en de 3 gewoon onderdeel van hun ontwikkelingspoot. Op basis van de trends zijn geen redenen te noemen waarom de techniek niet in 2021 afgerond is.
Doorgerekend, in 2022 kost een autonoom rijdende elektrische auto €25.000, rijd deze voor minder dan €0,01/km. Daar boven op komen nog wel de bijzondere belastingen voor autorijden zoals voor onderhoud wegen en accijns om de staatskas te vullen.
De overgang van paard naar auto duurde 17 jaar, inclusief bouwen infrastructuur.
Toen de iPhone en smartphone kwamen was het apparaat duur, waren de verbindingen slecht en begreep niemand wat het voordeel was. Maar in 5 jaar was het rond.
Voor autonome rijdende auto’s is de infrastructuur aanwezig en ze zijn goedkoper. En iedereen begrijpt het voordeel van een auto met chauffeur zonder de kosten van de chauffeur. Er is geen reden te bedenken dat de overgang naar publieke auto’s in alle soorten, maten, voor elke afstand en in elke prijsklasse niet in enkele jaren afgerond zal zijn.
Financiële druk vanwege individuele voordelen:
- Het kunnen werken in de auto en daarmee de vermindering van de tijd die mensen zonder productie in verkeer zullen door brengen zal een extra productiviteit geven van zeker 2 miljoen uur per dag(€25 miljard/jaar).
- Het aantal verkeersdoden zal tot onder de 100 zakken, het aantal gewonden tot onder de 2.000 en de bijbehorende besparing zeker €10 miljard.
- De benodigde parkeerruimte in de stad zal vrijwel nihil zijn. Honderdduizenden parkeerplaatsen van 10m2 op dure locaties vallen vrij, dit levert miljarden op aan een exploiteerbare stedelijk locaties.
- De autonome auto kan zich specialiseren. De huidige auto is een compromis tussen de veel gebruiksdoeleinde van de eigenaar. Een auto op afroep zal gespecialiseerd zijn voor het doel van de reis. Klein en wendbaar voor een stadsrit, luxer voor een lange rit naar het buitenland, en met bagageruimte voor de vakantie.
- De verzekeringskosten zullen met 90% dalen, jaarlijks zal €5 a 6 miljard aan premie geld vrijvallen.
Er zijn ook voordelen wat betreft de CO2-emissie en de footprint. Deze zullen niet tegen werken maar zijn niet nodig voor de overgang.
De verliezers:
- De productie capaciteit van de auto industrie is voldoende om alle benodigde auto’s in 7 maanden te maken. Daarna kan de productie capaciteit met 95% worden teruggebracht.
De automobielindustrie zal dan worden weggevaagd. Zoals Nokia en Blackberry binnen enkele jaren na de introductie van de iPhone/smartphone verdwenen zo zullen ook het gros van de automobiel merken verdwijnen.
- Met de autoindustrie zullen de staal industrie, olie industrie en dienstverleners aan vervoer, autoservice bedrijven, ANWB, Verkeer geleidingsbedrijven etc. weggevaagd worden.
- Autonome auto’s maken minder ongelukken. De autoverzekeringsbranche inclusief schadeafhandeling wort genihiliseerd.
- De parkeerdienstverlening verdwijnt, talloze parkeergarages worden afgeschreven.
- De branche voor taxi en chauffeurs diensten verdwijnt. De auto wordt onderdeel van het openbaar vervoer, kan het bestaande openbaar vervoer kunnen concurreren?
Zeker 10% van de economie vereist een herontwikkeling. En in Duitsland, van wie we grotendeels afhankelijk zijn, is schade nog groter.
En er zijn voorbeelden van onderschatten: Tech Time Warp of the Week: Watch Steve Ballmer Laugh at the Original iPhone
Risico’s:
Maar riskant zijn de nieuwe economische machten. Het bedrijf dat de autonome auto gaat bouwen, leasen/verhuren/opereren zal deze centraal aansturen ivm met de verzameling van kennis en facturatie. Het is de vraag of hier niet een ook een Amerikaans monopolie ontstaat en of Europese bedrijven een rol spelen.
Ook zal elke beweging centraal worden opgeslagen en is de privacy in geding.
Grote monopolisten zullen enorme winsten aan de economie onttrekken en deze verder verzwakken.
Wat betekend dit voor Nederland?
Investeren in de infrastructuur zowel voor energienetwerken als wegen? Alle autobewegingen zijn afhankelijk van slim laden en moeten over onze wegen.
Investeren in schone energie en smartgrids?
Maar ook in concessie systemen met concurrentie?
Her definiëren wat een infrastructuur is?
Ruimte creëren voor de autonome auto en daarna de winsten afromen middels de infrastructuur?
Stoppen investeren in parkeer plaatsen en openbaar vervoer?
Wat gebeurd er in Born bij Nedcar?
De conclusies zijn voldoende onderbouwd voor een investeringsbeslissing.
Vermoedelijk wordt het een aanschaf. Alles wat gekocht wordt tussen nu en 10 jaar is over 10 jaar afgeschreven dus is is het zinvol om zo snel mogelijk aan te schaffen om langer plezier te hebben.
Discussies waarom het wel of niet gaat gebeuren.
A.
Capaciteit openbaar vervoer kan niet vervangen worden in de de spits.
- Aandeel openbaar vervoer in woon-werkverkeer is rond de 10%
- Openbaar vervoer gaat doorgaans van waar je niet bent naar waar je niet wezen moet, daarvoor en daarna zitten particulier vervoer. De afstand tussen waar je bent en waar je wezen moet is korter.
- Ruimte beslag en kosten openbaar vervoer zijn groot.
- Reisduur met openbaar vervoer is langer
- Voordelen van openbaar vervoer, kosten en ontspanning, vervallen.
- Autonoom rijdende voertuigen vragen minder ruimte door hogere dichtheid en minder parkeer ruimte
B.
Autonome voertuigen hebben onvoldoend waarneming vermogen in drukke stad
- Vermoedelijk onjuist gezien de kosten daling van de sensoren en toenemend rekenvermogen. Vraag is wat nodig is?
- Voor autonome voertuigen kunnen corridors in geprogrammeerd worden. Belangrijkste corridors bestaan al, snel- en autowegen, doorgaande routes in steden. Ook verboden gebieden bestaan al, wandelgebieden, fietspaden etc.
- Autonome voertuigen hebben geen haast en reageren sneller(mens seconden, autonoom voertuig milliseconde)
- De sensoren in autonome voertuigen hebben verder reikend waarnemingsvermogen in grote spectrum aan signalen
- Vereist reken capaciteit is minder omdat een veilig beeld aanwezig is in het voertuig en deze alleen de verschillen hoeft te analyseren.
C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Zal het niet snel onethisch worden om zelf te rijden.
D.
De batterij van een Tesla slijt te snel.
- Zie link:Tesla Model S battery degradation data
- De vraag naar batterijen is groot. Ook een batterij die 20% opslag capaciteit heeft verloren heeft in een andere toepassing, waarde.
- Batterijen kunnen vrijwel volledig omgezet worden in hoogwaardig herbruikbaar materiaal.
- Belangrijke beperking in hergebruik van materiaal is de energiekosten voor de de upgrading. Met verder delende energie kosten wordt dit minder zwaarwegend.
Aarzel niet om aan te vullen.