Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autonoom rijden met Tesla, is dit de laatste auto die je aanschaft?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is de toegevoegde waarde van een nieuwe auto? Recentelijk stond ik voor de keus voor de aanschaf een nieuwe, elektrische, auto. Dit lijkt een Tesla MX te worden. Het is de enige die voldoet aan de noodzakelijke functionaliteit wat betreft bereik, ruimte en trekvermogen. Andere optie is deels fossiel rijden maar het uitgangspunt is dat dit vervalt.
Omdat de aanschaf van een nieuwe auto toch een behoorlijke investering is, heb ik onder andere gekeken wat een redelijk afschrijvingsperiode is van een Tesla MX.

De conclusies zijn verrassend. Een kleine samenvatting.
Technisch
In november 2013 heeft Elon Musk gezegd dan de aandrijving van een Tesla een miljoen mijl mee moet kunnen( ‘We changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being a million miles’). Het klinkt optimistisch maar een technische levensduur van een Tesla van 30 jaar lijkt niet onhaalbaar. Er zijn geen onderdelen die slijten of ze kunnen eenvoudig vervangen worden.
Economisch
Iets anders is de economische levensduur van een MX. Hierbij zijn naar de trends op gekeken op het gebied van de ontwikkelingen nieuwe auto’s.
Een ontwikkeling van Tesla springt er hierbij uit als een nieuwe ‘Disruptieve technolgy’, autonoom rijden. Is er over 8 tot 10 jaar nog een reden is om een auto te bezitten?
De auto’s zijn dan elektrisch, verbonden met een centraal regelcentrum, rijden zelfstandig, dwz zonder chauffeur, en komen op afroep naar je toe.
Vermoedelijk zal het aantal vervoersbewegingen toenemen maar het aantal auto’s met 90% afnemen.

De gevonden trends op basis waarvan deze conclusie over de economische levensduur tot stand gekomen is.
Zie ook:
Driving the new American century
Meet the Companies Building Self-Driving Cars for Google and Tesla (And Maybe Apple)
- De huidige auto’s staan gemiddeld meer dan 95% van de tijd stil, soms op dure grond of in dure gebouwen.(CBS 2014 114miljard km, 7,9 miljoen, 60km/uur = 240 uur gebruik per jaar is minder dan 3%)
- Daling kosten elektriciteit uit zon 10% per jaar, stand 2016 $0,056/kWh (Swanson’s Law, Tegenlicht 13 maart 2016)
- Daling kosten batterij 12% per jaar, stand 2018, $145 / kWh (GM introductie Chevrolet Bold)
- Daling kosten lidar, de belangrijkste sensor, van $80.000 naar $100 in 2108( Zie link)
- 360graden camera’s voor $1.000
- Beschikbare draadloze verbindingen 16mbit. (Robin mobile 2016)
- Groei beschikbare processor capaciteit in auto met een factor 100( Vertraagde wet van Moore, specifieke processors, zie artikel)
- Beschikbare ervaringsgegevens in de auto over de omgeving minimaal 1000 keer meer dan nu(Tesla gebruikt elke auto om informatie te verzamelen over de wegen. Zoals google dit doet met enige honderden auto’s, doet Tesla dit met alle geleverde auto's, honderdduizenden)
- Ontwikkelingen van nieuwe algoritme zoals deep learning en AI via neurale netwerken.

Op dit moment wordt er door Tesla hard gewerkt aan de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Misschien zijn de S, de X en de 3 gewoon onderdeel van hun ontwikkelingspoot. Op basis van de trends zijn geen redenen te noemen waarom de techniek niet in 2021 afgerond is.
Doorgerekend, in 2022 kost een autonoom rijdende elektrische auto €25.000, rijd deze voor minder dan €0,01/km. Daar boven op komen nog wel de bijzondere belastingen voor autorijden zoals voor onderhoud wegen en accijns om de staatskas te vullen.

De overgang van paard naar auto duurde 17 jaar, inclusief bouwen infrastructuur.
Toen de iPhone en smartphone kwamen was het apparaat duur, waren de verbindingen slecht en begreep niemand wat het voordeel was. Maar in 5 jaar was het rond.
Voor autonome rijdende auto’s is de infrastructuur aanwezig en ze zijn goedkoper. En iedereen begrijpt het voordeel van een auto met chauffeur zonder de kosten van de chauffeur. Er is geen reden te bedenken dat de overgang naar publieke auto’s in alle soorten, maten, voor elke afstand en in elke prijsklasse niet in enkele jaren afgerond zal zijn.

Financiële druk vanwege individuele voordelen:
- Het kunnen werken in de auto en daarmee de vermindering van de tijd die mensen zonder productie in verkeer zullen door brengen zal een extra productiviteit geven van zeker 2 miljoen uur per dag(€25 miljard/jaar).
- Het aantal verkeersdoden zal tot onder de 100 zakken, het aantal gewonden tot onder de 2.000 en de bijbehorende besparing zeker €10 miljard.
- De benodigde parkeerruimte in de stad zal vrijwel nihil zijn. Honderdduizenden parkeerplaatsen van 10m2 op dure locaties vallen vrij, dit levert miljarden op aan een exploiteerbare stedelijk locaties.
- De autonome auto kan zich specialiseren. De huidige auto is een compromis tussen de veel gebruiksdoeleinde van de eigenaar. Een auto op afroep zal gespecialiseerd zijn voor het doel van de reis. Klein en wendbaar voor een stadsrit, luxer voor een lange rit naar het buitenland, en met bagageruimte voor de vakantie.
- De verzekeringskosten zullen met 90% dalen, jaarlijks zal €5 a 6 miljard aan premie geld vrijvallen.

Er zijn ook voordelen wat betreft de CO2-emissie en de footprint. Deze zullen niet tegen werken maar zijn niet nodig voor de overgang.

De verliezers:
- De productie capaciteit van de auto industrie is voldoende om alle benodigde auto’s in 7 maanden te maken. Daarna kan de productie capaciteit met 95% worden teruggebracht.
De automobielindustrie zal dan worden weggevaagd. Zoals Nokia en Blackberry binnen enkele jaren na de introductie van de iPhone/smartphone verdwenen zo zullen ook het gros van de automobiel merken verdwijnen.
- Met de autoindustrie zullen de staal industrie, olie industrie en dienstverleners aan vervoer, autoservice bedrijven, ANWB, Verkeer geleidingsbedrijven etc. weggevaagd worden.
- Autonome auto’s maken minder ongelukken. De autoverzekeringsbranche inclusief schadeafhandeling wort genihiliseerd.
- De parkeerdienstverlening verdwijnt, talloze parkeergarages worden afgeschreven.
- De branche voor taxi en chauffeurs diensten verdwijnt. De auto wordt onderdeel van het openbaar vervoer, kan het bestaande openbaar vervoer kunnen concurreren?
Zeker 10% van de economie vereist een herontwikkeling. En in Duitsland, van wie we grotendeels afhankelijk zijn, is schade nog groter.
En er zijn voorbeelden van onderschatten: Tech Time Warp of the Week: Watch Steve Ballmer Laugh at the Original iPhone

Risico’s:
Maar riskant zijn de nieuwe economische machten. Het bedrijf dat de autonome auto gaat bouwen, leasen/verhuren/opereren zal deze centraal aansturen ivm met de verzameling van kennis en facturatie. Het is de vraag of hier niet een ook een Amerikaans monopolie ontstaat en of Europese bedrijven een rol spelen.
Ook zal elke beweging centraal worden opgeslagen en is de privacy in geding.
Grote monopolisten zullen enorme winsten aan de economie onttrekken en deze verder verzwakken.

Wat betekend dit voor Nederland?
Investeren in de infrastructuur zowel voor energienetwerken als wegen? Alle autobewegingen zijn afhankelijk van slim laden en moeten over onze wegen.
Investeren in schone energie en smartgrids?
Maar ook in concessie systemen met concurrentie?
Her definiëren wat een infrastructuur is?
Ruimte creëren voor de autonome auto en daarna de winsten afromen middels de infrastructuur?
Stoppen investeren in parkeer plaatsen en openbaar vervoer?
Wat gebeurd er in Born bij Nedcar?

De conclusies zijn voldoende onderbouwd voor een investeringsbeslissing.
Vermoedelijk wordt het een aanschaf. Alles wat gekocht wordt tussen nu en 10 jaar is over 10 jaar afgeschreven dus is is het zinvol om zo snel mogelijk aan te schaffen om langer plezier te hebben.

Discussies waarom het wel of niet gaat gebeuren.
A.
Capaciteit openbaar vervoer kan niet vervangen worden in de de spits.
- Aandeel openbaar vervoer in woon-werkverkeer is rond de 10%
- Openbaar vervoer gaat doorgaans van waar je niet bent naar waar je niet wezen moet, daarvoor en daarna zitten particulier vervoer. De afstand tussen waar je bent en waar je wezen moet is korter.
- Ruimte beslag en kosten openbaar vervoer zijn groot.
- Reisduur met openbaar vervoer is langer
- Voordelen van openbaar vervoer, kosten en ontspanning, vervallen.
- Autonoom rijdende voertuigen vragen minder ruimte door hogere dichtheid en minder parkeer ruimte
B.
Autonome voertuigen hebben onvoldoend waarneming vermogen in drukke stad
- Vermoedelijk onjuist gezien de kosten daling van de sensoren en toenemend rekenvermogen. Vraag is wat nodig is?
- Voor autonome voertuigen kunnen corridors in geprogrammeerd worden. Belangrijkste corridors bestaan al, snel- en autowegen, doorgaande routes in steden. Ook verboden gebieden bestaan al, wandelgebieden, fietspaden etc.
- Autonome voertuigen hebben geen haast en reageren sneller(mens seconden, autonoom voertuig milliseconde)
- De sensoren in autonome voertuigen hebben verder reikend waarnemingsvermogen in grote spectrum aan signalen
- Vereist reken capaciteit is minder omdat een veilig beeld aanwezig is in het voertuig en deze alleen de verschillen hoeft te analyseren.
C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Zal het niet snel onethisch worden om zelf te rijden.
D.
De batterij van een Tesla slijt te snel.
- Zie link:Tesla Model S battery degradation data
- De vraag naar batterijen is groot. Ook een batterij die 20% opslag capaciteit heeft verloren heeft in een andere toepassing, waarde.
- Batterijen kunnen vrijwel volledig omgezet worden in hoogwaardig herbruikbaar materiaal.
- Belangrijke beperking in hergebruik van materiaal is de energiekosten voor de de upgrading. Met verder delende energie kosten wordt dit minder zwaarwegend.

Aarzel niet om aan te vullen.
 
Het feit dat auto's 95% van de tijd stil staan wil niet zeggen dat we nog maar 5% van het huidige aantal auto's nodig hebben.
Tijdens de spits is er een zeer hoge vraag en 's-nachts om 4 uur is de vraag natuurlijk wat lager.
Dat geldt ook het het type voertuig, naar voertuigen met veel bagageruimte zal tijdens vakantieperioden grote vraag zijn en daarbuiten veel minder.
Dit is eigenlijk hetzelfde probleem als het elektriciteitsnet dat dure capaciteit nodig heeft om kortstondige pieken op te vangen.
 
Goed punt van Ebullio. Kleine opmerking: Elon Musk heeft gezegd dat ze werken aan een drivetrain die een miljoen kilometer/mijl aan kan. Niet dat deze al bestaat. Dat is ook wel gebleken met de eerste zoveel versies van de motoren die steeds vervangen moesten worden vanwege de "brom".
 
Goed punt van Ebullio. Kleine opmerking: Elon Musk heeft gezegd dat ze werken aan een drivetrain die een miljoen kilometer/mijl aan kan. Niet dat deze al bestaat. Dat is ook wel gebleken met de eerste zoveel versies van de motoren die steeds vervangen moesten worden vanwege de "brom".
Het is niet omdat een motor een brom heeft, dat hij niet meer zijn werk doet...
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Goed punt van Ebullio. Kleine opmerking: Elon Musk heeft gezegd dat ze werken aan een drivetrain die een miljoen kilometer/mijl aan kan. Niet dat deze al bestaat. Dat is ook wel gebleken met de eerste zoveel versies van de motoren die steeds vervangen moesten worden vanwege de "brom".

Je kunt de eerste drivetrains niet vergelijken met de huidige Q series. Je mag er genoeglijk vanuit gaan dat deze de 1 miljoen mijl wel halen. Ondanks het feit dat het een specifieke doorontwikkeling betreft hebben elektrische aandrijvingen hun betrouwbaarheid al extensief bewezen in scheepvaart, offshore, industrie, mechatronica en onder omstandigheden die veel extremer zijn dan in een automobiel.
Een relatief jonge technologie betreft die van Lithium batterijen, maar ook die heeft zich -onder andere in luchtvaart en ICT - ook al bewezen.

Dus qua betrouwbaarheid geen twijfels aan het concept dat Tesla heeft neergezet.

Of de markt al toe is aan de aanschaf van de laatste auto is een vraag die de markt zelf zal beantwoorden. Niet de PvdA in ieder geval.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Complimenten aan JohnMX. Voor je derde post op dit forum heb je een bijzondere visie op de toekomst.

Ik rij zelf al vanaf het begin een Model S en vind het heerlijk om over alle nieuwe mogelijkheden na te denken en te lezen......je bent mij op meerdere punten een stap voor.......Beroepsmatig?
 
Goed stuk, complimenten daarvoor.

Dat zelfrijdende auto's er sneller zullen zijn dan de meeste mensen denken roep ik al een paar jaar. Je ziet aan de onzin die politici nu uitkramen dat het onafwendbaar is en heel dichtbij. De VVD zit nog keurig in de zakken van de autolobby maar zal snel niet meer geloofwaardig zijn.

Een paar opmerkingen van mijn kant: je onderschat niet alleen het aantal benodigde auto's maar ook de markt voor slijtende onderdelen zoals remschijven en banden. Deze zal niet afnemen.

Wegcapaciteit zal veel beter benut worden, niet alleen door 'treintjes' maar ook door het afschaffen van verkeerslichten. Auto's gaan onderling uitmaken hoe ze zo efficient mogelijk een kruising overkunnen zonder elkaar (plus voetgangers en fietsers) te raken. Dit zal voldoende zijn om het extra aanbod op te vangen dat ontstaat doordat mensen uit de trein gaan. Het kunnen werken onderweg zorgt ook voor een betere spits spreiding, niet iedereen hoeft meer om klokke negen uur op kantoor te zijn.

Bestaande snelwegcapaciteit kan beter benut worden. Geen vluchtstrook meer nodig. Rijstroken kunnen smaller worden.
 
Het feit dat auto's 95% van de tijd stil staan wil niet zeggen dat we nog maar 5% van het huidige aantal auto's nodig hebben.
Tijdens de spits is er een zeer hoge vraag en 's-nachts om 4 uur is de vraag natuurlijk wat lager.

Hear hear Rob.

Hoewel ik ook heel erg het verhaal onderschrijf dat electrische auto's straks snel de overhand zullen gaan nemen ben ik heel sceptisch over de voorspelling dat er straks nog maar 5 of 10 % van de auto's benodigd is als ze eenmaal zelfstandig kunnen rijden.

Dat is al een hele grote "ALS": zelf denk ik dat het wellicht mogelijk is om een auto 90 a 95% van de tijd autonoom te laten rijden, maar om die laatste paar procent voor elkaar te krijgen zal enorm moeilijk zijn.

Onder andere omdat:
1) Mensen en machines laten zich heel moeilijk mengen. Verkeer is niet simpelweg het volgen van een aantal voorgeschreven verkeers en gedragsregels. Verkeer is ook heel erg intermenselijk verkeer. Als ik met de Tesla door de stad kom rijd ik op smalle grachten achter fietsers, ik kom bij kruisingen voetgangers tegen. Als ik achter een fietser rijd met een telefoon aan zijn oor blijf ik er rustig veilig achter rijden totdat ik aan hele kleine zaken kan zien of hij mij wel of niet heeft opgemerkt (snelheid vermidneren, beetje uitwijken etc.)
Bij de kruising aangekomen kijken de voetganger en ik elkaar even in de ogen en beslissen in een seconde wie er eerst mag. Los van verkeers- en voorrangsregels.
2) Hoewel software tegenwoordig erg goed is in beeldherkenning is er iets wat het nog steeds niet goed kan: informatie in de juiste context zetten. Nog geen jaar geleden werden foto's van gekleurde medemensen door Google als gorilla's getagd. Een kind van 3 jaar die ziet het verschil.
3) Hetzelfde met anticiperen op situaties. Ook al kijkt je radar of camera 500 meter ver; een mens is altijd beter in het herkennen van situaties die zich daarachter afspelen.

Ik denk zelf dat als die autonoom rijdende auto er wel komt het gevolg wel eens kan zijn dat er juist *meer* auto's komen.
Het concept van simpelweg instappen in een voertuig dat niet van jou is en je ergens naar toe laten rijden kennen we nu namelijk ook al.

Dat zijn de mensen die nu in de trein stappen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat je over het algemeen ziet bij toekomstvoorspellingen is dat het toch altijd compleet anders loopt dan men verwacht. Ik geloof niet direct dat autofabrikanten allemaal lijdzaam toekijken hoe hun markt wegloopt. Zelfs Shell biedt nu op windparken op zee. Mensen en bedrijven zijn zeer creatief in het omgaan met nieuwe situaties en inzichten. Bovendien kunnen sommige patronen behoorlijk vastgeroest blijven. Sommige voorspellingen blijven al 50 jaar over 15 jaar komen, zoals het in treintjes rijden van auto's. Wat ik verwacht is dat individueel autobezit blijft, met autonoom rijdende auto's tussen ander verkeer.
 
Hear hear Rob.

Hoewel ik ook heel erg het verhaal onderschrijf dat electrische auto's straks snel de overhand zullen gaan nemen ben ik heel sceptisch over de voorspelling dat er straks nog maar 5 of 10 % van de auto's benodigd is als ze eenmaal zelfstandig kunnen rijden.

Dat is al een hele grote "ALS": zelf denk ik dat het wellicht mogelijk is om een auto 90 a 95% van de tijd autonoom te laten rijden, maar om die laatste paar procent voor elkaar te krijgen zal enorm moeilijk zijn.

Onder andere omdat:
1) Mensen en machines laten zich heel moeilijk mengen. Verkeer is niet simpelweg het volgen van een aantal voorgeschreven verkeers en gedragsregels. Verkeer is ook heel erg intermenselijk verkeer. Als ik met de Tesla door de stad kom rijd ik op smalle grachten achter fietsers, ik kom bij kruisingen voetgangers tegen. Als ik achter een fietser rijd met een telefoon aan zijn oor blijf ik er rustig veilig achter rijden totdat ik aan hele kleine zaken kan zien of hij mij wel of niet heeft opgemerkt (snelheid vermidneren, beetje uitwijken etc.)
Bij de kruising aangekomen kijken de voetganger en ik elkaar even in de ogen en beslissen in een seconde wie er eerst mag. Los van verkeers- en voorrangsregels.
2) Hoewel software tegenwoordig erg goed is in beeldherkenning is er iets wat het nog steeds niet goed kan: informatie in de juiste context zetten. Nog geen jaar geleden werden foto's van gekleurde medemensen door Google als gorilla's getagd. Een kind van 3 jaar die ziet het verschil.
3) Hetzelfde met anticiperen op situaties. Ook al kijkt je radar of camera 500 meter ver; een mens is altijd beter in het herkennen van situaties die zich daarachter afspelen.

Ik denk zelf dat als die autonoom rijdende auto er wel komt het gevolg wel eens kan zijn dat er juist *meer* auto's komen.
Het concept van simpelweg instappen in een voertuig dat niet van jou is en je ergens naar toe laten rijden kennen we nu namelijk ook al.

Dat zijn de mensen die nu in de trein stappen.

Ik vraag me wel eens af of een autonoom rijdende auto wel op tijd voor een nog niet afgemeerde pont zal stoppen. Als eilandbewoner lijkt me het op- en afrijden van ponten nog niet zo simpel.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Bedankt voor de reacties.
Nog even een samenvatting van de voor en tegens met de wijzgingen.

A.
Capaciteit openbaar vervoer kan niet vervangen worden in de de spits.
- Aandeel openbaar vervoer in woon-werkverkeer is rond de 10%
- Openbaar vervoer gaat doorgaans van waar je niet bent naar waar je niet wezen moet, daarvoor en daarna zitten particulier vervoer. De afstand tussen waar je bent en waar je wezen moet is korter.
- Ruimte beslag en kosten openbaar vervoer zijn groot.
- Reisduur met openbaar vervoer is langer
- Voordelen van openbaar vervoer, kosten en ontspanning, vervallen.
- Autonoom rijdende voertuigen vragen minder ruimte door hogere dichtheid en minder parkeer ruimte
B.
Autonome voertuigen hebben onvoldoende waarnemingsvermogen in drukke stad.
- Vermoedelijk onjuist gezien de kosten daling van de sensoren en toenemend rekenvermogen.
Een andere vraag; hoeveel waarnemingsvermogen is nodig?
- Voor autonome voertuigen kunnen corridors in geprogrammeerd worden. Belangrijkste corridors bestaan al, snel- en autowegen, doorgaande routes in steden. Ook verboden gebieden bestaan al, wandelgebieden, fietspaden etc.
- De sensoren in autonome voertuigen hebben verder reikend waarnemingsvermogen in grote spectrum aan signalen
- Vereist reken capaciteit is minder omdat een veilig beeld aanwezig is in het voertuig met een online verbinding. Het voertuig hoeft alleen de verschillen te analyseren.
B2.
Autonome voertuigen kunnen niet anticiperen
- Wat is anticiperen? Is dit de afstand vergroten tot een potentieel gevaarlijk situatie, langzamer rijden? Autonome voertuigen hebben geen haast, kennen geen emoties. Ze kunnen altijd afstand bewaren en langzamer rijden.
- Het reactie vermogen van elektronische apparaten is sneller. Waar een mens 1 tot 1,5 seconden nodig heeft is een milliseconden voor een computer al een eeuwigheid.
- Mensen hebben vanwege hun trage reactie snelheid anticipatie vermogen nodig. Autonome voertuigen minder.
C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Het zal snel onethisch worden om zelf te rijden door het grotere aantal verkeersslachtoffers.
D.
De batterij van een Tesla slijt te snel.
- Zie link:Tesla Model S battery degradation data
- De vraag naar batterijen is groot. Ook een batterij die 20% opslag capaciteit heeft verloren heeft in een andere toepassing, waarde.
- Batterijen kunnen vrijwel volledig omgezet worden in hoogwaardig herbruikbaar materiaal.
- Belangrijke beperking in hergebruik van materiaal is de energiekosten voor de de upgrading. Met verder delende energie kosten wordt dit minder zwaarwegend.
E.
Het financiële voordeel is minder omdat er in verband met de spits meer auto’s nodig zijn
- CBS 2014 114miljard km, 7,9 miljoen, 60km/uur = 240 uur gebruik per jaar is minder dan 3%
- Gebruik van auto en OV voor woon-werk verkeer 2009 3,4 miljoen mensen. Stel per spits handelt een voertuig 3 ritten dan zijn er 1,13 miljoen auto’s nodig. Nu zijn er 8 miljoen.
- Indien dit het maximum is dan is dit 1,13 gedeeld door 8 is minder dan 15% van het huidige aantal auto’s.
- Dit is nodig indien mensen 5 dagen per week werken, alle weken van het jaar en er geen ritten binnen gedeeld worden. Indien minder gewekt wordt of mensen poolen dan kan het af met minder voertuigen
- indien mensen gebruik willen maken van gespecialiseerd vervoer, rijdende slaapcabines voor vakantie, conferenties auto’s voor vergaderingen etc. dan zijn misschien meer voertuigen nodig.
- De levensduur van een auto met verbrandingsmotor is korter dan van elektrische aandrijving.

De analyse is niet beroepsmatig maar ik heb wel veel te maken met het introduceren van complexe technologie in niet technische omgevingen.
Maar ik denk ook dat het goed is om na te denken wat het betekend als de economie snel en drastisch gaat veranderen. Al is het maar om te weten waar je je spaargeld in beleggen. Bv, het lijkt erop dat een groot deel van de motel-sector wel eens zou gaan verdwijnen.
Aarzel niet om alle voor of tegens te roepen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Interessant artikel/stukje.
Wat me opvalt is dat je heel erg vanuit het economisch aspect kijkt, van hoeveel geld er wel niet op allerlei vlakken bespaard zou kunnen worden.
Mijns inziens zit hier het probleem: als er hele takken van industrie en dienstverlening in zo korte tijd omvallen, dan brengt dat een enorme kapitaalvernietiging en economische recessie met zich mee die juist enorm veel kost, veel meer dan wat je bespaart met elektrisch en autonoom rijden.
Daarom verwacht ik dat het allemaal veel geleidelijker en rustiger zal gebeuren.

Een ander aspect is dat wij westerlingen of 1e wereldburgers eigenlijk helemaal niks geven om lange levensduur of goedkoop vervoer. We ruilen onze auto's in ver voordat ze versleten zijn, en we betalen voor ons vervoer vaak meer dan voor onze huisvesting, zonder mokken.

Hetzelfde geldt in onze maatschappij als het gaat om efficiëntie. We geven er geen zak om. Honderdduizenden banen kunnen met wat software, hardware of wetsveranderingen volledig overbodig gemaakt worden, maar dat wordt juist niet gedaan, want werklozen leveren geen bijdrage aan de economie.
Integendeel, nieuwe nutteloze banen worden geschept, opdat er maar zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven, en zo kunnen 'bijdragen aan de maatschappij'. Begrijp me niet verkeerd, dit is goed, en zal in de toekomst alleen maar noodzakelijker worden naarmate er minder echt noodzakelijk werk te verdelen valt.

Met dit in het achterhoofd denk ik dat overheid, gevestigde industrie en alles eromheen er alles aan zal doen om het doemscenario van goedkoop individueel vervoer zoveel mogelijk te voorkomen. En wij schapen zullen daar keihard aan meedoen, door onze auto's niet te willen delen, onze auto's straks zo dicht mogelijk bij ons te willen houden (stel je wil weg net als iedereen en de auto staat in een summon file), en door elke twee jaar weer het nieuwste model met betere software en nieuw OS te kopen...
 
Denk dat de kans inderdaad groot is dat een groot gedeelte van de auto-industrie het zelfde lot volgt als Nokia. Maar niet zo snel als je hier omschrijft. De traditionele auto-industrie zal eerst zijn toekomst nog zien in ontwikkelingslanden. Pas wanneer er goedkope betrouwbare voertuigen op zonen energie kunnen worden geproduceerd zal de autoindustrie echt omvallen.
 
Denk dat de kans inderdaad groot is dat een groot gedeelte van de auto-industrie het zelfde lot volgt als Nokia. Maar niet zo snel als je hier omschrijft. De traditionele auto-industrie zal eerst zijn toekomst nog zien in ontwikkelingslanden. Pas wanneer er goedkope betrouwbare voertuigen op zonen energie kunnen worden geproduceerd zal de autoindustrie echt omvallen.
De fossiele auto-industrie zal nog heel lang heel grote aantallen iCE voertuigen blijven maken.
Simpelweg omdat er op dit moment niet meer dan rond 200.000 elektrische auto's per jaar worden geproduceerd.
Dat is op het totaal van 81.500.000 auto's een totaal verwaarloosbare 0,25%. En al zullen Tesla en BYD en nog wat fabrikanten in de komende jaren 800.000 elektrische auto's leveren, dan hebben we het nog steeds over minder dan één procent van wat er wereldwijd aan auto's worden geproduceerd.
Dat 'big auto' op de rem blijft staan waar het om volledig elektrische aandrijving gaat is niet zo gek. Ze hebben er, op wereldschaal, nog geen last van. Dat het op deelmarkten anders ligt is niet leuk voor hen, maar zij blijven gewoon 81.500.000 - 200.000 = 81.300.000 ICE auto's per jaar bouwen. Met ICE voertuigen maken zij winst, met elektrische auto's moet er veel geld bij.
De huidige auto-industrie zal echt niet omvallen. Ze hebben namelijk tijd genoeg om de volledige omschakeling nog tientallen jaren voor zich uit te schuiven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De fossiele auto-industrie zal nog heel lang heel grote aantallen iCE voertuigen blijven maken.
Simpelweg omdat er op dit moment niet meer dan rond 200.000 elektrische auto's per jaar worden geproduceerd.
Dat is op het totaal van 81.500.000 auto's een totaal verwaarloosbare 0,25%. En al zullen Tesla en BYD en nog wat fabrikanten in de komende jaren 800.000 elektrische auto's leveren, dan hebben we het nog steeds over minder dan één procent van wat er wereldwijd aan auto's worden geproduceerd.
Dat 'big auto' op de rem blijft staan waar het om volledig elektrische aandrijving gaat is niet zo gek. Ze hebben er, op wereldschaal, nog geen last van. Dat het op deelmarkten anders ligt is niet leuk voor hen, maar zij blijven gewoon 81.500.000 - 200.000 = 81.300.000 ICE auto's per jaar bouwen. Met ICE voertuigen maken zij winst, met elektrische auto's moet er veel geld bij.
De huidige auto-industrie zal echt niet omvallen. Ze hebben namelijk tijd genoeg om de volledige omschakeling nog tientallen jaren voor zich uit te schuiven.
En zitten vaak mee aan de knoppen als er wetgeving wordt geschreven.
 
Allereerst complimenten voor de inhoudelijke post!

Ik ben het wel eens met de grote lijnen van de analyse, met uitzondering van het tijdschema.

Ten eerste moeten eerst nog door een heel diep dal: de tijd dat autonome auto's en menselijke bestuurders (en overig verkeer) samen op de weg zijn. En dat zal een denk ik een langdurig en pijnlijk proces zijn. Ik denk dan aan voetgangers die die willekeurig de weg op stappen omdat 'de auto toch wel stopt'. En het stadsrijden in Amsterdam op de grachten wordt echt wel een dingetje :) (zei de ex-Amsterdammer)

Ten tweede omdat wetgeving zoals bekend altijd gigagantisch traag is en achterloopt. Kost zo maar 20 jaar extra.

Wat betreft het disruptive element: dat zal veel erger zijn dan geschetst. Denk aan het goederenvervoer. Zelfrijdende Semi';s die zonder rusttijden afstanden tot 1000km gaan doen. Overladen (uiteraard geautomatiseerd) in kleinere stadstrucks (via genormaliseerde containers) voor bestellingen naar winkels.

Vul dat aan met 3D-printing en de hele wereld staat op zijn kop. Economisch prima, veiligheid prima, maar sociaal zullen we hier iets mee moeten.

En nog even een extra argument: de snelheid in de linkerbaan op zeg drie/vier baans wegen kan naar de 200 :)