Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autonoom rijden met Tesla, is dit de laatste auto die je aanschaft?

This site may earn commission on affiliate links.
“C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Zal het niet snel onethisch worden om zelf te rijden.”

Ik denk dat ethiek juist veel meer een rol zal krijgen, omdat er vooraf keuzes ingeprogrammeerd zullen worden.

Stel er rent een kind op de weg. De tesla kan of doorrijden (kind verongelukt), of links tegen een andere auto aanrijden (bejaarde verongelukt), etc. Wie laten we verongelukken?
 
Denk je serieus dat als het zo nauw komt dat een mens bewust een keuze maakt? Ik denk dat je al blij moet zijn als er geremd is, zitten tegenwoordig zoveel mensen op hun mobiel te pielen dat ik liever een autonome auto tegenkom dan een mens met op zijn best een reactietijd van 0,8 seconden, met mobiel in de hand hebben we het maar niet over, ook zijn er mensen die in stress situaties in een freeze reactie schieten of het verkeerde pedaal intrappen. Op dit moment is autonoom er duidelijk nog niet klaar voor maar kan al wel gaan ondersteunen.
 
“C.
Autonoom voertuig is onethisch
- Ethiek is lastig concept, kneedbaar en en veranderlijk.
- Autonoom rijdende voertuigen zullen significant minder ongelukken veroorzaken. Zal het niet snel onethisch worden om zelf te rijden.”

Ik denk dat ethiek juist veel meer een rol zal krijgen, omdat er vooraf keuzes ingeprogrammeerd zullen worden.

Stel er rent een kind op de weg. De tesla kan of doorrijden (kind verongelukt), of links tegen een andere auto aanrijden (bejaarde verongelukt), etc. Wie laten we verongelukken?

Lees de boeken van Asimov en de drie wetten van de robotica. Daar komt dit probleem meermaals aan de orde. :)

Eerste Wet
Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet
Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet
Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
 
Denk je serieus dat als het zo nauw komt dat een mens bewust een keuze maakt? Ik denk dat je al blij moet zijn als er geremd is, zitten tegenwoordig zoveel mensen op hun mobiel te pielen dat ik liever een autonome auto tegenkom dan een mens met op zijn best een reactietijd van 0,8 seconden, met mobiel in de hand hebben we het maar niet over, ook zijn er mensen die in stress situaties in een freeze reactie schieten of het verkeerde pedaal intrappen. Op dit moment is autonoom er duidelijk nog niet klaar voor maar kan al wel gaan ondersteunen.

Een mens zal die keuze niet maken en de tijd is daar vaak ook te kort voor. Een auto kan binnen millisecondes een keuze maken. Wij kunnen die keuzes inprogrammeren en daarmee komt ethiek aan de orde. We kiezen bewust wie het slachtoffer zal zijn in bepaalde situaties.

Bijvoorbeeld in de baan blijven bij onverwacht oversteken kind en zoveel mogelijk remmen (dodelijk slachtoffer), links afbuigen (dodelijk slachtoffer), rechts afbuigen (slachtoffer 80% dodelijk)
 
  • Like
Reactions: Janc
Uit die hoek had ik hem niet bekeken, meer vanuit de commentaren die normaal op autonoom rijden komen, zoals je zelf aangeeft een mens kan mijn insziens geen bewuste keuze maken op dat moment.

De auto maakt dus wel een bewuste keuze, dit vraagstuk ook al eens gehad in trainingen, wie van de 2 red je als je maar 1 persoon kan redden, het eerlijkst is volgens mij een kwartje opgooien (disclaimer ik heb geen kinderen). Dit moet softwarematig ook kunnen maar of dit etisch de juiste keus is, ik weet het niet.
 
Denk je serieus dat als het zo nauw komt dat een mens bewust een keuze maakt? Ik denk dat je al blij moet zijn als er geremd is, zitten tegenwoordig zoveel mensen op hun mobiel te pielen dat ik liever een autonome auto tegenkom dan een mens met op zijn best een reactietijd van 0,8 seconden, met mobiel in de hand hebben we het maar niet over, ook zijn er mensen die in stress situaties in een freeze reactie schieten of het verkeerde pedaal intrappen. Op dit moment is autonoom er duidelijk nog niet klaar voor maar kan al wel gaan ondersteunen.

Vaak is de reactie tijd tekort voor een mens om een bewuste keuze te maken. Een autonome auto kan wel binnen millisecondes een keuze maken. Stel er steekt onverwacht een kind over en remmen is te laat. De auto kan in zijn baan blijven (dodelijk slachtoffer), naar links uitwijken (dodelijk ander slachtoffer bij tegenligger) of rechts uitwijken (slachtoffer op andere rijbaan 80% kans dodelijk).

Het kan ook zijn dat de bestuurder te hard reed. Mag de auto dan een beslissing maken om wel uit te wijken met een nadeel voor de bestuurder.
 
Het is alles theorie. Voorlopig zal eerst de mens - als laatste beslisser en eindverantwoordelijke - nog dit soort beslissingen moeten nemen. Dus aandacht bij het rijden en ieder moment in staat zijn de controle over te nemen.
Net als in de luchtvaart bij de 'echte' autopilot. Daar is men ook nooit verder gekomen dan dat, hoewel jaren geleden velen riepen dat piloten overbodig zouden worden. Niets is minder waar. En in noodsituaties ben ik als passagier maar wat blij dat ze er zijn. Zo zal het voorlopig ook in het verkeer blijven.