Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ok dat is duidelijk. Wat kan AP2 nu al meer? Of gaat er pas meer kunnen na een software update? Zou er 360° view zijn met 4 camera's? Ik heb juist even gekeken de nieuwe AP kost €1900 meer dan de oude.

Nu niks, softwarematig beperkt tot AP1 functionaliteit. Na betaling + Software aanpassing + Toelating van wetgeving: wellicht in verschillende stappen uitrol tot autonoom rijden…!?
 
Nu niks, softwarematig beperkt tot AP1 functionaliteit. Na betaling + Software aanpassing + Toelating van wetgeving: wellicht in verschillende stappen uitrol tot autonoom rijden…!?

Dat is niet helemaal waar. Inderdaad komen er geen nieuwe functies bij met AP 2.0 maar de bestaande worden wel veel beter uitgevoerd, mede dankzij de vier camera's. Hiervoor is ook geen toelating nodig. Dus altijd beter.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dat is niet helemaal waar. Inderdaad komen er geen nieuwe functies bij met AP 2.0 maar de bestaande worden wel veel beter uitgevoerd, mede dankzij de vier camera's. Hiervoor is ook geen toelating nodig. Dus altijd beter.

Dus als ik niets bij betaal zit de nieuwe hardware er wel al op (wagen heeft de fabriek al verlaten). Maar deze word dan softwarematig verslechterd tot de AP1? Dus bochten minder strak enz...? Ik vind er geen duidelijke uitleg over terug. Ik zal maar eens contact opnemen met de verkoper.
 
De eerste AP2 auto's worden nu geleverd......volgens dit draadje zit er tot december (wrs paar weken later in NL dus) helemaal geen autopilot op.....ook geen AP1 functionaliteit: First AP 2.0 in Utah! • /r/teslamotors

Klopt, wordt ook vermeld in de design studio bij de optie. Tesla verwacht in december toestemming te hebben voor de bestaande autopilot functies. Dat staat tenminste ook in de NL design studio.
 
Ja dat heb ik gezien. Maar voor die optie nu al betalen? Misschien mag het de eerste 10 jaar niet om volledig autonoom te rijden in BE.
Denkt er hier iemand dat het binnen 4 jaar toegestaan is om in België/Nederland je auto de baan op te sturen zonder bestuurder (om je bijvoorbeeld te komen ophalen)? Het zou me enorm verbazen eerlijk gezegd en daardoor lijkt me die optie van 3.400 euro gewoon weggegooid geld.
 
Wat ik ervan gelezen heb worden de 3 camera's in de voorruit en de achteruitrijcamera dan geactiveerd. Omdat de camera's aan de zijkant niet geactiveerd worden zal er geen 360 graden dekking zijn als je kijkt op de cameradekking volgens tesla: Autopilot

Qua functionaliteit zijn de grootste verschillen:
- de gevoeligere sensoren en snellere computer waardoor hij beter de weg zal volgen en bochten strakker zal nemen
- Auto-Lane charge (bij AP1 moet je die zelf initiëren met je richtingaanwijzer, bij AP2 gaat dit helemaal vanzelf)
- ramp-to-ramp snelwegrijden (zou overigens onder AP1 met update 8.1 ook moeten kunnen)
- uitgebreidere summon functie (smart summon die ook bochten kan nemen)
- verbeterde autopark functie

Nb: €1.800 voor de upgrade klinkt weinig: de enhanced autopilot kost nu €5.600 en voor aflevering €2.800 - €3.400. De upgrade zou dus €2.200 - €2.800 moeten kosten.

Ik zou toch eens navragen bij je verkoper. Volgens mij weet niemand hoe AP1 functionaliteit er op AP2 gaat uit zien, als dat er al ooit komt !

De snellere computer en gevoeligere sensoren zitter er sowieso in. Tesla kan niet de oude AP1 software draaien op een AP2 omdat daarvoor de juiste hardware ontbreekt. Dus moeten ze wel, ook voor AP1 functies, de snellere computer gebruiken. Ook geloof ik niet dat ze de autopark slechter gaan maken vanuit AP2 standpunt.

De verbeterde Auto-Lane change en summon blijven dan. Daarvoor betaal je dan volgens mij de kost van de 'Enhanced AP'. Of het dat waard is moet je zelf beslissen natuurlijk. Ikzelf zou twijfelen.
 
AP1 blijft volgens mij beperkt voor de generatie met 1 camera en AP2 is andere software + andere hardware. Dat zou ook verklaren waarom nieuwe wagens nog geen AP actief hebben en moeten wachten tot december.

Klopt 100%.

Gaat Tesla voor die paar klanten die een AP1 hebben besteld maar AP2 hardware krijgen echt speciale 'downgrade-AP2' software maken en blijven onderhouden?

Indien je auto AP2 hardware heeft wel dan moet hij een versie van AP2 software krijgen want de oude AP1 software werkt er gewoonweg niet op.
 
AP1 blijft volgens mij beperkt voor de generatie met 1 camera en AP2 is andere software + andere hardware. Dat zou ook verklaren waarom nieuwe wagens nog geen AP actief hebben en moeten wachten tot december.
Ik denk dat AP 2.0 zeer veel meer zal kunnen dat AP1.0. Als je de beelden bekijkt waarop te zien is hoe onvoorstelbaar veel voorwerpen AP2.0 herkent, dan zal dit een enorme verbetering geven t.o.v. AP1.0. Kruisend verkeer wordt nu niet waargenomen, in AP2.0 wordt iedere kruisende verkeersdeelnemer herkend. Ook stilstaande objecten als bijv. pijlwagens worden nu herkend.
Het zal nog een stuk veiliger worden om met AP2.0 te rijden.
 
Op de website van Tesla staat sinds gisteren een nieuw AP2 filmpje online...wederom in versnelde versie. Ik besef dat dit nog allemaal in beta is maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat het systeem veel haperingen heeft bij het nemen van beslissingen en dat het geheel nogal schokkerig is.

Vraag me af wanneer dit rijp gaat zijn om los te laten op de Belgische wegen, met al z'n bloembakken, wegversmallingen en vooral gehaaste "oldschool" chauffeurs...
 
Klopt 100%.

Gaat Tesla voor die paar klanten die een AP1 hebben besteld maar AP2 hardware krijgen echt speciale 'downgrade-AP2' software maken en blijven onderhouden?

Indien je auto AP2 hardware heeft wel dan moet hij een versie van AP2 software krijgen want de oude AP1 software werkt er gewoonweg niet op.

laten we het hopen, ik zit in deze situatie en heb er voor gekozen om ( nog ) niet voor € 2.300,- extra ( €5.600 -/- € 3.300 ) van AP1 naar AP2 te upgraden omdat ik het verschil nog te klein vind
 
Humor of niet :)

Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.49.19.png


Autopilot Full Self-Driving Demonstration (Short)
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
laten we het hopen, ik zit in deze situatie en heb er voor gekozen om ( nog ) niet voor € 2.300,- extra ( €5.600 -/- € 3.300 ) van AP1 naar AP2 te upgraden omdat ik het verschil nog te klein vind

Ik zou het volgende doen. Wacht gewoon tot op de dag van de levering. Vraag dan aan je Tesla dealer wat exact het verschil is. Je kiest dan het een of het ander, echter je laat door de Tesla verkoper op papier zetten wat hij je beloofd, en wat de consequenties (teruggave van een bepaald bedrag bv) als het beloofde niet kan geleverd worden. Als je dan later niet krijgt wat je dacht te krijgen, dan kan je op dat document terugvallen.

Het is natuurlijk zo dat de 'full' version van AP2 veel beter gaat zijn dan de bestaande AP1, zonder twijfel. Echter jij moet zelf beslissen of je de meerprijs ok vindt voor de extra features die je eventueel krijgt. Ik blijf mij afvragen of ze voor die paar honderd klanten echt een speciale AP1 versie van AP2 gaan programmeren ?

Ik ben super tevreden van mijn P85D, de beste auto die ik ooit had. Echter ik heb mijn auto besteld net na de aankondiging en ik ben dus een van die P85D eigenaars die nooit de upgrades heeft gekregen die toen beloofd waren. Dat staat nergens op papier en zo kan je later ook niets hard maken. Ik heb echt heel veel aangedrongen bij Tesla, echter je praat gewoon tegen een muur voor dit soort zaken.

Toch nog een dikke proficiat met je aankoop, het is echt een geweldige auto.
 
  • Like
Reactions: Charly D
laten we het hopen, ik zit in deze situatie en heb er voor gekozen om ( nog ) niet voor € 2.300,- extra ( €5.600 -/- € 3.300 ) van AP1 naar AP2 te upgraden omdat ik het verschil nog te klein vind

Dat weet je toch helemaal nog niet? Natuurlijk zal AP 2.0 vanaf het moment dat het geactiveerd wordt, waarschijnlijk december, al een veel betere versie dan AP 1.0 te zien geven.
Ap 1.0 doet het al erg best maar waarschijnlijk zal AP 2.0 de tekortkomingen van de huidige versie grotendeels opheffen en waarschijnlijk zullen dan in stapjes de functies uitgebreid worden. We moeten niet denken in een stap van 0% autonomie naar 100% autonomie maar in stappen. Ik zou het verschil er zo voor over hebben.
 
laten we het hopen, ik zit in deze situatie en heb er voor gekozen om ( nog ) niet voor € 2.300,- extra ( €5.600 -/- € 3.300 ) van AP1 naar AP2 te upgraden omdat ik het verschil nog te klein vind

Automatisch rijbaan wisselen, stoplichten
Er is een video verschenen waarin het 2e filmpje op realtime speed wordt afgespeeld.

Ja, maar dat is door iemand aangepast niet door Tesla. Ik vind de afspeelsnelheid niet constant namelijk. Sommige stukken worden nog steeds sneller afgespeeld dan werkelijk is gereden. Het geeft overigens wel een beter beeld van de tijd die de auto nodig heeft op bepaalde punten.
 
Dat weet je toch helemaal nog niet? Natuurlijk zal AP 2.0 vanaf het moment dat het geactiveerd wordt, waarschijnlijk december, al een veel betere versie dan AP 1.0 te zien geven.
Ap 1.0 doet het al erg best maar waarschijnlijk zal AP 2.0 de tekortkomingen van de huidige versie grotendeels opheffen en waarschijnlijk zullen dan in stapjes de functies uitgebreid worden. We moeten niet denken in een stap van 0% autonomie naar 100% autonomie maar in stappen. Ik zou het verschil er zo voor over hebben.

de hardware heb ik al en dan denk ik dat Rudi een punt heeft, zullen ze voor die paar klanten aparte software gaan draaien...het mooie van Tesla is dat ik het nog altijd kan toevoegen ;)