Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Na ruim 1,5 jaar AP1 gereden te hebben (S85), ben ik sinds september overgestapt naar een nieuwe S (75d) met AP2. Ook ik ervaar alle punten waarop AP2 minder is dan AP1, zoals hier al uitvoerig beschreven, waarvan het reageren op 'zwarte' strepen op de weg het meest irritant is (auto maakt ineens 'uit het niets' een zwaai naar links of rechts naar de andere rijbaan).

Vanochtend heb ik voor het eerst ervaren dat de zwarte strepen genegeerd werden! Op het traject A12 Utrecht - Den Haag dat ik meerdere malen per week naar een klant rijd. Firmware is (vanaf dat ik de auto heb) 2017.34 2448cfc, zou het kunnen zijn dat AP2 beter is geworden zonder firmware upgrade? Of zou het te maken hebben met het feit dat het 's ochtends steeds donkerder is, waardoor het contrast tussen de witte belijning en de 'zwarte strepen' hoger is?

Ik hoop in ieder geval dat dit een stap de goede richting op is voor AP2!
 
Na ruim 1,5 jaar AP1 gereden te hebben (S85), ben ik sinds september overgestapt naar een nieuwe S (75d) met AP2. Ook ik ervaar alle punten waarop AP2 minder is dan AP1, zoals hier al uitvoerig beschreven, waarvan het reageren op 'zwarte' strepen op de weg het meest irritant is (auto maakt ineens 'uit het niets' een zwaai naar links of rechts naar de andere rijbaan).

Vanochtend heb ik voor het eerst ervaren dat de zwarte strepen genegeerd werden! Op het traject A12 Utrecht - Den Haag dat ik meerdere malen per week naar een klant rijd. Firmware is (vanaf dat ik de auto heb) 2017.34 2448cfc, zou het kunnen zijn dat AP2 beter is geworden zonder firmware upgrade? Of zou het te maken hebben met het feit dat het 's ochtends steeds donkerder is, waardoor het contrast tussen de witte belijning en de 'zwarte strepen' hoger is?

Ik hoop in ieder geval dat dit een stap de goede richting op is voor AP2!

AP2 wordt uit zichzelf niet beter. Wel kunnen door 'fleetlearning' bepaalde processen en reacties van de AP worden verbeterd.
Het wel of niet hinder hebben van zwarte - reparatie - strepen kan te maken hebben met de hoek van inval van het licht. Heb je de zon achter je, of is er geen zon, dan zul je zien dat de AP er minder hinder van heeft dan wanneer je je in een tegenlicht situatie bevindt.
Bij tegenlicht lichten de meestal gladdere zwarte strepen meer op en zijn voor AP2 dan gelijk aan de witte wegmarkering.
AP1 had dat in het begin ook in lichte mate en is nu helemaal verdwenen.
 
Ik zie bij de laatste updates dat AP1 het steeds vloeiender doet. Was voorheen een vlak voor je invoegende auto reden voor AP1 om fors in de remmen te gaan, nu laat ie de auto er zonder remmen tussen en herneemt heel geleidelijk de gewenste onderlinge afstand. Bij het naderen van langzamere voorliggers remt AP1 geleidelijk af vanaf een onderlinge afstand van zeker 150 meter.
Ik vind AP1, met zijn duidelijke beperkingen waar het volkomen stilstaande voorwerpen betreft, zo langzamerhand buitengewoon goed.

Ik denk dat die wijziging vorig jaar gekomen is (versie 7? 8?). Ipv van de absolute afstand te bekijken, kijkt hij naar de relatieve snelheid ten opzichte van de voorligger volgens mij. Een auto kan heel dicht invoegen, maar als hij sneller rijdt, reageert de wagen (terecht) niet, of toch minder abrupt. Vroeger ging hij dan nodeloos in de remmen.
Neveneffect lijkt mij dat als iemand in de file zijn plaats opeist door zich er tussen te drummen dat je nu soms wel zelf moet ingrijpen. Zelfs al rijdt die op dat moment iets sneller, remmen is soms toch nog nodig om hem niet aan de zijkant achteraan te raken.

Wat toen ook verholpen is, is dat hij in een bocht (afrit) gaat accelereren als je voorligger niet meer recht voor je rijdt maar schuin voor (door de aard van de bocht). Doordat hij dan voor de camera uit beeld verdwijnt, zag de camera geen obstakel meer en ging acceleren naar de ingestelde snelheid. Waarschijnlijk helpt de radar daar nu bij. Vroeger moest je dan vaak zelf in de remmen (met de acceleratiekracht van onze wagen was dat soms verschieten).
 
Beta testers zouden nieuwe AP2 functionaliteit hebben gekregen: automatisch van baanvak wisselen.

upload_2017-10-20_11-17-41.png
 
  • Like
Reactions: HWS
Beta testers zouden nieuwe AP2 functionaliteit hebben gekregen: automatisch van baanvak wisselen.

Sinds gister zit ik op FW versie 2017.40.1 e29b97f en het 'dashboard display' geeft nu aan indien er rijbanen links / rechts van mij beschikbaar zijn. Ik had niet het idee dat AP2 dat eerder ook al deed (in tegenstelling tot AP1, die ook de auto's op die banen weergaf), wellicht dat dit samenhangt met de nieuwe functionaliteit die eraan komt..?
 
Sinds gister zit ik op FW versie 2017.40.1 e29b97f en het 'dashboard display' geeft nu aan indien er rijbanen links / rechts van mij beschikbaar zijn. Ik had niet het idee dat AP2 dat eerder ook al deed (in tegenstelling tot AP1, die ook de auto's op die banen weergaf), wellicht dat dit samenhangt met de nieuwe functionaliteit die eraan komt..?

Dat deed de vorige versie ook al. Ik geloof dat dit versie 28 was. Verscheen ergens in juli.
 
Rij vandaag met een Model X 100D AP2 loaner. En kan die dus perfect even vergelijken met mijn Model S P85D AP1.

AP2 is nog ver af van AP1.
- op de snelweg remt de AP2 regelmatig voor auto's die in het rechtse vak rijden
- zelfde gedrag bij een hoge betonnen linkse middenberm in een bocht naar rechts
- de auto remt veel te vroeg indien er vrachtwagens voorop rijden. Dat was bij AP1 ook een probleem, maar is al tijden veel beter.
- op N wegen slingert de auto af en toe lichtjes van links naar rechts, precies dat hij de lijnen aan het zoeken is
- en auto's worden niet weergeven op de rijvakken naast datgene waar je op rijdt

Er is nog werk aan de winkel om AP2 op hetzelfde niveau van AP1 te krijgen, laat staan beter te krijgen. Zat ik daar te wachten in het SeC en hoor ik een gesprek tussen Teslaman en AP2 klant met klachten. Klant werd aangeraden om toch nog 3 tot 6 maanden te wachten vooraleer alle AP2 probleempjes zouden opgelost zijn. Full-AP (dat had die klant precies gekocht) zou dan toch nog 1 jaar daarna zijn (sic).

Ter info: Model X verbruikt ongeveer 20% meer dan mijn S P85D. Acceleratie is toch duidelijk minder in dagelijks gebruik, dat had ik niet verwacht. De X reageert merkbaar minder giftig op het watt-pedaal.
 
Gisteren weer een paar honderd km gereden met S van mijn pa met AP1. Wat mij opviel en stoorde is dat regelmatig als ik na een inhaalactie van de 3e baan terug naar de 2e baan ging AP even inhield, een paar km vertraagde om vervolgens weer te versnellen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit op mijn S met AP1 had. Herkent iemand dit? Nieuw bugje of moet t SeC er even naar kijken?
 
Gisteren weer een paar honderd km gereden met S van mijn pa met AP1. Wat mij opviel en stoorde is dat regelmatig als ik na een inhaalactie van de 3e baan terug naar de 2e baan ging AP even inhield, een paar km vertraagde om vervolgens weer te versnellen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit op mijn S met AP1 had. Herkent iemand dit? Nieuw bugje of moet t SeC er even naar kijken?

Volgens mij is ook AP1 herschreven en kan dit er in zitten. Ik zou het melden als storend en dan geeft men het wel door.
 
Gisteren weer een paar honderd km gereden met S van mijn pa met AP1. Wat mij opviel en stoorde is dat regelmatig als ik na een inhaalactie van de 3e baan terug naar de 2e baan ging AP even inhield, een paar km vertraagde om vervolgens weer te versnellen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit op mijn S met AP1 had. Herkent iemand dit? Nieuw bugje of moet t SeC er even naar kijken?

Het door jouw beschreven probleem is zo'n beetje mijn enige grote ergernis aan mijn classic.
Als ik zeg 100 km/u op de cruise control rij, versnel naar bijv. 115 km/u en daarna hem weer naar de oorspronkelijke snelheid laat terug zakken met de voet los van de pedalen, zakt hij naar 98 km/u om er zo'n 30 seconden over te doen om weer op de 100 km/u te geraken.
Hij gaat altijd 2 km/u verder terug dan de ingestelde snelheid. Ik snap niet dat ze dat nog nooit gecorrigeerd hebben! :mad:
 
  • Like
Reactions: ebullio
Het door jouw beschreven probleem is zo'n beetje mijn enige grote ergernis aan mijn classic.
Als ik zeg 100 km/u op de cruise control rij, versnel naar bijv. 115 km/u en daarna hem weer naar de oorspronkelijke snelheid laat terug zakken met de voet los van de pedalen, zakt hij naar 98 km/u om er zo'n 30 seconden over te doen om weer op de 100 km/u te geraken.
Hij gaat altijd 2 km/u verder terug dan de ingestelde snelheid. Ik snap niet dat ze dat nog nooit gecorrigeerd hebben! :mad:
Das inderdaad een mega ergernis Maarten! 2 hele kilometers? :p
Vanmiddag dook bij mij om niets de X op de linkerbaan van de A16 vol in de ankers. Van 150 km/h naar? Er zat niemand achter me maar mocht ik een volger hebben gehad dan zou die hem zo in mijn achterzijde boren......
 
Hey, ingestelde snelheid is ingestelde snelheid.
Wil je een iets langzamer rijdende auto inhalen, moet hij nadat je hem hebt ingehaald afremmen omdat jij nèt iets langzamer dan hem gaat rijden. Knap irritant voor zo iemand. Cruise control moet gewoon werken, punt.
Dat de Model X dit fenomeen naar het volgende niveau heeft getild: ja dat is natuurlijk extra genieten... :rolleyes:

Moet jij je trouwens niet voorbereiden op de F1? Wat doe je op het forum? ;)
 
Hey, ingestelde snelheid is ingestelde snelheid.
Wil je een iets langzamer rijdende auto inhalen, moet hij nadat je hem hebt ingehaald afremmen omdat jij nèt iets langzamer dan hem gaat rijden. Knap irritant voor zo iemand. Cruise control moet gewoon werken, punt.
Dat de Model X dit fenomeen naar het volgende niveau heeft getild: ja dat is natuurlijk extra genieten... :rolleyes:

Moet jij je trouwens niet voorbereiden op de F1? Wat doe je op het forum? ;)
Safety car.......kan ik nog ff hobbyen :p