Ik lees hier een hoop onzin en onbegrip over de Tesla autopilot.
Daarom even een stukje over autopilots en het gebruik in vliegtuigen:
Een autopilot is een hulpmiddel voor de vliegers (lees bestuurders) en geen vervanging om de besturing over te nemen. De vliegers in vliegtuigen zijn altijd alert om in geval van een afwijking de controle over te nemen.
Dit geldt voor de klim kruisvlucht en daling. Het vliegtuig zit dan niet dicht bij de grond en niet bij andere vliegtuigen in de buurt.
(een auto zit vaak op 50 cm naast de vangrail en naast andere auto's)
Als een vliegtuig geschikt is om een autoland (zelfstandige automatische landing) te maken, kan dat alleen met meervoudige systemen.
Één van de vliegers zit dan echt met zijn handen aan het stuur en de ander monitort dan ale systemen. Is er iets niet in orde, is het wegwezen.
Dit omdat de marges erg klein zijn. Ik vergelijk zo'n autoland een beetje met het rijden in een auto, omdat je zo dicht bij allerlei obstakels zit.
De autopilot van Tesla is ook slechts een enkelvoudig systeem. Daar kun je dus nooit op vertrouwen.
Indien we autonoom willen gaan rijden (of de handen van het stuur kunnen halen) dan kan dan alleen met meervoudige systemen.
Hoe werkt dat in vliegtuigen?
Daar zijn 2 types.
Er bestaat een "fail operational" systeem. Dit betekend dat een Auopilot, ondanks een failure, door kan blijven werken.
Dit systeem heeft 3 onafhankelijke systemen waarvan er 2 aan het werk zijn en de 3e "meekijkt". Als er een systeem afwijkt (of stuk gaat) weten de andere 2 welke dat is, en wordt het afwijkende systeem afgeschakeld. De andere 2 gaan dan door (in een fail passive mode)
Het fail passive systeem bestaat uit 2 onafhankelijke systemen, deze vergelijken elkaar. Als er 1 stukgaat (of afwijkt) is er dus onbekend welke dat is. Het gevolg is dat het systeem helemaal uitgeschakeld , en dan krijg je als vlieger het vliegtuig helemaal in je handen.
Als toevoeging: Vliegers zijn goed getraind in de werking en het gebruik van de systemen. Ze weten dan ook de beperking van de systemen.
De Tesla, met zijn enkelvoudig systeem, heeft dus totaal geen backup, of controlemiddel. Het is puur een hulpsysteem, waar men absoluut niet op kan vertrouwen. De krant lezen, appen, of zelfs maar het stuur loslaten is daarom dan ook levensgevaarlijk, en in min optiek ook strafbaar.
Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Daarom even een stukje over autopilots en het gebruik in vliegtuigen:
Een autopilot is een hulpmiddel voor de vliegers (lees bestuurders) en geen vervanging om de besturing over te nemen. De vliegers in vliegtuigen zijn altijd alert om in geval van een afwijking de controle over te nemen.
Dit geldt voor de klim kruisvlucht en daling. Het vliegtuig zit dan niet dicht bij de grond en niet bij andere vliegtuigen in de buurt.
(een auto zit vaak op 50 cm naast de vangrail en naast andere auto's)
Als een vliegtuig geschikt is om een autoland (zelfstandige automatische landing) te maken, kan dat alleen met meervoudige systemen.
Één van de vliegers zit dan echt met zijn handen aan het stuur en de ander monitort dan ale systemen. Is er iets niet in orde, is het wegwezen.
Dit omdat de marges erg klein zijn. Ik vergelijk zo'n autoland een beetje met het rijden in een auto, omdat je zo dicht bij allerlei obstakels zit.
De autopilot van Tesla is ook slechts een enkelvoudig systeem. Daar kun je dus nooit op vertrouwen.
Indien we autonoom willen gaan rijden (of de handen van het stuur kunnen halen) dan kan dan alleen met meervoudige systemen.
Hoe werkt dat in vliegtuigen?
Daar zijn 2 types.
Er bestaat een "fail operational" systeem. Dit betekend dat een Auopilot, ondanks een failure, door kan blijven werken.
Dit systeem heeft 3 onafhankelijke systemen waarvan er 2 aan het werk zijn en de 3e "meekijkt". Als er een systeem afwijkt (of stuk gaat) weten de andere 2 welke dat is, en wordt het afwijkende systeem afgeschakeld. De andere 2 gaan dan door (in een fail passive mode)
Het fail passive systeem bestaat uit 2 onafhankelijke systemen, deze vergelijken elkaar. Als er 1 stukgaat (of afwijkt) is er dus onbekend welke dat is. Het gevolg is dat het systeem helemaal uitgeschakeld , en dan krijg je als vlieger het vliegtuig helemaal in je handen.
Als toevoeging: Vliegers zijn goed getraind in de werking en het gebruik van de systemen. Ze weten dan ook de beperking van de systemen.
De Tesla, met zijn enkelvoudig systeem, heeft dus totaal geen backup, of controlemiddel. Het is puur een hulpsysteem, waar men absoluut niet op kan vertrouwen. De krant lezen, appen, of zelfs maar het stuur loslaten is daarom dan ook levensgevaarlijk, en in min optiek ook strafbaar.
Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Last edited: