Hier pak je dus dubbel voordeel omdat je 5100 minder bijtelling hebt en met deze constructie 2100 EUR minder betaald voor een functie die normaliter duurder is.
QED
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hier pak je dus dubbel voordeel omdat je 5100 minder bijtelling hebt en met deze constructie 2100 EUR minder betaald voor een functie die normaliter duurder is.
De configuratie op het moment van levering staat los van die op het moment van op kenteken zetten. Je bedoelt waarschijnlijk het laatste.Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden:
-EAP bij levering, 5300 euro wat dan ook invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering (hogere catalogusprijs).
-EAP niet bij levering maar later via aanbieding proefperiode door Tesla, 5800 euro wat dan geen invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering.
-EAP niet bij levering en nemen wanneer jij dat wil, 7400 euro wat dan geen invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering.
Tenzij je zelf bij de verzekering aangeeft dat je autopilot mee wil verzekeren.
Dan ga je alsnog meer premie betalen.
Tenzij de verzekering zegt dat EAP je auto veiliger maakt en je dus juist korting krijgt, geen idee.
De configuratie op het moment van levering staat los van die op het moment van op kenteken zetten. Je bedoelt waarschijnlijk het laatste.
Uiteraard is er de vierde optie: de EAP aanschaffen tegen een samen met Tesla overeengekomen prijs nadat de auto op kenteken is gezet. Voor of na levering maakt niets uit. Die overeengekomen prijs kan alles zijn, afhankelijk van de uitkomst van het onderlinge overleg, bijvoorbeeld ook € 5.300, maar ook € 5.301 of € 5.299, etc. Ook uit je eigen voorbeelden blijkt dat het niet uitmaakt of je € 5.800 of € 7.400 betaalt voor de latere aankoop van EAP.
Er zijn dus twee opties, EAP actief ten tijde van het kenteken verkrijgen of naderhand. De tweede optie kan lucratief zijn, afhankelijk van de medewerking van Tesla. Met de op dit moment bekende beprijzing (€ 7.400 resp. actietarief van € 5.800) werkt Tesla al mee, maar het zou nog beter kunnen, nl. € 5.300.
Zoals ik probeer uit te leggen is het alleen tussen jou en Tesla op welke condities je EAP aanschaft NADAT de auto's op kenteken zijn gezet. Ik herhaal: NADAT! Het zal de fiscus een biet zijn hoe die auto daarna ooit aan jou geleverd wordt en wat jij er voor betaalt. Nogmaals: nagenoeg geen enkele auto wordt tegen de fiscale waarde aangeschaft, altijd voor minder vanwege de standaardkorting op nieuwe auto's.Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.
Bedoel je dat je op het moment van op kenteken zetten nog kan aangeven of je toch wel of geen EAP wil?
Dat zou op zich handig zijn zodat je er nog wat langer over na kan denken maar het op kenteken zetten is het moment dat de catalogus prijs wordt bepaald neem ik aan. Dus belasting en verzekering technisch heeft dat niet veel toegevoegde waarde.
Wel natuurlijk als het ná het op kenteken kan worden aangeschaft, en dan natuurlijk voor een zo laag mogelijke prijs. Zoals je ook aangeeft.
Gezien ik 4 M3's neem zou ik toch denken dat je over aanschaf van 4x EAP zou moeten kunnen onderhandelen. Hoewel, ik merk dat Tesla niet heel erg gevoelig is voor quantum korting e.d.
Ik begreep ook dat we een EAP trial krijgen, waarmee je het tegen een lager tarief kan aanschaffen nadat de auto is geleverd. De vraag is alleen wanneer die trial komt, het liefst de dag na levering voor mij
Klopt, ik heb Tesla gebeld hierover.
De (1e lijns) dame deed heel vaag hierover. Dat het door de USA wordt bepaald en dat het om een uitloot systeem ging of je dit wel of niet aangeboden zou krijgen. Ze adviseerde in ieder geval om het er zeker bij te bestellen want het was een super fijn en veilig systeem...
Mijns inziens gaat iedereen die het niet heeft besteld ooit zo'n aanbieding krijgen. Wanneer dat is idd de vraag.
Als ik erover nadenk zou het sowieso heel klantvriendelijk zijn van Tesla om vooraf aan de aanschaf van EAP gebruikers de mogelijkheid te geven het op proef uit te proberen. Misschien valt het tegen en vindt je het de meerwaarde helemaal niet waard. Dat kun je nu, als nieuwe Tesla rijder, niet echt goed beoordelen terwijl de optie toch flink aan de prijs is. Ik zal bij aflevering denk ik ook maar gewoon zeggen dat ik het eerst zou willen proberen voordat ik het aanschaf. En als we dat nou allemaal doen .... who knows
Ja, same here.Toch probeer ik het dan liever 30 dagen uit in mijn eigen auto dan 15 minuten tijdens een proefrit in een S of X
je vergeet de btw bijtelling. Als hij in de catalogusprijs zit dan betaal je de btw in 5 jaar ook terug. Als je hem naderhand koopt is de btw volledig aftrekbaar.Als ik dit even snel uitreken, betaal je over 5.300 euro 4% bijtelling privé. Dat kost uiteindelijk ongeveer 110,24 per jaar. Dat 5 jaar lang kost dus uiteindelijk 551,20.
Als je later bijbesteld komt het neer op een investering van 2.100 euro extra doordat later toevoegen kostbaarder is. Na belasting is dat dus vergelijkbaar met 1.155 in privé.
Ik zie niet in hoe jullie berekenen dat het later bijbestellen voordeliger kan zijn.
Ik kan jullie aanraden om de AP eerst rustig meerdere dagen en met langere ritten uit te proberen. Wij hebben het in de S, maar gebruiken het niet meer. Het werkt wel, maar niet 100% helaas, dan is het zonde van het geld. Op de snelweg en voornamelijk bij files is het gewoon eng als de auto niet goed reageert op invoegend verkeer en gewoon gas geeft, moet telkens op de rem trappen om ongelukken te vermijden. Ook is mij al twee keer overkomen dat de auto zonder reden van baan wisselde (ook zonder waarschuwing of richtingaanwijzer) op de snelweg, terwijl daar net een auto reed. In de 30 zone denkt de model S dat het een 50 zone is. Op de snelweg houd de auto zich ook niet aan de snelheid, al helemaal bij werkzaamheden. Het is en blijft een "hulpje", zelf opletten is natuurlijk een must. Tijdens lange ritten naar Frankrijk en Oostenrijk kwam de AP nauwelijks aan bod. Als een auto voor van baan wisselt, trekt ie snel weg en remt ie weer hard bij de volgende, dat mag wel wat vloeiender. Kinderen zijn gelijk wakker achterin .
De summon werkt 6 van 10 keer ook niet, telkens dat het niet kan etc. krijg ik in beeld. Ik sta dan letterlijk naast de auto, verbinding is er dus wel gewoon.
Parkeren thuis doet de auto half op straat, terwijl er nog 2 meter afstand is tot de garage. Na 1,5 jaar heeft de autopilot nog steeds niet geleerd dat de S nog een stukje naar achteren kan parkeren. Dit is een problem die zich niet enkel thuis voordoet. Inparkeren duurt ook erg lang en de auto steekt soms 6 keer, daar heb ik echt geen geduld voor.
Als de autopilot over een paar jaar goed doorontwikkeld is dan wil ik het wel weer aanzetten. Wij hebben in ieder geval meebetaald met de S aan de verdere ontwikkeling van de autopilot. Ik gebruik de AP nu enkel en ook zeer zelden als een hele simpele cruise control.
De S zelf is en blijft een top auto, ongeacht de AP.
Voor de M3 Performance heb ik de AP daarom ook niet bijbesteld.
Dit is natuurlijk hoe wij het hebben ervaren, ieder moet voor zich testen en beslissen.