Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot later bijkopen vanwege bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Even een praktische vraag. Ik las eerder in deze uitgebreide thread wat over het besparen op de bijtelling door de autopilot niet mee te bestellen maar wel bij aflevering te laten activeren en apart te factureren. Ik heb nu de autopilot optie wel aangevinkt. Was dus misschien niet zo slim.

Kan ik nu de configuratie wijzingen en deze optie weer afvinken en hoe regel ik dan met Tesla dat ik wel bij aflevering deze functie laat activeren en alsnog separaat betaal? Iemand een praktische tip in deze? Of kan ik gewoon Tesla hierover bellen?
 
Even een praktische vraag. Ik las eerder in deze uitgebreide thread wat over het besparen op de bijtelling door de autopilot niet mee te bestellen maar wel bij aflevering te laten activeren en apart te factureren. Ik heb nu de autopilot optie wel aangevinkt. Was dus misschien niet zo slim.

Kan ik nu de configuratie wijzingen en deze optie weer afvinken en hoe regel ik dan met Tesla dat ik wel bij aflevering deze functie laat activeren en alsnog separaat betaal? Iemand een praktische tip in deze? Of kan ik gewoon Tesla hierover bellen?
Uit de antwoorden van anderen leerde ik dat je die optie niet moet meebestellen want dan zit hij in de prijs. Je moet voor de aflevering met degene die de levering doet vragen om alsnog de optie te leveren. Dan voldoet het aan de eis dat hij voor aflevering is besteld en dus voor de lage prijs. Als het goed is kan de EAP dan op een aparte factuur komen en ontloop je de bijtelling. Iemand anders had weer het verhaal van een Tesla medewerker dat ze niet zouden meewerken aan deze “constructie” die volgens mij heel gewoon is. Kortom: het is nog onzeker, maar meebestellen is zeker geen goed idee en Tesla bellen geeft ook maar de mening van degene die je aan de telefoon hebt. Dan zou ik vraag formeel stellen via het formulier op de website met kennisgeving aan de directie. Misschien komt er dan een formeel antwoord.
 
Even een praktische vraag. Ik las eerder in deze uitgebreide thread wat over het besparen op de bijtelling door de autopilot niet mee te bestellen maar wel bij aflevering te laten activeren en apart te factureren. Ik heb nu de autopilot optie wel aangevinkt. Was dus misschien niet zo slim.

Kan ik nu de configuratie wijzingen en deze optie weer afvinken en hoe regel ik dan met Tesla dat ik wel bij aflevering deze functie laat activeren en alsnog separaat betaal? Iemand een praktische tip in deze? Of kan ik gewoon Tesla hierover bellen?

Ja, het scheelt wel iets in de bijtelling. Voldoende om de hogere prijs van Autopilot te compenseren. Als het de moeite waard is - kun je voor jezelf narekenen - zou ik Tesla bellen (maar het zal wel druk zijn nu iedereen aan het bestellen is, dus mogelijk wat geduld nodig) om de Autopilot uit de configuratie te laten halen. Na de levering vraag je ze dan om Autopilot te activeren en dat apart te factureren.
 
zou ik Tesla bellen om de Autopilot uit de configuratie te laten halen.
Kan je toch gewoon zelf online doen als je inlogt?

2018-12-17_0004.png


Na de levering vraag je ze dan om Autopilot te activeren en dat apart te factureren.
Dit is toch een slecht advies? Waarom NA levering? Waarom de hogere prijs betalen als dit helemaal niet hoeft? Als je auto op kenteken staat EN nog niet geleverd is dan heb je het ideale moment om EAP aan te schaffen. Zit AEP niet in de catalogus prijs en je betaalt niet de hogere prijs!

Deze vraag komt continue terug en blijkbaar worden oudere berichten niet gelezen. Misschien tijd om hiervoor een apart draadje te starten? Scheelt bij vele ook weer een ergenis over de eeuwig durende discussie over de bijtelling.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
EAP na levering is de hoge prijs.Maar je kunt voor je zelf uitrekenen wat het meer kost qua bijtelling om het wel in de catalogusprijs te hebben. Dat is veel meer dan de € 2100 meerprijs na levering.
Of het wel lukt om EAP voor levering tegen lage prijs op een aparte factuur te krijgen, dus buiten de catalogusprijs, is zeer de vraag. Mijn boekhouder heeft daar grote twijfels over.
Voor mij als inkomsten-belasting zelfstandige (ZZP) zou ik bij controle door de mand vallen, want twee facturen vallen natuurlijk op.
Maar even afwachten. Ik zou bestellen zonder EAP2, FSD, 19" velgen, Tow Hitch (t.z.t.).
 
Kan je toch gewoon zelf online doen als je inlogt?

View attachment 361504


Dit is toch een slecht advies? Waarom NA levering? Waarom de hogere prijs betalen als dit helemaal niet hoeft? Als je auto op kenteken staat EN nog niet geleverd is dan heb je het ideale moment om EAP aan te schaffen. Zit AEP niet in de catalogus prijs en je betaalt niet de hogere prijs!

Deze vraag komt continue terug en blijkbaar worden oudere berichten niet gelezen. Misschien tijd om hiervoor een apart draadje te starten? Scheelt bij vele ook weer een ergenis over de eeuwig durende discussie over de bijtelling.

Ik wist niet dat die mogelijkheid er was om online de configuratie aan te passen. Dat was anders toen ik mijn Tesla’s bestelde. En ja, het is inderdaad het handigst om Autopilot aan te laten zetten meteen na de registratie (leidend voor de bijtelling) en nog voor aflevering, als Tesla daaraan wil meewerken. Waar ik wel vanuit ga.
 
Mijn boekhouder heeft daar grote twijfels over.
Voor mij als inkomsten-belasting zelfstandige (ZZP) zou ik bij controle door de mand vallen, want twee facturen vallen natuurlijk op.
Jouw boekhouder komt dan net uit de luiers? Dit is niets nieuws. Sinds de bijtelling bestaat wordt hier al over gesproken. Je hebt fabrieksopties en dealeropties. Een Model 3 zonder wielen bestellen kan niet dus dat is een fabrieksoptie. Je kan Tesla wel vragen om een extra set wielen mee te leveren met de auto zodat je een winter- en een zomer set hebt. Dit doe je gewoon in Nederland zodat de extra set wielen als dealeroptie geleverd worden. De standaard wielen zitten in de catalogusprijs en de extra set wielen niet. Daar is niets illegaals aan. Zo wordt bijv ook al tientallen jaren een trekhaak als dealeroptie gemonteerd. Waarom zou dit nou voor AEP nu opeens niet meer mogen?

Zie bijvoorbeeld : Alles over dealeropties en accessoires

En als je EAP besteld 5 minuten voordat je de auto geleverd krijgt dan is het illegaal en als je het doet 5 minuten nadat je de sleutel hebt gehad dan is het wel legaal? Waar staat dit in de spelregels van de bijtelling?

De catalogusprijs vormt de grondslag voor het berekenen van de bijtelling en bestaat uit de volgende componenten:

Nettocatalogusprijs berekend door de fabrikant of importeur
  • fabrieksopties (dit zijn opties/accessoires aangebracht door de dealer vóór datum kenteken)
  • btw
  • bpm bedrag vermeld op het kenteken

Dat Tesla NA leveren van de auto een hogere prijs hanteert dat is puur een Tesla spelregel. Dat maakt dus dat je jezelf geld kan besparen door AEP aan te schaffen NADAT de auto op kenteken is gezet (spelregels van de bijtelling) en VOOR dat je de auto in ontvangst neemt (spelregels Tesla).
 
Ik heb destijds gevraagd om autopilot na kenteken registratie maar voor levering aan te zetten maar daar gingen ze niet mee akkoord. Er is nu wel een actie met 30 dagen trial periode en een verlaagde prijs van 5800€ Die ik genomen heb.
Heeft iemand autopilot wel voor 5300€ kunnen laten activeren na kenteken registratie?
 
Ik heb destijds gevraagd om autopilot na kenteken registratie maar voor levering aan te zetten maar daar gingen ze niet mee akkoord. Er is nu wel een actie met 30 dagen trial periode en een verlaagde prijs van 5800€ Die ik genomen heb.
Heeft iemand autopilot wel voor 5300€ kunnen laten activeren na kenteken registratie?

Hier het linkje naar de info van de trail
Proefperiode geavanceerde Autopilot
 
Ik heb destijds gevraagd om autopilot na kenteken registratie maar voor levering aan te zetten maar daar gingen ze niet mee akkoord. Er is nu wel een actie met 30 dagen trial periode en een verlaagde prijs van 5800€ Die ik genomen heb.
Heeft iemand autopilot wel voor 5300€ kunnen laten activeren na kenteken registratie?
Heb ik ook geprobeerd bij mijn S100D, maar inderdaad, deden ze niet.

Die van mij was bij levering al actief en zit dus ook een de catalogusprijs.
 
Bij mijn Tesla is het pakket met 4 jaar onderhoud meteen mee besteld. Oftewel, dat zit nu in de catalogusprijs en betaal ik ook bijtelling over (gelukkig maar 4%). Nederlandse wetgeving blijft bijzonder, er wordt puur gekeken naar de catalogusprijs. Dus onderhoudszaken die je direct mee besteld worden daar dan ook bij opgeteld. En alle upgrades die je achteraf doet horen er niet bij.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik heb er voor gekozen om de Autopilot weer uit te vinken middels configuratie bewerken.
Lijkt mij sowieso voordeliger om het achteraf aan te schaffen met een aparte factuur.

Misschien dan ook investeringsaftrek en/of betere afschrijving. Het is een factuur voor een stuk software. Maar dat weet ik eigenlijk niet.
 
Als ik dit even snel uitreken, betaal je over 5.300 euro 4% bijtelling privé. Dat kost uiteindelijk ongeveer 110,24 per jaar. Dat 5 jaar lang kost dus uiteindelijk 551,20.
Als je later bijbesteld komt het neer op een investering van 2.100 euro extra doordat later toevoegen kostbaarder is. Na belasting is dat dus vergelijkbaar met 1.155 in privé.
Ik zie niet in hoe jullie berekenen dat het later bijbestellen voordeliger kan zijn.
 
Als ik dit even snel uitreken, betaal je over 5.300 euro 4% bijtelling privé. Dat kost uiteindelijk ongeveer 110,24 per jaar. Dat 5 jaar lang kost dus uiteindelijk 551,20.
Als je later bijbesteld komt het neer op een investering van 2.100 euro extra doordat later toevoegen kostbaarder is. Na belasting is dat dus vergelijkbaar met 1.155 in privé.
Ik zie niet in hoe jullie berekenen dat het later bijbestellen voordeliger kan zijn.
Extra's vallen niet in de 4% schijf (tenzij je een Tesla met een catalogusprijs onder de 50k hebt geconfigureerd, hoe dan? ;)) maar komen bovenop alles, dus in de 22%.
 
Als ik dit even snel uitreken, betaal je over 5.300 euro 4% bijtelling privé. Dat kost uiteindelijk ongeveer 110,24 per jaar. Dat 5 jaar lang kost dus uiteindelijk 551,20.
Als je later bijbesteld komt het neer op een investering van 2.100 euro extra doordat later toevoegen kostbaarder is. Na belasting is dat dus vergelijkbaar met 1.155 in privé.
Ik zie niet in hoe jullie berekenen dat het later bijbestellen voordeliger kan zijn.
Als ik het snel uitreken dan betaal ik 22% bijtelling (op het bedrag boven 50.000 euro) ofwel zo'n 580 euro per jaar netto.