TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Autopilot ontwikkelingen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by redevries, Apr 12, 2015.

1. redevries

redevries René de Vries

Interview met (o.a.) Elon Musk over de mogelijkheden van de huidige autopilot hardware.

Het de huidige hardware is het mogelijk om zo'n 5 m rond de auto 360% rond te kijken, dat is genoeg voor de snelweg. Te verwachten is ook nog detectie van remlichten van je voorganger.
    Binnen de stad is er met de huidige hardware geen autopilot mogelijk. Spelende kinderen zijn het grootste probleem.

GPU Technology Conference 2015 - Leaps in Visual Computing, GPU Technology Conference 2015 - Leaps in Visual Computing - Day 1 Keynote NVIDIA on USTREAM. ... Vanaf plm. 1:36 is Musk aan het woord, het word interessant bij 1:43

Enfin, mijn classic S kan dit allemaal prima, er vanuit gaande is dat ik achter het stuur zit :)

Gezien de ontwikkelingen blijf ik dus voorlopig nog maar even op mijn 5 jaar afschrijftermijn. Misschien zijn deze voor later iets voor later, als ik autorijden niet meer leuk vind....

2. basvk

basvk Active Member

Ik vond de hele conferentie machtig interessant :)
    Ik krijg altijd een optimistisch gevoel over de toekomst na dit soort talks (wat meestal meteen weer wegzakt wanneer ik een (online) krant opensla...)
    Ben benieuwd welke feautures we over een jaar of 4 a 5 in de model S/E/X gaan zien in ieder geval :cool:

3. Pascal-R

Pascal-R Member

4. GVTesla

GVTesla Member

Ze zijn al een tijdje dicht bij. Had in een eerder artikeltje ergens gelezen dat de grijze (betonnen) wegen daar in CA, samen met bijna vergane lijnen nog tot problemen leidt. Daar refereert ie nu weer aan, en blijkbaar zijn ze daar een stapje verder (want een tweet) maar hebben ze het nog steeds niet getackeld (want 2e tweet waarin het weer terug komt).

Al met al zal de 'almost ready' enzo wel betekenen: we hebben al heel veel klaar en het werkt bijna altijd... maar het zal klaar zijn wanneer het klaar is :wink:

5. ebullio

ebullio Active Member

Hij schrijft dit:
    @elonmusk: Final corner case is dealing with low contrast lane markings (faded white on grey concrete) while driving into the sun at dusk
    Is inderdaad een corner case, maar legal zal Elon wel streng briefen

6. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

eens te meer blijkt dat Elon Musk zijn tijd ver vooruit is.

in alle mogelijke betekenissen.

7. jpet

jpet Jan P.

Ze moeten het dan op zijn minst zo coveren dat de wagen tijdig signaleert dat je moet overnemen. Mogelijk zijn ze dat op een zo goed mogelijke manier aan het uitwerken. Op basis van de presentaties van de CEO van MobilEye dacht ik nochtans dat het systeem intelligent genoeg was om zelfs zonder markeringen aan de juiste kant van de weg (en op de weg) te blijven rijden. Wij kunnen dat toch ook? Als wij het kunnen moet zo'n systeem het ook kunnen. :rolleyes:

8. billytcherno

billytcherno Member

met 2 promille in het bloed ? ;-)

9. Pascal-R

Pascal-R Member

Ik heb ergens gelezen dat TomTom bezig is met het in kaart brengen van het wegennet met een accuratesse op 30cm. Het idee is dat in de toekomst zelfrijdende auto's de belijning wel gebruiken maar primair rijden op basis van de navigatie gegevens, en waarbij de geautomatiseerde analyse van de belijning door alle autonoom rijdende auto's voor een continue update moeten zorgen.

10. schonelucht

schonelucht Active Member

Even serieus blijven. Lane holding en self-parking is al lang in andere merken verkrijgbaar. Daar hoef je zelfs niet eens premium meer voor te kopen. Op dit vlak is Tesla gewoon een volger. Het bedrijf is al revolutionair genoeg wat betreft electrisch rijden, we hoeven over de rest niet te overdrijven.

11. dicktump

dicktump Member

Ja precies, heb ooit een Lancia Ypsilon gereden, die kon semi-automatisch fileparkeren. Je moest alleen gas geven en remmen, hij stuurde dan zelf het parkeervak in (eventueel zelfs met een paar keer steken voor krappe plekjes).

En had de Ford Focus ook niet zoiets?

Neemt niet weg dat auto pilot wel echt een supergoede samenwerking is van alle bestaande systemen, waar heel veel extra uitdagingen qua implementatie bij komen kijken. Dus dat is wel serieus knap, zeker gezien Tesla een relatief klein bedrijf is.

12. Herbie65

Herbie65 Member

De huidige GPS systemen zijn absoluut niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg om daarop te rijden.

13. Pascal-R

Pascal-R Member

Volgens mij moet het een combinatie van hardware worden. GPS en camera's zorgen voor een zeer nauwkeurige positiebepaling, in combinatie met zeer gedetailleerde kaarten. Volgens mij kan men met die combinatie juist zeer nauwkeurig bepalen waar je je bevind. Gps kan al aardig nauwkeurig zijn...

Link GPS ontwikkelingen.

Link tomtom

14. ebullio

ebullio Active Member

Gisteren heb ik nog een corner case voor Elon z'n autopilot gevonden:
    In de regen en mist over de Gotthard pas [emoji33]. Dan help de nav wel om de haarspeldbochten te zien aankomen.

15. Janc

Janc Member

Gps op zich is niet nauwkeurig genoeg, je kan met rtk stations naar cm nauwkeurigheid toe. In mijn werk gebruiken we dit bij het afmeren en manoeuvreren van zeer grote containerschepen en diepliggende schepen, echter kost de unit die we meenemen rond de 50000 euro, lijkt me te prijzig voor een autopilot:wink: . Bij gebouwen en bergen wordt dit ook lastig, het signaal komt dan via een omweg (weerkaatsing) binnen, dit heeft gevolgen voor de nauwkeurigheid. Ook moet er dan om de 15 a20 km een rtk station komen.

16. ebullio

ebullio Active Member

Het hielp ook wel dat er drie auto's voor me reden, maar de nav was daarboven best nauwkeurig, zal ook wel komen omdat we dichter bij de satellieten reden [emoji6]

17. robertvg

robertvg Active Member

18. Merijn

Merijn Active Member

Share This Page