TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Autopilot ontwikkelingen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by redevries, Apr 12, 2015.

  1. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Interview met (o.a.) Elon Musk over de mogelijkheden van de huidige autopilot hardware.

    Het de huidige hardware is het mogelijk om zo'n 5 m rond de auto 360% rond te kijken, dat is genoeg voor de snelweg. Te verwachten is ook nog detectie van remlichten van je voorganger.
    Binnen de stad is er met de huidige hardware geen autopilot mogelijk. Spelende kinderen zijn het grootste probleem.

    GPU Technology Conference 2015 - Leaps in Visual Computing, GPU Technology Conference 2015 - Leaps in Visual Computing - Day 1 Keynote NVIDIA on USTREAM. ... Vanaf plm. 1:36 is Musk aan het woord, het word interessant bij 1:43

    Enfin, mijn classic S kan dit allemaal prima, er vanuit gaande is dat ik achter het stuur zit :)

    Gezien de ontwikkelingen blijf ik dus voorlopig nog maar even op mijn 5 jaar afschrijftermijn. Misschien zijn deze voor later iets voor later, als ik autorijden niet meer leuk vind....
     
  2. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,645
    Location:
    Eindhoven
    Ik vond de hele conferentie machtig interessant :)
    Ik krijg altijd een optimistisch gevoel over de toekomst na dit soort talks (wat meestal meteen weer wegzakt wanneer ik een (online) krant opensla...)
    Ben benieuwd welke feautures we over een jaar of 4 a 5 in de model S/E/X gaan zien in ieder geval :cool:
     
  3. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    499
    Location:
    Zeeland, Netherlands
  4. GVTesla

    GVTesla Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    188
    Location:
    Netherlands
    Ze zijn al een tijdje dicht bij. Had in een eerder artikeltje ergens gelezen dat de grijze (betonnen) wegen daar in CA, samen met bijna vergane lijnen nog tot problemen leidt. Daar refereert ie nu weer aan, en blijkbaar zijn ze daar een stapje verder (want een tweet) maar hebben ze het nog steeds niet getackeld (want 2e tweet waarin het weer terug komt).

    Al met al zal de 'almost ready' enzo wel betekenen: we hebben al heel veel klaar en het werkt bijna altijd... maar het zal klaar zijn wanneer het klaar is :wink:
     
  5. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Hij schrijft dit:
    @elonmusk: Final corner case is dealing with low contrast lane markings (faded white on grey concrete) while driving into the sun at dusk
    Is inderdaad een corner case, maar legal zal Elon wel streng briefen
     
  6. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    eens te meer blijkt dat Elon Musk zijn tijd ver vooruit is.


    in alle mogelijke betekenissen.
     
  7. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Ze moeten het dan op zijn minst zo coveren dat de wagen tijdig signaleert dat je moet overnemen. Mogelijk zijn ze dat op een zo goed mogelijke manier aan het uitwerken. Op basis van de presentaties van de CEO van MobilEye dacht ik nochtans dat het systeem intelligent genoeg was om zelfs zonder markeringen aan de juiste kant van de weg (en op de weg) te blijven rijden. Wij kunnen dat toch ook? Als wij het kunnen moet zo'n systeem het ook kunnen. :rolleyes:
     
  8. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    met 2 promille in het bloed ? ;-)
     
  9. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    499
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Ik heb ergens gelezen dat TomTom bezig is met het in kaart brengen van het wegennet met een accuratesse op 30cm. Het idee is dat in de toekomst zelfrijdende auto's de belijning wel gebruiken maar primair rijden op basis van de navigatie gegevens, en waarbij de geautomatiseerde analyse van de belijning door alle autonoom rijdende auto's voor een continue update moeten zorgen.
     
  10. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    1,798
    Location:
    Nederland
    Even serieus blijven. Lane holding en self-parking is al lang in andere merken verkrijgbaar. Daar hoef je zelfs niet eens premium meer voor te kopen. Op dit vlak is Tesla gewoon een volger. Het bedrijf is al revolutionair genoeg wat betreft electrisch rijden, we hoeven over de rest niet te overdrijven.
     
  11. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    552
    Location:
    Enschede, NL
    Ja precies, heb ooit een Lancia Ypsilon gereden, die kon semi-automatisch fileparkeren. Je moest alleen gas geven en remmen, hij stuurde dan zelf het parkeervak in (eventueel zelfs met een paar keer steken voor krappe plekjes).

    En had de Ford Focus ook niet zoiets?

    Neemt niet weg dat auto pilot wel echt een supergoede samenwerking is van alle bestaande systemen, waar heel veel extra uitdagingen qua implementatie bij komen kijken. Dus dat is wel serieus knap, zeker gezien Tesla een relatief klein bedrijf is.
     
  12. Herbie65

    Herbie65 Member

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    526
    Location:
    Netherlands
    De huidige GPS systemen zijn absoluut niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg om daarop te rijden.
     
  13. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    499
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Volgens mij moet het een combinatie van hardware worden. GPS en camera's zorgen voor een zeer nauwkeurige positiebepaling, in combinatie met zeer gedetailleerde kaarten. Volgens mij kan men met die combinatie juist zeer nauwkeurig bepalen waar je je bevind. Gps kan al aardig nauwkeurig zijn...

    Link GPS ontwikkelingen.

    Link tomtom
     
  14. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Gisteren heb ik nog een corner case voor Elon z'n autopilot gevonden:
    In de regen en mist over de Gotthard pas [emoji33]. Dan help de nav wel om de haarspeldbochten te zien aankomen.
     
  15. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    151
    Location:
    Tinte
    Gps op zich is niet nauwkeurig genoeg, je kan met rtk stations naar cm nauwkeurigheid toe. In mijn werk gebruiken we dit bij het afmeren en manoeuvreren van zeer grote containerschepen en diepliggende schepen, echter kost de unit die we meenemen rond de 50000 euro, lijkt me te prijzig voor een autopilot:wink: . Bij gebouwen en bergen wordt dit ook lastig, het signaal komt dan via een omweg (weerkaatsing) binnen, dit heeft gevolgen voor de nauwkeurigheid. Ook moet er dan om de 15 a20 km een rtk station komen.
     
  16. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Het hielp ook wel dat er drie auto's voor me reden, maar de nav was daarboven best nauwkeurig, zal ook wel komen omdat we dichter bij de satellieten reden [emoji6]
     
  17. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,189
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
  18. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag

Share This Page