Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ervaren jullie ook af en toe een raar mechanisch geluid wanneer AP of TACC besluit te remmen? Het geluid is lastig te omschrijven, het is een soort geschraap, qua locatie denk ik dat het achter de pedalen komt.
Heb er dit over gevonden:
Hard braking with TACC in stop-n-go traffic
Noise when braking on autopilot

het gebeurt niet altijd maar ongeveer 50% van alle keren dat ik op AP rij en de auto zelf remt.
 
Ik heb dit ook. Volgens mij is het afkomstig van het rempedaal. Ik merk het ook bij stapvoets file rijden. Als je dan je voet tegen het rempedaal houdt dan voel je hem erg trillen.
Lijkt erop dat de autopilot continu bezig is om een nieuwe stand van het rempedaal door te geven.

Volgens is het SeC is dit normaal gedrag helaas. Heb dit echter bij andere auto's met TACC nooit zo ervaren.
 
In mijn geval blijft ook de TACC toch een apart systeem.
Omdat de EAP van mij wat kuren heeft gebruik ik deze op advies van Tesla een stuk minder en rij ik meer op de TACC.
Deze gaf gisteren onderweg naar huis twee keer een vreemde melding.
De exacte melding heb ik niet kunnen lezen omdat je gelijk om je heen gaat kijken waar het gevaar volgens de auto vandaan zou moeten komen.

De eerste keer reed ik gewoon rechtuit op een rijstrook en kwam in het dashboard dat ik direct de besturing moest overnemen in de een rode balk. De besturen had ik al en de ik nam ook direct het e-pedaal over omdat hij begon te regenereren. Er was 30-40m in de omtrek geen auto aanwezig.

De tweede keer had ik net van rijstrook gewisseld om in te halen en reed ik weer gewoon rechtuit en kwam de melding in een rode balk met de strekking dat de auto dreigde de rijbaan te verlaten. De besturing had ik al en de ik gaf zelf gelijk gas om te voorkomen dat de auto blijf vertragen. Dit bericht kwam toen ik ca 10m voorbij de auto was die ik net had ingehaald en waarbij ik en de andere auto gewoon netjes in onze eigen baan reden.

Ik ben even opzoek gegaan of ik deze meldingen in de gebruiksaanwijzing kon terugvinden, hetgeen niet het geval was.
 
Ervaren jullie ook af en toe een raar mechanisch geluid wanneer AP of TACC besluit te remmen? Het geluid is lastig te omschrijven, het is een soort geschraap, qua locatie denk ik dat het achter de pedalen komt.
Heb er dit over gevonden:
Hard braking with TACC in stop-n-go traffic
Noise when braking on autopilot

het gebeurt niet altijd maar ongeveer 50% van alle keren dat ik op AP rij en de auto zelf remt.

Het meeste van de tijd remt hij door te regenereren en dat is geluidloos.
Als hij de rem erbij pakt, dan hoor je idd onder het dashboard idd een mechanisme dat de rem bediend.
 
  • Love
Reactions: mfmvdsande
Zijn er al leden waarbij de AP proefperiode is verstreken? Zit nu in het buitenland met een gehuurde Opel Corsa!

Kijk hiervoor op Page 114 #2264 bij het AP-proefperiodeverslag van @Energie Gratiz .
Zelf een soortgelijk commentaar gekregen van de Vin.....01653 Model 3 eigenaar in SFrancisco of hij na zijn bijna afgelopen AP-proefperiode nu ook ging kopen ' Autopilot !? not finished eeh '.
Als je dit zeeeeer informatieve draadje leest, weet je precies waar je aan begint.:D
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ervaren jullie ook af en toe een raar mechanisch geluid wanneer AP of TACC besluit te remmen? Het geluid is lastig te omschrijven, het is een soort geschraap, qua locatie denk ik dat het achter de pedalen komt.
Heb er dit over gevonden:
Hard braking with TACC in stop-n-go traffic
Noise when braking on autopilot

het gebeurt niet altijd maar ongeveer 50% van alle keren dat ik op AP rij en de auto zelf remt.
Dit is je rempedaal wat door TACC of AP ingedrukt was en daarna vrijgegeven wordt. Je krijgt precies hetzelfde geluid als je je voet ineens van een ingedrukt rempedal haalt. Dat " ineens" lukt je alleenaAls je je voet links van je ingedrukt rempedaal laat schuiven. Pedaal schiet dan omhoog en hoort je precies hetzelfde geluid.
 
Toch wel apart dat de reviewer zo veel aandacht geeft aan een iets andere schermindeling. Zou 10 minuten programmeerwerk mogen zijn (beetje gechargeerd).

Ik ben benieuwd naar de echte EAP en de beloofde FSD verbeteringen. Dus zeer benieuwd naar het automatisch baan wisselen.

Ik vrees dat automatisch van baan wisselen in Europa voorlopig niet zal worden ingevoerd. De snelheidsverschillen bij inhalen zijn hier enorm veel groter. In de VS waar de snelheidsverschillen in de verschillende rijbanen veel geringer zijn zou het wel kunnen werken.
Is ook technisch heel lastig te realiseren. Met de ultrasoon sensoren heb je een bereik van een meter of vijf.
Om snel inhalende voertuigen tijdig te kunnen 'zien' heb je m.i. minimaal een radar/lidar/camera systeem nodig dat flink meer dan 100 meter achteruit kan kijken.
Per saldo zou je het AP systeem dat nu vooruit kijkt ook achter moeten hebben.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik vrees dat automatisch van baan wisselen in Europa voorlopig niet zal worden ingevoerd. De snelheidsverschillen bij inhalen zijn hier enorm veel groter. In de VS waar de snelheidsverschillen in de verschillende rijbanen veel geringer zijn zou het wel kunnen werken.
Is ook technisch heel lastig te realiseren. Met de ultrasoon sensoren heb je een bereik van een meter of vijf.
Om snel inhalende voertuigen tijdig te kunnen 'zien' heb je m.i. minimaal een radar/lidar/camera systeem nodig dat flink meer dan 100 meter achteruit kan kijken.
Per saldo zou je het AP systeem dat nu vooruit kijkt ook achter moeten hebben.
Tja, een menselijke autopilot kan het met één oog en drie spiegeltjes. Kwestie van een sterk genoeg neuraal netwerk erachter hangen.