Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de piep ook gehoord in het filmpje. Alleen:
Ook auto’s zonder cruise control en ACC hebben FCW en het hele idee daar achter is dat die dus ook ingrijpen als jij dat niet doet en de auto niet op ACC, cruise of AP staan.
Zie bijvoorbeeld:

Mijn V60 deed dit ook al, zelfs als ik solo aan het rijden was. Het is ook nogal dom dat ie wel piept maar vervolgens er zo in poft.
Daarom dus, nog een lange weg te gaan.

Laatst wel iets anders moois: ik wisselde van baan, de auto vond dat ik te dicht bij de middenberm van beton kwam, en stuurde zelf bij naar rechts. Dit alles zonder dat ACC of AP aan was. Voelde best wel goed.
 
Ik heb de piep ook gehoord in het filmpje. Alleen:
Ook auto’s zonder cruise control en ACC hebben FCW en het hele idee daar achter is dat die dus ook ingrijpen als jij dat niet doet en de auto niet op ACC, cruise of AP staan.
Zie bijvoorbeeld:

Mijn V60 deed dit ook al, zelfs als ik solo aan het rijden was. Het is ook nogal dom dat ie wel piept maar vervolgens er zo in poft.
Daarom dus, nog een lange weg te gaan.

Laatst wel iets anders moois: ik wisselde van baan, de auto vond dat ik te dicht bij de middenberm van beton kwam, en stuurde zelf bij naar rechts. Dit alles zonder dat ACC of AP aan was. Voelde best wel goed.

Ik weet niet met welke versie van de software hier gereden wordt.

In de V8 zit i.i.g. wel “Automatic Emergency Braking” die ook dan op de rem trapt. Het is overigens mogelijk om dit als gebruiker zelf uit te schakelen. De vraag is of je dit als fabrikant moet willen toestaan.

Het gaat zelfs zo ver dat als je in zo'n geval voor meer dan 90% het e-pedaal intrapt en AEB is ingeschakeld dat de auto er vanuit gaat dat je per ongeluk het verkeerde pedaal intrapt.

Hier lijkt het dan ook meer op een totale f*ck*p van de berijder dan van de auto.
Jouw opmerking over nog een lange weg te gaan raakt dan ook echt kant nog wal.
 
Last edited:
Het is een filmpje van mei 2018 dus ik neem aan dat deze meneer al op versie 8 zit.

Natuurlijk is het heel dom dat hij zelf niet remt, maar stilstaande objecten herkennen en er voor remmen zijn echt moeilijke dingen.

Vandaar mijn opmerking dater nog een lange weg te gaan is voordat we 100% op AP kunnen vertrouwen. Het hele idee achter het systeem is natuurlijk het menselijke fouten zoals deze moet corrigeren.

Persoonlijk durf ik niet met alle systemen aan op een reeds stilstaande auto voor een stoplicht af te rijden op AP, of een stilstaande file een kilometer vooruit.

Ik wist persoonlijk niet dat je AEB kon uit zetten. Als die man dat heeft, is het wel dubbel dom. Dan nog is een piepje 3 seconden van te voren de enige waarschuwing, ook als een gebruiker het uit zet, zou de auto kunnen blijven piepen om de aanrijding te voorkomen.
 
Last edited:
Het is een filmpje van mei 2018 dus ik neem aan dat deze meneer al op versie 8 zit.

Natuurlijk is het heel dom dat hij zelf niet remt, maar stilstaande objecten herkennen en er voor remmen zijn echt moeilijke dingen.

Vandaar mijn opmerking dater nog een lange weg te gaan is voordat we 100% op AP kunnen vertrouwen. Het hele idee achter het systeem is natuurlijk het menselijke fouten zoals deze moet corrigeren.

Persoonlijk durf ik niet met alle systemen aan op een reeds stilstaande auto voor een stoplicht af te rijden op AP, of een stilstaande file een kilometer vooruit. Ik wist persoonlijk niet dat je AEB kon uit zetten.

Pagina 102 van de NL handleiding:

Controls > Settings >
Driver Assistance > Automatic Emergency
Braking > Disable.
 
Pagina 102 van de NL handleiding:

Controls > Settings >
Driver Assistance > Automatic Emergency
Braking > Disable.
Hij staat bij mijn X onder autopilot, maar goed.
Als ik hem uit zet krijg ik de volgende waarschuwing te zien.

Waarmee de kans wel erg klein is geworden dat deze meneer dat nou net specifiek voor deze ene rit gedaan heeft.
3981920E-4211-415A-BDCC-45E1CB1F7B96.jpeg
 
Er zijn overigens nog genoeg andere redenen te verzinnen waarom er een override is van het systeem. Kijk maar eens in de handleiding.
Het idee is dat je bij het alarm je voet iets van het e-pedaal haalt en de auto doet de rest. Blijf je bijv. hetzelfde of iets meer gas geven dan gaat de auto er vanuit dat jij vindt dat het vals alarm is.

(Wat heb jij overigens een goor scherm.)
 
Er zijn overigens nog genoeg andere redenen te verzinnen waarom er een override is van het systeem. Kijk maar eens in de handleiding.
Het idee is dat je bij het alarm je voet iets van het e-pedaal haalt en de auto doet de rest. Blijf je bijv. hetzelfde of iets meer gas geven dan gaat de auto er vanuit dat jij vindt dat het vals alarm is.

(Wat heb jij overigens een goor scherm.)
Ik zal maar alleen op het laatste reageren, je hebt helemaal gelijk. Helaas is het na 9 jaar relatie hier zo ontwikkeld dat als ik de auto niet schoon maak, niemand het doet
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Wat ik me vandaag afvroeg tijdens het filerijden.
Waarom maken ze geen correctie mogelijk, op het in het midden rijden tussen de lijnen.
Zodat je zelf een offset t.o.v. de linker of rechter lijn kan ingeven, om iets verder van de vrachtwagens te rijden.
of om in de file een doorgang te laten voor de motorrijders.

Op zich geen gek idee, Gisteren in de file gebruik gemaakt van AP (V9). Zo'n beetje de hele weg van Utrecht tot aan knooppunt Deil. Dat rijdt heerlijk relaxed totdat een motorrijder tussendoor kwam. Hij ging vol in de remmen, met 5 km/uur niet heel erg, maar was wel onnodig.

Degene die achter me reed hield daarna wat meer afstand :D
 
Wat ik me vandaag afvroeg tijdens het filerijden.
Waarom maken ze geen correctie mogelijk, op het in het midden rijden tussen de lijnen.
Zodat je zelf een offset t.o.v. de linker of rechter lijn kan ingeven, om iets verder van de vrachtwagens te rijden.
of om in de file een doorgang te laten voor de motorrijders.
In de file volgt ap1 bij versie 9 de baan van de auto voor haar zolang die niet over de lijnen gaat in ieder geval bij die van mij
 
Op zich geen gek idee, Gisteren in de file gebruik gemaakt van AP (V9). Zo'n beetje de hele weg van Utrecht tot aan knooppunt Deil. Dat rijdt heerlijk relaxed totdat een motorrijder tussendoor kwam. Hij ging vol in de remmen, met 5 km/uur niet heel erg, maar was wel onnodig.

Degene die achter me reed hield daarna wat meer afstand :D
Waarschijnlijk met AP2. Als dit gebeurt bij AP1 en de snelheid van de invoeger is gelijk of iets hoger dan jouw snelheid, reageert AP1 er niet op. Hij vergroot heel geleidelijk de afstand tot de gewenste instelling.
Remt de invoeger meteen na het invoegen dat remt ook AP1 iets te hard.
 
Je moet het stuur toch vasthouden, dus beetje druk naar links is linkerkant van de rijbaan, beetje druk naar rechts is rechterkant aanhouden. Linkerhand aan het stuur hangen, of rechterhand. Zou mij veel schelen als veelrijder.

Ik vind de lanechange in zijn algemeenheid veel te sloom, het duurt te lang voor hij reageert na richting aangeven, en duurt te lang om uit te voeren. Ik trek hem bijna altijd uit AP om baantje te wisselen en zet hem direct weer aan in de nieuwe baan.
 
Dat vond ik eerst ook, maar met V9 (en AP1) is dat aanzienlijk verbeterd. Werkt nu echt prima.
Deze week had ik een MS60 loaner mee, oude neus dus AP1 net als mijn eigen auto.
Hier werkte de Lane Change inderdaad prima ook bij iets meer verkeer in de buurt.
Er zitten blijkbaar flinke verschillen tussen de auto's want bij mijn eigen AP1 vind ik het vaak ook traag als er meer verkeer in de buurt is, dus trek ik hem al gauw uit Autosteer.
Ik vroeg nog bij het SeC of dit een slechte uitlijning van de sensor zou kunnen zijn, maar dat werd ontkent..
 
Ik denk dat het allerbelangrijkste verschil is dat AP2 doorontwikkeld wordt en AP1 niet.
AP1 wordt wel degelijk doorontwikkeld. Sinds Tesla, nu al 2,5 jaar geleden brak met Mobil Eye, is AP1 doorontwikkeld tot een naar mijn mening fantastisch werkend systeem.

Op dit moment, en ik rij met zowel AP1 als AP 2.0/2.5 auto's, heb ik nog een sterke voorkeur voor AP1. Baanwisselingen verlopen sneller met een AP1 auto, minder tot geen phantom braking dan bij AP2 en soepeler gedrag als auto's voor je invoegen. Het hele rijden verloopt gewoon veel vloeiender. Tenslotte heeft AP1 de mogelijkheid om een auto voor je te volgen zonder dat de AP zelfs maar een streep op het wegdek ziet. AP 2.0/2.5 kan dat helemaal niet.
Het zou me niet verbazen als AP1 straks ook gewoon verkeerslichten gaat zien en daar op zal reageren.

Uiteraard zijn die ontwikkelingen in de toekomst beperkter dan voor 2.0/2.5. Rondom kijkende camera's zien uiteraard veel meer dan alleen de vooruit kijkende camera van AP1. Het is in mijn beleving teleurstellend dat Tesla na 2,5 jaar eigen ontwikkeling Mobil Eye op een flink aantal facetten nog niet voorbij gestreefd is.
Er komt natuurlijk een moment dat AP 2.0/2.5 echt beter gaat worden. Dat zal zeker gebeuren als AP3.0 samen met de nieuwe computer wordt geïntroduceerd. Tot dat moment is de hoofdreden voor mij om geen nieuwe auto te kopen simpelweg het feit dat ik veel liever met AP1 rij dan met AP2.0/2.5.