Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Die optie liet ik ook open in mijn post:
Ik hoop i.i.g. dat ze nog net genoeg power over hebben om snelheidsbordenherkenning wel in EAP te krijgen. Dat vind ik echt een gemis t.o.v. andere auto's in deze klasse (en zelfs daaronder). De rest vind ik allemaal leuk, maar geen 5K waard.

Snelheidsbordherkenning is geen ‘power’ issue. Mijn AP1 met veel minder power dan de huidige processors doet dit nu al 2,5 jaar uitstekend. Is bij AP2 niet meer actief wegens te veel vertrouwen in de gps datamap.

Komt ooit wel goed.
 
FSD met bestuurder ben ik met je eens, maar denk dat dat in de praktijk lastig wordt. Bestuurders die zich *niet* aan de regels houden en dan toch naar tesla gaan wijzen....
Ik ben ook benieuwd in hoeverre het houdbaar is dat een auto die 99% van de taken zelfstandig kan doen en dat de bestuurder dan toch aansprakelijk is. Het is natuurlijk wel zo te stellen en op te schrijven, maar het is al meerdere keren bewezen dat de mens niet alert is als hij (vrijwel) niets hoeft te doen. Het is niet voor niets dat er aanrijdingen zijn met autonome voertuigen, waarbij de testbestuurder niet heeft ingegrepen. De aandacht verslapt automatisch en dat is heel menselijk. Wellicht dat een auto die 95% alles zelf doet en die lastige 5% wel eens gevaarlijker is dan de auto die 80% zelf kan doen. Puur om het feit dat je nu wel alert blijft. Maar ik ben ook geen jurist, maar ben wel van mening dat je geen "onmenselijke" dingen kunt eisen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Damn vanochtend op de A12 van Utrecht naar Den Haag net voor het Gouwe aquaduct bijna een automatische noodstop (van 110 naar 60 km/u). Gelukkig reed niet iemand dicht achter mij. Wel de nodige lichtsignalen gekregen en diverse middenvingers :eek:. Ik dacht dat we van die phantom braking af waren. Je zou denken dat de Tesla fleet ondertussen wel raad weet met het Gouwe aquaduct of ben ik de enige die daar rijd.
 
  • Informative
Reactions: fabian
Die optie liet ik ook open in mijn post:


Ik hoop i.i.g. dat ze nog net genoeg power over hebben om snelheidsbordenherkenning wel in EAP te krijgen. Dat vind ik echt een gemis t.o.v. andere auto's in deze klasse (en zelfs daaronder). De rest vind ik allemaal leuk, maar geen 5K waard.

Elon musk twitterde eind january dat voor Nav on Autopilot (buiten regulering) ook de vele verschillende verkeersborden in europa een probleem zijn.

Twitter
 
Damn vanochtend op de A12 van Utrecht naar Den Haag net voor het Gouwe aquaduct bijna een automatische noodstop (van 110 naar 60 km/u). Gelukkig reed niet iemand dicht achter mij. Wel de nodige lichtsignalen gekregen en diverse middenvingers :eek:. Ik dacht dat we van die phantom braking af waren. Je zou denken dat de Tesla fleet ondertussen wel raad weet met het Gouwe aquaduct of ben ik de enige die daar rijd.

Vreemd, daar heb ik hem nog nooit gehad... Maar wel vandaag een brake van130 naar 100, terwijl er niets aan de hand was. Wel auto's rechts naast mij, maar die waren netjes in hun baan.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Ik blijf continu maar meldingen houden: Autopilot-functies beperkt.
Camera's en ruiten zijn schoon. Ook is hij al meerdere keren teruggeweest in het SeC waarbij ze al camera's hebben vervangen is blijkbaar soms op "zwart" gaan. Ik krijg het gevoel dat het wellicht de bekabeling is. De computers zijn immers ook al meerdere keren vervangen.
 
Dashcam heeft denk ik weinig zin...
Waarom denk je dat? Het videobeeld kan juist waardevol inzicht geven over de situatie waarom AP besluit in de ankers te gaan.

Ik heb tot nu toe geen heftige phantom brakes meegemaakt. Wel in het begin maar dan had ik en nog geen dashcam en nog geen teslacam. Wel af en toe een plotselingen klein rem incident maar niets waar niemand niet op zou kunnen reageren. Comfortable is trouwens anders :)
 
Waarom denk je dat? Het videobeeld kan juist waardevol inzicht geven over de situatie waarom AP besluit in de ankers te gaan.

Je hebt gelijk. Heeft wel zin. Ik zei dit omdat ik niets zag wat dit had kunnen veroorzaken. Camera beelden hadden mijn gelijk kunnen bevestigen.

NB ik heb een enkele keer onnodig remmen: ik noem dat zo omdat ik dan wel de reden zie. Meestal auto te veel naar links of rechts.[/QUOTE]
 
Last edited:
Even melding gemaakt via de voicemail report feature? Wellicht ook de dashcam aan en het moment opgeslagen?
Begrijp ik goed dat je ‘bug report’ als voice command moet zeggen en dan je bericht? Op een dreef in Almere bij as80 wilt hij ook tegenwoordig links af een afslag nemen ipv dichtbij, dat deed ie anders nooit haha, maar is ff kijken. Stuur je automatisch ook dashcam snapshot mee?
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Je kent het dus, de auto geeft 120 aan en bam 60 maar als je oplet kan je voorkomen dat hij gaat remmen.

Almere is al een jaar een gekkenhuis op de snelweg, iedere keer weer een verrassing. Ik rij zelden nog op autopilot, ben een paar keer flink geschrokken van bizarre manoeuvres. Wat ik wel doe, aangezien de auto geen borden herkent, is zelf de snelheid naar beneden of boven stellen.

Bij de 3 schijnt het beter te werken, ben erg benieuwd.
 
Valt het jullie trouwens op dat het verbruik een stuk(je) hoger is als je op de autopilot rijdt?
Ik heb dat de laatste tijd eens vergeleken (vergelijkbare omstandigheden qua snelheid, temperatuur en wind).
Is toch ca 8% hoger dan als ik zelf rijd.
Zal wel te maken hebben met het snel accelereren als de weg weer vrij is en flink afremmen als een auto voor je invoegt.
 
Valt het jullie trouwens op dat het verbruik een stuk(je) hoger is als je op de autopilot rijdt?
Ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik vind wel dat AP minder vloeiend rijdt dan als ik zelf rij. AP begint al erg vroeg met afremmen als er iemand op de rechterbaan langzaam rijdt (bijv. vrachtwagen). Als je dan richting naar links aangeeft dan duurt het even voordat AP beslist om te gaan. In de tussentijd rem je best wat af. Op de linkerbaan versnelt de wagen weer, maar ondanks de regeneratie kost dit natuurlijk extra energie.

De oplossing is eerder naar de linkerbaan gaan, maar bij wat drukker verkeer geeft dit nogal eens verbaasde reacties. Op AP heb ik daarom meer de neiging om op de linkerbaan te blijven plakken. Ik ga dan naar rechts als er iemand aankomt die sneller is. Als het echt druk is ga ik gewoon langzamer rijden (als ik op AP wil blijven) of ik neem het zelf weer over.

Op andere momenten (bijv. file of langzaamrijdend verkeer) is AP juist erg laat en remt dan vrij hard (dan heb je ook relatief weinig regeneratie). Zelf zou ik het gas al veel eerder loslaten, maar de range van de radar is beperkter dan je eigen zicht. De Tesla ziet gewoon de file niet eerder. De oplossing hiervoor is gewoon de AP eraf tikken als je file ziet aankomen. Als je weer aangesloten bent dan zet ik AP er weer op.

Als ik op een N-weg iemand voor mij heb zonder cruise-control dan zie je ook een sterk wisselende snelheid. Ik tik dan de AP vaak wat omlaag, zodat ik iets langzamer ben, maar wel een constante snelheid kan aanhouden. Het snelheidsverschil is dan minimaal en als de onderlingende afstand echt te groot wordt, dan zet ik hem gewoon weer iets harder totdat ik weer bij ben.

Overigens had ik laatst een vervuilde voorkant en daardoor begon AP ook veel minder vloeiend te rijden. Dan zie je de auto's voor je ook tussen de verschillende banen dansen. Dat heeft veel afremmen en versnellen tot gevolg.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Begrijp ik goed dat je ‘bug report’ als voice command moet zeggen en dan je bericht? Op een dreef in Almere bij as80 wilt hij ook tegenwoordig links af een afslag nemen ipv dichtbij, dat deed ie anders nooit haha, maar is ff kijken. Stuur je automatisch ook dashcam snapshot mee?

Ik roep "report issue" maar het luistert naar verschillende termen. Je moet enkel Engels gebruiken en niet te snel rijden. 120 of harder is echt kansloos qua spraakherkenning.

Nee, de melding bevat geen videobeelden maar je kunt later natuurlijk beelden delen via [email protected]
 
Voor mijn gevoel past AP nu op N wegen beter de snelheid aan. Voorheen ging AP wel naar de lagere snelheid maar herstelde niet. Vandaag ging het overal zoals verwacht, namelijk als de snelheid terug gaat naar 80 dat AP weer naar 80 gaat indien voorheen AP ook op 80 stond. Sinds deze laatste update dan....

Nog steeds heel erg abrupte snelheids aanpassingen. AP op basis van de GEO data moeten weten rustig snelheid te verminderen VOOR het bord zodat de snelheid perfect is direct vanaf het bord i.p.v. nu direct na het bord de ankers uit te gooien.