Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje... Model 3 HW 3 standaard Autopilot...

Mijn vrouw beweert vanmiddag dat Autopilot automatisch aanging toen ze voor het stoplicht stond te wachten (3 banen, zij stond op de middelste) en er rechts van haar een politie wagen met sirene en zwaailicht aankwam.
Opeens sprong Autopilot aan en reed weg (op dat moment sprong ook het stoplicht op groen) de kruising op.

Ze kan het niet zelf geactiveerd hebben want ze weet niet hoe dat aan moet.

Iemand zoiets wel eens meegemaakt? En nee.. ze had geen fles drank op :)
 
Vraagje... Model 3 HW 3 standaard Autopilot...

Mijn vrouw beweert vanmiddag dat Autopilot automatisch aanging toen ze voor het stoplicht stond te wachten (3 banen, zij stond op de middelste) en er rechts van haar een politie wagen met sirene en zwaailicht aankwam.
Opeens sprong Autopilot aan en reed weg (op dat moment sprong ook het stoplicht op groen) de kruising op.

Ze kan het niet zelf geactiveerd hebben want ze weet niet hoe dat aan moet.

Iemand zoiets wel eens meegemaakt? En nee.. ze had geen fles drank op :)

Probeerde ze 2x achter elkaar de ruitenwisser aan te doen??? ;)
 
Probeerde ze 2x achter elkaar de ruitenwisser aan te doen??? ;)
1x is voldoende om een politieauto te rammen, mits je timing een beetje OK is ;)

Maar even serieus: ik durf er wel een goed flesje op te zetten dat een van de volgende gebeurd is:
- ze zag groen, begon te rijden, zag blauw blauw en trapte van schrikt op het verkeerde pedaal, of
- ze zat niet op te letten, reed bijna die Streifenwagen aan en durft dat niet zo te vertellen.

AP gaat echt niet zomaar aan.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: eelcodb
Vraagje. Mijn auto pilot (Model S, FSD, NL, v 2020.24.6.11) wil sinds kort nogal vaak haperen bij een lane change. Bij het gebruik van knipperlicht maakt de auto aanstalten om van laan te wisselen, maar trekt de manoeuvre in op een nogal gevaarlijke manier. De auto gaat niet simpelweg terug naar de oude laan halverwege de manoeuvre maar slingert heen en weer waardoor ik zelf moet ingrijpen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met ander verkeer. Bij eerdere updates herstelde dit zich na verloop van tijd, het lijkt alsof elke update opnieuw voor problemen zorgt. Ik heb de advanced update al uitgeschakeld, ben eigenlijk bang voor de volgende update omwille van deze problemen.

bij navigate autopilot stuurt de auto some te scherp naar rechts bij het uitvoegen vanaf de snelweg, zo scherp dat het hele gezin in de stress schiet. Dus ook daar neemt de bruikbaarheid af.

Ik heb het getest in verschillende situaties, dag, nacht, druk, geen verkeer maar kom er niet achter wat de oorzaak is. Ook de camera
S schoongemaakt. Jammer vind ik het wel, die €6k blijken geen goed investering omdat juist de lane change blijkt te haperen en er geen echte verbeteringen komen.

Iemand anders die deze ervaringen heeft en oplossingen kent? Neemt Tesla de optie ook terug met een refund?
 
Vraagje. Mijn auto pilot (Model S, FSD, NL, v 2020.24.6.11) wil sinds kort nogal vaak haperen bij een lane change. Bij het gebruik van knipperlicht maakt de auto aanstalten om van laan te wisselen, maar trekt de manoeuvre in op een nogal gevaarlijke manier. De auto gaat niet simpelweg terug naar de oude laan halverwege de manoeuvre maar slingert heen en weer waardoor ik zelf moet ingrijpen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met ander verkeer. Bij eerdere updates herstelde dit zich na verloop van tijd, het lijkt alsof elke update opnieuw voor problemen zorgt. Ik heb de advanced update al uitgeschakeld, ben eigenlijk bang voor de volgende update omwille van deze problemen.

bij navigate autopilot stuurt de auto some te scherp naar rechts bij het uitvoegen vanaf de snelweg, zo scherp dat het hele gezin in de stress schiet. Dus ook daar neemt de bruikbaarheid af.

Ik heb het getest in verschillende situaties, dag, nacht, druk, geen verkeer maar kom er niet achter wat de oorzaak is. Ook de camera
S schoongemaakt. Jammer vind ik het wel, die €6k blijken geen goed investering omdat juist de lane change blijkt te haperen en er geen echte verbeteringen komen.

Iemand anders die deze ervaringen heeft en oplossingen kent? Neemt Tesla de optie ook terug met een refund?

Bij een M3 moet je de richingaanwijzer helemaal "doordrukken" om ea goed te laten verlopen (dus niet aantikken maar 1 stapje verder)
Tik ik de richtingaanwijzer alleen maar aan dat wordt de lane change ook halverwege onderbroken. Mogelijk dat het bij een MS anders werkt.....

Doe je alles volgens de voorschriften en blijft het belabberd werken dan zou ik even contact opnemen met Tesla. Er is best wel wat op FSD aan te merken maar lane changes gaan bij mij (vrijwel) altijd goed. Zo niet dan ligt het vaak niet aan de auto. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij een M3 moet je de richingaanwijzer helemaal "doordrukken" om ea goed te laten verlopen (dus niet aantikken maar 1 stapje verder)
Tik ik de richtingaanwijzer alleen maar aan dat wordt de lane change ook halverwege onderbroken. Mogelijk dat het bij een MS anders werkt.....
In de S en X moet je inderdaad enkel tikken tot het niveau dat je bij een klassieke auto 3 knippers krijgt. Je moet niet doordrukken zoals bij de Model 3.

Het slingeren ligt aan de timeouts van de ECE/UN regels. Volgens die regels moet de auto 3 keer knipperen vooraleer hij de lane change start, en moet de lane change dan binnen de 5 seconden al zover gevorderd zijn dat ie al op de andere rijstrook zit. Als dat nog niet zo is (door bijvoorbeeld ander verkeer) moet de auto de auto lane change afbreken. En dan sla je aan het slingeren.

Het is geen exacte wetenschap, maar afgelopen zomer leek het erop dat als je na elke 5 knippers eens opnieuw handmatig knippert, de timeout lijkt te resetten en je dus langer tijd krijgt om in te voegen. Het kan ook zijn dat ik telkens binnen de timeout zat, maar probeer het zelf eens uit.
 
  • Like
Reactions: Niek
Iemand anders die deze ervaringen heeft en oplossingen kent?

Met versie 2020.24.6.11 heb ik ook deze ervaring. Het verbaasd mij keer op keer dat met de uitrol van een nieuwe software versie NOA en Autopilot vaak een stapje doen i.r.t. rijbeleving. Stapje terug en twee stappen vooruit ??

Off topic: Bizar welke ontwikkelingen Mobile Eye op gebied van autonomous driving maakt. Roadmap wordt keer op keer gehaald. Zie mij echter niet snel in een Ford rijden :p
 
Elon geeft aan dat de nieuwe opzet van de Autopilot-FSD een enorme sprong voorwaarts is:

upload_2020-8-15_21-9-14.png


Over een paar maanden (Elon tijd?) krijgen we deze, als Beta. Eerst natuurlijk in de USA.

Even nog wat uitleg van het taalgebruik (jargon):
Bleeding edge is defined as newer, more extreme, and even riskier than technologies on the cutting edge.
Cutting edge, a term used to describe a technology that is a step ahead of its competitors.
 
Last edited:
Nou laten we het hopen dat de FSD improvement een flinke stap vooruit is. Ergens in 2022?

Gisteren een “automatische noodstop” op de A27 voorbij knooppunt Rijnsweerd richting Hilversum meegemaakt.
Zo maar uit het niets, geen auto te bekennen, geen storende weerelementen. Bizar voor woorden en zeer gevaarlijk.

Voor straf mag de autopilot voorlopig niet meer aan van mijn vrouw :(
 
New Nou laten we het hopen dat de FSD improvement een flinke stap vooruit is. Ergens in 2022?

Het is een interne architectuur update en de mate van externe effectiviteit toename moet maar blijken.
Zoland de technologie niet intrinsiek robuust is, en de altijd de potentie heeft om bv stopborden en Burger King borden te verwarren, of rode kruizen als verkeerslichten aan te zien, is er nog wel wat te doen, en veel beter te valideren.

Jouw en andere ervaringen met phantom braking laat zien dat de interne regressie testen niet toerijkend zijn.

Het blijft een mooi sprookje van Musk. FSD zou eind 2019 ook klaar zijn volgens Elon.
Hoeveel Km heeft Tesla vorig jaar getest (met Safety Driver) in California? Hint: iets met 1 auto en 1 rondje rond de kerk op 1 dag.

Pas als Tesla In California's Autonomous Vehicle Deployment program een driverless testing permit heeft gekregen heeft het zin te beginnen met aftellen (Autonomous Vehicle Deployment Program - California DMV). July 2020 is dat nog steed niet het geval....

@TheoSchijf somde het wel treffend op in het .32 SW draadje "geniet van wat je hebt en koester geen verwachtingen. Elon Musk master psycholoog, master marketeer. He got you by the balls." Software 2020.32.x
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Eriksc
Elon geeft aan dat de nieuwe opzet van de Autopilot-FSD een enorme sprong voorwaarts is:

View attachment 576682

Over een paar maanden (Elon tijd?) krijgen we deze, als Beta. Eerst natuurlijk in de USA.

Even nog wat uitleg van het taalgebruik (jargon):
Bleeding edge is defined as newer, more extreme, and even riskier than technologies on the cutting edge.
Cutting edge, a term used to describe a technology that is a step ahead of its competitors.
Als aanvulling in dit artikel op de site van CleanTechnica de meest relevante tweets de afgelopen dagen/weken over FSD van Elon.
10 Tesla Autopilot, Full Self Driving, & Dojo Development Updates From Elon Musk
 
Musk is volgens mij helemaal geen master psycholoog, of marketeer. Dat heeft hij meerdere malen bewezen. Hij is primair een techneut. Technische gezien wordt er vast een grote stap gezet, maar of wij als gebruiker er iets aan hebben en wanneer is een heel andere vraag waar hij ook geen beeld van heeft. Zo overziet hij ook niet de logistieke problemen, want niet echt technisch van aard. Bijv. Voor Tesla die nieuwe techniek echt uitrolt moeten ze toch HW 3 bij iedereen hebben, want anders heb je weer marketing debacle. Of zou die nieuwe functionaliteit ook werken met HW 2.5 en ouder?
 
Jouw en andere ervaringen met phantom braking laat zien dat de interne regressie testen niet toerijkend zijn.
Niet noodzakelijk. Ik vind het positief dat Tesla nogal voorzichtig daarin is. Liever een keer teveel geremd, dan een keer te weinig, niet?

Pas als Tesla In California's Autonomous Vehicle Deployment program een driverless testing permit heeft gekregen heeft het zin te beginnen met aftellen
Nee, dat hoeft ook niet. Dat programma verplicht je om wat gegevens errond bekend te maken, en je kan ervoor kiezen om dat niet te doen als je niet wenst dat de concurrentie kan meelezen. Tesla kan perfect in een grijze zone met chauffeur achter het stuur autonoom gaan rondrijden zonder dat ze dit moeten melden.
 
Nee, dat hoeft ook niet. Dat programma verplicht je om wat gegevens errond bekend te maken, en je kan ervoor kiezen om dat niet te doen als je niet wenst dat de concurrentie kan meelezen. Tesla kan perfect in een grijze zone met chauffeur achter het stuur autonoom gaan rondrijden zonder dat ze dit moeten melden.

Uber heeft dit geprobeerd idd, liep niet goed af (voor Uber). Hun permits werden ingetrokken en ze mochten naar Nevada verkassen. L2 testen kan natuurlijk altijd, maar dat kan je moeilijk evidence noemen voor FSD.

Zonder meedoen, geen vrijgave ("deployment") FSD door DMV California.

Tesla heeft wellicht de pech dat bv Waymo (1.5 million miles in 2019) en Cruise (800k miles in 2019) wel uitgebreid testen onder het "Deployment" programma. Tesla heeft een flink aantal permits (met safety driver), alleen nog (vrijwel) niets meegedaan in 2019.

Als Telsa wel gaat meedoen en een driverless testing permit toegekend krijgt is dat een duidelijk teken dat FSD volwassen begint te worden, in de mening van diegenen die er toe doen, i.e. de wegen autoriteiten. Dan kan ook een tijdljin concreter worden.
 
Last edited: