Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Secundaire wegen en heuvels zijn niet altijd even geweldig met de auto pilot inderdaad. Volgens mij is de camera soms gewoon te ver naar boven gericht om de wegbelijning goed te kunnen 'lezen' als je bovenop een heuvel rijdt.

In Nederland gaat het vaak wel goed. We hebben relatief vlakke wegen en we hebben relatief veel Tesla's, dus dankzij de fleet learning heeft Tesla hier al aardig wat data. Maar in het buitenland is het soms een minder succes.

Voor de snelwegen en vooral met vrij optimale weersomstandigheden blijft het wel echt geweldig en ook vrijwel foutloos (maar wel altijd blijven opletten natuurlijk).
 
Gistermiddag op de tolweg tussen Valencia en Barcelona lag er een fiets midden op de rijbaan. Er was gelukkig ruimte genoeg om uit te wijken terwijl de AP, als hij het al ziet, vol in de remmen gaat natuurlijk. Blijft voorlopig een hulpmiddel, dat me overigens een paar uur later zeer comfortabel door een monsterfile bij de Franse grens stuurde...
 
bron Nu.nl

Tesla verwijdert Autopilot van Chinese website na ongeluk. Leuk die bmw's op bijgeplaatste foto.
En wat een stelletje sukkels, daar bij NU.NL.
Ze typen een berichtje over van Reuters. Soit.
Maar plaatsen er dan een filmpje bij van wijlen Joshua Brown, waar Autopilot juist een aanrijding VOORKOMT!
En dan als bijschrift "Autorit met 'zelfrijdende' functie Tesla gaat bijna mis".
(Gelukkig lezen ze hier mee en hoef ik geen mailtje naar de redactie te sturen...)
 
  • Funny
Reactions: HWS
Wel klassiek, denk ik, dat AP (soms) de blinde bocht net achter een heuvel niet ziet of weet zijn, terwijl wij ze wel zien aankomen, hetzij op de GPS, hetzij uit ervaring. AP zal dat ook wel gauw leren maar heeft wellicht weinig ervaring met grote delen van Zuid-Frankrijk (behalve bij SuCs geen enkele Tesla gezien in de voorbije twee weken Ardèche/Drôme...).

Kruiste vandaag ook een fietser die me recht in de ogen keek en zijn bedoeling aangaf (afslaan). Ik knikte terug om aan te geven dat ik 'm begreep. Maakte me daarbij de bedenking dat autonome wagens toch serieus gaan moeten investeren in menselijke (al dan niet rationele) reacties begrijpen, en indien mogelijk ook nog beantwoorden op een voor de medemens begrijpelijke wijze, vooraleer die wagens echt zonder stuur of pedalen kunnen :)
 
Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat de AP ook rekening zou houden met de kaarten. Als er ergens een scherpe bocht is zou de AP deze toch moeten kunnen zien in de maps om de snelheid mogelijk reeds aan te passen ipv er volle snelheid in te vliegen.
 
Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat de AP ook rekening zou houden met de kaarten. Als er ergens een scherpe bocht is zou de AP deze toch moeten kunnen zien in de maps om de snelheid mogelijk reeds aan te passen ipv er volle snelheid in te vliegen.
Wat ik gezien heb op een slide van een presentatie over AP gaan we daar inderdaad naar toe. Hoe andere Tesla's gereden hebben op een traject zal gebruikt gaan worden als suggestie voor AP.
Wie weet gaat ie dan eindelijk die vervelende ribbels in de N14 tunnels ontwijken.
 
Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat de AP ook rekening zou houden met de kaarten. Als er ergens een scherpe bocht is zou de AP deze toch moeten kunnen zien in de maps om de snelheid mogelijk reeds aan te passen ipv er volle snelheid in te vliegen.

Ik dacht dat hij dit al deed...

Op AP - 120km/h, einde van de E19 komende vanuit Antwerpen richting Brussel remt hij af tot +- 87km/h om de bocht te nemen. Dit ongeacht of er verkeer voor me rijdt. Of is dit dan puur op de fleet-info gebaseerd?
 
Ik testte het net ook even op een 80 km weg waar een vrij scherpe bocht komt (kan wel met 80, maar 60 is soepeler) en daar remt hij ook af. Wel vrij laat hoor, niet van te voren, dus ik denk dat het eerder een sensor is in de Tesla zelf bij een bepaald aantal G-krachten of misschien richting van het stuur.
 
Dit lijkt mij eerder een berekening van hoe scherp de bocht is eenmaal de Tesla deze bocht volledig in zicht heeft en dat hij zich dan pas gaat aanpassen aan vooraf ingestelde snelheden bij het nemen van een welbepaalde graden bocht.

Nu had ik inderdaad ook gelezen dat Tesla kaarten wil tot op rijvak detail. En dat zal ook nodig zijn als ze zelfs nog maar de feature van het nemen van een afrit willen activeren. Genoeg afritten op een autosnelweg die geen snelheidsbeperking opleggen. In België meer regel dan uitzondering dat er geen borden staan om te minderen, enkel maar een bord einde snelweg op het einde van de uitrit.
 
Bij mij geeft ie altijd op hetzelfde punt op het Prins Claus plein aan dat ik het stuur even vast moet houden (niet in de bocht maar juist een 150m ervoor). Zou dit ook op GPS-locatie geprogrammeerd zijn?

Klopt, ik krijg ook steeds voor de scherpe bochten op de snelweg een melding dat ik het stuur moet vast houden. Hij remt echt perfect af voor deze bocht, net alsof ik het zelf zou doen (maar dan nog rustiger...:D). Eerste keer was ik verbaasd dat het zo goed ging.

Ik spreek hier wel over de snelweg, op secundaire wegen moet ik inderdaad wel zelf ingrijpen of de AP trager instellen.