Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Artikel op Tweakers.net: Mobileye kritiseert veiligheid van Tesla's Autopilot-functie

Over kritiek van Mobil-Eye op Tesla Autopilot. Ik ben dus nu druk met het uitleggen aan mede technologie geïnteresseerden wat er werkelijk aan de hand is. De onzin die je soms voorbij ziet komen...

Mocht iemand anders een account hebben dan nodig ik je uit om ook even mee te doen ;)

ps: mijn naam op Tweakers is "Aardmens" (geen idee hoe ik daar ooit bij ben gekomen).
Ik probeer de discussies op Tweakers.net te minimaliseren, het niveau is daar echt dramatisch gedaald sinds het meer een mainstream tech nieuwssite is geworden. Mensen gooien daar met allemaal feiten, terwijl ze nog nooit in een Tesla hebben gezeten. Maar ik heb je wel even wat positieve moderates gedaan :)
 
Artikel op Tweakers.net: Mobileye kritiseert veiligheid van Tesla's Autopilot-functie

Over kritiek van Mobil-Eye op Tesla Autopilot. Ik ben dus nu druk met het uitleggen aan mede technologie geïnteresseerden wat er werkelijk aan de hand is. De onzin die je soms voorbij ziet komen...

Mocht iemand anders een account hebben dan nodig ik je uit om ook even mee te doen ;)

ps: mijn naam op Tweakers is "Aardmens" (geen idee hoe ik daar ooit bij ben gekomen).

Aardmens! :p

Goed dat je hierop wijst. Heb een lange reactie geschreven waarin ik mijn eigen ervaringen met de Autopilot beschrijf. Voor de geïnteresseerden was dit mijn Tweakers-bijdrage:

Naast alle meningen en gevoelens die ik hier tegenkom, gefundeerd en ongefundeerd, genuanceerd en ongenuanceerd, wil ik graag mijn eigen ervaringen met Tesla's autopilot inbrengen. Misschien voegt dat iets toe.

Sinds maart rij ik in een Model S en heb er de eerste 20.000 km op zitten. Het is een fantastische auto, rijdt super relaxed, je kunt er ver mee rijden (naar Wenen in een dag was geen probleem en ik rij voor mijn werk vaak van Den Haag naar Keulen en terug op een dag, gaat ook prima), hij is ruim, razendsnel, .... Natuurlijk is het geen perfecte auto, op het Tesla-forum huilen wij Tesla-rijders graag en veel uit over tekortkomingen die de auto ook heeft, maar onderliggend is iedereen enthousiast. En wees eerlijk: geen enkel merk is perfect. Cynici leggen graag een vergrootglas op Tesla-problemen, maar zijn daarbij erg eenzijdig en vergeten welke tekortkomingen van benzine-auto's we allang hebben geaccepteerd en dus niet meer zien (hierboven noemde iemand bv een batterij die in brand vloog, ja, is in de begintijd gebeurd, maar is er nooit een benzine-auto in de fik gevlogen dan?). Ik ken de nadelen, maar weet inmiddels zeker dat de voordelen zoveel groter zijn dat ik nooit meer de stap terug zal maken naar een benzine-auto.

Dan de autopilot. Feitelijk een combi van Traffic Aware Cruise Control en Lane Assist. De eerste functie zit al in vele automerken en ik heb er ook verschillende gebruikt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Tesla-TACC uitstekend werkt, veel beter, vloeiender en pro-actiever dan bij andere merken die ik heb gereden, en dat blijkt ook uit tests.
De Lane Assist ("Autosteer") ken ik alleen van de Tesla, maar is volgens reviews ook vele malen beter dan die van andere merken (zie de links die Aardmans hierboven stuurde). Die is erg plezierig als je langere tijd op dezelfde baan kunt rijden. Van baan wisselen kan ook, maar soms duurt het even voor de auto werkelijk naar de andere baan gaat bewegen, de TACC vindt dan dat je teveel op je voorligger inrijdt en begint al te remmen, dan trek je de auto aan het stuur uit de Autosteer waardoor de auto met een klein schokje opzij beweegt - en kijken de passagiers me verschrikt aan of ik alles nog wel onder controle heb. Ik heb daarom geleerd dat ik bij een bepaalde verkeersdrukte de Autosteer uitschakel en alleen op de TACC rijd, dat kan namelijk ook.
Op lange afstanden met regelmatig bewegend verkeer, of juist tijdens het filerijden, is het echter heerlijk om de auto te laten rijden en zelf alleen te kijken of het goed gaat (en waar nodig de controle over te nemen, wat ik zelden doe).

Waarom schrijf ik dit? Om aan te geven dat de Autopilot een geweldig hulpmiddel is om op lange afstanden ontspannen te rijden en niet steeds op je snelheidsmeter en op de belijning te hoeven letten. Iedereen die regelmatig cruise control gebruikt, weet wat ik bedoel. Het is gewoon cruise control ++ en maakt het rijden veel comfortabeler én veiliger.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste Tesla-rijders de Autopilot op deze manier gebruiken. Dat er ook malloten tussen zitten die het systeem misbruiken, tijdens het rijden films gaan kijken, het systeem op provinciale wegen inzetten, op de achterbank gaan zitten, etc,, is een feit en ik denk daarom dat het goed is dat Tesla in de komende release (Release 8.0 wordt binnenkort uitgerold over ons wagenpark) het actief meedoen van de bestuurder actiever gaat afdwingen. Had van mij nog wel wat strenger gemogen, maar het is een goede stap.

En stukje bij beetje groeien we dan toe naar een systeem waarbij de auto het zo veel beter doet dan de mens, dat de autopilot steeds meer zelf ingrijpt, en al snel ook buiten de snelwegen en zelfs in het stadsverkeer de besturing kan overnemen. Dankzij de fleet learning zorgt Tesla dat dit moment heel snel naderbij komt, en doet daarmee in korte tijd en op heel verantwoorde wijze iets waar de traditionele autobranche anders nog minstens tien jaar zou doen.
 
Kan een Belgisch forumlid mij vertellen sinds wanneer Autopilot toegestaan is in Belgie? Ik moet even wat juiste feiten rondstrooien na weer een bericht over de geplande update a.s. woensdag.

Olivier, het was Summon dat in België vertraagd is geactiveerd omwille van slechte communicatie in Brussel tussen de deelregeringen, Autopilot is samen Europees geïntroduceerd geweest.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Ahead
Vehicle ahead is inderdaad een auto voor je, maar niet noodzakelijkerwijs de auto recht voor je.
Een rechts inhaler zal je mogelijk toch voor moeten remmen, AP of niet. Nu komt AP er pas achter dat ie moet remmen als de auto al in je baan zit, terwijl daar straks al eerder op geanticipeerd wordt dankzij de detectie van de richtingaanwijzer van een links of rechts voor je rijdende auto. Op zich een hele fijne verbetering IMO. Dat men dat gaat misbruiken is inherent aan het rijgedrag van anderen, daar kan Tesla helaas weinig aan doen nog. Daarvoor moeten we wachten op de Laser Weapon Asshole Defense Mode in versie 13.0

Oh en de AP schakelt zichzelf straks alleen in als een ongeluk bijna 100% zeker ophanden is EN er geen input is van de bestuurder. Ook de alerts mbt van de weg raken komen alleen als er geen krachten op het stuur worden waargenomen na de deactivatie van AP.
Ahead zal m.i. alleen de wagen voor je zijn, een invoegende wagen kan Ahead worden.

Ik denk wel dat als de factor die je kunt instellen van 1-7 hierbij op de zij sensors ook een rol zal spelen.
Als je het niet wilt dat je teveel ruimte laat zet je de factor laag maar rij je als nogal onregelmatig omdat de wagen later remt.
Qua misbruik zal het zo zijn dat dan niet alleen Tesla daar last van zal hebben maar ook andere merken.
 
Ahead

Ahead zal m.i. alleen de wagen voor je zijn, een invoegende wagen kan Ahead worden.

Ik denk wel dat als de factor die je kunt instellen van 1-7 hierbij op de zij sensors ook een rol zal spelen.
Als je het niet wilt dat je teveel ruimte laat zet je de factor laag maar rij je als nogal onregelmatig omdat de wagen later remt.
Qua misbruik zal het zo zijn dat dan niet alleen Tesla daar last van zal hebben maar ook andere merken.

Toch heb ik gelezen dat de auto ook een ingeschakelde richtingaanwijzer van een andere auto waarneemt. Als deze in het gezichtsveld zit, zoals op een invoegstrook, kan hij hier rekening mee houden. Ik hoop het snel te kunnen ervaren.
 
Ik rij sinds een paar dagen met die autopilot. Wat mij opvalt is dat het achterop rijdend verkeer minder goed wordt waargenomen dan verkeer voor de auto.

Vraag voor de ervaringsdeskundigen: Als de autopilot uit staat, bijvoorbeeld op een 80 km weg. En er komt plotseling een auto of een hert de weg op. Grijpt de auto dan in? Of is dat een optie die je moet instellen?
 
Vraag voor de ervaringsdeskundigen: Als de autopilot uit staat, bijvoorbeeld op een 80 km weg. En er komt plotseling een auto of een hert de weg op. Grijpt de auto dan in? Of is dat een optie die je moet instellen?
Ligt er een beetje aan. Als die auto jou kruist, zal de autopilot daar vermoedelijk niks mee doen. Komt hij ineens voor je rijden, dan gaat hij de snelheid aanpassen, maar dat zal gevoelsmatig meestal aan de late kant zijn. Als bestuurder zie je zelf die situatie namelijk al lang aankomen, terwijl de autopilot pas gaat reageren als die auto echt voor je zit.

Hij zal in principe niet ingrijpen bij een hert.

Dit is overigens hoe het naar mijn ervaring in firmware 7.1 gaat. In versie 8.0 zitten dus veel verbeteringen en zou het best kunnen zijn dat deze situaties een stuk beter worden opgepakt door de software. Maar daar moet je nooit vanuit gaan, altijd zelf op blijven letten en zelf ingrijpen dus. Zie het gewoon als een adaptive cruise control die ook tussen de lijntjes kan blijven rijden :)
 
Vraag voor de ervaringsdeskundigen: Als de autopilot uit staat, bijvoorbeeld op een 80 km weg. En er komt plotseling een auto of een hert de weg op. Grijpt de auto dan in? Of is dat een optie die je moet instellen?

Indien AP uit staat zal hij niets doen, pas in versie 8.1 dacht ik.
Je krijgt wel al een waarschuwing (gevoeligheid is in te stellen) en de noodrem (AEB) springt bij om de impact te minimaliseren.
 
Ligt er een beetje aan. Als die auto jou kruist, zal de autopilot daar vermoedelijk niks mee doen. Komt hij ineens voor je rijden, dan gaat hij de snelheid aanpassen, maar dat zal gevoelsmatig meestal aan de late kant zijn. Als bestuurder zie je zelf die situatie namelijk al lang aankomen, terwijl de autopilot pas gaat reageren als die auto echt voor je zit.

Hij zal in principe niet ingrijpen bij een hert.
Zelf ervaren? Ik denk dat je ongelijk hebt. Enige tijd geleden reed ik met AP op de provinciale naar Enkhuizen. Vlak voor me steekt een herdershond de weg over. De hond wordt gedetecteerd en met een veelheid aan rode signalen en intermitterende geluiden remt de auto fors af.
 
  • Informative
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Zelf ervaren? Ik denk dat je ongelijk hebt. Enige tijd geleden reed ik met AP op de provinciale naar Enkhuizen. Vlak voor me steekt een herdershond de weg over. De hond wordt gedetecteerd en met een veelheid aan rode signalen en intermitterende geluiden remt de auto fors af.
Ik baseerde het eigenlijk hier een beetje op:
Transcript: Elon Musk’s press conference about Tesla Autopilot under v8.0 update [Part 3]

Daarin zegt Elon Musk over v8 (die al beter is dan v7.1): Actually, it should work for something like moose- because something like a moose is quite a big mass, but it may not work for say a small deer. A small deer probably would not trigger braking, but a moose I think would. I’m not 100% sure of that, but I think it would trigger on a moose.

Ik heb zelf ook wel eens gehad dat hij niet reageerde op een hond welke een mens aan het uitlaten was (maar kan ook zijn dat ik zelf al zo vroeg ingreep dat de auto die kans nog niet had gehad).
 
"Autosteer has disengaged due to poor camera visibility" in een geel kadertje (op dezelfde plaats als de blauwe kadertjes die ons vragen handjes op het stuur te houden). Zelfde audio-waarschuwing als bij manueel uitschakelen van Autosteer. Tegenlicht met laagstaande zon. Zelfs geen seconde respijt, gewoon meteen AP automatisch uit, als ik goed zag.

Eerste maal dat ik dit meemaakte (misschien nieuw sedert de laatste versie van 7.1 van een paar dagen terug?). Iemand anders ook al beleefd? Zou minstens met wat meer toeters en bellen mogen gepaard gaan vind ik.

(mocht mijn auto twee seconden later rond een boom zijn gekruld had Tesla natuurlijk wel zonder verpinken kunnen zeggen "AP was not engaged at the time of the accident":rolleyes:)
 
Richtingaanwijzers en AP: als richtingaanwijzers per se moeten bediend worden door zo'n honderd jaar geleden uitgevonden hendeltje, dan vind ik toch minstens dat de functie zou kunnen gedupliceerd worden op het stuur zelf bijv. door twee drukknopjes ter hoogte van de "uitstulpingen" op het stuur op 10 voor 2. Zou wat meer comfort bieden bij rijbaanveranderingen denk ik.

Bestaat al, stap maar eens in een (nieuw)type ferrari/Lambo die hebben dat allemaal...