Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Of nog die "wagen" volgen :). Ik ben een grote adept van AP1, maar kan me echt niet voorstellen dat AP2 met de huidige nieuwe hardware écht ooit "wettig" zelfrijdend wordt (er zal denk ik nog wat andere hardware bij te pas komen, en software natuurlijk, maar dat laatste is geen probleem voor Tesla).
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Woensdag reed ik weer eens over de A44. Altijd spannend met die smalle viaducten in combinatie met autopilot.

En bij deze Kaag Dorp Google Maps ging het bijna mis. Ik zat in de linkerbaan en in plaats van iets naar rechts op te schuiven ging de MS rechtdoor. Met de linkerbanden over de witte streep en de spiegel waarschijnlijk centimeters van de betonnen muur af. :eek: Ik hoef tegenwoordig niet vaak in te grijpen maar dit was wel een narrow escape.
 
Toch vraag ik me wel af hoe AP2 het gaat doen op dat soort wegen als de A44 en dan dus vooral die heel smalle stukken met betonnen muren ernaast. Of je nou 1 of 3 camera's naar voor toe hebt, het blijft vrij exact stuurwerk. Zelfs als je zelf rijdt en net een vrachtwagen rechts heb kan het al zeer krap zijn...
 
Toch vraag ik me wel af hoe AP2 het gaat doen op dat soort wegen als de A44 en dan dus vooral die heel smalle stukken met betonnen muren ernaast. Of je nou 1 of 3 camera's naar voor toe hebt, het blijft vrij exact stuurwerk. Zelfs als je zelf rijdt en net een vrachtwagen rechts heb kan het al zeer krap zijn...
Dat zal mij ook benieuwen. Je hebt dan daar echt niet veel ruimte. En misschien nog erger dan die vrachtwagens zijn de Kia Picantos die denken dat ze 2,5m breed zijn en dan maar tegen de middenlijn aan gaan rijden
 
Toch vraag ik me wel af hoe AP2 het gaat doen op dat soort wegen als de A44 en dan dus vooral die heel smalle stukken met betonnen muren ernaast. Of je nou 1 of 3 camera's naar voor toe hebt, het blijft vrij exact stuurwerk. Zelfs als je zelf rijdt en net een vrachtwagen rechts heb kan het al zeer krap zijn...
De nieuwe ultrasoon sensoren, met én een groter aantal én een veel groter bereik zullen die job veel beter klaren. Bij de huidige AP1 heb je geen ultrasoon sensor in het midden van de auto, de nieuwe sensoren kijken echt 360 graden rondom. Het is vooral veel meer rekenwerk en dat doet de NVidia computer 40x sneller. Ik voorspel dat als de software voor AP2 meer ontwikkeld is deze in staat zal zijn stilstaande objecten tijdig waar te nemen. Ook de positie op de rijbaan zal zeer veer nauwkeuriger worden. Zal voor Tesla weer een nieuwe golf verkopen betekenen. Eigenaren van AP1 auto's zullen dan naar AP2 willen.
Classic eigenaren wachten sowieso Model 3 af ;)
 
  • Informative
Reactions: dicktump
Heb je weer op de bestelknop gedrukt, Wim?
Nee Pim, ik kan me redelijk tot goed beheersen. Als de grote voordelen van AP2 duidelijk worden, ik ben 100% overtuigd dat Tesla daar al vrij snel spectaculaire dingen van zal laten zien, wordt het wel een issue. Model 3 zal er toch met ruim een jaar wel zijn. Dan zitten die mooie spulletje er al in tegen lagere prijzen. Het is wel mooi om te volgen.
 
Nee Pim, ik kan me redelijk tot goed beheersen. Als de grote voordelen van AP2 duidelijk worden, ik ben 100% overtuigd dat Tesla daar al vrij snel spectaculaire dingen van zal laten zien, wordt het wel een issue. Model 3 zal er toch met ruim een jaar wel zijn. Dan zitten die mooie spulletje er al in tegen lagere prijzen. Het is wel mooi om te volgen.

Ach, en als de situatie zo is dat het gevaarlijk wordt, zoals bij slecht zicht, zal ook AP2 er gewoon mee stoppen en moet je zelf sturen. De weg naar volledig autonoom rijden is geen kwestie van een knop omzetten maar van een reeks stappen in die richting. Misschien dat hij wel 80% van de situaties zelf kan doen, wat al enorm is, maar in de andere 20% zal hij je erbij roepen. Hier ligt ook een taak voor de infrabouwer om serieus mee bezig te zijn zodat het percentage waar autonoom gereden mag worden zo hoog mogelijk wordt. Maar echt 100% zal nog wel even weg zijn. En dat geeft niets. Vanavond teruggekomen uit Ede en mij, het was helder weer met goede zichtbaarheid, er weer eens over verbaasd wat we al niet hebben met AP1.
 
Ach, en als de situatie zo is dat het gevaarlijk wordt, zoals bij slecht zicht, zal ook AP2 er gewoon mee stoppen en moet je zelf sturen. De weg naar volledig autonoom rijden is geen kwestie van een knop omzetten maar van een reeks stappen in die richting. Misschien dat hij wel 80% van de situaties zelf kan doen, wat al enorm is, maar in de andere 20% zal hij je erbij roepen. Hier ligt ook een taak voor de infrabouwer om serieus mee bezig te zijn zodat het percentage waar autonoom gereden mag worden zo hoog mogelijk wordt. Maar echt 100% zal nog wel even weg zijn. En dat geeft niets. Vanavond teruggekomen uit Ede en mij, het was helder weer met goede zichtbaarheid, er weer eens over verbaasd wat we al niet hebben met AP1.

Helemaal eens. Ik heb gisteren ook autopilot mogen ervaren (ik achter het stuur) en het werkt waanzinnig goed en went heel snel!
 
Ach, en als de situatie zo is dat het gevaarlijk wordt, zoals bij slecht zicht, zal ook AP2 er gewoon mee stoppen en moet je zelf sturen. De weg naar volledig autonoom rijden is geen kwestie van een knop omzetten maar van een reeks stappen in die richting. Misschien dat hij wel 80% van de situaties zelf kan doen, wat al enorm is, maar in de andere 20% zal hij je erbij roepen. Hier ligt ook een taak voor de infrabouwer om serieus mee bezig te zijn zodat het percentage waar autonoom gereden mag worden zo hoog mogelijk wordt. Maar echt 100% zal nog wel even weg zijn. En dat geeft niets. Vanavond teruggekomen uit Ede en mij, het was helder weer met goede zichtbaarheid, er weer eens over verbaasd wat we al niet hebben met AP1.

En dat is nu precies waar het mis gaat volgens Tesla is AP2 autonoom level 5 dus in ALLE omstandigheden kan de autorijden aldus Tesla.
 
En dat is nu precies waar het mis gaat volgens Tesla is AP2 autonoom level 5 dus in ALLE omstandigheden kan de autorijden aldus Tesla.
Op de rijkswegen zijn de benodigde aanpassingen voor autonoom rijden minimaal. Gisteren was er een item van Rijkswaterstaat op TV waar dat mooi werd geïllustreerd. Smallere en dus meer rijbanen, geen borden, geen middenbermen. Vooral in de steden zal veel moeten veranderen. In veel plaatsen zijn snelheidsremmers aangebracht die nu al stuurmanskunst vereisen om de krappe slinger goed te maken. Dit soort zaken zal sowieso moeten verdwijnen.
 
En dat is nu precies waar het mis gaat volgens Tesla is AP2 autonoom level 5 dus in ALLE omstandigheden kan de autorijden aldus Tesla.

Ja, als uiteindelijk doel als er miljarden kilometers geleerd zijn en de software is doorontwikkeld en idiote situaties in de infra zijn aangepakt en als het uiteindelijk ook mag (waarschijnlijk de grootste hobbel) en nog enkele voorwaarden. Tesla kijkt gewoon verder vooruit dan wij en wij moeten ons wat inspannen om de proporties te zien.

De afgelopen periode hebben we weer veel geklaag gehoord over te veel auto's, vastlopend verkeer in de steden, files etc. De "oplossing" zit nog steeds op het denkniveau van 40 jaar terug (ongeveer toen ik ging autorijden). Gewoon duurder maken en dan lost het zich op (variant rekeningrijden komt weer om de hoek kijken). In al die 40 jaar heb ik mij nog nooit laten leiden door accijnsverhogingen en ik denk bijna iedereen. Meestal heb je geen keus en moet je de weg op en wat je al kunt schuiven in je agenda om de reistijd korter te houden is al ingebakken. (Vrijdagochtend is bijv. een ideale afspreekdag).

Als ze nu eens zouden kijken naar wat de markt doet, niet allerlei onderzoeken starten waar ook vaak belanghebbenden aan meedoen, maar eens om zich heen kijken en eens het masterplan van Tesla openslaan. Ja, natuurlijk allerlei bezwaren want er zijn meer merken maar die kun je opzij schuiven door te zeggen dat hier daadwerkelijk wat gebeurd. En wil niet elke gemeente in Nederland inmiddels de Teslafabriek hebben?

Dan zouden ze het concept van het delen van een auto als Model 3 op zijn minst eens kunnen onderzoeken, wat vragen aan Elon stellen en, omdat we zeker weten dat die Teslavloot er gaat komen net als alles wat ze aankondigen, alvast daarop vooruitlopen. Daar hoef je niet eens voor gestudeerd te hebben. Wil men echt eens vooroplopen dan zou men daar gewoon actief (voor pro-actief is het al te laat) mee bezig moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Denken we niet te veel vanuit de huidige realiteit?
Een Google auto heeft nu eens per 8.000 km een ingreep.('Zelfrijdende auto's Google rijden 8.000 kilometer zonder ingreep mens') Terwijl Google niet over enorme hoeveelheid data beschikt die Tesla wel heeft. Kan zo'n ingreep ook op afstand door een operator? Hebben we dan nog wel een chauffeur nodig?
En als we geen chauffeur nodig hebben waarom ontstaat er dan geen openbaar vervoer/taxi systeem op basis van tweewielers?
De benodigde ruimte op de weg zal met 75% verminderen en in de steden valt 30% tot 40% extra ruimte vrij.
Als de AP2.0 gaat doen wat deze belooft zal personen vervoer wereld voor 2025 meer veranderen dan de afgelopen 50 jaar. De nu geopperde veranderingen van Rijkswaterstaat zullen slechts het begin zijn.
 
En dat is nu precies waar het mis gaat volgens Tesla is AP2 autonoom level 5 dus in ALLE omstandigheden kan de autorijden aldus Tesla.

Dat is niet wat Tesla zegt. Dit staat op de website:

Screen Shot 2017-01-14 at 22.34.14.png