Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Met AP2.0 merk ik vaak dat er (soms hard) geremd wordt voor obstakels boven de weg. Het klinkt alsof het gevolg van dit project kan zijn: Upgrading Autopilot: Seeing the World in Radar
"Initially, the vehicle fleet will take no action except to note the position of road signs, bridges and other stationary objects, mapping the world according to radar. The car computer will then silently compare when it would have braked to the driver action and upload that to the Tesla database. If several cars drive safely past a given radar object, whether Autopilot is turned on or off, then that object is added to the geocoded whitelist."

Klinkt alsof ze iets te vroeg zijn gaan vertrouwen op de radar terwijl de whitelist verre van compleet is.
 
Er zijn hier al wat opmerkingen geweest ivm de autopilot die het sedert 8.0 niet doet bij zware regen. Misschien maar goed ook.
Vanavond deed hij het ook niet. Ik reed met TACC en dus zonder AP op het rechtervak met heel druk en vertraagd verkeer aan ong. 70km/u. Ineens begon de TACC te versnellen naar de ingestelde snelheid (125). De wagen die zo'n 30m voor mij reed, was niet zichtbaar in het dashboard (vandaar de versnelling) en had ik niet ingegrepen, ik zou er waarschijnlijk op geknald zijn.
Had AP actief geweest, ik zou mss niet zo aandachtig geweest zijn.
Toch weer een signaal dat de aandacht nog steeds vereist is. Zeker met dit weer.
AP level 5 is nog ver af.
 
De manier waarop ze daar in de VS met wegwerkzaamheden omgaan is toch volstrekt onacceptabel. Geen waarschuwingen, geen snelheidsvermindering, niks. Opeens een zwabber in de weg. Dat kom je hier gelukkig niet tegen.
Was zeker een bord dat aangaf dat er een slinger in de wegaan zat te komen. Bovendien was de belijning al geel vanwege de wegwerkzaamheden.
 
Er zijn hier al wat opmerkingen geweest ivm de autopilot die het sedert 8.0 niet doet bij zware regen. Misschien maar goed ook.
Vanavond deed hij het ook niet. Ik reed met TACC en dus zonder AP op het rechtervak met heel druk en vertraagd verkeer aan ong. 70km/u. Ineens begon de TACC te versnellen naar de ingestelde snelheid (125). De wagen die zo'n 30m voor mij reed, was niet zichtbaar in het dashboard (vandaar de versnelling) en had ik niet ingegrepen, ik zou er waarschijnlijk op geknald zijn.
Had AP actief geweest, ik zou mss niet zo aandachtig geweest zijn.
Toch weer een signaal dat de aandacht nog steeds vereist is. Zeker met dit weer.
AP level 5 is nog ver af.

Onlangs reed ik met zware regen over de ring van Antwerpen op het stuk net voor het sportpaleis waar je zes rijvakken naast elkaar hebt, er was amper verkeer en de lijnen waren onzichtbaar, ik had alle moeite van de wereld om zelf te bepalen waar nu net de rijstroken waren.

Ik vraag me dan ook af wat een auto pilot in zulke situatie zou doen als er op zulke mega brede stukken snelweg met zes rijvakken geen lijnen te bespeuren vallen én geen enkele andere auto om te volgen of te bepalen waar de rijstroken zouden kunnen zijn.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Onlangs reed ik met zware regen over de ring van Antwerpen op het stuk net voor het sportpaleis waar je zes rijvakken naast elkaar hebt, er was amper verkeer en de lijnen waren onzichtbaar, ik had alle moeite van de wereld om zelf te bepalen waar nu net de rijstroken waren.

Ik vraag me dan ook af wat een auto pilot in zulke situatie zou doen als er op zulke mega brede stukken snelweg met zes rijvakken geen lijnen te bespeuren vallen én geen enkele andere auto om te volgen of te bepalen waar de rijstroken zouden kunnen zijn.
Dan mag je het zelf uitzoeken, althans nu nog. Als de lijnen die de begrenzing van de werk markeren onzichtbaar zijn kan de AutoPilot er niks mee. Dat zal in de toekomst zeker wel kunnen als GPS en de verzamelde data bij Tesla de positie op de weg binnen centimeters kan bepalen.
 
Herkent iemand dit:

Het is me de afgelopen dagen al een paar keer gebeurd dat de Autopilot hard remt met alleen maar een vrachtwagen in de baan *rechts*. Vrachtwagen bevindt zich dan ergens ver schuin rechts voor, geen auto voor me op de rijbaan, geen auto voor me op de linker rijbaan.
Vrachtwagen is wit gekleurd op het display het enige voertuig dat gedetecteerd wordt...

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien met tegen de zon inrijden te maken had, maar vandaag gebeurde het ook met de zon in de rug.

Ik had vandaag een trip van de kust terug het binnenland in (ri Gent).
E40, veel regen en opspattend water, dus toegegeven niet een makkelijke situatie.
Ik herken het gedrag van JeeEs, maar nu had ik toch even het tegengestelde gedrag van de ACC:
De auto bleef op ingestelde snelheid inlopen op mijn voorganger, denk dat ik erop gereden zou zijn als ik niet had ingegrepen.
Een snelle blik op het scherm leerde me, dat de auto op de rechterbaan wel werd herkend.
Pas na mijn ingreep verscheen ineens mijn voorganger in het schermpje.
Het moge duidelijk zijn, dat AP1 een rijhulp systeem is, een backup voor de bestuurder, maar nog ver weg staat van autonoom rijden.

Tevens een opmerking over de AP functie (aanhouden van de rijbaan):
Ik begrijp dat deze werkt op een gewone camera, en deze functie niet goed werkt indien de camera geen goed zicht heeft.
Wat ik niet goed vind, dat de auto direct naar links of rechts zwabbert op het moment dat er (1 vd) lijnen niet meer herkent worden (en dus (1 vd) blauwe lijnen op het scherm wegvallen).
Zeker als de auto 'weet' dat je op een snelweg zit (limiet 100 km/h of hoger), dan is de logische reactie een ping en gewoon rechtdoor blijven sturen, maar toch geen reactie naar links of rechts!
Dit had ik bv op de A4 in NL, komende vanaf BE.
De A4 gaat over in de A58 waarbij de rechterbaan naar Bergen op Zoom gaat, en de linkerbaan richting Vlissingen.
Ik zat links, en ter hoogte van de plek waar de rechterbaan afzwaait naar BoZ kreeg ik ineens een ruk naar rechts.
Omdat ik dan terug naar links ruk, gaat het goed maar stel dat je even (illegaal) je handen van het stuur hebt lijkt me dit toch een probleem.
En dat terwijl daar de linkerbaan dus nog een stuk perfect rechtdoor loopt, wat redelijk de standaard is op een snelweg..
 
Laat ik vooropstellen dat ik nog steeds super tevreden ben met mijn S en ook met AP1. Het blijft fantastisch om te zien wat dit systeem al kan. Meestal dan. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik meer vertrouwen had in het "oude" systeem van AP1. Sinds er meer gebruik van radar wordt gemaakt is naar mijn mening het systeem er niet beter op geworden. In eerste instantie dacht ik dat er weer een nieuwe leercurve gestart moest worden, maar ook nu na maanden vertrouw ik minder op AP dan voorheen. "Vroeger" reed ik zonder feitelijk ingrijpen van Rotterdam naar Kerkrade. Tegenwoordig moet ik wel 3x ingrijpen voordat ik in Zwijndrecht ben (10km verderop). Alleen het baan verwisselen is wel een verademing ten opzichte van vroeger. Hij pendelt echter meer heen en weer tussen de lijnen omdat hij vaak maar 1 lijn ziet. Slechte weersomstandigheden gaat hij zoals al eerder genoemd beroerder mee om dan voorheen en laatst werd ik binnen een nanoseconde naar de naastgelegen baan getransporteerd onder ideale omstandigheden. Er zat gelukkig niets naast me, maar ik had erg weinig tijd om in te grijpen, zelfs met de handen aan het stuur. Voorheen ging hij ook wel eens over de lijn heen, maar dat ging dan nog wel redelijk gecontroleerd. Kan natuurlijk slechts een incident zijn, maar het helpt je vertrouwen niet. Lang verhaal kort, ben ik de enige die AP1 nog niet op het niveau vind zitten van voorheen of zijn er meer?
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Regelmatig schuurt hij gedurende lange tijd tegen de rand van het vak. Soms links, soms rechts. Soms zelfs tot op de lijn. Als het links is en in het linkervak dan komt hij gevaarlijk dicht bij de vangrails. Hij toont die situatie ook correct zo op het dashboard, dus hij ziet het, maar reageert niet. Vroeger reed hij steeds perfect in het midden.
Ben toch nog steeds content. Veel natuurlijker dan vroeger. Houdt bv rekening met snelheidsverschillen. Als een wagen kort invoegt, maar sneller rijdt, gaat hij niet meer in de remmen. Afstand is niet meer de enige factor meer.
 
Ben toch nog steeds content. Veel natuurlijker dan vroeger. Houdt bv rekening met snelheidsverschillen. Als een wagen kort invoegt, maar sneller rijdt, gaat hij niet meer in de remmen. Afstand is niet meer de enige factor meer.
Dat is zeker waar. Het voelt veel natuurlijker aan. Aan de ene kant frustreert het dat je weet dat het nog beter kan. Aan de andere kant vind ik het prachtig om te zien dat het zich nog steeds verder ontwikkelt. Het is nooit saai in een Tesla, hij blijft boeien. Dat heb ik nog nooit gehad met wat voor auto dan ook.
 
Zo verbaasd ik nog elke dag ben om te zien wat kan, zo zeer word ik ook er ook op gewezen wat nog niet kan.
Volledig zelf rijden lijkt mij nog ver af. Zeker als de infrastructuur niet aangepast is. Anderzijds wordt met full AP heel wat infrastructuur overbodig.
Snelheidsremmers, wegversmallingen, parkeerplaatsen in de centra kunnen weer pleinen worden en als de interconnectivity een feit wordt hoeven we ook geen verkeerslichten en voorrangsborden meer.
Misschien gaat die interconnectivity zelfs sneller dat de AP level 5.
Dit moet, als de technologie er eenmaal is, zelfs in te bouwen zijn in bestaande wagens. Het licht wordt dan rood of groen in de wagen ipv er buiten. Alleen is er dan nog een human interface (voet) nodig tussen de intelligentie en de wagen. Ook de aanbevolen snelheid kan dan getoond, gemonitord en indien nodig beboet worden. Aanbevolen snelheid is de snelheid die nodig is om op het volgende kruispunt te kunnen doorrijden, anticiperend op het kruisend verkeer dat ook om dezelfde reden een aanbevolen snelheid volgt. Ooit eens een animatie gezien op een Ted talk. Waarschijnlijk via een link van hier.
Of droom ik nu?
 
Het viel mij vandaag op de AP1 het beter doet op de A1 tussen Muiden en Amsterdam. Vorige keren ging hij regelmatig als een debiel op de rem staan, omdat hij de nieuwe snelweg niet kende en dacht dat je op een 60km/h weggetje reed.
De navigatie is daar nog wel de weg kwijt, maar hij rijdt nu wel netjes door met de ingestelde snelheid.
 
  • Like
Reactions: ePeter
Het viel mij vandaag op de AP1 het beter doet op de A1 tussen Muiden en Amsterdam. Vorige keren ging hij regelmatig als een debiel op de rem staan, omdat hij de nieuwe snelweg noet kende en dacht dat je op een 60km/h weggetje reed.
De navigatie is daar nog wel de weg kwijt, maar hij rijdt nu netjes met de ingestelde snelheid.
 
Het is misschien niet helemaal AP gerelateerd maar het heeft wel met de sensoren te maken. Ik heb al een paar keer voor gehad dat wanneer je je naar een paaltje toe rijdt om te parkeren bvb dat deze niet wordt gedetecteerd. Pas wanneer je op 30 cm komt komt er op eens stop te staan.

Dit werd bvb ook niet gedetecteerd

IMG_4347.JPG :