Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Classic zonder autopilot maar vandaag een loaner mee gekregen met.. ligt het aan mij of is er nog veel werk aan de winkel?

Ineens remmen zonder aanleiding, op de verkeerde baan willen rijden en vreemde stuurmomenten.
Yep... er is nog een hoop werk aan de winkel... Elke dag hopen we dat het een stukje beter wordt maar wees voorzichtig.
Ik heb af en toe last van remmen, alleen bij nieuwe snelwegen.
Maar..... ik rij 90% op autopilot denk ik.
Alleen in de stad gedeeltelijk..
t
Vincen
 
Yep... er is nog een hoop werk aan de winkel... Elke dag hopen we dat het een stukje beter wordt maar wees voorzichtig.
Ik heb af en toe last van remmen, alleen bij nieuwe snelwegen.
Maar..... ik rij 90% op autopilot denk ik.
Alleen in de stad gedeeltelijk..
t
Vincen

Ik had al wel wat video's gezien over autonoom rijden maar dat is echt nog lang niet mogelijk hier. Op een snelweg (A58) ineens de maximale snelheid op 50 km zien gaan bijvoorbeeld. 80 aangeven binnen de bebouwde kom...

Gelukkig ook wel hele positieve punten zoals het zelf sturen en gas geven. In een file helemaal niets meer hoeven doen.
 
Op 0:35 komt er een kartonnen doos mijn rijvak op gewaaid.
Achteraf bekeken zat er niets in en kon ik er in theorie gewoon over rijden, maar gelukkig had ik nog de tijd, ruimte, reflex,... om uit te wijken.
Maar direct dacht ik bij mezelf "Hoe zou autopilot hier op reageren?" Zou hij hier een onoverkomenlijk obstakel in zien en vol in de ankers gaan? Of zou hij zoals mij een uitwijkmogelijkheid zoeken?

20170707_170441_NF.mp4
 
Op 0:35 komt er een kartonnen doos mijn rijvak op gewaaid.
Achteraf bekeken zat er niets in en kon ik er in theorie gewoon over rijden, maar gelukkig had ik nog de tijd, ruimte, reflex,... om uit te wijken.
Maar direct dacht ik bij mezelf "Hoe zou autopilot hier op reageren?" Zou hij hier een onoverkomenlijk obstakel in zien en vol in de ankers gaan? Of zou hij zoals mij een uitwijkmogelijkheid zoeken?

20170707_170441_NF.mp4

De huidige autopilot zal of vol in de ankers gaan of het karton niet zien en er tegenaan rijden. Ik weet niet hoe goed karton op de radar te zien is. Dat zou nog best tegen kunnen vallen.

Hier een eerdere discussie over dit onderwerp: AEB simply won't work
 
  • Like
Reactions: FVO
Op 0:35 komt er een kartonnen doos mijn rijvak op gewaaid.
Achteraf bekeken zat er niets in en kon ik er in theorie gewoon over rijden, maar gelukkig had ik nog de tijd, ruimte, reflex,... om uit te wijken.
Maar direct dacht ik bij mezelf "Hoe zou autopilot hier op reageren?" Zou hij hier een onoverkomenlijk obstakel in zien en vol in de ankers gaan? Of zou hij zoals mij een uitwijkmogelijkheid zoeken?

20170707_170441_NF.mp4
Mijn vraag toch nog maar eens een kick geven.
 
Ik denk dat niemand dat kan beantwoorden. Er is een filmpje van een Tesla die een ongeluk ziet aankomen voor de bestuurder het ziet maar of dat altijd zo is?

Er zijn zat filmpjes waarbij de autopilot waarschuwt voor ongelukken die gaan plaatsvinden. Hele compilaties zijn er gemaakt. Zelfs van ongelukken waarbij de Tesla zelf niet betrokken zou zijn. Een systeem als Autopilot zal nooit perfect zijn.
Hier zitten een paar zeer indrukwekkende waarschuwing in (zelfs als de Tesla in kwestie er niet/nauwelijks bij betrokken zou zijn geweest).
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
O nee.... mijn nieuwe X is er nog niet eens en kijk nu: Tesla has a new Autopilot ‘2.5’ hardware suite with more computing power for autonomous driving
Maarrrrr, er is hoop:
Tesla still believes that it can achieve the promised full autonomy on the 2.0 suite, but they now say that they could upgrade HW 2.0 cars with the new 2.5 hardware at no cost in the “highly unlikely” possibility that it is actually needed:

“However, we still expect to achieve full self-driving capability with safety more than twice as good as the average human driver without making any hardware changes to HW 2.0. If this does not turn out to be the case, which we think is highly unlikely, we will upgrade customers to the 2.5 computer at no cost.”
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: EelkoV and CO2CLEAN
Er zijn zat filmpjes waarbij de autopilot waarschuwt voor ongelukken die gaan plaatsvinden. Hele compilaties zijn er gemaakt. Zelfs van ongelukken waarbij de Tesla zelf niet betrokken zou zijn. Een systeem als Autopilot zal nooit perfect zijn.
Hier zitten een paar zeer indrukwekkende waarschuwing in (zelfs als de Tesla in kwestie er niet/nauwelijks bij betrokken zou zijn geweest).

De vraag was of autopilot ingegrepen zou hebben in dat specifieke geval. Ondanks dat er veel filmpjes zijn is die vraag niet te beantwoorden..
 
De vraag was of autopilot ingegrepen zou hebben in dat specifieke geval. Ondanks dat er veel filmpjes zijn is die vraag niet te beantwoorden..

Dat beweerde ik ook niet. Ik wilde enkel een paar filmpjes delen ter lering ende vermaeck met betrekking tot wat het systeem al kan. Zoals ik in mijn reactie ook aangaf, zal het systeem nooit perfect zijn. Mijn eerste reactie was dat het huidige systeem OF doorrijdt alsof er niks is OF hard afremt. Mijn tweede reactie was meer gericht op jouw vraag of het systeem altijd een ongeluk kan zien gebeuren voordat het plaatsvindt. Nogmaals, enkel ter informatie over wat er (soms) al wel kan.
 
Even een andere opmerking vwb autopilot. Na 4 jaar MS te hebben gereden, waarvan de laatste 2 met AP1 rijd ik sinds een week een MX met AP2.
De MS was voor mij echt een kiloknaller qua bekeuringen. Met de MX rijd ik een stuk rustiger. Mijn dagelijkse woon\ werkverkeer is de A16 van Rotterdam naar Breda (en vice versa uiteraard). Doordat ik 's morgens vroeg rijd is er relatief weinig verkeer op de weg en kun je lekker doorkarren. Met de MS reed ik standaard 150 op autopilot. De A16 is tussen Ridderkerk en de Drechttunnel is nou niet echt een biljartlaken te noemen maar de MS nam de hobbels zonder al te veel moeite. Ook de Drechttunnel in sturen en doorrijden op 150 km\h geen probleem.
De MX echter raakt bij 130 al van slag. Ik kan me voorstellen dat iedere andere willekeurige automobilist die achter mij rijd wel haast moet denken dat ik dronken ben; zo slingert de MX bij iedere hobbel tussen de wegmarkeringen door.
Bij het inrijden Drechttunnel met 130 is het helemaal prijs en gaat het volledig mis. Hier kan de autopilot niet zijn werk doen. Was toch een dingetje dat mij in het bijzonder opviel. Verder is de MX echt een volledig andere rij beleving dan de MS. Met 1.91m en 110kg is zo'n hoge en nog ruimere zit wel echt heerlijk!
 
Even een andere opmerking vwb autopilot. Na 4 jaar MS te hebben gereden, waarvan de laatste 2 met AP1 rijd ik sinds een week een MX met AP2.
De MS was voor mij echt een kiloknaller qua bekeuringen. Met de MX rijd ik een stuk rustiger. Mijn dagelijkse woon\ werkverkeer is de A16 van Rotterdam naar Breda (en vice versa uiteraard). Doordat ik 's morgens vroeg rijd is er relatief weinig verkeer op de weg en kun je lekker doorkarren. Met de MS reed ik standaard 150 op autopilot. De A16 is tussen Ridderkerk en de Drechttunnel is nou niet echt een biljartlaken te noemen maar de MS nam de hobbels zonder al te veel moeite. Ook de Drechttunnel in sturen en doorrijden op 150 km\h geen probleem.
De MX echter raakt bij 130 al van slag. Ik kan me voorstellen dat iedere andere willekeurige automobilist die achter mij rijd wel haast moet denken dat ik dronken ben; zo slingert de MX bij iedere hobbel tussen de wegmarkeringen door.
Bij het inrijden Drechttunnel met 130 is het helemaal prijs en gaat het volledig mis. Hier kan de autopilot niet zijn werk doen. Was toch een dingetje dat mij in het bijzonder opviel. Verder is de MX echt een volledig andere rij beleving dan de MS. Met 1.91m en 110kg is zo'n hoge en nog ruimere zit wel echt heerlijk!
Oops, je rijdt 50% harder dan ik.
Het wordt mij steeds duidelijker dat Mobil Eye een heel stuk verder is dan Tesla waar het gaat om algoritmen voor Autopilot. Kennelijk betaalde Intel niet voor niets 15 miljard dollar voor Mobil Eye. Het is natuurlijk ook niet redelijk te verwachten dat een stel jongens en meisjes bij Tesla binnen een jaar een bedrijf als Mobil Eye, nu 18 jaar actief is, zou kunnen evenaren.
Ik zie dat de Duitse autoindustrie nu met Intel/Mobil Eye in zee gaat. Op dat gebied lopen ze dan niet achter.
 
Oops, je rijdt 50% harder dan ik.
Het wordt mij steeds duidelijker dat Mobil Eye een heel stuk verder is dan Tesla waar het gaat om algoritmen voor Autopilot. Kennelijk betaalde Intel niet voor niets 15 miljard dollar voor Mobil Eye. Het is natuurlijk ook niet redelijk te verwachten dat een stel jongens en meisjes bij Tesla binnen een jaar een bedrijf als Mobil Eye, nu 18 jaar actief is, zou kunnen evenaren.
Ik zie dat de Duitse autoindustrie nu met Intel/Mobil Eye in zee gaat. Op dat gebied lopen ze dan niet achter.

Zonder meer, maar hierbij moet wel worden opgemerkt dat de verbeteringen van ap2 nu wel rap gaan, ervan uitgaande dat ze bij (praktisch) nul zouden zijn begonnen. De eerste versies van ap2 waren ronduit onbruikbaar en/of gevaarlijk, nu zitten ze in mijn beleving vrijwel op het niveau van ap1. Tesla leert dus vrij snel. Natuurlijk niet zo snel als Musk zou willen, die had bedacht dat de volledige achterstand in drie maanden zou zijn ingelopen.
 
Afgelopen drie weken in italie rond gereden in een camper met NAVIGON navigatie. Ik heb me echt verbaasd over de slechte kwaliteit van de navigatie en dan vooral de snelheidsindicatie. Ik vraag me toch af hoe ze dat onder de knie gaan krijgen met AP.

Is er verschil in prognoses voor de werking van AP in verschillende landen?