Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik center screen reset tijdens het rijden negeert hij de snelheidsbeperkingen.
IMG_20180111_104716.jpg

Even getest hoever ik kon gaan... (toen ik stilstond)
IMG_20180111_104959.jpg

Dacht altijd dat center screen en rijsystemen onafhankelijk waren.
Terug zoals vroeger, zelf je snelheid koezen.
AP1 wagen - love it
 
  • Informative
Reactions: nico180
Altijd interessant om te zien: jaarlijkse presentatie van Amnon Shashua van Mobileye op de CES (2018).
Tesla is natuurlijk met AP2 afgestapt van Mobileye als leverancier maar in de basis is de techniek voor autonomous driving van de verschillende fabrikanten hetzelfde. Er zitten weer wat mooie stukken film in die laten zien hoe een AV zich door straten navigeert, wat er allemaal herkend wordt e.d.


Hoewel de overeenkomsten die Mobileye heeft gesloten met verschillende OEMs indrukkend zijn valt toch ook het verschil met Tesla op:
- generatie EyeQ3: in produktie sinds 2014 (eerste customer: Tesla (onze AP1 auto’s)
- volgende generatie: EyeQ4: serieproduktie en implementatie vanaf Q3/2018
- volgende generatie: EyeQ5: hiermee zou AV level 4 mogelijk moeten worden: eerste samples worden geproduceerd in 2018. Tesla heeft sinds eind 2016 hardware in de wagens waarmee level 4 mogelijk zou moeten zijn (hoewel die tweede processor nog steeds erin moet dacht ik).

N.b.: het forumlid Verygreen die root access had tot zijn AP2 auto heeft deze helaas terug verkocht aan Tesla. Hij was uiteindelijk teleurgesteld in hoeverre Tesla tot nu toe werkelijk de beloofde selfdriving features leverde. Helaas, want alleen dankzij hem weten we van de ADAS maps die de auto’s gebruiken om eventueel de snelheid op AP aan te passen, en recentelijk zijn ontdekkingen dat Tesla High Definition maps heeft geupload voor Californië en een route van de westkust naar de oostkust.
Ook zit er sinds een recente update van December referenties in de firmare naar Level 3 Driving, en of de auto correct zelfstandig afslagen neemt conform de route die is gepland.
Kortom: is er dus voortgang, maar het is wel een beetje jammer dat we onszelf via zo’n omweg op de hoogte moeten houden.

(Ik bedenk me nu, gezien het uploaden van de HD maps: ik zou verwachten dat Tesla er van alles aan doet om die beloofde Coast2Coast demo nog voor of samen met de presentatie van de 2017 financiële cijfers klaar te hebben...)
 
Last edited:
Ah, en dan nog iets :):
Last night, I went to a magnificent private Model 3 revealing (...)

Later, Franz was just hanging out with the crowd and I when I saw an opportunity to approach. I asked him the one question about the Nav that I always promised myself I would ask of himself, Elon, etc., if ever given the opportunity.
So, I said, “Franz, I was driving back from Mammoth with a friend, and he asked me if I could drop him off in Pasadena before I returned to LA…” to which Franz interrupted me and exclaimed: “Waypoints! Yes! They are coming.” I thanked him profusely and congratulating him on helping to change the world.
 
Altijd interessant om te zien: jaarlijkse presentatie van Amnon Shashua van Mobileye op de CES (2018).
Tesla is natuurlijk met AP2 afgestapt van Mobileye als leverancier maar in de basis is de techniek voor autonomous driving van de verschillende fabrikanten hetzelfde. Er zitten weer wat mooie stukken film in die laten zien hoe een AV zich door straten navigeert, wat er allemaal herkend wordt e.d.


Hoewel de overeenkomsten die Mobileye heeft gesloten met verschillende OEMs indrukkend zijn valt toch ook het verschil met Tesla op:
- generatie EyeQ3: in produktie sinds 2014 (eerste customer: Tesla (onze AP1 auto’s)
- volgende generatie: EyeQ4: serieproduktie en implementatie vanaf Q3/2018
- volgende generatie: EyeQ5: hiermee zou AV level 4 mogelijk moeten worden: eerste samples worden geproduceerd in 2018. Tesla heeft sinds eind 2016 hardware in de wagens waarmee level 4 mogelijk zou moeten zijn (hoewel die tweede processor nog steeds erin moet dacht ik).

N.b.: het forumlid Verygreen die root access had tot zijn AP2 auto heeft deze helaas terug verkocht aan Tesla. Hij was uiteindelijk teleurgesteld in hoeverre Tesla tot nu toe werkelijk de beloofde selfdriving features leverde. Helaas, want alleen dankzij hem weten we van de ADAS maps die de auto’s gebruiken om eventueel de snelheid op AP aan te passen, en recentelijk zijn ontdekkingen dat Tesla High Definition maps heeft geupload voor Californië en een route van de westkust naar de oostkust.
Ook zit er sinds een recente update van December referenties in de firmare naar Level 3 Driving, en of de auto correct zelfstandig afslagen neemt conform de route die is gepland.
Kortom: is er dus voortgang, maar het is wel een beetje jammer dat we onszelf via zo’n omweg op de hoogte moeten houden.

(Ik bedenk me nu, gezien het uploaden van de HD maps: ik zou verwachten dat Tesla er van alles aan doet om die beloofde Coast2Coast demo nog voor of samen met de presentatie van de 2017 financiële cijfers klaar te hebben...)

Hoe meer ik van Mobil Eye hoor en zie, hoe meer ik begin te twijfelen of Tesla er wel goed aan heeft gedaan te breken met Mobil Eye.
Tesla zal best een flinke software club hebben die aan Auto Pilot werkt, maar de 1000 man die bij Mobil Eye werken die zowel hard- als software maken, zal door Tesla toch heel moeilijk bij te benen zijn.
Wel is glashelder dat Tesla veel verder is met de high definition maps. Bij Mobil Eye hebben ze nog maar enkele auto's voor de datacollectie beschikbaar, dit jaar totaal 100 stuks. Wij rijden al jaren rond en Tesla verzamelt die data natuurlijk met graagte.

Nu Intel zich bemoeit met de hardware zie je ook dat het verbruik van de chips een stuk lager ligt dan de Nvidia evenknieën.

Ook ben ik benieuwd hoe Tesla de L2+ gaat implementeren. Het herkennen van verkeerslichten en automatisch stoppen voor de stopstreep zou zelfs met AP1 mogelijk moeten worden.

Al met al prachtig om die ontwikkelingen te kunnen volgen.
 
AP2 heeft denk ik storm nodig om minder zenuwachtig te worden. Ik begrijp weinig van dat subtiele maar overduidelijke gezwalk van AP2.
Hoewel ik wel het gevoel heb dat het beter wordt met de recente updates. Ik begin het zelfs steeds meer te gebruiken. Vanochtend nog wel een irritant momentje toen hij ineens vol in de ankers ging terwijl er niets voor me reed maar wel op een kleine 100 meter voor me in de rijstrook rechts van me een vrachtwagen reed. Ik zat met mijn neus tegen het raam zo abrupt als het was. Zal nog wel even duren voordat ik fan word.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
AP1 is nog wat “stabieler” en doet het allemaal wat rustiger. Al vind ik het gat tussen AP1 en AP2 niet echt heel groot. Wel vind ik het jammer dat bij AP2 het lezen van verkeersborden nog niet werkt. Ook het verwisselen van rijstrook werkt bij de oude hardware beter dan de nieuwe vind ik zelf. Hoe lang zal het nog duren voordat AP2 beter is dan AP1? En nog belangrijker wanneer komen de funties beschikbaar zoals het automatisch wisselen van rijbaan en zelf kiezen van de afrit.
 
AP1 is nog wat “stabieler” en doet het allemaal wat rustiger. Al vind ik het gat tussen AP1 en AP2 niet echt heel groot. Wel vind ik het jammer dat bij AP2 het lezen van verkeersborden nog niet werkt. Ook het verwisselen van rijstrook werkt bij de oude hardware beter dan de nieuwe vind ik zelf. Hoe lang zal het nog duren voordat AP2 beter is dan AP1? En nog belangrijker wanneer komen de funties beschikbaar zoals het automatisch wisselen van rijbaan en zelf kiezen van de afrit.

Ik denk zodra de HD kaarten voor onze regio zijn geüpload. Die zijn er nu voor Californië en een route van Coast to Coast.

Daar wordt nu getest. Ergens gelezen dat trip van kust tot kust is gelukt met in totaal iets van 30 interventies. Dat op een paar duizend km. Schijnt heel goed vooruit te gaan.
 
Last edited:
Met AP2 donderdagochtend door de storm gereden. Ik vond het best wel goed gaan. Verder moeten AP en ik nog erg aan elkaar wennen, Vandaag toch weer een vervelend iets: op de snelweg was de middelste belijning wat versleten en dat in combi met laaghangend zonlicht maakte dat AP opeens probeerde rechts uit te voegen...

Met AP rijd ik dan ook meestal maar tussen 90-100km / uur. Eerst vertrouwen opbouwen :)
 

Er schijnt dus toch een kern van waarheid in te zitten. Ik had dit ook al gehoord. Benieuwd wanneer de HD kaarten voor ons gebied beschikbaar komen. Dan is er met een software update al heel veel mogelijk wat in de richting van FSD gaat en wordt duidelijk dat we nu nog maar het topje van de ijsberg zien met onze huidige versies. En zolang alles onder supervisie van de bestuurder blijft hoeven we ook niet wakker te liggen van de regelgeving.
 
Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.

“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”


Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....
 
Last edited:
Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.

“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”


Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....

Nodig hem uit voor een vergelijkende test. Vaste route, eerst in ene auto dan in andere. Houd maar bij hoeveel de auto zelf kan en hoeveel de bestuurder moet doen. Ik durf te wedden dat de Tesla VEEL meer kan dan de MB.

Op zijn best heeft de MB adaptieve cruise control en lane keeping assist. Dat laatste zorgt dat je "ping pong ping pong" tussen de lijnen blijft bij nagenoeg rechte wegen. Bij bochten gaat het meteen mis. Vincent Evers heeft een keer een vergelijk gemaakt met iemand zijn Audi waarvan werd beweerd dat hij hetzelfde kon. Dit was enige tijd geleden (kan helaas het filmpje niet vinden) en het werd snel duidelijk dat qua autonomie de Tesla veel verder is.

Gevonden:
 
  • Like
Reactions: iWill
Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.

“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”


Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....
Ik ben ook benieuwd. Heeft iemand een recent filmpje van een MB AP? Ik heb er op Youtube geen kunnen vinden.