You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Last night, I went to a magnificent private Model 3 revealing (...)
Later, Franz was just hanging out with the crowd and I when I saw an opportunity to approach. I asked him the one question about the Nav that I always promised myself I would ask of himself, Elon, etc., if ever given the opportunity.
So, I said, “Franz, I was driving back from Mammoth with a friend, and he asked me if I could drop him off in Pasadena before I returned to LA…” to which Franz interrupted me and exclaimed: “Waypoints! Yes! They are coming.” I thanked him profusely and congratulating him on helping to change the world.
Altijd interessant om te zien: jaarlijkse presentatie van Amnon Shashua van Mobileye op de CES (2018).
Tesla is natuurlijk met AP2 afgestapt van Mobileye als leverancier maar in de basis is de techniek voor autonomous driving van de verschillende fabrikanten hetzelfde. Er zitten weer wat mooie stukken film in die laten zien hoe een AV zich door straten navigeert, wat er allemaal herkend wordt e.d.
Hoewel de overeenkomsten die Mobileye heeft gesloten met verschillende OEMs indrukkend zijn valt toch ook het verschil met Tesla op:
- generatie EyeQ3: in produktie sinds 2014 (eerste customer: Tesla (onze AP1 auto’s)
- volgende generatie: EyeQ4: serieproduktie en implementatie vanaf Q3/2018
- volgende generatie: EyeQ5: hiermee zou AV level 4 mogelijk moeten worden: eerste samples worden geproduceerd in 2018. Tesla heeft sinds eind 2016 hardware in de wagens waarmee level 4 mogelijk zou moeten zijn (hoewel die tweede processor nog steeds erin moet dacht ik).
N.b.: het forumlid Verygreen die root access had tot zijn AP2 auto heeft deze helaas terug verkocht aan Tesla. Hij was uiteindelijk teleurgesteld in hoeverre Tesla tot nu toe werkelijk de beloofde selfdriving features leverde. Helaas, want alleen dankzij hem weten we van de ADAS maps die de auto’s gebruiken om eventueel de snelheid op AP aan te passen, en recentelijk zijn ontdekkingen dat Tesla High Definition maps heeft geupload voor Californië en een route van de westkust naar de oostkust.
Ook zit er sinds een recente update van December referenties in de firmare naar Level 3 Driving, en of de auto correct zelfstandig afslagen neemt conform de route die is gepland.
Kortom: is er dus voortgang, maar het is wel een beetje jammer dat we onszelf via zo’n omweg op de hoogte moeten houden.
(Ik bedenk me nu, gezien het uploaden van de HD maps: ik zou verwachten dat Tesla er van alles aan doet om die beloofde Coast2Coast demo nog voor of samen met de presentatie van de 2017 financiële cijfers klaar te hebben...)
Gelukkig wel. De radar zit wat verdiept in de bumper. Daardoor blijft regen en sneeuw, mede door de rijwind, in het venster hangen.Gisteren en vandaag met regen en hagel weer regelmatig dat AP(1) niet beschikbaar was... gebeurt steeds vaker
ik voelde pas dat er veel wind was, toen ik zelf het stuur over nam.Als classic rijder ben ik benieuwd naar de ervaringen met AP tijdens de storm van gisteren.
Hoe stabiel is het/blijft het?
Wordt het niet zenuwachtig?
AP1 is nog wat “stabieler” en doet het allemaal wat rustiger. Al vind ik het gat tussen AP1 en AP2 niet echt heel groot. Wel vind ik het jammer dat bij AP2 het lezen van verkeersborden nog niet werkt. Ook het verwisselen van rijstrook werkt bij de oude hardware beter dan de nieuwe vind ik zelf. Hoe lang zal het nog duren voordat AP2 beter is dan AP1? En nog belangrijker wanneer komen de funties beschikbaar zoals het automatisch wisselen van rijbaan en zelf kiezen van de afrit.
Ik heb dezelfde ervaring tijdens onze trip naar Italie tijdens de storm. Met AP1 aan rijd je veel 'rechter' dan dat je zelf zou sturen.ik voelde pas dat er veel wind was, toen ik zelf het stuur over nam.
AP1 op de model S doet het prima in de storm.
Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.
“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”
Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....
Ik ben ook benieuwd. Heeft iemand een recent filmpje van een MB AP? Ik heb er op Youtube geen kunnen vinden.Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.
“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”
Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....