Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist een Model S op TV bij moordvrouw met een futuristische autopilot die volledig voice controlled is. Chauffeur tegen A/P: "park by the roadside". Auto weigert, blijkt gehackt. Rechercheur schiet op scherm (alsof de A/P daarachter zit:D) en rukt aan het stuur. LOL.

Wel weer mooie reclame voor Tesla.
 
  • Funny
Reactions: HWS
Zojuist een Model S op TV bij moordvrouw met een futuristische autopilot die volledig voice controlled is. Chauffeur tegen A/P: "park by the roadside". Auto weigert, blijkt gehackt. Rechercheur schiet op scherm (alsof de A/P daarachter zit:D) en rukt aan het stuur. LOL.

Wel weer mooie reclame voor Tesla.
Mooie reclame? Vind de suggestie dat je autopilot gehackt kan worden niet echt reclame.
 
Een dan hoor je na het programma...
"... is gesponsord door Mazda"
Daar betaalt Mazda dan ook flink voor.

En wat betreft dat hacken: In de serie wordt dat zo knullig gedaan, dat iedereen met een beetje verstand er glimlachend naar kijkt.
Het voice controlled interactieve gebeuren komt daarentegen realistischer over. Dat komt ook in de buurt van wat Elon/Tesla voor ogen staat en wat ik ook over niet al te lange tijd zie gebeuren: een auto die je grotendeels kunt bedienen met behulp van stemcommando's. Het feit dat zoiets nu al op TV in de model S getoond wordt is inderdaad reclame voor Tesla. Alleen al omdat daarmee de auto als technologisch geavanceerd wordt neergezet. :cool:
 
Een dan hoor je na het programma...
"... is gesponsord door Mazda"

Ik kon het niet laten :)

upload_2018-1-29_11-26-28.png
 
Vandaag hield AP2 zéér goed stand tijdens enkele pittige buien. Er was op 't derde vak ook op een bepaald moment veel activiteit met enkele ferme remmanoeuvers tot gevolg vlak voor me. Ondanks m'n intuïtie toch maar AP2 laten doen, die reageerde bruusk maar correct (en hevig dus, voor een wagen van 2.5 ton of zo remt dat gedoe dus écht wel ferm indien nodig)... een bestelwagen achter me die z'n afstand tegenover mij niet goed bewaard of ingeschat had bij dergelijk weer begon alles dichtgooiend te zwalpen over de baan, kon nét controle over z'n stuur behouden en hield daarna tientallen meters afstand. Dan weet je toch alvast dat het rem- en afstandssysteem goed zit. 't Is niet voor niks da'k m'n vriendenkring gewaarschuwd heb nooit te kort achter een Tesla aan te hangen, blij dat dat dus even bevestigd werd. En dat het allemaal goed afliep want 't was toch even een billenknijper :D
 
betreft remmen en TACC (en ook AP)

Met je linkervoet op de deadpedal kan jezelf iets beter schrap zetten in de stoel - dan is de remactie minder 'intens' als bestuurder
Als je namenlijk zelf remt staat er ook een voet op een zwaar rempedaal, een rempedaal is zo zwaar dat je door het remmen dus 'strakker' in je stoel zit.

Dat geeft een heel ander maar beter gevoel als bestuurder, vooral in begin.
Dit gebruikte ikzelf en geef ik ook als tip voor tijdens proef ritjes
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Zijn er meer mensen die het idee hebben dat de AP2 de neiging heeft om, bij het inhalen van vooral vrachtauto's, naar deze auto's toe te kruipen?
Pas wanneer ik goed en wel naast de vrachtauto rijd zal hij detecteren dat de ruimte vrij beperkt is en weer wat afstand nemen. Misschien gebeurd dit ook wel bij personen auto's maar daar valt het me minder op.
 
Zijn er meer mensen die het idee hebben dat de AP2 de neiging heeft om, bij het inhalen van vooral vrachtauto's, naar deze auto's toe te kruipen?
Pas wanneer ik goed en wel naast de vrachtauto rijd zal hij detecteren dat de ruimte vrij beperkt is en weer wat afstand nemen. Misschien gebeurd dit ook wel bij personen auto's maar daar valt het me minder op.

Sinds de laatste paar updates trekt de auto inderdaad veel meer naar rechts. Dat is ook mijn ervaring.
Dat er gecorrigeerd wordt als je (te dicht) naast een andere auto/vrachtwagen rijdt klopt ook. Dit valt mij overigens ook pas na laatste update op.

Sowieso pakt de auto 'de ideale' lijn. Dus bij flauwe bochten wordt er (behoorlijk) uitgeweken naar 1 kant.
Nog beter is dit te zien bij bv een afrit/klaverblad. Ik laat de AP daar soms z'n gang gaan, kijken wat ie doet, tot het echt te gortig wordt en er te veel 'langs het lijntje' gereden wordt met weggebruikers op de andere helft. Dan moet ik 'm nog te vaak van de AP trekken.

Ben het eens dat hier wat meer aandacht aan besteed kan worden om dit te verbeteren.
 
Zijn er meer mensen die het idee hebben dat de AP2 de neiging heeft om, bij het inhalen van vooral vrachtauto's, naar deze auto's toe te kruipen?
Pas wanneer ik goed en wel naast de vrachtauto rijd zal hij detecteren dat de ruimte vrij beperkt is en weer wat afstand nemen. Misschien gebeurd dit ook wel bij personen auto's maar daar valt het me minder op.
Dit is sinds het begin van AP een bekend fenomeen. Zoek maar eens op ‘truck lust’.
 
Dit is sinds het begin van AP een bekend fenomeen. Zoek maar eens op ‘truck lust’.

Thnx, Goeie term ook :)

2-na grootste ergerpunt van de AP2 (of eigenlijk nog meer de Adaptive CruiseControl) vind ik het blijven afremmen nadat je al bezig bent met wisselen van baan. Als er in de verte een vrachtwagen rijdt en ik alvast van baan wissel dan heeft de MS vaak nog de neiging om alsnog even af te remmen. Mijn voorgaande auto met ACC had hier totaal geen last van, sterker nog die accelereerde een klein beetje zodra je richting aan gaf en een kleine stuurbeweging maakte.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Wat ook wel leuk zou zijn is dat onder een bepaalde snelheid (bijna filerijden, dus pakweg onder de 30 km/h of zo) AP iets meer links houdt wanneer de wagen zich in het meest linkse baanvak bevindt, met het oog op het doorlaten van motorrijders tussen het meest linkse baanvak en dat rechts ervan. In de file merk ik steeds dat ik op AP minstens 20 à 30 cm meer naar rechts uitsteek dan de rest van de wagens. Filerijden is nooit leuk, Tesla AP maakt het absoluut minder onaangenaam, maar da's zo nog een puntje waar ze ooit, na het oplossen van 10.000 andere aandachtspuntjes, me persoonlijk (en de motards zelf, die stilletjesaan terug in grotere getale aanwezig zullen zijn op onze (snel)wegen) een plezier mee zouden doen. Andere oplossing is gewoon terug naar 't linkerbaanvak manoeuvreren in de file natuurlijk, I know, I know :rolleyes::D
 
  • Like
Reactions: simonsmidt and HWS
Wat ook wel leuk zou zijn is dat onder een bepaalde snelheid (bijna filerijden, dus pakweg onder de 30 km/h of zo) AP iets meer links houdt wanneer de wagen zich in het meest linkse baanvak bevindt, met het oog op het doorlaten van motorrijders tussen het meest linkse baanvak en dat rechts ervan. In de file merk ik steeds dat ik op AP minstens 20 à 30 cm meer naar rechts uitsteek dan de rest van de wagens. Filerijden is nooit leuk, Tesla AP maakt het absoluut minder onaangenaam, maar da's zo nog een puntje waar ze ooit, na het oplossen van 10.000 andere aandachtspuntjes, me persoonlijk (en de motards zelf, die stilletjesaan terug in grotere getale aanwezig zullen zijn op onze (snel)wegen) een plezier mee zouden doen. Andere oplossing is gewoon terug naar 't linkerbaanvak manoeuvreren in de file natuurlijk, I know, I know :rolleyes::D

Als motorrijder vind ik dit zeker een goed idee, maar wellicht dat dit vanwege het "keep-your-lane" principe in Amerika daar niet zo van toepassing is? En dus laag op de prio lijst zal komen?
Daarnaast is het wellicht ook lastig te herkennen wanneer je echt in de meest linker baan zit, immers doorgetrokken strepen kunnen ook tussen de beide rijvlakken zitten.
 
Als motorrijder vind ik dit zeker een goed idee, maar wellicht dat dit vanwege het "keep-your-lane" principe in Amerika daar niet zo van toepassing is? En dus laag op de prio lijst zal komen?
Daarnaast is het wellicht ook lastig te herkennen wanneer je echt in de meest linker baan zit, immers doorgetrokken strepen kunnen ook tussen de beide rijvlakken zitten.
Yep, vandaar dat ik me er (als ex-Honda VFR'er ;)) ook niet per direct aan verwacht, maar 't zou mooi meegenomen zijn. Bv op de E40 BXL-kust heb je als middenberm van die betonblokken van een bepaalde hoogte, da's toch al een tamelijk constant gegeven op veel snelwegen waarop kan ingespeeld worden als je sensoren een constante "muur" voelen links... maar daar hebben de betrokken medewerkers en bedrijven hun eigen slimme koppen voor natuurlijk. Kan niet wachten om te zien wat een volgende update zal brengen.
 
Rade jullie allemaal wel aan als je een nieuwe Tesla besteld om AP2 te nemen of zeggen er ook van niet doen? Rede afwachten tot beter ontwikkeld?

"AP2 nemen" kan niet. Wel "Verbeterde Autopilot" en "Zelfrijdende Functie". De eerste zou ik altijd doen (veel veiliger om AP aan te hebben - en relaxter op lange riten). De tweede voegt vooralsnog niets toe, niemand weet hoe lang het duurt of wat je dan krijgt...En je kan het altijd later nog bestellen - wat je hebt zo wie zo de noodzakelijke hardware.