Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Last edited:
Dan toch even een postieve ervaring met 2018.18. Gisteren Naarden-Lelystad-Haren-Naarden gereden met AP.

Heenweg reed ik, met ca 85 km achter de vrachtwagens. Bijna 100% autopilot op snelweg, zelfs bij wegwerkzaamheden bij afslag A6/A7.

Terug reed collega (ook MS bezitter) maar dan max snelheid (130KM). Ook hier meer dan 90% AP. Geen plotseling remmen gehad. Op terugweg van A6 naar A1 krijg je scherpe bocht van eerst 100KM en dan 50Km. Met 130 aan komen rijden en auto nam eerste stuk wat hard (120 km) maar remde (wel wat laat) keurig af naar de 55km! Ik had dat nog nooit gedurfd, maar dit geeft de burger moed!
 
Last edited:
2018.18.2
Gisteren binnen de bebouwde kom zag hij tegenliggers als een auto die voor mij zou rijden (volgens display) met als gevolg vol in de ankers... niet heel fijn

Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Was er wel een middenlijn? Ik zou binnen de bebouwde kom AP niet gebruiken, dat is nog veel te complex. Formeel is AP alleen voor snelwegen, maar ik gebruik hem ook wel voor N-wegen.

Wat betreft weergave bij AP: op snelwegen heb ik regelmatig dat de auto voor mij 'danst' op de display (dus soms links van de baan geprojecteerd wordt!) terwijl de auto keurig in zijn baan rijdt. Sowieso vindt ik de display veel te traag met weergeven. Denk aan de optie om van baan te kunnen veranderen ed.
 
Een paar dagen heb ik geen phantom braking gehad (2018.18.2), maar helaas ......vanochtend op de A12 bij Gouda ging hij weer vol in de ankers. Vierbaans. Ik reed op de derde baan. In een straal van 100 meter geen auto te bekennen (gelukkig)! Ook geen brug etc.

Heb het via voice control "report" met Tesla gedeeld.

Misschien een idee als Tesla een matrixbord achterin monteert met "AUTOPILOT GEACTIVEERD" ;)

Ik merk trouwens wel dat 2018.18.2 "smoother" AP rijdt. Komt vast wel eens goed.
 
Het was geen knul. Het was een dame. En ze zat naar haar telefoon te kijken. Overigens met 60 mijl per uur op een truck klappen en dan "slechts" een gebroken enkel hebben, dat is bijzonder.

https://jalopnik.com/tesla-model-s-driver-says-autopilot-was-on-before-crash-1826022381

OK, deze dame reed op AP maar had geen aandacht voor het verkeer. Dan neem je dus een groot risico. Voor jezelf maar ook voor anderen.

Er zijn echter diverse assistent systemen die het ongeluk mogelijk hadden kunnen verkomen.

1. TACC
Dit staat in de handleiding:
Traffic-aware cruise control kan niet elk object detecteren. Daarom kan het gebeuren dat het systeem niet remt/ vertraagt voor voertuigen of objecten die stilstaan, met name in situaties waarin u sneller rijdt dan 80 km/h
Daar heb je dus niets aan als je, zoals in dit geval, met 100 km/uur komt aanrijden.

2. AEB

Kan je uitzetten maar gaat aan het begin van een nieuwe rit altijd automatisch aan. Moet je dus iedere keer weer handmatig uitschakelen.
Lijkt me een kleine kans dat er veel mensen, ook deze dame, met AEB uit rijden.
Als AEB werkt dan wordt de snelheid verlaagd met 40 km/uur. Dus in dit geval van 100 km/h naar 60 km/h. En eerlijk gezegd denk ik dat het, gezien de goede afloop, waarschijnlijker is dat deze dame er met 60 km/uur op is geklapt dan met 100 km/h.
Zie ook de afloop van deze crash testen met ca. 60 km/uur:

Echter volgens getuigen werd er niet geremd. Hopelijk komen er gegevens beschikbaar.


3. FCW - Forward Collision Warning
Een geluidssignaal dat waarschuwt voor naderend onheil.
Nadeel: je kunt het zelf instellen/uitzetten. En het is gekoppeld aan het driver profile. Zelf heb ik gemerkt dat het wel degelijk werkt als je de gevoeligheid op EARLY zet. Wel vind ik het geluidssignaal te zacht. Kan je dat instellen ? Als dit systeem was ingeschakeld dan verwacht ik dat deze dame wel een waarschuwing heeft gehoord.
 
Dinsdag de Model S opgehaald in Tilburg, vanochtend (507km op de klok) bij inrijden Willem Alexandertunnel, A2 Maastricht, in noordelijke richting, eerste phantombrake mogen ervaren. Vlak voor de tunnelmond.
Vannacht laatste software update gehad. 2018.18.2
Dat is geen fantoomrem-actie maar het verkeerd interpreteren van de tunnelmond door het systeem. Daar kun je het ook enigzins verwachten. De echte fantoomrem-problemen zijn op een open weg zonder zichtbare obstakels in de buurt. Daar kan het echt gevaarlijk worden.
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
Dat is geen fantoomrem-actie maar het verkeerd interpreteren van de tunnelmond door het systeem. Daar kun je het ook enigzins verwachten. De echte fantoomrem-problemen zijn op een open weg zonder zichtbare obstakels in de buurt. Daar kan het echt gevaarlijk worden.

Kan je verklaren waardoor het systeem een tunnelmond (of viaduct of portaal) verkeerd interpreteert ?

Ik ervaar zelf af en toe plotselinge (en onverwachte) remingrepen op het moment dat ik onder een viaduct of een boven de weg hangende portaal door rijd. Op de NL wegen in de Randstad rij je zo'n beetje iedere 100 meter onder iets door. Echter, plotselinge remingrepen doen zich incidenteel voor. Daarom noem ik dit ook fantoomrem problemen.

We zouden om verwarring te voorkomen de open weg fantoom remingrepen wellicht zuivere-fantoom-remingrepen kunnen noemen :)
 
  • Like
Reactions: PaulW5 and MarcelS
Kan je verklaren waardoor het systeem een tunnelmond (of viaduct of portaal) verkeerd interpreteert ?

Ik ervaar zelf af en toe plotselinge (en onverwachte) remingrepen op het moment dat ik onder een viaduct of een boven de weg hangende portaal door rijd. Op de NL wegen in de Randstad rij je zo'n beetje iedere 100 meter onder iets door. Echter, plotselinge remingrepen doen zich incidenteel voor. Daarom noem ik dit ook fantoomrem problemen.

We zouden om verwarring te voorkomen de open weg fantoom remingrepen wellicht zuivere-fantoom-remingrepen kunnen noemen :)
Dat fantoomremmen houd je wel scherp. En zeker je achterliggers is mijn ervaring
 
Kan je verklaren waardoor het systeem een tunnelmond (of viaduct of portaal) verkeerd interpreteert ?

De radar die een stilstaand object detecteert en geen goed onderscheid kan maken tussen een hoog stilstaand object waar hij makkelijk onderdoor kan (viaduct, tunnelingang etc), of bijvoorbeeld een dwars voor je kruizende vrachtwagen (waar ook een deel van het radarsignaal onderdoorgaat).
Zover mijn beperkte kennis van de radartechniek.
De gelegenheden waar hij echt spontaan remt terwijl er niet eens een viaduct in de buurt is zijn vreemder.

In de maps waarin per weggedeelte o.a. staat wat de maximum snelheid is staat ook een flag ‘radar breaking enabled’.
Heb dat niet in de praktijk vergeleken maar dit is waarschijnlijk een whitelist van obstakels waarvoor niet geremd moet worden. Als iemand een exacte lokatie heeft van waar het remmen *altijd* voorkomt?
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
.......... Als iemand een exacte lokatie heeft van waar het remmen *altijd* voorkomt?

Dat is dus het merkwaardige. Ik denk niet dat er een lokatie is waar het fantoomremmen altijd voorkomt.
Als ik het ergens meemaak en ik kom dan een dag later op dezelfde lokatie, dan gebeurt er niets.
Dat is denk ik ook het karakter van de fantoom. Ze duikt plotseling zonder reden of verklaring ergens op.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Kent een ervaren AP2 rijder de exacte instructies voor inhalen op AP?
Soms doet ‘ie ‘t feilloos na bedienen knipperlicht, andere keren reageert ‘ ie helemaal niet. Is een voorligger van invloed?
Afhankelijk van wat er in de directe omgeving zit, kan het soms wat langer duren. Oplossing is dan om zelf aan het stuur te draaien. Dat werkt ook nog steeds.:D
 
  • Like
  • Informative
Reactions: PaulW5 and MarcelS
Heb dat niet in de praktijk vergeleken maar dit is waarschijnlijk een whitelist van obstakels waarvoor niet geremd moet worden. Als iemand een exacte lokatie heeft van waar het remmen *altijd* voorkomt?

Ja hoor, op de A59 van Breda ri Tilburg, bij de afslag naar de A27. Er staat daar een telefoonmast in je zichtlijn als je recht voor je kijkt, op dat moment vol op de rem. Ik rij dat 3x per week. Erg concequent.