Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Kent een ervaren AP2 rijder de exacte instructies voor inhalen op AP?
Soms doet ‘ie ‘t feilloos na bedienen knipperlicht, andere keren reageert ‘ ie helemaal niet. Is een voorligger van invloed?
Ja dat is een herkenbare ervaring. Op N-wegen doet ie dat bewust. Als de sensoren viezig zijn gebeurt het ook. De rechtse spatbordknipper is er bij mijn S gevoelig voor.
 
  • Helpful
Reactions: MarcelS
Klopt hij doet het alleen als de dunne lijntjes zichtbaar zijn naast de weg op je scherm achter het stuur.
Als er dus links een dun lijntje naast de baan zichtbaar is weet AP dat daar nog een baan is en kan je naar links op AP.

Sterker nog: alleen als er een doorbroken lijn is. Wanneer er een baan naast je met een doorgetrokken streep is zal de grijze lijn niet verschijnen en kan je niet naar links/rechts.
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
Ja hoor, op de A59 van Breda ri Tilburg, bij de afslag naar de A27. Er staat daar een telefoonmast in je zichtlijn als je recht voor je kijkt, op dat moment vol op de rem. Ik rij dat 3x per week. Erg concequent.
Eh, je bedoelt de A58 denk ik, knooppunt St. Annabosch. De A59 ligt een stuk boven Breda en Tilburg.
Heb ik inderdaad al eens eerder bekeken maar kan niets vreemds in de kaarten vinden.
Ook al in April 2016 gemeld: Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands
Zou toch vreemd zijn als het echt door die zendmast komt.
 
Inderdaad A58. Ik heb dat daar ALTIJD. Zal eens video van de cam trekken waar je het goed kan zien. Ik heb nu altijd voet op pedaaldaar, maar ook wel eens laten gaan laat op de avond zonder verkeer en hij blijft remmen alsof ie een blokkade ziet.

Weer wat geleerd: in de ADAS maps zitten radar whitelist zones; begin- en eindcoordinaten, lengte en een hoogte.
Oftewel: plekken waar signalen van de radar neem ik aan moeten worden genegeerd; viaducten, portalen etc. Per zone een hoogte (van het viaduct of obstakel?) en een 'P' percentage varierend van 0 tot 99; de kans dat het obstakel er daarwerkelijk is ?
Ik heb de radar zones bij St. Annabosch even gemarkeerd. Die stukken van 22 en 2 meter lijken me onterecht of onnodig; je gaat over de A27 heen dus er is helemaal geen obstakel. P=0 voor die lengtes.
upload_2018-5-18_12-13-43.png


Een video zou handig zijn om het exacte punt te kunnen bepalen inderdaad, dan kunnen we dat beter checken met de kaarten.
 
Eh, je bedoelt de A58 denk ik, knooppunt St. Annabosch. De A59 ligt een stuk boven Breda en Tilburg.
Heb ik inderdaad al eens eerder bekeken maar kan niets vreemds in de kaarten vinden.
Ook al in April 2016 gemeld: Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands
Zou toch vreemd zijn als het echt door die zendmast komt.

Nou ik heb de exacte locatie op video, in het donker welliswaar. Hij gaat terug van 135 naar 80, en daarna weer naar 135. Het is precies bij de afsplitsing van de afslag, dus als de weg afbuigt. Ik denk bovenop de weg die er onderdoor gaat. Ik post nog de video.
 
Nou ik heb de exacte locatie op video, in het donker welliswaar. Hij gaat terug van 135 naar 80, en daarna weer naar 135. Het is precies bij de afsplitsing van de afslag, dus als de weg afbuigt. Ik denk bovenop de weg die er onderdoor gaat. Ik post nog de video.
Twee jaar geleden ook al gepost over precies dit punt. Kennelijk leert het systeem hier niet.
 
@Duke-U Andere hypothese: de positionering van de auto gebeurd nog steeds op basis van de GPS, die zoals bekend niet al te nauwkeurig is en gemakkelijk verstoord kan worden. Voor nauwkeurigere positionering van de auto op de rijbaan zijn highdefinition maps nodig en herkenning van objecten in het landschap.
In dit geval lijkt het alsof hij afremt omdat hij volgens de GPS denkt op de afrit te zitten en de bocht te naderen ?

Ik merk iets dergelijks bij een bocht die ik dagelijk rij: meestal remt hij ervoor af, een enkele keer stormt de wagen er vol gas op af.
 
Nog iemand last van het onnodig remmen voor een auto in het baanvak rechts dat je aan het voorbijsteken bent? Geen randgevallen maar situaties waarbij de rechter auto duidelijk in zijn vak zit. Dit op ap1.

Precies alsof de functie “niet rechts voorbijsteken” maar dan omgekeerd geactiveerd wordt...
 
Nog iemand last van het onnodig remmen voor een auto in het baanvak rechts dat je aan het voorbijsteken bent? Geen randgevallen maar situaties waarbij de rechter auto duidelijk in zijn vak zit. Dit op ap1.

Precies alsof de functie “niet rechts voorbijsteken” maar dan omgekeerd geactiveerd wordt...

Ik heb sinds de laatste update wel dat als een auto van de rechterbaan naar links komt om in te halen, de autopilot zowel op die auto remt (wat hoort) maar ook nog op de auto op de rechterbaan afremt. Die rijdt vaak veel langzamer. Heel irritant en eerder nooit last van gehad. AP1
 
Autopilot heeft bij een nieuwe afslag op de A6 ook problemen. Hij kijkt duidelijk niet alleen naar de belijning (die daar perfect is) maar blijkbaar ook naar de (oude kaart)
Ik rijd aan het eind van deze film (let in het begin even niet op de idioten die mij met 200km/u voorbijkomen) op de afslag op A/P, en plotseling beslist de A/P dat hij inks af, over de lijnen en het gras de originele weg wil volgen.
Als je dan je handjes niet aan het stuur hebt, zijn de gevolgen niet te overzien (California en You You's voorbeeld)
 
Pffff @herb_k - dat had goed fout kunnen gaan. Dit bewijst wel dat nieuwe onderliggende kaarten eigenlijk essentieel zijn voor AP. Met oude kaarten kan ik me goed voorstellen dat het systeem van slag raakt. Maar aangezien de huidige Navigon-data achterlopen en er vrij veel aan de weg wordt gewerkt is een open map-systeem gewoon pure noodzaak.

Ik verbaas me vaak over de actualiteit van Waze. Laatste was er (overigens ook in Almere) een wegomleiding vanwege een nieuwe oprit (afslag/oprit 5) en Waze gaf dat al direct perfect aan. In die zin zouden internetgebaseerde kaarten eigenlijk leidend moeten zijn omdat ze de meest actuele data bevatten.
 
  • Love
Reactions: herb_k