Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Zonet voor het eerst Autopark geprobeerd. In straatje in de stad zag ik ineens de P komen (hoefde daar niet te zijn maar wilde het eens proberen).

Parkeren ging perfect en ook vlot (je hoort wel eens van andere merken "dat ze het zelf sneller kunnen").

3 x gedaan. laatste keer aan de linker kant op plek waar ikzelf steevast voorbij zou rijden omdat ik daar niet aan zou beginnen (parkeren is niet mijn sterkste kant en dan druk ik het nog heel positief uit) maar moeiteloos terwijl ik me schrap zette omdat hij dicht tegen de auto achter ons kwam.

Giga verbetering voor mij, die normaal wel een straatje verder rijdt in de hoop dat daar twee plekken achter elkaar leeg zijn :) Ik weet het, watje...

Nu wachten op 7.1, uit de berichten lees ik dat die ook 90 graden parkeren aanbiedt. Dus bij de Superchargers ben ik niet meer de auto die altijd een beetje (of meer) scheef staat.
 
die waar ik nu mee rijd is nog altijd aan het leren. (kalibreren) wat moet je doen om hem dat aan te leren?
ik las in de handleiding dat je bij het zoeken naar een parkeerplek, niet sneller dan 24km/uur mag rijden.
Zou het helpen om in traag door straten met geparkeerde auto's te gaan rijden?
 
die waar ik nu mee rijd is nog altijd aan het leren. (kalibreren) wat moet je doen om hem dat aan te leren?
ik las in de handleiding dat je bij het zoeken naar een parkeerplek, niet sneller dan 24km/uur mag rijden.
Zou het helpen om in traag door straten met geparkeerde auto's te gaan rijden?

Zolang hij nog aan het kalibreren is maakt het denk ik niet veel uit.

Ik had vroeger een Voyager met een kompas en om die te kalibreren moest ik een paar rondjes rijden op een plein en dan ging het goed.

Misschien eens proberen. Het kan zijn dat het er niets mee te maken heeft maar baat het niet.....
 
Toen AP juist uit was was hij bij mij na een rit van 100km autostrade klaar met 'leren' dus lijkt me sterk dat traag door de straten rijden zou helpen.
Ik heb het eigenlijk zelf alleen nog maar gebruikt om te testen, de laatste keer kwam er een P voorbij een plaats waar ik nooit zelf zou aan begonnen zijn. Hij gooide zichzelf er met een belachelijke snelheid in en ik raakte er bijna niet meer uit :tongue:
 
Toen AP juist uit was was hij bij mij na een rit van 100km autostrade klaar met 'leren' dus lijkt me sterk dat traag door de straten rijden zou helpen.
Ik heb het eigenlijk zelf alleen nog maar gebruikt om te testen, de laatste keer kwam er een P voorbij een plaats waar ik nooit zelf zou aan begonnen zijn. Hij gooide zichzelf er met een belachelijke snelheid in en ik raakte er bijna niet meer uit :tongue:

Daar geef je dus eigenlijk mee aan dat deze eigenlijk nog even door had moeten studeren...:biggrin:
 

Komt over alsof het gekopieerd is. Is misschien ook zo. Niks mis mee verder. Straks moeten alle auto's veiliger worden en dat geldt natuurlijk ook voor Mercedes.

En, wil men straks de nieuwe EV's gaan uitbrengen, over een jaartje of twee/drie, dan moeten deze natuurlijk dezelfde technieken hebben en waarschijnlijk ook de volgende fase AP.

De commentaren laten niets nieuws zien. De beste stuurlui staan als altijd aan wal, al is dat een wat vreemde benadering als je het over zelfsturende auto's hebt :)
 
Vandaag ondervonden dat er een groot verschil is in reactie van de ACC wanneer een auto van het rechter rijvak naar links op uw vak komt tegenover een auto die van links naar rechts op uw vak komt. bij de laatste reageerd de ACC bijna niet. ook als de auto vrij kort voor u invoegd. Dus hij meet niet alleen de afstand maar houd rekening met de snelheid van de andere en de richting vanwaar hij komt.
 
Inhalen is niet zo heel complex. Heeft ook niets met kopiëren te maken, er wordt meer geïnnoveerd dan alleen bij Tesla. Mercedes is een van de partijen die hier zwaar in investeert. Waar Tesla zich in onderscheid is het gebruik van Fleet Learning, dat maakt ze uniek.

In Californië is recent ook al een volledig autonome Mercedes gedemonstreerd, met capaciteiten die Tesla ver voorbij gaan. Ik zal het linkje er straks bijzoeken.

Onderschat nooit de Duitsers!
 
hYIhiMU.jpg
Inhalen is niet zo heel complex. Heeft ook niets met kopiëren te maken, er wordt meer geïnnoveerd dan alleen bij Tesla. Mercedes is een van de partijen die hier zwaar in investeert. Waar Tesla zich in onderscheid is het gebruik van Fleet Learning, dat maakt ze uniek.

In Californië is recent ook al een volledig autonome Mercedes gedemonstreerd, met capaciteiten die Tesla ver voorbij gaan. Ik zal het linkje er straks bijzoeken.

Onderschat nooit de Duitsers!
 
Inhalen is niet zo heel complex. Heeft ook niets met kopiëren te maken, er wordt meer geïnnoveerd dan alleen bij Tesla. Mercedes is een van de partijen die hier zwaar in investeert. Waar Tesla zich in onderscheid is het gebruik van Fleet Learning, dat maakt ze uniek.

In Californië is recent ook al een volledig autonome Mercedes gedemonstreerd, met capaciteiten die Tesla ver voorbij gaan. Ik zal het linkje er straks bijzoeken.

Onderschat nooit de Duitsers!

Daar heb je gelijk aan. Het valt alleen zo op dat een week of twee nadat een Duitse reporter een lovend verslagje uitzond over de AP er een bijna identieke publicatie komt met "Als eerste journalist..." Maar misschien loop ik soms wat te hard. Dat fleetlearning is inderdaad de kern en bijzonder. En ongetwijfeld zal die gedetailleerde wegenkaart straks aangeboden worden aan andere fabrikanten als zij mee willen doen. Maar dat is 2018 e.v.
 
Vandaag ondervonden dat er een groot verschil is in reactie van de ACC wanneer een auto van het rechter rijvak naar links op uw vak komt tegenover een auto die van links naar rechts op uw vak komt. bij de laatste reageerd de ACC bijna niet. ook als de auto vrij kort voor u invoegd. Dus hij meet niet alleen de afstand maar houd rekening met de snelheid van de andere en de richting vanwaar hij komt.

Hij reageert inderdaad anders bij voorkruipende auto's die ten opzichte van jezelf versnellen, of eenzelfde rijsnelheid aanhouden of zelfs afremmen. Indien hij merkt dat de afstand tot de wagen voor je toeneemt zal hij niet zo snel snelheid verminderen.

Maar het belang van de richting vanwaar hij komt zie ik even niet, waarom zou de reactie bij van links komende auto's anders moeten zijn dan bij van rechts komende wagens?
 
Inhalen is niet zo heel complex. Heeft ook niets met kopiëren te maken, er wordt meer geïnnoveerd dan alleen bij Tesla. Mercedes is een van de partijen die hier zwaar in investeert. Waar Tesla zich in onderscheid is het gebruik van Fleet Learning, dat maakt ze uniek.

In Californië is recent ook al een volledig autonome Mercedes gedemonstreerd, met capaciteiten die Tesla ver voorbij gaan. Ik zal het linkje er straks bijzoeken.

Onderschat nooit de Duitsers!

Het beloofde linkje: https://www.facebook.com/RobertScoble/videos/10153710260079655/ let vooral op de enorme hoeveelheid sensors!

Meer achtergronden hier:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=975865595806021&id=161477347244854

Vanaf plm 20 minuten gaat het over autonoom rijden. De rest is ook interessant.

Ik wil niets afdoen aan de mogelijkheden die Tesla biedt, voor de openheid, de bèta's en de manier van continuous improvement. En, ze hebben Elon Musk, die al nieuwe held wordt vereerd. Soms kan het geen kwaad om je fanboy hoedje af te zetten :)

Elders zijn ook spannende dingen aan het gebeuren. Ik zie ook uit naar de Faraday reveal op CES2016, en laten we ook Apple niet onderschatten. Die zijn meestal goed in staat en een bestaand idee met veel winst in de markt te zetten.
 
Last edited:
Nu in Brabanthallen met de meiden voor K3. Zo kom je nog eens ergens. Op weg via Waalwijk voor het eerst met gezin op AP gezoefd. Vinden ze wel apart. Dat wordt maandag wat op school als ze de verplichte"wat deed je dit weekend?" ronde doen. We staan er weer gekleurd op. (ondanks parelwit)


Update

Ook heerlijk(TACC) als je bij het wegrijden in een schier eindeloze rij auto's op een slagboom af stiefelt. Steeds stukje vooruit, stoppen. Je krijgt dan bewondering voor de auto naast je met handschakeling :)
Wel even uitkijken als de auto voor je een 90 graden bocht maakt :) (Gelukkig wist ik dat al, maar keek nog eens hoe het ging. Heb het niet op emergencybraking laten aankomen hoor.)
 
Last edited:
Tja, mijn jongste zoon, 9, heeft al hetzelfde als ik. Hij mag niet meer zoveel over Tesla praten:crying:. Woensdag gaan we samen weer lekker genieten. 2 jaar geleden ging hij bij de aflevering al bij de andere auto's uitleggen hoe je vanuit de kofferbak zelf de klep kon openen en sluiten als kind:biggrin:.
 
Gisteren reed mijn echtgenote voor de eerste keer mee in de auto met autopilot. Eerst zei ze: je moet dat niet aan zetten want ik heb daar schrik van. . .
Na 5 minuten was het al: ja maar, als dat zo werkt zou dat ook heel interessant zijn voor mij ook:smile:
Vooral de ACC vond ze zeer goed.
 
Gisteren reed mijn echtgenote voor de eerste keer mee in de auto met autopilot. Eerst zei ze: je moet dat niet aan zetten want ik heb daar schrik van. . .
Na 5 minuten was het al: ja maar, als dat zo werkt zou dat ook heel interessant zijn voor mij ook:smile:
Vooral de ACC vond ze zeer goed.

Het zal me benieuwen of mijn echtgenote er net zo enthousiast over wordt. Nu rijdt ze zelfs op lange stukken snelweg niet op de cruise control. Ik zou er helemaal gek van worden. Ik zet dat ding al aan als ik 52 rijd.