Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ben recentelijk in een verloren moment even een Volvo showroom ingelopen.
In het verleden heb ik er zo'n 8 stuks versleten; ik was wel benieuwd naar de ontwikkelingen daar.
Er stond een fonkelnieuwe, net uitgekomen, Volvo 90 sedan te glimmen.
Heb de gelikt uitziende bijbehorende folder maar eens opengeslagen en een verkoper op afstand gehouden": "Nee dank u, ik kijk gewoon even rond..."
Valt mijn oog op deze bladzijde met een interview met ontwikkelaars bij Volvo, die ik toch maar even snel heb gefotografeerd voor het forum:

Vovo 90 aug 2016.jpg


Wat denken jullie: Göteborg volgend jaar maar even mijden met een proef met 100 geheel autonoom rijdende Volvo's: "Als je de automatische piloot aanzet, kun je doen wat je wilt."? :eek:
Zelf ben ik wel benieuwd wat ze voor elkaar gaan krijgen. Nu nog volledig elektrisch, maar dat is een andere discussie.
 
Ben recentelijk in een verloren moment even een Volvo showroom ingelopen.
In het verleden heb ik er zo'n 8 stuks versleten; ik was wel benieuwd naar de ontwikkelingen daar.
Er stond een fonkelnieuwe, net uitgekomen, Volvo 90 sedan te glimmen.
Heb de gelikt uitziende bijbehorende folder maar eens opengeslagen en een verkoper op afstand gehouden": "Nee dank u, ik kijk gewoon even rond..."
Valt mijn oog op deze bladzijde met een interview met ontwikkelaars bij Volvo, die ik toch maar even snel heb gefotografeerd voor het forum:

View attachment 190371

Wat denken jullie: Göteborg volgend jaar maar even mijden met een proef met 100 geheel autonoom rijdende Volvo's: "Als je de automatische piloot aanzet, kun je doen wat je wilt."? :eek:
Zelf ben ik wel benieuwd wat ze voor elkaar gaan krijgen. Nu nog volledig elektrisch, maar dat is een andere discussie.


Voor echt autonoom rijden is de synergie van een electrische aandrijflijn en een aansturende computer essentieel. Een "mechanische" aandrijflijn met een ICE is daarvoor niet geschikt. Het zal daarom nog wel even duren.
 
Op AP - 120km/h, einde van de E19 komende vanuit Antwerpen richting Brussel remt hij af tot +- 87km/h om de bocht te nemen. Dit ongeacht of er verkeer voor me rijdt. Of is dit dan puur op de fleet-info gebaseerd?

Klopt helemaal. Sedert een maand of twee remt ie bij mij daar ook af tot net onder de 90 km/u; voordien (tot maart/april) ging ie die bocht voluit aan 120 km/u in, wat best wel werkt maar iets minder goed is voor banden en bloeddruk :). Geen idee hoe ie het leert natuurlijk. Als het (mede) via GPS is, dan begrijp ik niet waarom ie nog steeds zo'n voorliefde heeft om rotondes over te willen vliegen, want die rotondes staan toch ook aangegeven op de GPS...

Maar AP leert alvast, en dat is toch echt aangenaam!
 
Ben recentelijk in een verloren moment even een Volvo showroom ingelopen.
In het verleden heb ik er zo'n 8 stuks versleten; ik was wel benieuwd naar de ontwikkelingen daar.
Er stond een fonkelnieuwe, net uitgekomen, Volvo 90 sedan te glimmen.
Heb de gelikt uitziende bijbehorende folder maar eens opengeslagen en een verkoper op afstand gehouden": "Nee dank u, ik kijk gewoon even rond..."
Valt mijn oog op deze bladzijde met een interview met ontwikkelaars bij Volvo, die ik toch maar even snel heb gefotografeerd voor het forum:

View attachment 190371

Wat denken jullie: Göteborg volgend jaar maar even mijden met een proef met 100 geheel autonoom rijdende Volvo's: "Als je de automatische piloot aanzet, kun je doen wat je wilt."? :eek:
Zelf ben ik wel benieuwd wat ze voor elkaar gaan krijgen. Nu nog volledig elektrisch, maar dat is een andere discussie.

Ik vind dit nogal een "voorspelling". Heb een zwager werken bij Volvo in Göteborg, is betrokken bij de ontwikkeling van de software voor het ontwikkelen/tekenen van de wagens als ik het goed heb. Zijn mond viel letterlijk open toen hij met Pasen in de Tesla reed. Niet dat hij alles weet waar ze bij Volvo bezig zijn maar ik heb nu niet de indruk dat ze al zover op weg zijn om dit straks al te kunnen leveren. Daarbij is de "regelgeving" ook nog niet zover en ben je als bestuurder nog steeds verantwoordelijk volgens mij.
 
Is dit hier al langsgekomen? Chinees die op snelweg mails (of zo) leest tijdens AP-rijden en stilstaande wagen schraapt. En natuurlijk Tesla de schuld geeft want "als ie zelfrijzend is moet ie zelf wel rijden, nee?"

Ook grappig: volgens het artikel zegt de Chinese wet dat je beide handen aan het stuur moet houden : (a) geen idee hoe je dan schakelen moet of de radio stiller zetten of zo; (b) dan hoeft Tesla zich althans in rechte nooit zorgen te maken in China, want bestuurder is steeds in het ongelijk! (tenzij natuurlijk in dat land meer rechters zijn dan recht, en daar kan ik me jammer genoeg ook wel iets bij voorstellen).
 
Mwah dit vind ik toch wel zorgwekkend. Ik heb ook vaak het gevoel dat hij te dicht bij de andere rijstrook gaat en dan twijfel ik soms om zelf te corrigeren. Vooral bij vrachtwagens en bredere voertuigen. Dit zou autopilot toch wel moeten zien hoor...
 
Met het uitwijken naar de rechtse kant van de rijstrook is inderdaad iets mis met de AP. Mag daar een joekel van een vrachtwagen rijden, en mag hij zelfs oranje waarschuwingen geven dat je dicht bij een object zit, er gebeurt geen aanpassing.
 
Op weg naar Italië met veel autopilot op. Zalig rijden,maar heel af en toe doet ie toch iets waar ik kop noch staart aan krijg.
Langzaamaan rijdende file, 15 km/h aan het volgen. Zonder enige reden geeft de ap plots volle gas vooruit. Ik kon nog net vol op de rem staan, anders had ie vol gas op de voorligger gevlamd. Toch verschieten...
 
Stond de wagen voor jou stil? Ik heb af en toe dat AP wagen volgt, maar als die voorgaande wagen stilstaat voor meer dan een paar seconden die plots van de 'radar' verdwijnt (en dus niet meer zichtbaar is op scherm) en AP plots vol gas wil geven. Heb daar intussen echt op leren letten (er zijn trouwens een paar leerzame YouTube-video's over AP en stilstaande wagens :)). Overigens, het feit dat we "zien wat AP ziet" is toch ook wel echt essentieel - ik snap niet dat andere automerken dat concept in hun versie van AP niet overnemen...
 
Nee, waren in kolonne aan het rijden. Is in een klein jaar tijd pas de 2de keer dat ie dit doet. Anders nooit. Dat maakt het gevaarlijk, net die ene keer wat minder aandachtig zijn...
Ik ken ap en zijn beperkingen ondertussen al vrij goed, en vind het heerlijk rijden. Maar dit vb is iets wat ik niet begrijp. Hoe de wagen schijnbaar voor de radar moet verdwenen zijn...?
 
Is inderdaad wel vreemd dat de radar dit niet oppikt, maar schijnt ook bij andere merken zo te werken. De weergave van AP op het instrumentenpaneel lijkt mij overigens inderdaad onmisbaar en des te opmerkelijker is de keuze dat andere merken dit niet ook zo duidelijk aangeven.
 
  • Love
Reactions: THOB
Wat is jullie ervaring op de A44 van Den Haag naar Amsterdam?
Er zijn 3 smallere delen met een betonnen middenberm.
Als ik daar rij met autopllot, dan stuurt hij naar de betonnen middenberm toe. En wel op zo'n manier dat ik hem niet durf te laten sturen en ik iedere keer weer zelf een ruk aan het stuur geef om niet te crashen.
(Misschien gebeurd er niets, maar ik durf het niet aan).
Of zal niet iedere auto exact hetzelfde reageren?
 
Wat is jullie ervaring op de A44 van Den Haag naar Amsterdam?
Er zijn 3 smallere delen met een betonnen middenberm.
Als ik daar rij met autopllot, dan stuurt hij naar de betonnen middenberm toe. En wel op zo'n manier dat ik hem niet durf te laten sturen en ik iedere keer weer zelf een ruk aan het stuur geef om niet te crashen.
(Misschien gebeurd er niets, maar ik durf het niet aan).
Of zal niet iedere auto exact hetzelfde reageren?
In het begin haalde ik m van de AP af bij die twee smalle bruggen maar nu niet meer. Het werkt nu feilloos
 
Of zal niet iedere auto exact hetzelfde reageren?
Gisteren voor het eerst op een afrit die ik vaker - en nu zelfs dagelijks - neem dat hij de lijnen niet volgde en bijna rechtdoor op zo'n betonrand afreed. Het zal ook wel tijd/situatie afhankelijk zijn. Ik merk wel dat fleet-learning op andere plekken prima werkt (niet te hard door bochten etc.). Ik heb het als incident beschouwd maar merk wel dat ik op andere plekken (waar zeker weten vaker Tesla's overheen komen) het ook niet aandurf.
 
Wat is jullie ervaring op de A44 van Den Haag naar Amsterdam?
Er zijn 3 smallere delen met een betonnen middenberm.
Als ik daar rij met autopllot, dan stuurt hij naar de betonnen middenberm toe. En wel op zo'n manier dat ik hem niet durf te laten sturen en ik iedere keer weer zelf een ruk aan het stuur geef om niet te crashen.
(Misschien gebeurd er niets, maar ik durf het niet aan).
Of zal niet iedere auto exact hetzelfde reageren?

Ja dat is inderdaad een rot punt. Door de versmalling en de bult wil hij iets naar links en zit hij de weg na de bult pas laat. Het gaat overigens wel goed want heb hem nu al een paar keer laten staan met de hand aan het stuur.

Groeten,
GVW
 
Op weg naar Italië met veel autopilot op. Zalig rijden,maar heel af en toe doet ie toch iets waar ik kop noch staart aan krijg.
Langzaamaan rijdende file, 15 km/h aan het volgen. Zonder enige reden geeft de ap plots volle gas vooruit. Ik kon nog net vol op de rem staan, anders had ie vol gas op de voorligger gevlamd. Toch verschieten...
In een file situatie altijd de TACC snelheid omlaag brengen naar de huidige situatie. Reed je eerst 130km/u en kwam langzaam aan in de file op 15km/u uit, zet het dan lager, op 30km/u bijv. Dan is de acceleratie bij het wegvallen van de voorganger (zowel door een "foutje" of beperking, als door het fysiek van baan wisselen van de voorganger) minder hard dan als ie naar 130km/u wil versnellen, en heb je nog tijd om in te grijpen.

Stilstaande objecten altijd zelf in de gaten houden, verwacht niet dat de S dat vanzelf goed doet

Gisteren voor het eerst op een afrit die ik vaker - en nu zelfs dagelijks - neem dat hij de lijnen niet volgde en bijna rechtdoor op zo'n betonrand afreed.
Afritten, rotondes, en in- en uitvoegstroken nooit met AP nemen vooralsnog. De kans op fouten en moeilijkheden is zelfs met menselijke besturing groot, laat staan met AP.


Iets anders wat mijn denkwijze is en die ik jullie wil meegeven: kijk niet naar wat andere merken wel of niet kunnen, en praat een fout van Tesla's systeem niet goed met een stelling als "dat doen de anderen ook niet goed". Beoordeel Tesla op hun eigen waarde en kunnen en niet op wat andere ook niet kunnen of nog niet kunnen.
Tesla is in a league of its own, any comparison fails at the moment.
De radar (of de programmering van de reactie op) heeft een beperking mbt stilstaande objecten. Bespreek en weet dat, en doe het niet af met de gedachte "andere merken hebben dat probleem ook".