Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
...zeer knap van alle engineers bij Tesla als ze nog zulke grote stappen weten te zetten met de huidige hardware.
Niet alleen aan hun de eer, laten we de Bosch engineers niet vergeten in deze; mede (of voornamelijk?) dankzij hun verbeterde drivers zijn deze verbeteringen en inhaalslagen mogelijk geworden. En natuurlijk hulde aan de mensen die met deze driver verbeteringen nog meer uit hun systeem weten te persen. :cool:
 
  • Like
Reactions: TLS1958
  • Improved cut-in detection using blinker on vehicle ahead
Probleem nu is dat een invoegend voertuig onbedoeld wordt gehinderd als je AP zijn gang laat gaan. Hij herkent nu de richting aanwijzer. Dit was één van de storende eigenschappen van AP als je een invoegstrook passeert waar auto's willen invoegen.

  • Curve speed adaptation now uses fleet-learned roadway curvature
Goede verbetering. Gaat niet meer met 120 door de bocht op verkeerspleinen. (Werkte trouwens al wel op designated plaatsen.)
Hans,
"Vihicle ahead" betekent toch "de auto voor je"?

Mocht de Tesla echt reageren op invoegende auto's dan zullen we worden gebruikt door bewust rechts inhalende wagens om ons te laten afremmen.

Zo zal het niet werken, ook op de highways in de USA zijn dit bekende taferelen ondanks het Stay in your Lane systeem.

Je mag altijd beslissen er iemand toch tussen te laten door te remmen, de AP verandert hier niet.


Wat ik jammer vind is dat we qua nemen van afritten in 8.0 of met nav aan 8.1 we daar weer langer op moeten wachten dan onze Amerikaanse collega's.

Wat weer leuk is dat de AP zich schijnt in te schakelen als we buiten de weg dreigen te raken!
 
Hans,
"Vihicle ahead" betekent toch "de auto voor je"?

Mocht de Tesla echt reageren op invoegende auto's dan zullen we worden gebruikt door bewust rechts inhalende wagens om ons te laten afremmen.

Zo zal het niet werken, ook op de highways in de USA zijn dit bekende taferelen ondanks het Stay in your Lane systeem.

Je mag altijd beslissen er iemand toch tussen te laten door te remmen, de AP verandert hier niet.


Wat ik jammer vind is dat we qua nemen van afritten in 8.0 of met nav aan 8.1 we daar weer langer op moeten wachten dan onze Amerikaanse collega's.

Wat weer leuk is dat de AP zich schijnt in te schakelen als we buiten de weg dreigen te raken!
Vehicle ahead is inderdaad een auto voor je, maar niet noodzakelijkerwijs de auto recht voor je.
Een rechts inhaler zal je mogelijk toch voor moeten remmen, AP of niet. Nu komt AP er pas achter dat ie moet remmen als de auto al in je baan zit, terwijl daar straks al eerder op geanticipeerd wordt dankzij de detectie van de richtingaanwijzer van een links of rechts voor je rijdende auto. Op zich een hele fijne verbetering IMO. Dat men dat gaat misbruiken is inherent aan het rijgedrag van anderen, daar kan Tesla helaas weinig aan doen nog. Daarvoor moeten we wachten op de Laser Weapon Asshole Defense Mode in versie 13.0

Oh en de AP schakelt zichzelf straks alleen in als een ongeluk bijna 100% zeker ophanden is EN er geen input is van de bestuurder. Ook de alerts mbt van de weg raken komen alleen als er geen krachten op het stuur worden waargenomen na de deactivatie van AP.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: AnalysiZ and MickC
Na de update naar 115 vorige week viel me vanochtend op dat AP minder acuut in de ankers gaat als er een auto (met net meer dan de eigen snelheid) tussenvoegt. Om me daarna te verrassen door (terwijl ik nota bene mijn handen aan het stuur had) ineens heel kort een soort rode balk met daarboven een rood stuur en dito handjes te tonen tijdens heel hard piepen, nog nooit eerder gezien/gehad en was ook maar heel kort in beeld (gelukkig!)
 
  • Love
Reactions: sweep
Nu:nl :
Tesla hoopt meer ongelukken te voorkomen met Autopilot-update
Moeten de handen nu aan het stuur blijven in AP modus ?

Neen, dat is weer opgeblazen maar laat men het maar denken.

Wat er feitelijk gebeuren gaat is dat wanneer je enkele malen achter elkaar niet reageert op het "verzoek" de handen op het stuur te laten de AP zich uitschakelt, uiteraard na een waarschuwing en, dat is dan nieuw, je deze pas weer kan inschakelen wanneer de auto in P is geweest, dus je moet dan eerst stoppen.
 
Na de update naar 115 vorige week viel me vanochtend op dat AP minder acuut in de ankers gaat als er een auto (met net meer dan de eigen snelheid) tussenvoegt. Om me daarna te verrassen door (terwijl ik nota bene mijn handen aan het stuur had) ineens heel kort een soort rode balk met daarboven een rood stuur en dito handjes te tonen tijdens heel hard piepen, nog nooit eerder gezien/gehad en was ook maar heel kort in beeld (gelukkig!)

Dit zijn preventieve waarschuwingen dat er iets voor je gebeurt, meestal een auto die kort voor je gaat remmen maar kan ook een situatie wat verder zijn die als verdacht wordt waargenomen. Ik heb het een keer gehad toen een honderd meter voor me een auto vanaf de invoegstrokk wilde invoegen terwijl op zowel de eerste en de tweede rijstrook een auto reed. Dat was even close omdat de autos heel dicht naast elkaar kwamen en dat zag hij en ik kreeg de piepjes. Daar was ik wel verbaasd over.

Bij instellingen kun je de gevoeligheid van deze waarschuwingen instellen.
 
  • Helpful
Reactions: twall-e
Dit zijn preventieve waarschuwingen dat er iets voor je gebeurt ...
Dank Hans, ik was ook meer op de weg aan het letten (A10, voldoende snelheid maar wel drukte). Misschien dat de AP inderdaad iets opgepikt heeft wat ik zelf niet gezien heb. Blijkbaar kortstondig want verder niet echt iets gezien in het scherm of op de weg (maar de attentie was er en daar gaat het natuurlijk ook om).
 
Elon Musk over AP in 8.0 :

“If the driver ignores the audible alarm more than three times in an hour,” Musk explains, “the driver will have to park and restart in order to re-enable Autosteer.” (...) “Autopilot accidents are far more likely for expert users,” Musk points out. “It’s not the neophytes, it’s the expects. They get very comfortable with it, and repeatedly ignore the car’s warnings … The car will beep at them, they tug the wheel. It’ll beep at them, they tug the wheel. It becomes a reflex action.”


Zoals ik dit lees wil 8.0 dus vermijden dat we alleen maar 'reageren', en dus ervoor zorgen dat we onze handen op het stuur hebben nog vooraleer AP ons tot driemaal toe moet verwittigen, en zou de 'bestraffing' dus komen, niet omdat we niet tijdig reageren, maar omdat schoonmoeder AP ons tot driemaal toe tot de orde heeft moeten roepen - dat is de enige lezing waarbij de tweede zin van het citaat een logisch verband heeft met de eerste.

Help ! Iemand een oplossing voor? Een vibromasseur met dubbelzijdige plakband bevestigen op het stuur of zo :)? Lijkt me niet bepaald comfortabel, en dan wil ik nog niet denken aan de reacties van passagiers :).

Nu ja, er is misschien wel een verschil tussen :

- wat Elon Musk op een persconferentie zegt (voor journalisten die doorgaans toch geen logische verbanden zoeken en gewoon moeten maken dat ze na het embargo om 12:00 stipt hun artikel kunnen publiceren, "als eerste", samen met alle anderen die hun artikels om 12:00 stipt on-line zetten...); en:

- wat AP in 8.0 ons echt gaat vragen te doen (ik hoop gewoon 'reageren', zoals vandaag, en op niet-reageren binnen de 3 seconden mag naar mijn smaak wél een zeer snelle tegenreactie van AP komen (veel sneller dan vandaag), al was het maar voor mensen die achter hun stuur in slaap zijn gevallen of zo...);

maar een verschil tussen wat men vertelt aan het publiek en wat men doet met de Tesla-rijders zou toch altijd wat problematisch zijn o_O (je moet niet altijd zeggen wat je doet maar toch wel altijd doen wat je zegt, nietwaar!).
 
Elon Musk over AP in 8.0 :

“If the driver ignores the audible alarm more than three times in an hour,” Musk explains, “the driver will have to park and restart in order to re-enable Autosteer.” (...) “Autopilot accidents are far more likely for expert users,” Musk points out. “It’s not the neophytes, it’s the expects. They get very comfortable with it, and repeatedly ignore the car’s warnings … The car will beep at them, they tug the wheel. It’ll beep at them, they tug the wheel. It becomes a reflex action.”


Zoals ik dit lees wil 8.0 dus vermijden dat we alleen maar 'reageren', en dus ervoor zorgen dat we onze handen op het stuur hebben nog vooraleer AP ons tot driemaal toe moet verwittigen, en zou de 'bestraffing' dus komen, niet omdat we niet tijdig reageren, maar omdat schoonmoeder AP ons tot driemaal toe tot de orde heeft moeten roepen - dat is de enige lezing waarbij de tweede zin van het citaat een logisch verband heeft met de eerste.

Help ! Iemand een oplossing voor? Een vibromasseur met dubbelzijdige plakband bevestigen op het stuur of zo :)? Lijkt me niet bepaald comfortabel, en dan wil ik nog niet denken aan de reacties van passagiers :).

Nu ja, er is misschien wel een verschil tussen :

- wat Elon Musk op een persconferentie zegt (voor journalisten die doorgaans toch geen logische verbanden zoeken en gewoon moeten maken dat ze na het embargo om 12:00 stipt hun artikel kunnen publiceren, "als eerste", samen met alle anderen die hun artikels om 12:00 stipt on-line zetten...); en:

- wat AP in 8.0 ons echt gaat vragen te doen (ik hoop gewoon 'reageren', zoals vandaag, en op niet-reageren binnen de 3 seconden mag naar mijn smaak wél een zeer snelle tegenreactie van AP komen (veel sneller dan vandaag), al was het maar voor mensen die achter hun stuur in slaap zijn gevallen of zo...);

maar een verschil tussen wat men vertelt aan het publiek en wat men doet met de Tesla-rijders zou toch altijd wat problematisch zijn o_O (je moet niet altijd zeggen wat je doet maar toch wel altijd doen wat je zegt, nietwaar!).
Dus als je binnen 1 uur 3x niet tijdig reageert op het geluidsignaal dat je je stuur even vast moet houden, dan pas gaat AP uit.
Ik weet niet hoe lang je zelf rondrijdt terwijl op je scherm een melding tevoorschijn komt, de radio op stil is gegaan en de auto een alarmsignaal geeft ;).
 
Dus als je binnen 1 uur 3x niet tijdig reageert op het geluidsignaal dat je je stuur even vast moet houden, dan pas gaat AP uit.
Ik weet niet hoe lang je zelf rondrijdt terwijl op je scherm een melding tevoorschijn komt, de radio op stil is gegaan en de auto een alarmsignaal geeft ;).

Allez als dat maar is :) (lijkt me dan nog minder streng dan 7.1 maar ik zwijg al...)
 

Ik kan niet wachten tot het moment dat ik in staat ben mijn eigen Tesla te kopen. Dan hoef ik helemaal niet meer te sturen waarschijnlijk! Ik ben overigens heel benieuwd hoe Tesla omgaat met nieuwe hardware en uitbreiding van de autonomie voor de S/X en de 3. Ik hoop dat ze de modellen gelijkwaardig behandelen en niet de 3 achter laten t.o.v. de S/X.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and S-19910
Ik kan niet wachten tot het moment dat ik in staat ben mijn eigen Tesla te kopen. Dan hoef ik helemaal niet meer te sturen waarschijnlijk! Ik ben overigens heel benieuwd hoe Tesla omgaat met nieuwe hardware en uitbreiding van de autonomie voor de S/X en de 3. Ik hoop dat ze de modellen gelijkwaardig behandelen en niet de 3 achter laten t.o.v. de S/X.

Daar hoeven we denk ik niet bang voor te zijn. Uiteindelijk is de prijs van de hardware, zeker wanneer het om erg grote aantallen gaat minimaal, enkele tientjes en zijn de softwarekosten, verdeeld over zeg 500k auto's ook minimaal. Het zal dan het goedkoopste zijn om te gaan voor één unit en die op alle auto's plaatsen. Daarmee zeg ik niets over de mogelijkheden om activering van onderdelen hiervan in de optiesfeer te trekken.
 
Daar hoeven we denk ik niet bang voor te zijn. Uiteindelijk is de prijs van de hardware, zeker wanneer het om erg grote aantallen gaat minimaal, enkele tientjes en zijn de softwarekosten, verdeeld over zeg 500k auto's ook minimaal. Het zal dan het goedkoopste zijn om te gaan voor één unit en die op alle auto's plaatsen. Daarmee zeg ik niets over de mogelijkheden om activering van onderdelen hiervan in de optiesfeer te trekken.

Precies wat ik ook hoop/verwacht. Autopilot is en zal een sterk onderscheidende functie zijn met de concurrentie (als de concurrentie eenmaal wakker wordt).