Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
2 positieve evoluties (AP1).
  • Lijkt het beter te doen in de regen. Waar hij er vroeger al snel de brui aan gaf, blijft hij nu perfect verder rijden
  • Gisteren in de file: 2 wagens vóór mij schoof een wagen naar een ander vak. Hij raakt er niet volledig in, waardoor hij nog een stuk op 'ons' vak blijft. De wagen voor mij slalomt er rond. Mijn AP doet net hetzelfde. Het is duidelijk dat een voorligger enorm helpt.
 
  • Informative
Reactions: AustinP
3 dagen een Leen Model X met AP2 gehad.... AP2 blijft echt nog een stuk achter bij AP1. De Loaner had een zeer gecenteudate .42 geloof ik.

- Duidelijk nerveuzer dan AP1
- Vaker niet beschikbaar dan AP1
- Veel minder waarneming van verkeer rondom de auto dan AP1
- Een vrachtwagen voor me was in 80% van de gevallen een gewone auto
- Voelde me veel minder zeker met AP2

Het missen van de regensensor was even wennen...

Verbijsterend dat AP2 nu nog steeds zoveel minder is dan AP1.

Kunnen ze de ene camera voor van de AP2 niet gebruiken om AP1 software te laten draaien?
Hiermee zouden de AP2 rijders een stuk geholpen zijn.
 
3 dagen een Leen Model X met AP2 gehad.... AP2 blijft echt nog een stuk achter bij AP1. De Loaner had een zeer gecenteudate .42 geloof ik.

- Duidelijk nerveuzer dan AP1
- Vaker niet beschikbaar dan AP1
- Veel minder waarneming van verkeer rondom de auto dan AP1
- Een vrachtwagen voor me was in 80% van de gevallen een gewone auto
- Voelde me veel minder zeker met AP2
Verbijsterend dat AP2 nu nog steeds zoveel minder is dan AP1.
Dat is voor mij minder verbijsterend dan het lijkt. Mobil Eye heeft 18 jaar meer ervaring en die ervaring haal je niet zo maar in.
Doet mij sterk denken aan een situatie die ik zelf meemaakte bij de ontwikkeling en bouw van groot formaat luchtfoto camera's.
Ik heb die gedurende 30 jaar met mijn vader ontwikkeld en gebouwd. Die 4 x 5 inch rolfilm camera's kostten een fors bedrag. In al die jaren zijn er 6 luchtfotografen geweest die met hun eigen instrumentmaker hebben geprobeerd onze camera's na te bouwen. Dat is nooit gelukt. Achteraf bleek, de fotografen kwamen met hangende pootjes wel weer bij ons terecht, dat de extreem nauwe toleranties waarmee de toestellen moesten worden gebouwd, door anderen nooit gehaald werden. Het vereist veel kennis en ervaring om objectieven met minder dan 1/1000 ste mm tolerantie in te bouwen.

Tesla is nu ruim een jaar bezig om die kennis te verwerven. Het is glashelder dat Tesla dit heeft onderschat en dit door veel wisselingen in leiding en team probeert te herstellen.

Bij de foto: Wim in zijn jonge(re) jaren als luchtfotograaf bij de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart met 2 van zijn zelfgebouwde Holland Aero Camera Supply K20 camera's
Wim met K20.jpg
 
Dat is voor mij minder verbijsterend dan het lijkt. Mobil Eye heeft 18 jaar meer ervaring en die ervaring haal je niet zo maar in.
Doet mij sterk denken aan een situatie die ik zelf meemaakte bij de ontwikkeling en bouw van groot formaat luchtfoto camera's.
Ik heb die gedurende 30 jaar met mijn vader ontwikkeld en gebouwd. Die 4 x 5 inch rolfilm camera's kostten een fors bedrag. In al die jaren zijn er 6 luchtfotografen geweest die met hun eigen instrumentmaker hebben geprobeerd onze camera's na te bouwen. Dat is nooit gelukt. Achteraf bleek, de fotografen kwamen met hangende pootjes wel weer bij ons terecht, dat de extreem nauwe toleranties waarmee de toestellen moesten worden gebouwd, door anderen nooit gehaald werden. Het vereist veel kennis en ervaring om objectieven met minder dan 1/1000 ste mm tolerantie in te bouwen.

Tesla is nu ruim een jaar bezig om die kennis te verwerven. Het is glashelder dat Tesla dit heeft onderschat en dit door veel wisselingen in leiding en team probeert te herstellen.

Bij de foto: Wim in zijn jonge(re) jaren als luchtfotograaf bij de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart met 2 van zijn zelfgebouwde Holland Aero Camera Supply K20 camera's
View attachment 256441

Andere fabrikanten bouwden al tientallen jaren raketten. En kijk nu.
 
Bij de foto: Wim in zijn jonge(re) jaren als luchtfotograaf bij de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart met 2 van zijn zelfgebouwde Holland Aero Camera Supply K20 camera's
View attachment 256441

De "selfie" stond hier duidelijk nog in zijn kinderschoenen. Twee camera's in de hand maar toch nog iemand nodig om de foto te nemen;)
En je had hier nog haar, Wim.:p
 
De "selfie" stond hier duidelijk nog in zijn kinderschoenen. Twee camera's in de hand maar toch nog iemand nodig om de foto te nemen;)
En je had hier nog haar, Wim.:p
Die camera's staan scherp ingesteld op 450 meter afstand en voor een selfie dus wat minder geschikt.
Frank, hou toch op met het plagen van JM71, die man heeft het al zo moeilijk gehad de laatste tijd :)
 
  • Funny
Reactions: is3
Voor een idee van de ontwikkelingen in de autopilot is het interessant om user Verygreen te volgen.
Hij heeft kennelijk zijn Tesla geroot en ziet allerlei berichten en foto's heen en weer worden gestuurd.
Zie hier bijvoorbeeld dat het systeem kennelijk wegwerkzaamheden herkent en er door Tesla snapshots van de camera's worden opgevraagd ter verificatie:
HW2.5 capabilities
 
Voor een idee van de ontwikkelingen in de autopilot is het interessant om user Verygreen te volgen.
Hij heeft kennelijk zijn Tesla geroot en ziet allerlei berichten en foto's heen en weer worden gestuurd.
Zie hier bijvoorbeeld dat het systeem kennelijk wegwerkzaamheden herkent en er door Tesla snapshots van de camera's worden opgevraagd ter verificatie:
HW2.5 capabilities

Hier ben ik heel blij mee. Het bevestigt dat men de destijds ingeslagen weg gestaag blijft volgen en dat het misschien toch allemaal niet zo onwaarschijnlijk is. Bedankt voor deze verwijzing. Hier gaat het uiteindelijk om.
 
Last edited:
Wat meer info van zijn posts: diverse situaties worden door het neurale systeem herkent als: construction, slope-up, slope-down, barrier, low-barrier, confusing-lanes. Deze worden allemaal geverifieerd met snapshots van alleen de hoofdcamera.
Voor verificatie van herkenning van bochten gebruiken ze kennelijk snapshots van 4 camera's: hoofdcamera, groothoekcamera en de camera's in de b-pillar. Gek genoeg niet de narrow camera (verzicht).

IMG_1072.JPG
 
Wat meer info van zijn posts: diverse situaties worden door het neurale systeem herkent als: construction, slope-up, slope-down, barrier, low-barrier, confusing-lanes. Deze worden allemaal geverifieerd met snapshots van alleen de hoofdcamera.
Voor verificatie van herkenning van bochten gebruiken ze kennelijk snapshots van 4 camera's: hoofdcamera, groothoekcamera en de camera's in de b-pillar. Gek genoeg niet de narrow camera (verzicht).
View attachment 258316
De verzicht camera heeft een telelens. Telelenzen comprimeren het beeld waardoor de perspectief wordt veranderd. Die beelden zijn voor interpretatie van bijv. een bochtprofiel niet geschikt. De kromming van de bocht wordt optisch verkort en daardoor lijkt de bocht scherper. Groothoeklenzen doen precies het tegenovergestelde. Maar doordat je uit een groothoek opname een deel kunt 'uitvergroten' is deze camera wel geschikt voor een juiste interpretatie. Ze kunnen zelfs uit één groothoekopname twee uitsneden, links en rechts, gebruiken om een stereoperspectief te creëren.
 
  • Informative
Reactions: Carl and robertvg
Ingedrukt houden of voorbij de vergrendeling duwen en daar laten. Wordt ook vaak verkeerd begrepen.
Bij AP2 doet hij het alleen op de snelweg. Een tekortkoming want er zijn zat vierbaans autowegen waar hij voorheen (AP1) werkte. Ik hoop dat dat snel aangepast wordt.
Gisteren deed hij het trouwens bij mij op de A2 Utrecht - Den Bosch helemaal niet en was ook de snelheidsindicatie in de war. Ik weet niet of dat aan de eigen software lag of dat de data die men raadpleegt niet klopte. Daarna deed hij het weer.
 
Heb nu een S100D mee. De eerste AP2 ervaringen zijn echt waardeloos. Ik snap heus dat mensen zeggen dat je er aan moet wennen, dat het groeit, etc etc. Maar het valt me erg tegen.

Reed vandaag op de A1/A6 kruising op AP en het ding zet de auto gewoon stil (hij dacht dat ie 30 mocht). Bij afritten rijdt hij achter andere auto's de afrit af. Ik reed op de rechterbaan en we hadden een plakker in de middenbaan. Ook daar ging het helemaal mis, hij remt af en stuurt hem zo de vluchtstrook op.

Heus, ik zal die "uitzonderingen" wel leren kennen, maar de eerste ervaringen zijn gewoon echt slecht.
 
Heb nu een S100D mee. De eerste AP2 ervaringen zijn echt waardeloos. Ik snap heus dat mensen zeggen dat je er aan moet wennen, dat het groeit, etc etc. Maar het valt me erg tegen.

Reed vandaag op de A1/A6 kruising op AP en het ding zet de auto gewoon stil (hij dacht dat ie 30 mocht). Bij afritten rijdt hij achter andere auto's de afrit af. Ik reed op de rechterbaan en we hadden een plakker in de middenbaan. Ook daar ging het helemaal mis, hij remt af en stuurt hem zo de vluchtstrook op.

Heus, ik zal die "uitzonderingen" wel leren kennen, maar de eerste ervaringen zijn gewoon echt slecht.

Lees de rest van de ervaringen en dan zie je dat dit soort dingen allang niet meer voorkomen. Ofwel de AP is niet up to date ofwel nog niet volledig gekalibreerd, ik denk het laatste. Meld dit even wanneer je hem inlevert. Dit lijkt heel erg op de eerste ervaringen met AP1 toen deze er nog maar net was. Ik wee niet hoe lang je hem hebt, als het een paar dagen is, kijk dan regelmatig of het beter gaat. Er zit ook een leerfactor in.
 
Leert de AP, of begin je te wennen en reageren op de AP? Ik kan mij niet voorstellen dat een stuk waarvan hij in zijn systeem heeft dat ie 30 mag, opeens snapt dat het 100 is. Of dat hij opeens wel rechts een auto die hangt voorbij gaat.

We gaan het wel zien, ik heb mijn auto over 2 weken. Maar dat het allemaal erg beta is, is wel duidelijk. Leuk voor de hobbyist (schaar ik mijzelf ook onder). Gisteren op pad met mijn schoonvader, rijdt die S hem zo vanuit het niets de busbaan op. Voor de vrolijke noot op verjaardagen is het wel mooi.
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
Leert de AP, of begin je te wennen en reageren op de AP? Ik kan mij niet voorstellen dat een stuk waarvan hij in zijn systeem heeft dat ie 30 mag, opeens snapt dat het 100 is. Of dat hij opeens wel rechts een auto die hangt voorbij gaat.

We gaan het wel zien, ik heb mijn auto over 2 weken. Maar dat het allemaal erg beta is, is wel duidelijk. Leuk voor de hobbyist (schaar ik mijzelf ook onder). Gisteren op pad met mijn schoonvader, rijdt die S hem zo vanuit het niets de busbaan op. Voor de vrolijke noot op verjaardagen is het wel mooi.
Daar is gewoon iets mis, hoewel gebruik in de stad echt nog niet aanbevolen wordt. Meld het bij SeC!