Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt me handig om een apart draadje te hebben voor alle autopilot vragen. :smile:

Velen onder ons hebben dit weekend de AP kunnen testen. Ik heb begrepen dat het systeem "leert" uit ons dagelijks rijgedrag. Wat ik niet begrijp:
  • Waarom moet ik het stuur vasthouden als ik van rijstrook wil veranderen? Hoe weet de auto dat ik het stuur vast heb?
  • Ik was "iets" sneller dan toegelaten aan het rijden en dat ding begon te biepen (kreeg een hartaanval...) om het stuur in handen te nemen. Er waren voldoende rijstroken dus ik vermoed dat AP voorlopig beperkt is tot een bepaalde snelheid?
  • Zijn er onder jullie die het riskeren om de snelheid automatisch aan te passen aan de signalisatie? Ik reed deze week achter aan vrachtwagen met een bordje "60" achteraan en ik zag dat de auto de aangewezen snelheid aanpaste naar die 60 km/u. Ook zijn afritten soms beperkt. Lijkt me erg gevaarlijk op een autosnelweg om van 120 plots naar 60 te gaan.

Alvast bedankt :)
 
  • Handen op het stuur bij uitwijken: ook geen idee, maar je hoeft eigenlijk maar even de handen op het stuur te leggen, je mag weer lossen eens hij begint uit te wijken...
  • Piepen bij hogere snelheid: als "iets" betekent boven 150: Autopilot is disabled boven die snelheid ;-).
  • Snelheid aanpassen aan signalisatie: nog niet geprobeerd, en lijkt me inderdaad wat problematisch, want de camera absorbeert elk snelheidsbord dat hij tegenkomt :).
 
  • Zijn er onder jullie die het riskeren om de snelheid automatisch aan te passen aan de signalisatie? Ik reed deze week achter aan vrachtwagen met een bordje "60" achteraan en ik zag dat de auto de aangewezen snelheid aanpaste naar die 60 km/u. Ook zijn afritten soms beperkt. Lijkt me erg gevaarlijk op een autosnelweg om van 120 plots naar 60 te gaan.

Definitely NOT.
Het systeem ziet op minstens 1 plaats een snelheidbord behorende bij een afsplitsing van mijn snelweg aan als zou het bord voor mijn weggedeelte gelden. Levensgevaarlijk als hij daar op de rem gaat trappen :smile:

Iemand al ervaring wat de AP doet bij het naderen van een spitsstrook ? Zou hij op den duur leren dat hij hier over de doorgetrokken streep mag rijden ?
Untitled.png
 
Last edited:
Hoe ik het doe: er komt zo'n handjes-op-het-stuur icoontje op en ik houd netjes de handen op het stuur, zolang het er staat. Op een gegeven moment komen er stippellijnen aan één kant (waar je naar wilt uitwijken) en dan neemt hij mooi over. Zo werkt het bij mij.

Je moet wel opletten dat je je handen niet te vroeg loslaat, anders gaat ie mooi terug naar zijn startpunt!

Hij mocht iets sneller reageren bij het veranderen van rijvak, dan voelt het denk ik ook natuurlijker aan dat we het stuur toch vast moeten houden.
Ik denk trouwens dat het stuur vasthouden er door de verschillende overheden als verplichting is ingestopt.
Het was misschien ook beter dat je de richtingaanwijzer niet helemaal moet opzetten, maar gewoon 1 à 2 sec vasthouden.
Dat er dat op het scherm een aanduiding verschijnt dat ie van rijvak aan het veranderen is, en dat ie de beweging dan uitvoert zonder de richtingaanwijzer op te houden, of de handen op het stuur te houden.
Beweging is dan gewoon af te breken door aan het stuur te draaien, of te remmen.
 
Iemand al ervaring wat de AP doet bij het naderen van een spitsstrook ? Zou hij op den duur leren dat hij hier over de doorgetrokken streep mag rijden ?

Hij ziet bij de spitsstrook een doorgetrokken streep en gaat er niet overheen met lanechange. Dus moet je er zelf overheen sturen met als gevolg dat dat auto-steer uitgaat. De eerste drie keer vond ik het vervelend, daarna was het al weer gewend...
 
VVN heeft zijn vraagtekens...heb ik ze eerlijk gezegd niet eerder over gehoord bij vergelijkbare systemen.


VVN: Door de verleiding onverantwoord|Autovisie| Telegraaf.nl

Wie zijn die mensen toch altijd, die daar heftig op reageren en meningen verkondigen, zonder te weten waar het over gaat, laat staan er eens mee gereden te hebben (maar juist ja, dat willen ze niet, want 't is te gevaarlijk)...

Ik ga een potje huilen met de pet op, en tegelijkertijd uitkijken naar mijn volgende AP-ritje ;-)
 
Heb ik ook! plus een "brom"

heb geen idee wat 't is...

Vermoed dat het puur aan een slechte middeling ligt, volgens mij eenvoudig op te lossen in software, beetje vreemd dat het er nog in zit... Heb al een gesproken bugreport ingediend gisteren.

Detectie van de handen op het stuur doet hij volgens mij trouwens door het koppel te meten dat nodig is om het stuur te bewegen.
 
Diverse bronnen, zoals NOS, geven aan dat je je handen aan het stuur moet houden en anders de auto zichzelf stil zet. Heeft iemand enig idee hoe vaak de auto je vraagt om de handen aan het stuur te houden? Bij mij gebeurt dat vrij weinig, maar misschien dat hij de paar keer van rijstrook wisselen al vaak genoeg vindt, of gewoon die melding niet geeft als je je handen maar vaak genoeg aan het stuur houdt? Want ik heb niet constant het stuur vast, maar zeker als ik dicht langs andere auto's rijd of een vangrail naast me heb, doe ik dat altijd wel zodat ik snel in kan grijpen als de AP een foutje zou maken.
 
Diverse bronnen, zoals NOS, geven aan dat je je handen aan het stuur moet houden en anders de auto zichzelf stil zet. Heeft iemand enig idee hoe vaak de auto je vraagt om de handen aan het stuur te houden? Bij mij gebeurt dat vrij weinig, maar misschien dat hij de paar keer van rijstrook wisselen al vaak genoeg vindt, of gewoon die melding niet geeft als je je handen maar vaak genoeg aan het stuur houdt? Want ik heb niet constant het stuur vast, maar zeker als ik dicht langs andere auto's rijd of een vangrail naast me heb, doe ik dat altijd wel zodat ik snel in kan grijpen als de AP een foutje zou maken.

In de handleiding staat ook dat er een geluidssignaal komt als je je handen niet aan het stuur houdt en dat de snelheid afneemt als je dit dan vervolgens niet doet. Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet mee gemaakt, ook al rij ik 5 minuten of langer zonder mijn handen op het stuur. Vanmiddag had ik wel na ettelijke minuten dat er eerst een schriftelijke melding komt. (en een paar seconden het stuur vast houden was dan voldoende) Ik zal morgen nog eens testen, even de hele tijd niet van baanvak wisselen en dan even kijken hoe lang het duurt