Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Autosteer tijdelijk niet beschikbaar" melding

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag voor het eerst sinds anderhalve week weer in de auto gezeten, op naar het werk. De auto heeft dus ruim anderhalve week stil gestaan. Ik heb wel een update voorbij zien komen (naar .77) naar voor de rest is er niets mee gebeurd. Wat me verbaasde is dat ik de eerste 5 kwartier (allemaal snelweg met duidelijke belijning) geen Autosteer had. De lijnen bleven zwart en hij bleef zeggen dat het "tijdelijk niet beschikbaar was" En ineens na dus 5 kwartier (en in de ochtendspits was dat ongeveer 50 kilometer) kwam het stuur symbool weer terug en werkte het allemaal.

Ook de TACC was in het begin niet beschikbaar maar dat duurde slechts 15 minuten voor deze het deed.

Vreemd. Zou Eddie me afstraffen voor hem zo lang niet gebruikt te hebben?
 
Net zoiets, maar ook weer anders: vanmorgen heeft TACC nogal bruusk ingegrepen bij een (bij mij in de file) invoegende auto. Op zich was dat prima en niet onnodig, maar daarna was wel cruise control en autosteer uitgeschakeld. Alsof die er zelf van geschrokken was....:confused: Omdat ik bijna bij kantoor was heb ik het zo gelaten (geen reset oid) en zal zo eens kijken of de melding verdwenen is. Tijdens het restant van de rit kon ik het lig niet meer activeren.
 
Verschillende oorzaken mogelijk:
1 MobilEye camera kan letterlijk verblind zijn, in sommige gevallen alleen door power off (>4 minuten) te resetten. Gebeurt met laagstaande zon. Het wordt herfst.
2 Radar onder het nummerbord voor is vuil. Blaadjes, dode vogels, VW roet. Remedie: Schoonmaken. Het wordt herfst.
3 Bitje omgevallen. Remedie: Auto uit auto aan. Beste ff genieten tussen de lakens. Het wordt herfst.

Enjoy life!
 
Had ik van het weekend ook: Bij een ritje van Rotterdam naar Eindhoven zaterdag (Glow festival) viel zowel de autopilot uit als de cruisecontrol. Deze kwamen ook niet meer online, ook niet op de terugweg jammer genoeg. Resetten hielp ook niet, en vanmorgen op weg naar werk deed alles het weer als vanouds... ik was net van plan om het SC te bellen. (moet Tessy aangevoeld hebben).
 
Vandaag naar Aartselaar gereden om de middenconsole te laten plaatsen. Vervangwagen gekregen zodat ik ondertussen mijn werk kon verderzetten bij een klant in de buurt.
Bij het afhalen eigenlijk alleen even op de middenconsole zelf gelet, en dan vertrokken. Toen ik op de ring rond Antwerpen aan het rijden was wilde ik autosteer opzetten. Alleen TACC reageerde. 'Autosteer tijdelijk niet beschikbaar'.
Raar dacht ik. Alles gereboot. Niets.
Pas toen ik op de E34 richting Eindhoven de grens overreed kwam het symbool van autosteer terug beschikbaar. Mee getest en alles werkte.
Via Eersel, valkenswaard terug naar Overpelt gereden. Op alle wegen gewoon autosteer kunnen gebruiken. Misschien toch een communicatiefout.
 
Ter completering: na een nachtje bijslapen had mijn AutoPilot er weer alle zin in en functioneerde weer prima vandaag. Ik kreeg zojuist een telefoontje van Tesla met de vraag of het allemaal weer opgelost is of dat er nog naar gekeken zou moeten worden. Alles functioneert dus weer naar behoren: hulde voor de service van Tesla en het nabellen.:smile:
 
Ter completering: na een nachtje bijslapen had mijn AutoPilot er weer alle zin in en functioneerde weer prima vandaag. Ik kreeg zojuist een telefoontje van Tesla met de vraag of het allemaal weer opgelost is of dat er nog naar gekeken zou moeten worden. Alles functioneert dus weer naar behoren: hulde voor de service van Tesla en het nabellen.:smile:

Bij mij duurde het een uur, maar ook toen deed alles het weer. En ook ik ben de dag erna gebeld door Tesla met dezelfde vraag. De service van Tesla blijft me positief verbazen.... Ongelooflijk.
 
Zelfde ervaring .Op de A28 tussen Meppel en Zwolle viel zomaar autosteer en de cruise control met een alert melding uit. Daarna met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Vervolgens bij het wegrijden aan het einde van de dag alles weer normaal ?. Gisteren op secundaire weg ook geen cruise control en dan weer wel en dan weer niet over een stuk van een paar kilometer terwijl er ogenschijnlijk niets vreemds aan de hand was met de weg.

Groeten,
Gert
 
We weten dat autosteer 'zelflerend' is en dus constant in gesprek is met de servers in Amerika. Als daar onderhoudswerken aan zijn, kan ik me voorstellen dat autosteer even niet wil. Dat kan het plotse wegvallen en terugkomen zonder aanwijsbare reden verklaren, maar niet waarom de cruise control ook wegvalt.
 
We weten dat autosteer 'zelflerend' is en dus constant in gesprek is met de servers in Amerika. Als daar onderhoudswerken aan zijn, kan ik me voorstellen dat autosteer even niet wil. Dat kan het plotse wegvallen en terugkomen zonder aanwijsbare reden verklaren, maar niet waarom de cruise control ook wegvalt.

Volgens mijn informatie werkt dat zo niet. Jouw (MobilEye) gegevens worden inderdaad met enige regelmaat naar het moederschip doorgestuurd. Daar worden deze verwerkt, met Tesla's Fleet Learning model. Dat is eigenlijk een neuraal netwerk en waarschijnlijk een Deep Learning omgeving. Het is enorm compute-intensief om zo'n model te trainen. Af en toe zal dat model opnieuw worden gemaakt, maar dat wordt dan met enige regelmaat teruggestuurd naar de auto. Je kunt ook niet her risico lopen dat het sturen afhankelijk is van een 3G verbinding, zoiets zou nooit door een goedkeuring heenkomen.