Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AWD bezitters: is het €4.200 waard? (voor de M3)

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er AWD rijders die overwegen de winter te overbruggen op de huidige banden (geen winterbanden) ? Het lijkt mij dat met RWD zeker winterbanden gewenst zijn.
Dat zou dan het prijsverschil kunnen halveren. Er van uitgaande dat iemand niet op wintersport gaat etc.
Of zijn er ook RWD rijders die geen winterbanden gaan gebruiken?
 
Ik rij een AWD maar vraag me af of dit meer "fun" geeft dan RWD. Bij een RWD kun je wellicht wat beter driften etc. waar ik op doel met het woordje "fun". Maar dit is allemaal erg persoonlijk en de meningen zullen variëren van persoon tot persoon. ;)

Wat ik niet lees maar waarschijnlijk wel een verschil zal maken is regenereren met gladheid. Bij mijn vorige voorwiel aangedreven elektrische auto was het met sneeuw/gladheid serieus opletten. Gas los was alleen "elektrisch remmen" op de voorwielen en dat gaf al snel problemen met sturen icm een zware auto. Bij een AWD rem je in dat geval op alle 4 de wielen en wordt het wat beter beheersbaar? :)

Zijn er veiligheidssystemen in de Model 3 welke rekening houden met gladheid en regenereren daarop afstemmen of zelf uitschakelen? Is ABS ook gekoppeld aan regenereren? :rolleyes:
 
Zijn er AWD rijders die overwegen de winter te overbruggen op de huidige banden (geen winterbanden) ? Het lijkt mij dat met RWD zeker winterbanden gewenst zijn.
Dat zou dan het prijsverschil kunnen halveren. Er van uitgaande dat iemand niet op wintersport gaat etc.
Of zijn er ook RWD rijders die geen winterbanden gaan gebruiken?
Ik heb deze winter doorgereden met mijn zomerbanden op mijn model s awd. Dat ging redelijk goed maar dan ook weinig in de sneeuw gereden. Met al dat strooien in Nederland rij ik sowieso weinig in de sneeuw. Zonder sneeuw en met awd is de winter goed te overbruggen. Toch gooi ik volgende winter er weer winterbanden onder. Geeft toch net een veiliger gevoel. De km moet je toch maken dus maakt het niet uit op welke banden je dat doet. Ze slijten er beiden van.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas
Wat ik niet lees maar waarschijnlijk wel een verschil zal maken is regenereren met gladheid. Bij mijn vorige voorwiel aangedreven elektrische auto was het met sneeuw/gladheid serieus opletten. Gas los was alleen "elektrisch remmen" op de voorwielen en dat gaf al snel problemen met sturen icm een zware auto. Bij een AWD rem je in dat geval op alle 4 de wielen en wordt het wat beter beheersbaar? :)

Zijn er veiligheidssystemen in de Model 3 welke rekening houden met gladheid en regenereren daarop afstemmen of zelf uitschakelen? Is ABS ook gekoppeld aan regenereren? :rolleyes:
Doet mij denken aan die video in het Schade Topic (3 feb) van @SpeedyEddy van het uitbreken van de achterwielen in die bocht....
 
Heeft iemand al ervaring met zowel een M3 LR RWD en LR AWD? Ik kan mijn bestelling via via misschien nog omzetten van AWD (met trekhaak) naar RWD (de laatste....). Scheelt toch euro 5000 netto (ZZP aanschaf en minder bijtelling ;)). Maar dan wel RWD zonder trekhaak, dus twijfel wel...(zie ook draadje trekhaak). Trekhaak is overigens alleen voor fietsdrager. Moet morgen beslissen....

Ben benieuwd naar jullie actuele advies. Ik ben geen race monster, maar wil gewoon een comfortabele en veilige (winter) EV auto met lekkere range.....en ja, trekhaak is fijn, maar of dat euro 5000 waard iso_O
 
Last edited:
Nog even los van de rijeigenschappen.
Waarschijnlijk is een LR AWD met trekhaak over 5 jaar ook (een paar duizend?) meer waard dan een LR RWD zonder trekhaak. Wanneer je de auto over 5 jaar verkoopt komt dan nog een deel van de 5.000 euro terug.
- Heel wat LR RWD bezitters hebben de auto in het begin van dit jaar voor 53.000 euro (zonder trekhaak) en met gratis AP kunnen kopen. De LR AWD is in Nederland nooit echt goedkoper geweest, dacht ik. Dat alleen zou reeds een extra verschil op de tweedehands markt rechtvaardigen.
- Er komen zeer veel Model 3 auto's in ons land te rijden. Of het nu SR RWD of LR RWD is, ze zien er eender uit. Voor mij had het niet gehoeven, maar de AWD onderscheidt zich met de aanduiding "dual motor". Wie weet heeft die benadrukking ook enig effect op de tweedehands prijs..
- Met LR AWD zou je nog kunnen overwegen (voorlopig) geen winterbanden bij te bestellen, mits je niet op wintersport gaat. Met LR RWD lijkt het mij dat je die wel nodig hebt en die kosten in de configurator 2.050 euro.
Misschien scheelt het uiteindelijk geen 5.000...
 
  • Like
Reactions: Bas.
Idd met mijn bmw3 stond ik wel eens achterstevoren met zomerbanden.

Met mijn s rwd nooit iets meegemaakt wat er Enigszins op leek.
Een BMW is sowieso een gevaarlijke auto met alleen Rwd. (Helaas met Cdrive net zo gevaarlijk) Je merkt heel goed dat Tesla de tractie onder controle heeft. Quattro doet het heel goed maar Tesla beter! Geen enkele verbrander met 4x4 doet dit zo goed. Ik ben achter spinnende terreinwagens door de blubber gereden zonder! spin.
 
AWD en geen winterbanden nodig is onzin: AWD draagt niet bij tijdens remmen en zorgt niet voor een hogere dwarsversnelling - betere banden wel.

Ik heb een S85 RWD gehad en nu een S100D AWD. De RWD voelt meer een rijdersauto. De AWD wat kunstmatiger, maar is sneller weg op alles wat nat is.
 
@Klaas, dank voor de uitvoerige reactie.

Heel helder. Met verschil restwaarde heb ik al voor een groot deel rekening gehouden bij berekening, door te rekenen met 30% restwaarde na 5 jaar (aanname). Bij AWD is de berekende restwaarde dus iets meer dan bij RWD, verschil euro 1500. Fiscaal is de auto dan afgeschreven, dus netto euro 750.

Restwaarde is dus zeker belangrijk en enigszins dempend op verschil, maar de belasting roomt straks toch ongeveer 50% van restwaarde af;) Dus verschil zal wellicht kleiner zijn dan euro 5000, maar veel lager dan euro 4000 netto verschil zal ik echt niet uitkomen. Daarnaast ook winterbanden nodig bij RWD, ivm rijden in D. Ik neem overigens alleen verwisselbare Dunlop banden (typecenter).

Even nachtje slapen.....
 
@Klaas, dank voor de uitvoerige reactie.

Heel helder. Met verschil restwaarde heb ik al voor een groot deel rekening gehouden bij berekening, door te rekenen met 30% restwaarde na 5 jaar (aanname). Bij AWD is de berekende restwaarde dus iets meer dan bij RWD, verschil euro 1500. Fiscaal is de auto dan afgeschreven, dus netto euro 750.

Restwaarde is dus zeker belangrijk en enigszins dempend op verschil, maar de belasting roomt straks toch ongeveer 50% van restwaarde af;) Dus verschil zal wellicht kleiner zijn dan euro 5000, maar veel lager dan euro 4000 netto verschil zal ik echt niet uitkomen. Daarnaast ook winterbanden nodig bij RWD, ivm rijden in D. Ik neem overigens alleen verwisselbare Dunlop banden (typecenter).

Even nachtje slapen.....
De aanschafprijs zit de BD ook met ongeveer 50% tussen. Ik wil overigens nooit meer een auto zonder vierwielaandrijving! Bandenslijtage bij mijn P100D is echt een record van mij wat ik nog met geen enkele auto bereikt heb. Ik rij ook een MB V-klasse met 240pk die alleen de achterwielen aandrijft. Hiermee haal ik de 20K niet terwijl ik van mijn winterbanden nog geen 2mm versleet in 16K. Pas begin juni heb ik mijn referral Arachnids op zomerrubber er weer onder gelegd dus ik heb bij VEEL te hoge temperaturen doorgereden met mijn winterbanden en toch zo weinig slijtage.
 
De aanschafprijs zit de BD ook met ongeveer 50% tussen.

Klopt zit al in mijn berekening.

Even kort door de bocht (berekening is iets gedetailleerder):

Netto bedragen berekend over 5 jaar:

Restwaarde verschil: +/+ euro 650 (aanname 30% na 5 jaar)
Aankoopverschil: -/- euro 2200 (na BTW aftrek en IB aftrek)
Verschil bijtelling: -/- euro 3050 (extra kosten volledig 22%)

Totaal: ongeveer euro 4600