Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Banden wissel van voor na achter bij 10.000 km, krik advies

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

ik heb inmiddels de krik puks om in de bodem te doen.
Echter wil ik bij 10.000 km de banden wisselen zoals Tesla adviseert.

Wie kan me een goede review/tip geven welke krik(s) ik hier voor kan gebruiken?
Ik wil er dus 2 tegelijk gaan gebruiken.

Ik heb trouwens een MY RWD 2023
 
Hallo,

ik heb inmiddels de krik puks om in de bodem te doen.
Echter wil ik bij 10.000 km de banden wisselen zoals Tesla adviseert.

Wie kan me een goede review/tip geven welke krik(s) ik hier voor kan gebruiken?
Ik wil er dus 2 tegelijk gaan gebruiken.

Ik heb trouwens een MY RWD 2023
Hoe zit het met het verschil in profieldiepte?

En out of curiosity, is dit echt noodzakelijk?

Na 10.000km je banden roteren lijkt mij, als ik mijn banden zie, een beetje overkill.
Met m’n vorige wagens (even zwaar) heb ik dit nooit gedaan.

Is er bij Tesla dan een specifieke reden waardoor dit wel noodzakelijk wordt?
 
Hoe zit het met het verschil in profieldiepte?

En out of curiosity, is dit echt noodzakelijk?

Na 10.000km je banden roteren lijkt mij, als ik mijn banden zie, een beetje overkill.
Met m’n vorige wagens (even zwaar) heb ik dit nooit gedaan.

Is er bij Tesla dan een specifieke reden waardoor dit wel noodzakelijk wordt?
Mijn bandenboer rouleerde de banden niet.

Na drie keer de winterbanden, gaf mijn Tesla aan dat er een te groot verschil zat tussen het profiel van de banden voor en achter. De melding was de volgende dag weg. Qua rijgedrag merkte ik niks.

Onlangs gingen ze zomerbanden er weer op. De achterbanden moesten vervangen worden. De voorbanden konden met ongeveer 4 millimeter profiel nog een seizoen mee. De nieuwe achterbanden hebben ongeveer 8 millimeter profiel. Mijn Tesla gaf geen melding. Echter… ik merk nu in snelwegbochten dat de tractiecontrole ingrijpt. De voorbanden verliezen grip. De bochten worden gewoon met normale snelheid genomen en gaven voorheen nooit problemen.

Tesla heeft er naar gekeken en geeft aan dat het verschil in profiel te groot is. De voorbanden moeten nu ook vervangen worden. Mijn conclusie is dat rouleren dus nodig is en nut heeft.
 
  • Like
Reactions: AGNL
Mijn bandenboer rouleerde de banden niet.

Na drie keer de winterbanden, gaf mijn Tesla aan dat er een te groot verschil zat tussen het profiel van de banden voor en achter. De melding was de volgende dag weg. Qua rijgedrag merkte ik niks.

Onlangs gingen ze zomerbanden er weer op. De achterbanden moesten vervangen worden. De voorbanden konden met ongeveer 4 millimeter profiel nog een seizoen mee. De nieuwe achterbanden hebben ongeveer 8 millimeter profiel. Mijn Tesla gaf geen melding. Echter… ik merk nu in snelwegbochten dat de tractiecontrole ingrijpt. De voorbanden verliezen grip. De bochten worden gewoon met normale snelheid genomen en gaven voorheen nooit problemen.

Tesla heeft er naar gekeken en geeft aan dat het verschil in profiel te groot is. De voorbanden moeten nu ook vervangen worden. Mijn conclusie is dat rouleren dus nodig is en nut heeft.
Je beschrijft daar behoorlijk wat wissels. Over hoeveel km spreek je dan met een setje? Ik doe 25/30K per jaar ofte een hoop bezoekjes aan de bandenboer 😳
 
  • Like
Reactions: Krisja
december 2019
nieuwe zomerbanden
0 kilometer

december 2019
nieuwe winterbanden
1.200 kilometer

april 2020
zomerbanden
9.000 kilometer

december 2020
winterbanden
17.000 kilometer

maart 2021
zomerbanden
19.000 kilometer

december 2021
winterbanden
33.000 kilometer

maart 2022
zomerbanden
40.000 kilometer

december 2022
winterbanden
58.000 kilometer

maart 2023
nieuwe zomerbanden achter
68.000 kilometer

Met de winterbanden heb ik nu in totaal een kleine 27.000 kilometer gereden.
Met de zomerbanden achter heb ik in totaal ruim 41.000 kilometer gereden.
Met de zomerbanden voor rijd ik nog steeds, maar die gaan dus ook vervangen worden.
 
hmmmm...... ik rij met de m3p het hele jaar op zomerbanden, de Y heeft all-seasons (voornamelijk voor de wintersport). Wisselen pas een keer gedaan, rij ze op in 30K km.

Maar on-topic: lage krik nodig...... porsche 996 krik nemen, laag zat, klein en past in de frunk.
Onze krik was idd ook iets te hoog voor de M3.
De 1e keer het wiel op een blokje hout gereden (dan past de krik wel)
De 2e keer met 2 wielen uit de garage gereden (kleine drempel) -> dan past de krik er ook onder

De 993 krik heb ik niet meer, samen met de "uitvouwbare reserveband" mee verkocht met de auto
 
Zorgvuldige Wim S had, voor hij door onverlaten werd weggepest van dit forum, tips voor zowel het merk lage krik, alsook voor een handige elektrische moersleutel (Güde) en voor een niet dure momentsleutel die tot 175 Nm gaat. Alle drie aangeschaft. Maak er goed gebruik van bij mijn bandenwissels. Wellicht even door het archief? O.a. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/zelf-wielen-verwisselen-met-güde-ess-350.103836/
Ik herinner me dat in het draadje waarin de krik centraal stond, later ook een aluminium krik werd aanbevolen. Die was nog handiger want lichter. Achteraf…
 
Last edited: