Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bandenslijtage in het midden van de band

Navi

Member
Oct 6, 2013
160
18
The Netherlands
Ola,

Er staat nu zo'n 25k op de S85, heb bij ongeveer 22k de achterbanden moeten verwachten omdat ze in het midden vrijwel kaal waren, de zijkanten hadden nog genoeg profiel.
Nu bij 25k zie ik dat de voorbanden ook aan vervanging toe zijn, met hetzelfde fenomeen, in het midden zijn ze kaler dan de rest van de band.
(Zijn de originele 21" Conti's, heb ze vervangen voor Michelin SS)

Meestal zou je zeggen dat de bandenspanning te hoog is, waardoor de bol gaan staan, maar deze is altijd netjes 2.9 bar geweest. (hoewel dit vrij hoog is, maar goed, ze raden het aan)

Heeft iemand anders hier ook last van en hoe lang deed jij met je banden? Ik vind dat ze toch vrij snel op zijn, en mijn rijstijl is vrij rustig.
 

PaulusdB

Mayor Gnomus Vintage Limb
Jul 12, 2013
6,692
6,469
Europe
Bandendruk zegt niet altijd alles. Hierbij een van de collega's van het Porsche forum geleende methode, de zogeheten 'krijtjes-test'.

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=8967&sid=7796406aa910f36ebaf72949d065a725&start=0

het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip)

als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band

is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak

om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken
zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band

ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin
je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen
rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard)
't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje

meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten

zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog

is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag

pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw
herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt
dan staan je banden op de goeie spanning

denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band
je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld
deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen

bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen

zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom)
in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen

rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder)

met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip
als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af
 

Navi

Member
Oct 6, 2013
160
18
The Netherlands
De auto is al meerdere keren uitgelijnd en sinds de laatste keer staat het stuur ook fatsoenlijk recht en heb alle waardes in het groen gezien, dus ik ga er vanuit dat de uitlijning nu correct is.

Bij een verkeerde uitlijning zou je ook eerder verwachten dat het scheef afslijt, maar hier gaat het puur om het midden, wat dus volgens mij betekent dat de standaard 2.9 gewoon te hoog is?
 

tonvanboven

Member
Aug 15, 2014
696
89
Winterswijk
Info van Tesla: 'De bandenspanning voor de 19 inch is 3,1 bar rondom. Bandenspanning voor de 21 inch voor de Performance Plus is 2,6 bar voor en 2,7 bar achter.'

Normaal zet in mijn banden 0,2 hoger.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top