Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bandenspanning Model S: meting TPMS of Pomp?

This site may earn commission on affiliate links.
Een website als watismijnbandenspanning.nl suggereert dat een hogere bandenspanning achter beter is. Vanwege gewicht vermoed ik. Klopt dat?

Tesla heeft mij aangeven dat een bandenspanning/tire pressure van 3.1bar bij elke band het beste is.

Welke geeft de meest accurate meting: de TPMS of de bandenpomp?
(resetten van de TPMS lukt me soms alleen bij het wisselen van de wiel configuratie, meestal is gray out)

Huidige configuratie:
Model S 2016 90D
Sonic Carbon Turbine
Voor - Michelin 245/35 ZR21 (96Y)
Achter - Michelin 265/35 ZR21 (101Y)

Het wiel:
IMG_20220411_144137.jpg


De TPMS sensor na opblazen:

IMG_20220412_092721.jpg


De bandenpomp na opblazen:
IMG_20220412_092245__01.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220412_092245.jpg
    IMG_20220412_092245.jpg
    289.5 KB · Views: 122
Een website als watismijnbandenspanning.nl suggereert dat een hogere bandenspanning achter beter is. Vanwege gewicht vermoed ik. Klopt dat?
Bij een Tesla is de gewichtsverdeling voor/achter ongeveer gelijk.
Er kan 0,2-0,3 bar verschil op zitten, afhankelijk van de temperatuur van de band.
Ik zou de adviezen van de constructeur volgen. Hoe zou een Nederlandse site het beter weten.
Mijn banden zijn ooit bij Tesla te hard geblazen, ze waren in het midden daardoor sneller versleten.
Als je twijfelt aan de waarden van de pomp, zoek een tweede pomp.
Mijn ervaring is ook dat de tpms juist is. Mijn compressor (black&decker) ook.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Bij een ICE met een rear engine en rear wheel drive ligt het zwaarte punt verder naar achter en kan het dus helpen om de achterbanden iets harder op te blazen gezien de hogere druk op de achterbanden. Doordat de batterij het gewicht vrij evenredig verdeelt, maakt het voor een EV minder uit. Verder voor de optimale druk helpt dit linkje misschien What's the Right Tire Pressure? .
 
Bij een Tesla is de gewichtsverdeling voor/achter ongeveer gelijk.
Er kan 0,2-0,3 bar verschil op zitten, afhankelijk van de temperatuur van de band.
Ik zou de adviezen van de constructeur volgen. Hoe zou een Nederlandse site het beter weten.
Mijn banden zijn ooit bij Tesla te hard geblazen, ze waren in het midden daardoor sneller versleten.
Als je twijfelt aan de waarden van de pomp, zoek een tweede pomp.
Mijn ervaring is ook dat de tpms juist is. Mijn compressor (black&decker) ook.

Ik heb toevallig pas een nieuwe digitale bandenspanningsmeter van Beta gekocht en wanneer ik de bandenspanning rondom op pijl zet klopt deze exact 1 op 1 met het display in de auto dus ik ben ook van mening dat de waardes van de tpms sensoren in de auto redelijk accuraat zijn. Ik heb overigens dezelfde ervaring met banden die in het midden gesleten waren (19 inch en met name achter) dus ik probeer nu 2.9 aan te houden in koude toestand.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and job-lek
Ik heb toevallig pas een nieuwe digitale bandenspanningsmeter van Beta gekocht en wanneer ik de bandenspanning rondom op pijl zet klopt deze exact 1 op 1 met het display in de auto dus ik ben ook van mening dat de waardes van de tpms sensoren in de auto redelijk accuraat zijn. Ik heb overigens dezelfde ervaring met banden die in het midden gesleten waren (19 inch en met name achter) dus ik probeer nu 2.9 aan te houden in koude toestand.
Staat er in de deurlijst en in de handleiding ook niet 2.9 bar?
 
Ik heb ook ooit zo'n gratis pomp geprobeerd en ik kan je vertellen dat die enorm afweek. Ik heb het gecontroleerd met een losse banden spanningsmeter en die was het meer eens met de waarde die de Tesla aangaf. Nu pomp ik ze zelf met een eigen compressor op en je raadt het al, ook die wijkt iets af. Na wat testen heb ik gekozen om een bepaalde waarde als afwijking in te calculeren als ik mijn eigen compressor gebruik waarbij de waarde in de auto gewoon klopt.

Maar van alle methoden en apparaten week het gratis pompstation (met hetzelfde bedienpaneel als jij liet zien) het meest af. De rest lag allemaal veel dichter bij elkaar.

En met betrekking tot de bandenspanning hou ik me volledig aan de waarde die Tesla adviseert. In het verleden reed ik echter met al mijn auto's met een hogere bandenspanning. Nu niet meer dus.
 
Staat er in de deurlijst en in de handleiding ook niet 2.9 bar?
Klopt, alleen als je gaat zoeken op het forum/internet circuleren er meerdere waardes. Ik heb ergens een keer gelezen dat Tesla die bandenspanning aangepast heeft maar volgens mij is 3.1bar echt te hard dus ik hou nu maar de 'oude' spanning aan van 2.9bar. Ook had ik de gewoonte om altijd op iets meer druk te rijden dan aanbevolen simpelweg omdat ik met mijn oudere auto's te lui was om elke keer de spanning te checken en zo hoefde je ze niet zo vaak op te pompen. Echter bij de model S kostte dat mij dus onnodig snel een setje achterbanden.

1649828115187.png


Oftewel 3.1bar maar dat is dus naar mijn mening echt te hard.
 
Een website als watismijnbandenspanning.nl suggereert dat een hogere bandenspanning achter beter is. Vanwege gewicht vermoed ik. Klopt dat?

Tesla heeft mij aangeven dat een bandenspanning/tire pressure van 3.1bar bij elke band het beste is.

Welke geeft de meest accurate meting: de TPMS of de bandenpomp?
(resetten van de TPMS lukt me soms alleen bij het wisselen van de wiel configuratie, meestal is gray out)

Huidige configuratie:
Model S 2016 90D
Sonic Carbon Turbine
Voor - Michelin 245/35 ZR21 (96Y)
Achter - Michelin 265/35 ZR21 (101Y)

Het wiel:
View attachment 792817

De TPMS sensor na opblazen:

View attachment 792820

De bandenpomp na opblazen:
View attachment 792823

De bandenspanning staat toch gewoon op de stikker in de deur aangegeven. Dit is het advies dat door de fabriek wordt gegeven en deze zou ik dan ook aan houden, wellicht met een kleine marge naar boven maar zeker niet zo hoog.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Achter is dan misschien zwaarder , maar daar zitten ook banden met meer draagvermogen.
Voor 96Y = max load 730kg per band, dus je MTA ( GAWR) is maximaal 1460kg, en tot 160kmpu heb je voor die 730kg 2,9 bar nodig( Y snelheidscode gaat officiël van 220kmpu uit, maar houdt het maar op 160kmpu)

Achter 101Y = maxload 825kg ook weer 2,9 bar voor nodig .
Dus achter MTA is maximaal 1650kg.

Maar zoek even naar soortgelijk plaatje, als Gtech gaf, heet VIN plate en is verplicht sinds 1980 of zo.

Gesteld nu dat je toch niet harder dan 160kmphrijdt, dan is 2,9 bar( 42psi) genoeg om oververhitting van de banden te voorkomen bij maxload op de band.
Zelf tel ik 10% bij het werkelijke gewicht op de as, en samen met die 160kmpu, waarvoor berekend, geeft dat de bovengrens, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn,
Op de snelweg blijft het comfort langer goed, en middenbaanslijtage treedt pas bij veel te hoge druk op.
Hogere druk geeft minder rolweerstand, wat de acculading langer doet mee gaan.
Maar bij mijn elektrische fiets, waar ook actiradius speelt, doe ik toch eigenwijs , zeker voor, een veel lagere druk, ik vind comfort belangrijker, en ik maak toch geen tochten van 80 km.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Heb een garagebandenspanningsmeter (z'n grote analoge) en die klopt precies met de sensoren. Verder zet ik ze wat lager 2,8-2,9 bar ivm comfort (range is niet zo spannend en besparing is nihil in het dagelijkse gebruik). Ik zou dus zeker uitgaan van wat de Tesla aangeeft.
 
De vereiste waarden staan ook in de handleiding.

Ietsje harder = iets meer slijtage op het middenvlak van de band, ietsje zuiniger, maar ook ietsje minder grip.
Ietsje zachter = iets meer slijtage op de randen, iets minder zuiniger, maar meer grip.

Ga je met een halve bar afwijken, ga je aanzienlijk het rijgedrag wijzigen. Ik pompte mijn banden van mijn Z4M op tot 3,5 bar om te gaan driften.
 
  • Like
Reactions: Menno3
Nadat ik de Tesla bij de Hornbach even had laten afkoelen, ben ik weer naar de bandenpomp gegaan. Ik heb uiteindelijk iets lucht uit de banden gehaald door het pinnetje te drukken. En daarna bij dezelfde pomp met andere instellingen weer laten pompen tot 3,1. Door de zon of andere instellingen vond ie na het lucht uitlaten vaak dat hij al op 3,1 stond.

De TPMS sensor geeft nu 3,3bar rondom, alleen vind ik hem nu iets aparter rijden. Alsof ik de ophanging hoor. Heb geen luchtververing.