TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Bandenspanning te laag

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by leysfi, Aug 4, 2015.

1. leysfi

leysfi Member

Ik krijg nu om de vijf voeten de boodschap dat de bandenspanning te laag is en dient gecontroleerd te worden.
    Nochtans lijkt geen enkele band aan het lossen te zijn.
    En ook in het SC van Zaventem werd geen abnormaal lage spanning vastgesteld.
    Ik vermoed dan ook eerder dat een van de spanningssensoren het laat afweten.
    Of heeft iemand met gelijkaardige ervaringen nog een andere verklaring of remedie gevonden?

2. Wolfke

Wolfke Member

Ik had dit probleem ook met met aftermarket velgen/sensoren. Die werden geleverd op 2,6 bar dus ging ik er van uit dat dat ok was. Langs geweest bij Tesla en vonden ook niets normaal (vreemd dat zij niet wisten dat 2,6 bar te laag was). Na een tijdje logisch nadenken heb ik ze met mijn eigen compressor opgepompt tot 3 bar en het probleem was van de baan! :tongue:

Hoeveel bedraagt je bandenspanning?

3. leysfi

leysfi Member

Geen idee, maar ik ben een maand geleden nog bij het SC langs geweest om alles te laten nameten, en die vonden niets abnormaals.
    Bovendien heb ik nikskes aftermarket, maar alles nog steeds origineel.

4. Bj0rn

Bj0rn Member

Als de bandenspanning effectief 3 bar (*) is helpt het misschien om de sensoren te resetten. Ik veronderstel dat ze dat in het Service Center al geprobeerd hebben.
    Voor het overige brengt pagina 134 van de handleiding misschien enig soelaas.

(*) exacte waarde afhankelijk van 19" of 21" velg

5. leysfi

leysfi Member

Je hebt dit wellicht niet als grapje bedoeld (?), want bij mij is pagina 134... een blanco pagina...
    Maar ja, mijn handleiding dateert al van februari 2014...

6. Wolfke

Wolfke Member

Bij mij hadden ze de bandenspanning ook "nagekeken" maar die stond alsnog te laag. Als je zelf even kan checken ben je 100% zeker. De sensoren resetten kan ook helpen.

7. jpet

jpet Jan P.

In de sensoren zitten batterijen. Als de bandenspanning OK is, zou het kunnen dat 1 of meer van de sensoren moeten vervangen worden. Normaal zouden ze wel langer mee moeten gaan maar ja...

8. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Als de batterij op zou zijn, kreeg je niet de melding dat de bandenspanning te laag is, maar de melding dat het TPMS onderhoud nodig heeft.

9. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

enkel bij regenweer ?

of ook als de baan droog is ?

10. jpet

jpet Jan P.

Goed om weten dat er hiervoor verschillende boodschappen zijn. Bedankt voor de verduidelijking!

11. ebullio

ebullio Active Member

Ik kreeg laatst ook 2 keer de melding dat het bandenspanningssysteem onderhoud nodig had na doortrekken naar 170km/u. Die meldingen verdwenen na 2 minuten weer.

12. leysfi

leysfi Member

De laatste dagen. Als de banen dus kurkdroog zijn...

13. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

op droge baan heb ik de melding nooit gehad - behalve dan die keer dat er barst in de velg zat.
    en een reset van het TPMS heb je ook al geprobeerd, veronderstel ik.

14. leysfi

leysfi Member

Yip, deze morgen een reset gedaan. Zonder resultaat. Nog steeds "bandenspanning te laag"...

15. Maarten

Maarten Active Member

Even bij een tankstation langsgaan en de bandenspanning meten?

16. leysfi

leysfi Member

Wooow! Nadat ik een eerste keer langsgegaan was bij het SC, en ze toen wat druk bij gegeven hadden in één van de achterbanden, kregen we haast onmiddellijk opnieuw die "Bandendruk te laag"-melding. Dus nog maar een tweede keer langs geweest dan, deze keer meer dan ooit in de vaste overtuiging met een slecht contact of een sensor met oprispingen te maken te hebben... Maar wat bleek?

Ik reed al enkele weken rond met een spijker in een van mijn achterbanden!

Het gemelde drukverlies was dus méér dan juist en reëel, en het mag een wonder heten dat die band niet uit elkaar geknald is aan 120 km/u (ah ja, want sneller rij ik nooit hee! Ahum!). Eind goed, al goed, dus. En we mogen de elektronica van Tesla best wat meer vertrouwen, duidelijk. Draadje mag gesloten worden...

17. QueenieEye

QueenieEye Member

Exact hetzelfde gehad vorige week. In twee dagen tijd twee keer de banden op 3 bar gezet, melding bleef echter terugkomen. De lokale bandenreparateur vond een mooie spijker. :eek:

18. justroll

justroll Member

zeer vreemd ; laatst storing in tpms systeem; alles sensoren vervanging in SeC (19" wheels) ; (thnxs) ; maar idee dat bandenspanning wat aan de lage kant was (band stond nogal breed op de weg); na controle 2,7 bar maar in de banden? Ik dacht dat SeC toch zeker de "regels" aanhoudt ? (3,1 bar bij 19")

19. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Kan het verschil zijn tussen met warme of koude banden meten.
    De juiste druk is 3,1 bar bij koude banden.

20. justroll

justroll Member

paulus

had hoop en al 8km gereden

Share This Page