Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bandenspanning

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kreeg een melding dat de bandenspanning te laag was, 2.6 en 2.7 bar. Even langs gereden bij tyrecenter en die hebben alle banden gevuld tot 2.9 bar (18 inch). De medewerker heeft meteen laten zien hoe je via menu de sensor de nieuwe spanning laat herkennen. Dat is gelukt (groen vinkje). Toch houd ik ook nog steeds de melding dat de bandenspanning te laag is (2.8 bar). Hoe kan ik deze melding verwijderen?
Ik had het deze week ook. Rechtsachter op 2,6 en oranje. Rest op 2,7 (koude auto). Heb ze allemaal op 2,9 gezet maar vergat voor het wegrijden de TPMS-reset knop. Ik ging er vanuit dat dit automatisch gebeurde. Vervolgens 1,5 uur op de snelweg naar een nutteloze waarschuwing gekeken. Bij de volgende stop kunnen uitvoeren, maar de waarschuwing ging pas een tijd later uit ondanks nog een minuutje rondjes rijden op de parkeerplaats. Ben toen bij de auto vertrokken en bij terugkomst was de waarschuwing uit.
 
Ik heb mijn banden (20 inch) opgepompt bij een bandnepomp in het dorp. Ingesteld op 3.1.

Nu rij ik ermee en kijk ik, geeft ie 3.3 en 3.4 aan. Dat lijkt me nogal stevig. Is dat voor een maand een probleem? Tegen die tijd leg ik toch mijn winterbanden erop. Of moet ik ze actief leeg laten lopen?
 
Ik heb mijn banden (20 inch) opgepompt bij een bandnepomp in het dorp. Ingesteld op 3.1.

Nu rij ik ermee en kijk ik, geeft ie 3.3 en 3.4 aan. Dat lijkt me nogal stevig. Is dat voor een maand een probleem? Tegen die tijd leg ik toch mijn winterbanden erop. Of moet ik ze actief leeg laten lopen?

Opgegeven bandenspanning is altijd "koud".
Bij lange ritten (of stevige rechtervoet) en/of hoge buitentemp. kan de druk zo een paar tienden bar hoger worden.
Wat geeft de sticker in de linker voordeur aan? (wat is adviesdruk -> neem aan 3,1 bar omdat je de band tot deze waarde hebt opgepompt???)

Anders morgenochtend even opnieuw kijken als de auto koud is.
 
Mij hoor je niet zeggen dat stikstof niets zal doen, maar om daar extra voor te betalen...? 🤔
Zeker als je weet dat ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof... 😱
Ik heb best lang stikstof in de banden gehad en de druk bleef constant, dus het werkt wel. Wellicht dat de 22% extra stikstof net voldoende is.
Voor stikstof betaal je inderdaad. Daar staat tegenover dat je tegenwoordig bij de pomp ook vaak moet betalen om gebruik te maken van de compressor.
 
Hier sta ik op 3.1bar koud rondom ipv 2.9. dit is met 20 graden buiten. En dan loopt het met rijden op tot 3.3bar

Nu met een graad of 12 buiten zakt de spanning koud al terug naar 3.0.

Liever ietjes harder dan te zacht zeg ik altijd tegen mn leerlingen tijdens rijles, en zeker in de periode zomer naar winter extra scherp zijn vanwege koude lucht dat een hogere dichtheid heeft waardoor de spanning altijd iets weg zakt.
 
Ik heb best lang stikstof in de banden gehad en de druk bleef constant, dus het werkt wel. Wellicht dat de 22% extra stikstof net voldoende is.
Voor stikstof betaal je inderdaad. Daar staat tegenover dat je tegenwoordig bij de pomp ook vaak moet betalen om gebruik te maken van de compressor.
Als je bandenspanning minder is geworden door een gebrek aan stikstof en er blijft maar 78% stikstof over en je vult weer met lucht dan zet er op dat moment nog meer 2,2% niet stikstof in je band. ;)

Werkt niet in één keer zo maar je snapt wat ik bedoel.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Opgegeven bandenspanning is altijd "koud".
Bij lange ritten (of stevige rechtervoet) en/of hoge buitentemp. kan de druk zo een paar tienden bar hoger worden.
Wat geeft de sticker in de linker voordeur aan? (wat is adviesdruk -> neem aan 3,1 bar omdat je de band tot deze waarde hebt opgepompt???)

Anders morgenochtend even opnieuw kijken als de auto koud is.
Ik heb mijn meestal rond 3.0 bar maar volgens app is aanbevolen 3.1bar...😬
IMG_0291.PNG
 
Mijn banden staan dus zoals gezegd op 3.3. Dat is in Nederland wel te doen met onze biljartlaken wegen. Was dit weekend in de Ardennen, dan is 3.3 echt teveel. Op dat brakke Belgische asfalt rammelen je nieren voor je auto uit op die spanning. En de Y is al een tikje stevig...
 
Mijn banden staan dus zoals gezegd op 3.3. Dat is in Nederland wel te doen met onze biljartlaken wegen. Was dit weekend in de Ardennen, dan is 3.3 echt teveel. Op dat brakke Belgische asfalt rammelen je nieren voor je auto uit op die spanning. En de Y is al een tikje stevig...
Moet je niet vragen, jullie KIEZEN om op onze wegen te rijden, wij zijn VERPLICHT deze dagelijks te gebruiken...