Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij bijna leeg is toch even zweten

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Gisteravond onverwachts weg en de auto was nog niet aan de lader in de straat. Dit doe ik meestal richting de tijd dat ik naar bed ga. Immers betaal je ook sessie kosten en wil voorkomen dat ik onnodig betaal voor korte sessies. Bij een paal laden is al stukken duurder met vaak 0.34 EUR per kWh. Dit terwijl ik thuis

Volgens de navigatie zou ik bij een roundtrip thuis aankomen met 8%. Met dat in het achterhoofd echt heel deftig gereden maar vooral op de terugweg gingen de percenten hard. Op bestemming al minder dan dan aangegeven maar toen gaf de navigatie aan dat ik met 5% thuis zou komen.

WhatsApp Image 2018-10-17 at 08.22.57 (1).jpeg


Bij de laadpaal aangekomen met 2% wat dus wel een heel stuk minder is. Dit voelde aan alsof ik met een ICE onder het laatste streepje reed. Met mijn oude opeltje stond ik zo ook eens stil terwijl de boordcomputer aangaf dat ik nog 17 kilometer kon rijden. Dat reed echt niet lekker!

Een vriend die met me mee reed gaf aan dat er onder de 0% ook nog wat zit en anders Tesla kan bellen zodat ze op afstand deze buffer vrijgeven. Is dat waar? Zo ja, dan vind ik dit geen probleem om nog eens te doen maar anders voorkom ik dit liever.
 
De buffer is een legende en is meer mazzel dan regels. De aanwezige reserve blijkt ook afhankelijk van firmware, leeftijd pack, etc. Uiteindelijk probeert je Batterij Management Systeem zo goed mogelijk in te schatten (en te beheren) hoeveel capaciteit er daadwerkelijk over is.

Wanneer je zeer lage "state of charge" hebt, kan je een powerlimit krijgen (streepjes op de energiemeter). Wanneer je dan veel vermogen ineens vraagt, kan dat een shutdown veroorzaken. Dit alles om het pack te beschermen.

Ik herhaal de wijze woorden van (onder andere) Tesla goeroe...Youtuber Bjorn Nyland...."Don't be a zero hero".

Het blijkt wel zo te zijn dat Tesla's erg goed zijn in het inschatten van de capaciteit van de accu, maar op het scherpst van de snede, kan een kleine afwijking vervelende gevolgen hebben.

Tesla heeft overigens wel extra capaciteit ontsloten bij accu's...maar dat betrof auto's die een 75kWh pack hadden welke door software waren beperkt tot 60kWh. Bij diverse natuurrampen heeft Tesla deze auto's tijdelijk de volledige 75kWh gegeven zodat mensen makkelijker weg konden komen. Ook werden de Superchargers in die gevallen "gratis" voor de mensen die geen gratis Supercharging bij de auto's hadden.
 
  • Informative
Reactions: gelden
Ik weet niet of je structureel aan straat laad, maar dan zijn er ook aanbieders die geen sessie kosten rekenen.

Alles onder de 10% wil ik voorkomen. Als ik ook maar de indruk heb dat ik nog wel eens onder de 10% zou kunnen zakken door de ritten die ik voor de boeg heb prik ik snel bij een Fastned nog eventjes bij. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik s'nachts terug rij en in eens een snelweg is afgesloten waardoor ik moet omrijden of ik in een lange file terecht kom.
 
Dit doe ik meestal richting de tijd dat ik naar bed ga. Immers betaal je ook sessie kosten en wil voorkomen dat ik onnodig betaal voor korte sessies
ABC: Always Be Charging !
Wat zal je die extra 0,34€ transactiekosten (bij een TNM kaart) nou schelen als je daarmee dit soort situaties voorkomt en dat je 's avonds nog een keer de deur uitmoet om de auto aan de lader te zetten ?
 
Ik weet niet of je structureel aan straat laad, maar dan zijn er ook aanbieders die geen sessie kosten rekenen.

De komende tijd nog wel tot in een nieuwe aansluiting heb. Dat gaat nog wel even duren :)


Wat zal je die extra 0,34€ transactiekosten (bij een TNM kaart) nou schelen als je daarmee dit soort situaties voorkomt en dat je 's avonds nog een keer de deur uitmoet om de auto aan de lader te zetten ?

Zit wat in maar ik vind het laden aan een publieke laadpaal echt schandalig duur! De sessiekosten maken het dan nog duurder als je maar heel even laad. Een snelle schatting met 85% efficiency is dat een 90kWh batterij volledig laden dan 35 EUR kost (90 * 1.15 * 0.34 + 0.34). Even makkelijk rekenen met 200wh/km is 8.75 EUR per 100km en dat is dan nog erg optimistisch geschat.

Vandaar dat ik dus mijn sessies zo lang mogelijk wil hebben

Zoals ik zei had ik niet verwacht dat opeens de SoC een heel stuk sneller zou dalen. Nu weet ik dat houd ik daar rekening mee.

Straks kan ik thuis laden tegen 10 cent per kWh en dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
 
Die had ik ook, volgens mij al vanaf 10% of misschien al eerder. Ik reed heel deftig dus het beschikbare vermogen was ruim voldoende maar toch maakte het BMS kennelijk dan een verkeerde schatting.
Verkeerd is misschien wat te scherp verwoord, maar er is in de praktijk altijd een verschil tussen de ingeschatte capaciteit (BMS) en de werkelijke aanwezige bruikbare capaciteit. Vooral belangrijk wanneer je "aan de onderkant" van je capaciteit komt.

De nauwkeurigheid neemt bijvoorbeeld af wanneer de accupack langdurig gedeeltelijk ontladen en geladen wordt (via DC snelladen). Daarom is een incidentele 100 -> 5% leegrijd actie geen slecht idee.

Mooi voorbeeld was dezelfde Bjorn Nyland die een lange trip ondernam met de Leafbus (ENV200). Veel laadsessies achter elkaar van 20 ->80% tijdens de trip...toen hij onder de 20% dook omdat laadlocaties wat verder uit elkaar stonden in het barre noorden, vlogen de % naar beneden...de BMS was daar een beetje in de war.

Bij Tesla's gewoon proberen tussen de 5-10% als minimum aan te houden, dan zou je altijd veilig moeten zijn.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik heb al vele malen gereden tot onder de 5km range, op weg naar een supercharger. Het lijkt me niet dat de auto meer verbruikt naar het einde toe. Eén maal heb ik mijn afrit gemist in Frankrijk, en toen toch nog een aantal kilometers kunnen rijden met "0 km range".
 
Vandaar dat ik dus mijn sessies zo lang mogelijk wil hebben
Snap ik nog steeds niet.
Het verschil tussen het incidentele geval van twee sessies van ieder 10kWh of èèn sessie van 20kWh is 0.34 cent met een TNM pas.
Ga je daarvoor echt elke avond voordat je gaat slapen extra de deur uit om je auto dan pas op te laden ?
Met als risico dat je mogelijk bij een onverwachte extra rit 's avonds niet met een volle batterij vertrekt ?
 
Ik hou het niet bij maar het aantal keer dat ik onder de 2% ben gekomen is niet meer op twee handen te tellen. Big deal.
Ik doe het uit pure betweterigheid, opzettelijk met 1km aankomen. Gewoon om medereizigers via een, euh, "persoonlijke ervaring" diets te maken dat range anxiety dikke zever is. Misschien komt me dat ooit nog duur te staan, maar de voorbije vijf jaar toch nog niet :)

Aangekomen in skistation Madonna Di Campiglio, en de fout gemaakt om enkel de Tesla lader mee te nemen, die natuurlijk geen Italiaanse elektriciteit wou aannemen... Er stond nog 31km bereik op het dashboard, en de dichtste supercharger van Trento was 61km rijden. Ik ben er vlot geraakt, dank zij de downhill... Long live the zero heroes! ;)

Leuke zero hero-ervaring! Ik denk dat je volgende keer gewoon een Italiaanse adapter moet meenemen, én een "goede" verlengkabel (één waarvan je + en - kan omdraaien en nog steeds een aarde hebt). Zo doe ik dat alvast in Italië (en Frankrijk, en Zwitserland).
 
  • Like
Reactions: S-19910