Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij bijna leeg is toch even zweten

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren ook ritten gehad met een hoog verbruik tegen de 300 Wh/km. Op een rit van SuC Achern naar Suc Pfalzfeld (228 km) had ik nog 6 km over. Bij vertrek geladen tot 317 km. Voor de laatste etappe van 200 km eveneens een buitensporig verbruik. Waarschijnlijk het gevolg van veel wind en regen, want de snelheid lag rond 120 km/u. De AP slingerde behoorlijk over de rijbaan.
 
d
Gisteren ook ritten gehad met een hoog verbruik tegen de 300 Wh/km. Op een rit van SuC Achern naar Suc Pfalzfeld (228 km) had ik nog 6 km over. Bij vertrek geladen tot 317 km. Voor de laatste etappe van 200 km eveneens een buitensporig verbruik. Waarschijnlijk het gevolg van veel wind en regen, want de snelheid lag rond 120 km/u. De AP slingerde behoorlijk over de rijbaan.
bij TeslaWaze kan je (een schatting van) de windsnelheid zien, en de richting.

Enkele weken terug vond ik ook mijn verbruik abnormaal hoog, voor 125km/u.
Bleek ik een kopwind van zowat 35 tot 40 km/u te hebben.
Quasi alsof ik 165 km/u reed (ex. de rolweerstand ea)
Toen ik dat besefte, was ik niet meer zo verbaasd. :rolleyes:
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Billy
Met een tank van 50l kan je dan prima 5u in de file staan en daarna een behoorlijk stuk rijden.

Als je met een tesla over een stuk van 30km 3u doet (op een besneeuwde weg onder 0) ben je denk ik min 150km lichter en wellicht meer. Alleen de verwarming zal al 20km per uur kosten.

Punt is ook dat je van te voren niet weet of het bij 3u blijft. Maar nogmaals, ik heb te weinig ervaring met de huidige wegcondities in Oostenrijk. Het is wel een situatie die mijn vriendin, met een tesla wil vermijden.
Ik denk dat het meevalt. Ik kwam afgelopen september in een monsterfile in Denemarken terecht (Grote operatie politie in Denemarken), eta van 15:30 bleek uiteindelijk 22:30 te zijn:eek: Strakke SUC-planning dus het was spannend of het oorspronkelijke reisplan haalbaar zou zijn. (antwoord bleek: ja) Ik heb mij enorm verbaasd over de geringe soc-afname, ging echt om slechts enkele procenten! Toegegeven, verwarming was niet nodig maar de stroomverbruikers die dan overblijven hadden geen enorme invloed...
 
Als je met een tesla over een stuk van 30km 3u doet (op een besneeuwde weg onder 0) ben je denk ik min 150km lichter en wellicht meer. Alleen de verwarming zal al 20km per uur kosten.
Ik denk niet dat ik 60 km range kwijt ben door de verwarming maar ik zal de eerstvolgende keer dat het vriest de proef op de som nemen en de verwarming drie uur laten draaien terwijl de auto op de oprit staat. Dan heb je de meest negatieve situatie omdat de accu niet is opgewarmd door een lange rit.
Wordt vervolgd. :cool:
 
Ik lees in dit draadje regelmatig dat je niet boven de 90% moet laden. Wat is daarvan de reden?

Tesla zegt zelf dat je alleen naar 100% moet gaan wanneer het noodzakelijk is en dus niet standaard laden tot 100%. Idee is dat een Lithium cel het niet fijn vind om op 100% te zitten voor langere tijd, dat werkt degradatie in de hand. Eigenlijk is zo'n battery het meest comfy op 50%.
 
Deze avond eigenaardige situatie.
Met km over bij de suc aangekomen, en laten laden. Terug bij de wagen, geeft ie 409 km aan, met nog een deel van batterij open. (Foto)
Dat terwijl bij ontvangst van de wagen totaal vol 420 km verscheen, en dat over 3 jaar tijd was gedaald tot een 400 km...
Afgekoppeld, 21 km gereden, en het aantal km' s is met 55 km gedaald, veel meer dan anders...
Toch es een berichtje sturen naar het servicecenter.
View attachment 366370

Stond hij niet toevallig ingesteld op rated range ipv typical range? Dan krijg je heel andere cijfers dan normaal.
 
Ik denk niet dat ik 60 km range kwijt ben door de verwarming maar ik zal de eerstvolgende keer dat het vriest de proef op de som nemen en de verwarming drie uur laten draaien terwijl de auto op de oprit staat. Dan heb je de meest negatieve situatie omdat de accu niet is opgewarmd door een lange rit.
Wordt vervolgd. :cool:

Daar ben ik wel benieuwd naar. Bij onze X ben ik vrij zeker dat het wel minstens 20km range per uur verbruikt om de auto op 21 graden te houden als het vriest. Ik blijf af en toe als ik mensen thuis afzet nog een tijdje praten in de auto en dan zie ik toch zoiets van een verbruik van 10km per half uur, zonder dat het vriest. Maar een X heeft natuurlijk wel een veel grotere oppervlakte te verwarmen.
 
Hmm...ik heb ooit een monsterfile in de sneeuw gehad (A208).
Eerste stuk was 6,4 kilometer in 1,5 uur: 1.051 wH/km
Tweede deel was 0,4 kilometer in 1 uur: 4.944 wH/km
Oftewel bijna 9 kwh verloren in bijna 7 kilometer en 2 uur tijd.

IMG_0867.jpg
 
Hmm...ik heb ooit een monsterfile in de sneeuw gehad (A208).
Eerste stuk was 6,4 kilometer in 1,5 uur: 1.051 wH/km
Tweede deel was 0,4 kilometer in 1 uur: 4.944 wH/km
Oftewel bijna 9 kwh verloren in bijna 7 kilometer en 2 uur tijd.

View attachment 367073

En was dat met de X of daarvoor met een S? Het is dan ongeveer 20 km per uur inclusief de gereden 7 km.
Zo kan je dan toch wel redelijk wat uren in de file staan voordat de batterij leeg is :cool:
 
Hmm...ik heb ooit een monsterfile in de sneeuw gehad (A208).
Eerste stuk was 6,4 kilometer in 1,5 uur: 1.051 wH/km
Tweede deel was 0,4 kilometer in 1 uur: 4.944 wH/km
Oftewel bijna 9 kwh verloren in bijna 7 kilometer en 2 uur tijd.

View attachment 367073

Ik begreep dat de verwarming maximaal 6kW is dus zou je in 2 u maximaal 12kWh kunnen verbruiken plus wat kleinere verbruikers.
Die paar km zullen het verbruik niet zijn geweest.

1,5u + 1u is 2,5u
6,4 x 1.051 = 6.726wh
0,4 x 4.944 = 1.978wh
Totaal 8.704Wh in 2,5u = 3482w gemiddeld opgenomen vermogen.
 
Last edited: