Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij conditie en uitlezen

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allemaal,

Op het internet lees je veel verhalen over hoe slecht Superchargen is. Ik rij zelf een Model 3 sinds afgelopen zomer. In het begin heb ik vaak gebruik gemaakt van de superchargers (meerdere keren per week) maar sinds september mijzelf aangeleerd om op bestemmingen altijd te zoeken naar openbare laadpunten. Sindsdien laad ik ongeveer 1 keer per maand bij de Supercharger van Tesla.

Twee vragen heb ik: Wat valt er te zeggen over hoe slecht Superchargen is? Is bijvoorbeeld iedere week 1 keer laden prima en wordt onder 'vaak' iedere dag laden bedoelt.

En kan je meten wat de conditie van je batterij is? Bij een iPhone kan je zien hoeveel % nog beschikbaar is van de oorspronkelijke capaciteit. Kan dat bij een Tesla ook?

Ik heb helaas geen eigen oprit dus ben afhankelijk van openbaar laden (zoals veel mensen in Nederland). Gelukkig krijg ik binnenkort in de staat een laadpaal :)
 
Steven Peeters heeft daar op youtube over bericht, zijn batterij is software matig gelimiteerd door het vele superchargen bij hem is dat ongeveer na 17000 Kwh gedaan. Om dat te halen moet meer dan 60% van al laadsessies Suc gebruik zijn, Da's best veel denk ik.

Steven Peeters
Mijn S van 2-2015 heeft in 5 jaar precies 1.763 kWh bij Superchargers geladen. Dat is 17% van alle kWh die ik geladen heb. Toch is ondanks dat ik 83% thuis heb geladen, ook mijn S beperkt in de laadsnelheid tot max 70 kW.
Die verlaging is ingegaan rond 65.000 km. Voorheen heb ik herhaaldelijk 118 kW laadvermogen gezien.
Ik denk dat Tesla generiek alle 85 packs heeft beperkt.
 
  • Informative
Reactions: Hilbert68
Steven Peeters heeft daar op youtube over bericht, zijn batterij is software matig gelimiteerd door het vele superchargen bij hem is dat ongeveer na 17000 Kwh gedaan. Om dat te halen moet meer dan 60% van al laadsessies Suc gebruik zijn, Da's best veel denk ik.

Steven Peeters
Steven heeft een P100D model S. Bijzonder dat die dus ook gelimiteerd worden met snelladen.Van de 85 en 90 packs was het bekend. Bij hem tot maximaal 106 kW en bevestigd na onderzoek door Tesla. Dus geen koude accu.
Hij heeft uitgerekend dat het na 15.000 kWh superchargen (63% van alle laadsessies) is begonnen.
 
Vandaag iets vreemds met de batterij:
Tijdens het rijden zakt de batterij tot 46%
Nu staat de auto al een uurtje stil en is de batterijniveau gestegen to 49% (zie ook plaatje hieronder)

Zou je dan de batterij opnieuw moeten balanceren?

1620721019039.png