Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Zitten jullie aan de drugs? Heeft Elon weer met een pretsigaret bij een talkshow gezeten? Waar komen deze geruchten vandaan en zijn er bronnen voor batterijverbeteringen die jullie cijfers onderbouwen?
Goedemorgen! :) Vriendelijke suggestie; lees het draadje op een rustig moment nog een keer door, en vul deze waar mogelijk aan met eigen inzichten, speculaties of bevindingen.
 
  • Like
Reactions: MaH
We weten al dat Tesla experimenteert met hexagon cells. Hierdoor vervalt alle loze ruimte tussen de nu ronde cellen. De loze ruimte is sowieso meer kWh maar hoeveel dat exact is.

Ik geloof niet dat Tesla upgrades voor oude auto's gaat aanbieden. Dat zou de markt voor nieuwe verkopen teveel gaan drukken.

Dus, ik zet in op hexagon cells en verbeterde techniek voor meer capaciteit per kilogram en daarnaast dus een supercondensator parallel aan het pack om pieken en dippen glad te strijken zodat b.v. regeneratie direct beschikbaar is en meer capaciteit bij launch in Ludicrous mode.

Volgens mij essentieel voor de tri-motor Plaid setup.

De enige vraag is enkel hoeveel vermogen gaat die supercondensator bevatten.


Misschien nu ook de stille hoop dat Tesla met een Vehicle To Grid oplossing komt maar ik denk het niet.
 
Tesla mag wel opschieten met de ontwikkeling van accu's want de concurrentie zit ook niet stil:
Doorbraak: 'Nieuwe EV-accu's goed voor 2.000 km actieradius'

Daarmee moeten EV's volgens het bedrijf op één lading wel 2.000 kilometer kunnen afleggen, na een halfuur laden. De accu zou 2 miljoen kilometer mee moeten kunnen gaan en na 1.700 laadcycli (op 2C) nog 91 procent van de capaciteit moeten hebben. 2C houdt in dat de laadsnelheid in kW maximaal tweemaal de capaciteit in kWh is, bijvoorbeeld met 150 kW laden op een 75 kWh-accupakket.
 
Tesla mag wel opschieten met de ontwikkeling van accu's want de concurrentie zit ook niet stil:
Doorbraak: 'Nieuwe EV-accu's goed voor 2.000 km actieradius'

Daarmee moeten EV's volgens het bedrijf op één lading wel 2.000 kilometer kunnen afleggen, na een halfuur laden. De accu zou 2 miljoen kilometer mee moeten kunnen gaan en na 1.700 laadcycli (op 2C) nog 91 procent van de capaciteit moeten hebben. 2C houdt in dat de laadsnelheid in kW maximaal tweemaal de capaciteit in kWh is, bijvoorbeeld met 150 kW laden op een 75 kWh-accupakket.

Bij welke concurrent kan ik nu een EV kopen dan met deze tech? Verder nietszeggend artikel want ze hebben het over "tot wel 2000km" zonder gewoon te zeggen wat de capaciteit is.

De Model 3 heeft een 75kWh batterij en kan laden op 250kW oftewel 3.33C

De elektromotor verbruikt gewoon z'n normale energie dus als dat 200wh/km is dan hebben zij dus een pack van 200*2000 = 400kWh :) daarmee slaan ze dan maximaal 2x meer energie op in een Tesla Model S en niet 5 tot 8x :)
 
Bij welke concurrent kan ik nu een EV kopen dan met deze tech? Verder nietszeggend artikel want ze hebben het over "tot wel 2000km" zonder gewoon te zeggen wat de capaciteit is....
Capaciteit wordt niet over gesproken, maar ze geven wel aan:
“..staan bekend om hun hoge opslagcapaciteit per kilo..
en
“...De accu's zijn betrekkelijk licht en hebben volgens Brighsun het potentieel om (op vergelijkbare grootte als lithium-ion-accu's) tot wel acht keer zoveel energie op te slaan....”

Er wordt natuurlijk vaker iets heel optimistisch in de in de pers gebracht waar we als consument uiteindelijk nog jaren op moeten wachten, en het zal ongetwijfeld nog wel even duren voordat ze uiteindelijk op de markt zijn en andere concurrenten deze accu's gaan gebruiken, maar geeft wel aan dat de ontwikkeling nog lang niet stil staat en dat de concurrentie ook behoorlijke stappen maakt.
 
Tesla mag wel opschieten met de ontwikkeling van accu's want de concurrentie zit ook niet stil:
Doorbraak: 'Nieuwe EV-accu's goed voor 2.000 km actieradius'

Daarmee moeten EV's volgens het bedrijf op één lading wel 2.000 kilometer kunnen afleggen, na een halfuur laden. De accu zou 2 miljoen kilometer mee moeten kunnen gaan en na 1.700 laadcycli (op 2C) nog 91 procent van de capaciteit moeten hebben. 2C houdt in dat de laadsnelheid in kW maximaal tweemaal de capaciteit in kWh is, bijvoorbeeld met 150 kW laden op een 75 kWh-accupakket.





IMO, bijna............ ’de accu’ !



Imo zijn o.a de c-rate, het aantal cycli, de degradatie en de energie-dichtheid nog niet op het ( professioneel ) gewenste niveau, echter komt Lithium-zwavel theoretisch wel in de buurt van ‘de accu’!

Vond een informatief artikel, zeer aanbevolen om te lezen, zie:

Brighsun’s revolutionary long-range EV batteries to enter industrial trials | New Mobility


Met o.a de c-rate worden vaak fouten gemaakt, in dit artikel niet, ook de huidige mogelijkheden van deze accu worden goed aangegeven.

De theoretisch maximale energie-dichtheid zit, voor zover ik weet, op 2700Wh/kg ( 2,7kWh/kg ).

Volgens artikel zit men al boven 1000Wh/kg.


Note;

Ter vergelijking, waterstofgas heeft een energie-dichtheid van 33300Wh/kg ( 33,3kWh/kg ).
 
Ik geloof niet dat Tesla upgrades voor oude auto's gaat aanbieden. Dat zou de markt voor nieuwe verkopen teveel gaan drukken.
Ze zullen wel moeten denk ik. De defecte oudere batterijen gaan vervangen moeten kunnen worden en Panasonic zal vertrekken.
Ze gaan hun oude batterij lijn niet laten draaien voor enkel service stukken denk ik.
Hoewel ze kunnen nog een service run doen om voor een tijd verder te kunnen maar voor Automotive is dat minimum 10 jaar denk ik?
 
Gisteren zijn de kwartaalcijfers van Tesla gepresenteerd, die veel beter waren dan verwacht. Daarna een Q&A.

Er kwam ook een vraag over "battery day".
Elon, wilde niets verklappen, maar maakte ons wel lekker met dat het een van "spannendse" dagen in de geschiedenis van Tesla wordt:
Citaat:
Actually, we don’t want to preempt Battery Day. We want to leave the exciting news for that day, but there will be a lot of exciting news to tell. And I think it would be one of the most exciting days in Tesla’s history and we’re just trying to figure out the right timing for that.”

Elon gaf later nog wel een hint in dat de toekomstige fabrieken “Terafactories” worden. Tegenwoordig is een fabriek een Gigafactory, omdat er ‘gigawatt-hours’ (GWh) aan batterij capaciteit uit komt. De Panasonic/Tesla productie in Gigafactory Nevada is nu ca 25 GigaWatt/jaar.
Een ‘Terafactory’ produceert een "terawatt-hour" aan batterij capaciteit dus 1,000 GWh. Wat meerdere malen de huidige wereldproductie aan auto-batterijen is.
Als voorlopige datum noemde Elon de derde week van mei, in Californie of Texas. Het een en ander afhankelijk van de COVID19 ontwikkelingen.
 
We beginnen wat meer zicht te krijgen op wat op Battery day onthuld gaat worden.
Elon verklapte al dat er niet één speciale vernieuwing is, maar een combinatie van meerdere nieuwe verbeteringen.
Gisteren een nieuw stukje van de puzzle, volgens Elon een van de belangrijkste: Een patent-publicatie:
Tesla Gained Another Battery Cell Patent: Cell With A Tabless Electrode

Zoals ik het begrepen heb zit het alsvolgt:
Je moet weten, dat een (huidige) Tesla batterij uit meer dan 10.000 ronde batterijtjes bestaat (deels in serie, en deels parallel). Elk kokertje is gevuld met een soort opgerold "papiertje" (wel een meter lang) in een vloeistof, om zo een enorm oppervalk te krijgen om de electronen op te slaan. Aan de bovenkant van het "papiertje" zit een geleidend iets wat een "tab" genoemd wordt, waar de stroom afgetapt wordt. De stroom gaat zo naar het knopje in het midden van de batterij: de plus van de batterij.

Kanweg.png


Wat nu nieuw is, is dat de tab is vervallen: dat de stroom rechtstreeks van de bovenkant van het "papiertje" wordt afgetapt. Dat het opgerolde materiaal zelf rechtstreeks kontakt maakt met de plus. Dat betekent dat de stroom rechtstreeks naar de plus gaat, een veel kortere afstand, en dus minder weerstand heeft waardoor een veel grotere stroom mogelijk is. Sneller laden, minder laadverliezen. Minder warmtestress bij snelladen, wat de levensduur verhoogt. Minder verlies bij hard optrekken en bij "op de motor remmen". Ook goedkoper te maken, waarschijnlijk.
 
Last edited: