Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Als binnen afzienbare tijd (2 jaar) de Tesla's worden uitgerust met een million-mile-battery en V2G (Vehicle to Grid) charger, dan zal dit voor mij wel een reden zijn om even te wachten met de aankoop van mijn volgende Tesla. Dit is zo'n enorme stap voorwaarts, dat ik daar het geduld wel voor ga opbrengen.
Behalve dat de wetgever tegen dan misschien nog geen wettelijk kader heeft uitgevonden om V2G toe te laten. Dan heb je gewacht op technologie die je niet mag gebruiken.

Dus, inderdaad, een reëel risico op het Osborne effect.
Dat wordt ook wel in de hand gewerkt door de upgrades die ze wel voorzien: met HW3.0 en MCU2 is mijn Model X van 2017 met 142000km weer helemaal up-to-date.
 
Behalve dat de wetgever tegen dan misschien nog geen wettelijk kader heeft uitgevonden om V2G toe te laten. Dan heb je gewacht op technologie die je niet mag gebruiken.
Met bijvoorbeeld een Nissan is het al een tijdje mogelijk om V2G te laden. Het wettelijk kader is er in Nederland in ieder geval.
Dat wordt ook wel in de hand gewerkt door de upgrades die ze wel voorzien: met HW3.0 en MCU2 is mijn Model X van 2017 met 142000km weer helemaal up-to-date.
Nou, helemaal up-to-date.... De laadsnelheid en range zijn en blijven van 2017, hoor. Er is inmiddels een nieuwe versie van de X100D, Raven genaamd.
 
Je mag nu toch ook gewoon een thuisaccu aanschaffen? Waarom zou je een mobiele accu dan niet mogen inzetten?
Je mag een thuisaccu hebben maar die mag niet terug naar de rest van het grid leveren, enkel voor eigen verbruik.

Als je je auto thuis wil laden en gebruiken als thuisbatterij is er inderdaad geen probleem. Maar is V2G berekening
al voorzien op publieke laadpalen in NL? Wat is het tarief dat je er dan voor krijgt?
 
Je mag een thuisaccu hebben maar die mag niet terug naar de rest van het grid leveren, enkel voor eigen verbruik.

Als je je auto thuis wil laden en gebruiken als thuisbatterij is er inderdaad geen probleem. Maar is V2G berekening
al voorzien op publieke laadpalen in NL? Wat is het tarief dat je er dan voor krijgt?
In Amsterdam staat zo'n publieke V2G laadpaal:
Deze Nissan Leaf levert stroom terug aan het net in Amsterdam

Overigens gaat het mij vooral om thuisgebruik. Daar is geen nieuwe wetgeving voor nodig.
 
Je mag een thuisaccu hebben maar die mag niet terug naar de rest van het grid leveren, enkel voor eigen verbruik.

Als je je auto thuis wil laden en gebruiken als thuisbatterij is er inderdaad geen probleem. Maar is V2G berekening
al voorzien op publieke laadpalen in NL? Wat is het tarief dat je er dan voor krijgt?

Is dat zo? Heb je info waar dat staat? Waarom zou een accu niet terug mogen leveren maar een omvormer wel?
Overigens lijkt me energie uit een accu teruggeven aan het net ook niet interessant. Een accu kan al niet uit met de huidige kWh prijzen, laat staan als je er ook alleen nog de terugleververgoeding voor krijgt.
 
Is dat zo? Heb je info waar dat staat? Waarom zou een accu niet terug mogen leveren maar een omvormer wel?
In Vlaanderen moet je alleszins aangeven wanneer je zonnepanelen hebt en betaal je er een prosumententarief op de mogelijkheid om energie op het net te zetten (omdat de teller ook gewoon terug draait en je dus je geleverde kWh's in mindering worden gebracht). Ik kan me voorstellen dat als je bij een supercharger je batterij lekker vol laad en deze dan thuis wil ontladen, je ook zo een verplichting gaat krijgen. Maar die is er nu nog niet.

Overigens lijkt me energie uit een accu teruggeven aan het net ook niet interessant. Een accu kan al niet uit met de huidige kWh prijzen, laat staan als je er ook alleen nog de terugleververgoeding voor krijgt.
Maar een accu zit wel al in je elektrische auto. Een op zichzelf staande accu komt misschien nog niet uit de kosten, maar eentje met 4 wielen waarmee je naar je werk kan rijden wel al :)

Je riskeert ook nevenwerkingen zoals op het werk laden op kosten van je baas, en thuis via V2G de opgeslagen energie gebruiken om er 's avonds thuis van te genieten. Dat is leuk voor jezelf, maar vinden de investeerders van energiebedrijven en misschien de accounting afdeling van je werkgever maar niks.

Ik ben absoluut voor V2G, maar ik vrees dat de rest van de wereld nog niet klaar is voor dergelijke schok dat het voor veel mensen eenvoudig wordt om zelf te kiezen in hoeverre mate ze energie van het net moeten nemen, of zelf kunnen opwekken en eenvoudig opslaan.
 
Dan denk ik: hoeveel range zal de long range dan hebben met die accu en 2 motoren? Prijs 80-90K ?
Ik denk dat de Long Range nog met de oude 18650 cellen zal geleverd worden tot men echt op grote schaal de nieuwe 4680 kan bouwen. De Plaid zie ik dus als een aparte reeks met al de 4680 cellen net zoals de Roadster, voor een beperkte productie per jaar.

Pas later, als men de 4680 in grote aantallen betrouwbaar kan produceren, zullen deze cellen en de bijbehorende prijsreductie naar de andere modellen terugvloeien.
 
Een van de dingen die ik heb gemist was de ‘million mile battery’.
Als je echter het hele concept van de accu als structureel element in het chassis doordenkt moet dit gewoon een gegeven zijn.

Nog briljanter dan ik al dacht:cool:
De facto werd zelfs een betere levensduur geprognotiseerd. 6.000 laadcycli voor een auto met een actieradius van 400 mijl is 2,4 megamijl. Laat een hoop ruimte voor V2G en vooral V2H toepassingen.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Geweldig nieuws dat de battery cost in 3 jaar tijd 56% omlaag zal gaan
uit de eerste berichten haal ik dat die 56% goedkopere batterij ook een 50% lagere capaciteit heeft
Ik denk dat de Long Range nog met de oude 18650 cellen zal geleverd worden tot men echt op grote schaal de nieuwe 4680 kan bouwen. De Plaid zie ik dus als een aparte reeks met al de 4680 cellen net zoals de Roadster, voor een beperkte productie per jaar.

Pas later, als men de 4680 in grote aantallen betrouwbaar kan produceren, zullen deze cellen en de bijbehorende prijsreductie naar de andere modellen terugvloeien.
Een van de dingen die ik heb gemist was de ‘million mile battery’.
Als je echter het hele concept van de accu als structureel element in het chassis doordenkt moet dit gewoon een gegeven zijn.

Nog briljanter dan ik al dacht:cool:
tuurlijk, kan niet anders
 
6.000 laadcycli? Wow, dat heb ik gemist. En ik heb de volle 3 uur zitten kijken. Kun je aangeven op welk moment in de presentatie dit gezegd wordt, @PaulusdB ?
Het is de bovenkant van wat Jeff Dahn, naar verluidt, op laboratoriumschaal al realiseerde.
Tesla Battery Day — Has Elon Musk Already "Leaked" The Battery Tech That Will Give Scale To The EV Revolution?
Cleantechnica - 2020/09/16 said:
The Jeff Dahn research group has worked on bringing nickel-based cells up to 4,000 to 6,000 cycles in the lab, using single crystal cathode particles and custom electrolytes. Commercial production versions would have to balance cycle life with other characteristics, but should be able to get to the 2,500 to 3,000 cycles to claim “a million miles.” Maxwell has reported that its dry electrode manufacturing technology also increases cell cycle-life.
Of deze technologie precies dezelfde is als de op Battery Day gepresenteerde, kan ik niet zeggen. Maar we komen dus echt wel boven de megamijl met de levensduur.