Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie onderzoek

This site may earn commission on affiliate links.

DuurzameHenk

Active member
May 11, 2019
587
1,711
Salland NL
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen afneemt door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:

Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent

Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation

Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
Degradatie batterij.png
 
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen afneemt door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:

Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent

Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation

Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
View attachment 507759
Klopt het dat het eindmoment 15 juli of 01 aug 2019 was in dit onderzoek?
Grappig. mijn auto heb ik ook op 31 maart 2019 opgehaald (in Tilburg). Omdat ik particulier was werd ik binnen 5 minuten geholpen, terwijl er zo'n 200 mensen al uren stonden te wachten.
 
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Mooi artikel met een analyse van nieuwe degradatie data van vooral de model S, verzameld door TroyTeslike. eerdere data waren van de eerste Model S uitvoeringen. Nu zijn ook de recentere uitvoeringen meegenomen. Artikel van Maarten Steinbuch, oogleraar System & Control in Eindhoven. Zijn conclusie op basis van deze data dat een Tesla batterij na minimaal 500.000km nog 80% van de capaciteit zal hebben. Eigenlijk komt hij op 820.000km maar daar durft hij zich niet hard over uit te spreken...

Tesla Model S battery degradation data
 
Laatste maanden niet meer tot 100% geladen, maar mijn 80% lijkt ook verhoogd.
Ik dacht door ontbrekende calibratie wegens te weinig rijden, maar als dat een trend is, zoveel te beter.
Ik lees 90kWh. Is de max rang nieuw niet hoger? Of misschien een P90 of geen D.
Ik dacht voor mijn 90D 452km nieuw.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
tesla heeft deze week het impact-report 2019 gepubliceerd. Hierin zien we voor de eerste keer een officiele Tesla degradatie grafiek van de S en de X gebaseerd op door Tesla ontvangen data en niet gebaseerd op third-party apps.
De grafiek spreekt voor zich. Degradatie zien we vooral in de eerste ca. 20.000 km, daarna gaat de degradatie steeds trager.

Ze baseren hier de conclusie op dat de batterij langer meegaat dan de auto. In het rapport zien we dat ze ervan uitgaan dat in de VS auto's na ca. 300.000 km naar de sloper gaan en in Europa na ca 200.000km. Dat vind ik dan wel weer een rare conclusie, want volgens mij gaan auto's vooral naar de sloper als de onderhoudskosten te hoog worden en dat is voor tesla met de lange levensduur van de batterijen vooral afhankelijk van de levensduur van de aandrijving. En die levensduur-rapporten worden met deze batterij-data extra interessant......
Hieronder het grafiekje uit het rapport en een link naar het rapport zelf.

https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf

degradatie juni 2020.jpeg
 
  • Informative
Reactions: nico180 and Eriksc
Als je dit ziet, dan vraag je je af waarom tesla dan de suc-laadsnelheid zo beperkt voor de oude packs en andere voor het bereik zo nadelige software doorvoert...
De grafiek toont in ieder geval niet dat ze in mei 2019 agressief hebben moeten ingrijpen door packs fors in capaciteit terug te brengen. Dat tonen zou een dip in de grafiek veroorzaken.
 
Als het uitgangspunt van de vertraging de batterijdegeneratie beperken is, heb je een goed punt. Persoonlijk denk ik dat het een overweging is voor de veiligheid. Hoe ouder een batterij wordt, hoe gevoeliger deze is voor een defect en daarmee ongewild brandgevaarlijk kan worden.
 
Ik kijk net even op Teslafi naar m'n degradatie. Meestal wordt er aangegeven dat de degradatie in het begin het snelste gaat maar kijk ik naar mijn curve voor de 30.000 kilometer die ik nu heb gereden dan valt mij op dan de degradatie per 10k juist toeneemt i.p.v. afneemt

0 - 10k : 630,98-627,44 = 3,54km
10k -20k : 627,44 - 622,13 = 5,31km
20k - 20k :622,13 - 611,35 = 10.78km

FusionCharts.png



Interessant genoeg lijkt de groene 'average fleet' eenzelfde trend te tonen.

Bijzonder, want volgens tesla volgen de S/X modellen de volgende curve:

upload_2020-11-9_14-31-44.png


Source: https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf


Interessant feitje, sinds 15.000 kilometer ben ik gemiddeld vaker tot maar 70% gaan laden omdat ik minder rijd. Dat kan 2 dingen inhouden namelijk dat de leeftijd en/of het voltage een rol heeft in de degradatie. Anyway, ik ga de volgende 10.000 kilometer weer standaard laden tot 80% om te zien of dat verschil maakt.
 
Ik kijk net even op Teslafi naar m'n degradatie. Meestal wordt er aangegeven dat de degradatie in het begin het snelste gaat maar kijk ik naar mijn curve voor de 30.000 kilometer die ik nu heb gereden dan valt mij op dan de degradatie per 10k juist toeneemt i.p.v. afneemt

0 - 10k : 630,98-627,44 = 3,54km
10k -20k : 627,44 - 622,13 = 5,31km
20k - 20k :622,13 - 611,35 = 10.78km

View attachment 606800


Interessant genoeg lijkt de groene 'average fleet' eenzelfde trend te tonen.

Bijzonder, want volgens tesla volgen de S/X modellen de volgende curve:

View attachment 606801

Source: https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf


Interessant feitje, sinds 15.000 kilometer ben ik gemiddeld vaker tot maar 70% gaan laden omdat ik minder rijd. Dat kan 2 dingen inhouden namelijk dat de leeftijd en/of het voltage een rol heeft in de degradatie. Anyway, ik ga de volgende 10.000 kilometer weer standaard laden tot 80% om te zien of dat verschil maakt.

Ik laad standaard tot 90% en heb na tot 100% laden vanwege tripje na ruim 40k km en 1,5 jaar meer range dan toen ie nieuw was. Ongeveer 8 km (theoretische) toename. En ook de afgelopen maanden heel veel minder gereden dan daarvoor.

Het kan verkeren met die cijfertjes. Vraag me af of die daadwerkelijk iets zeggen over de chemisch-fysische staat van de cellen.
 
Het kan verkeren met die cijfertjes. Vraag me af of die daadwerkelijk iets zeggen over de chemisch-fysische staat van de cellen.

Ik heb zeker degradatie. Het is niet dat als ik vanaf 90% naar 10% ga rijden ik opeens meer kilometers rijd dan het BMS eerst voorspiegelde.

Ik laad standaard tot 90% en heb na tot 100% laden vanwege tripje na ruim 40k km en 1,5 jaar meer range dan toen ie nieuw was.

Heb je een Teslafi of TeslaMate overzichtje van je degradatie? Benieuws hoe jouw curve er uit ziet.
 
Heb je een Teslafi of TeslaMate overzichtje van je degradatie? Benieuws hoe jouw curve er uit ziet.

Nee ik heb dat soort apps niet. En om eerlijk te zijn, ja dat meen ik echt en oprecht, maak ik me totaal niet meer druk de range van m'n Tesla. Vijf jaar geleden deed ik dat nog wel maar na wintersporten, -17 in Val Thorens, zo'n 200.000 km (meeste in de S85D), soms tot 100% laden, soms door de 0 rijden en beperkt superchargen heb ik echt geleerd dat range anxiety voor mij niet bestaat en dat ik dus geen enkele noodzaak voel om me nog met theoretische range bezig te houden.

Sorry.
 
  • Like
Reactions: SMU
range anxiety voor mij niet bestaat en dat ik dus geen enkele noodzaak voel om me nog met theoretische range bezig te houden.

Ik snap de relatie met range anxiety niet helemaal. Ik heb absoluut geen range anxiety maar het feit dat m'n pack wel in goede conditie is en blijft vind ik wel belangrijk. Waarschijnlijk is de toekomstige koper ook geïnteresseerd in de staat van het pack en dus sterk bepalend voor de restwaarde.

Met wintersport heb ik de laatste keer met 2 stops m'n eindbestemming gehaald en ik zou dat toch wel jammer vinden als dat er 3 moeten zijn of 2 maar dan door langzamer te moeten rijden. Geen groot probleem maar dus wel iets waar degradatie een grote invloed op heeft.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik snap de relatie met range anxiety niet helemaal. Ik heb absoluut geen range anxiety maar het feit dat m'n pack wel in goede conditie is en blijft vind ik wel belangrijk. Waarschijnlijk is de toekomstige koper ook geïnteresseerd in de staat van het pack en dus sterk bepalend voor de restwaarde.

Met wintersport heb ik de laatste keer met 2 stops m'n eindbestemming gehaald en ik zou dat toch wel jammer vinden als dat er 3 moeten zijn of 2 maar dan door langzamer te moeten rijden. Geen groot probleem maar dus wel iets waar degradatie een grote invloed op heeft.

Maar dat verandert toch niet door wel of niet op TeslaFi te kijken? Zou me de moeite besparen, zeker als de invloed op range door weer, rijstijl en/of updates veel groter is.
 
  • Like
Reactions: Johanvcr