Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie onderzoek

This site may earn commission on affiliate links.
Maar dat verandert toch niet door wel of niet op TeslaFi te kijken? Zou me de moeite besparen, zeker als de invloed op range door weer, rijstijl en/of updates veel groter is.

Het is uiteraard de som van alles dus: rijstijl, weer, degradatie, bandenspanning maar alle beetjes helpen.

Het feit dat ik bij 30 dus 3.5% degradatie heb en de curve niet afvlakt maar juist toeneemt is niet positief. Zou deze aanhouden dan zit ik bij 60k dus al op 10% degradatie. Dat is toch echt wel aanzienlijk. Zeg maar 10kWh dus in de winter zo'n 40km als je 100/110 tijd. Daar moet je toch wel aardig je rijstijl voor compenseren aangezien het weer een aardige constante is.
 
Ik kan je geruststellen, ik heb na nu 160.000 km en heel veel superchargen nog geen 5% degradatie, zelfs met een 90 pack. Ik heb in het begin ook vanalles gemeten, maar op een bepaald moment boeit het gewoon niet meer, ik kom nog steeds op de zelfde tijd aan en heb nog nooit droog gestaan.
Ben overigens van plan om deze auto nog minstens 4 jaar te rijden, gaat nu de FSD en MCU upgrade in. Tzt komt vast een pack replace programma, de rest van de auto slijt nauwelijks.
 
Ik kan je geruststellen, ik heb na nu 160.000 km en heel veel superchargen nog geen 5% degradatie, zelfs met een 90 pack. Ik heb in het begin ook vanalles gemeten, maar op een bepaald moment boeit het gewoon niet meer, ik kom nog steeds op de zelfde tijd aan en heb nog nooit droog gestaan.
Ben overigens van plan om deze auto nog minstens 4 jaar te rijden, gaat nu de FSD en MCU upgrade in. Tzt komt vast een pack replace programma, de rest van de auto slijt nauwelijks.
Een pack replace program verwacht ik niet dit decennium, zolang de batterij de bottleneck is bij de productie zullen ze liever nieuwe auto’s verkopen dan de batterij van een oude tesla vervangen.
 
Een pack replace program verwacht ik niet dit decennium, zolang de batterij de bottleneck is bij de productie zullen ze liever nieuwe auto’s verkopen dan de batterij van een oude tesla vervangen.

Bij aankoop 7 jaar geleden hoopte ik na 8 jaar op de mogelijkheid tot vervanging door een nieuw pack, iets van 125Kwh of zo. Het is inmiddels wel duidelijk dat dat niet binnen een jaar staat te gebeuren. Gelukkig houdt mijn originele batterij het goed, al jaren ~370km beschikbaar bij 100% laden.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Een pack replace program verwacht ik niet dit decennium, zolang de batterij de bottleneck is bij de productie zullen ze liever nieuwe auto’s verkopen dan de batterij van een oude tesla vervangen.

Ik weet dat nog niet zo zeker. Er zijn relatief maar weinig "oude" tesla's dus het aantal packs dat vervangen zou moeten worden is beperkt. Het moment dat de eerste model S auto's "naar de sloop" moeten komt dus dichterbij, terwijl er technisch aan die auto's weinig mankeert - roesten doen ze niet. Je kan er op wedden dat er dan een hoop "zie je wel" reacties komen.

Het is een erg duidelijk bericht dat je stuurt naar alle potentiele Tesla kopers, en dat zijn hoofdzakelijk model 3 en Y, dat batterij degradatie niet betekent dat je een nieuwe auto moet kopen. De prijs kan je zo zetten dat het geen verliezen oplevert. Je houdt een rijder binnen het merk, etc. Marketing technisch en brand-wise zou het helemaal niet slecht zijn. Vergelijk het met het aanbieden van de MCU upgrade. Ik zou ook niet een groter pack hoeven, maar gewoon een nieuwe met snel supercharging met "nieuwere" chemie cellen.

Als mijn pack echt zover zou zijn versleten dat het voor mij niet meer praktisch is, dan zou ik mijn S waarschijnlijk inruilen voor een ander merk (Taycan, als ik tzt nog steeds zoveel geld wil uitgeven aan een auto) of naar een Y gaan (practische reden, ik vind hem niet mooi). Dus zoveel extra opbrengst gaat het niet-mogelijk maken van een pack replace niet opleveren. Qua goodwill echter wel een heleboel, en dan hebben we het nog niet gehad over sustainability....

my 2 cents :)
 
Ik kan je geruststellen, ik heb na nu 160.000 km en heel veel superchargen nog geen 5% degradatie, zelfs met een 90 pack. Ik heb in het begin ook vanalles gemeten, maar op een bepaald moment boeit het gewoon niet meer, ik kom nog steeds op de zelfde tijd aan en heb nog nooit droog gestaan.
Ben overigens van plan om deze auto nog minstens 4 jaar te rijden, gaat nu de FSD en MCU upgrade in. Tzt komt vast een pack replace programma, de rest van de auto slijt nauwelijks.

Dus omdat jij 3.5% degradatie hebt bij 30k, zal ik de komende 130.000 nog geen 1.5% extra degradatie ervaren terwijl mijn curve toch neerwaards is ipv afvlakt?

Kun je aangeven hoeveel kilometer je kunt rijden bij 90% of 100% volgens het BMS?

al jaren ~370km beschikbaar bij 100% laden.

370km (!!!) bij 100% laden? In je signature kan ik niet zien welk model maar bij levering was er bij mij 331km beschikbaar. Welke settings gebruik je voor deze kilometers?
 
Een pack replace program verwacht ik niet dit decennium, zolang de batterij de bottleneck is bij de productie zullen ze liever nieuwe auto’s verkopen dan de batterij van een oude tesla vervangen.
Met zo een actie zouden ze 1 van grootste onzekerheden van een EV kunnen wegnemen. Dit zou de verkoop ten goede kunnen komen.
Als je na 10-12 jaar je pack kan vernieuwen voor pakweg 10000€, dan heb je een goedkope gereviseerde topauto.
Andere slijtdelen (motors bv) zijn ook omruilbaar voor een haalbare prijs, in tegenstelling tot een ICE, waarbij je na 15j met een wrak rondrijdt, dat je elk moment in de steek kan laten.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Met zo een actie zouden ze 1 van grootste onzekerheden van een EV kunnen wegnemen. Dit zou de verkoop ten goede kunnen komen.
Als je na 10-12 jaar je pack kan vernieuwen voor pakweg 10000€, dan heb je een goedkope gereviseerde topauto.
Andere slijtdelen (motors bv) zijn ook omruilbaar voor een haalbare prijs, in tegenstelling tot een ICE, waarbij je na 15j met een wrak rondrijdt, dat je elk moment in de steek kan laten.

Ik ben het met het eerste gedeelte van de quote helemaal eens.

Of je na 15 jaar bij een ICE daadwerkelijk met een "wrak" opgescheept zit vraag ik me af.
Voor de prijs van een nieuwe accu bij een EV kun je ook een nieuwe of gereviseerde motor+versnellingsbak monteren in een IEC.
In de praktijk kopen de meeste mensen toch vaak/graag weer wat anders.

Daarbij zit er in een EV wat minder mechanisch risico maar kunnen de kosten aan de hardware zijde enorm oplopen.
Zeker bij een "rijdende computer" zoals Tesla.
Nieuwe lader, voormotor, achtermotor, scherm, MCU, sensoren, airco, FSD, etc. kunnen je op de lange duur allemaal (plotseling?) in de steek laten en lopen enorm in de papieren.

Tenslotte kunnen we niet in de toekomst kijken maar gaan ontwikkelingen gewoon door.
Willekeurig voorbeeld -> stel dat 800 Volt de standaard wordt bij snelladers (dunnere bekabeling / sneller laden) en men verzint ook nog eens een andere stekker of draadloos laden. Dat maakt dat we over 15 jaar waarschijnlijk hele andere keuzes/afwegingen gaan maken.

Maar nogmaals -> zoals je vermeld wel graag een mogelijkheid om de accu te vernieuwen!
 
370km (!!!) bij 100% laden? In je signature kan ik niet zien welk model maar bij levering was er bij mij 331km beschikbaar. Welke settings gebruik je voor deze kilometers?

Ik zou eerder 3 uitroeptekens achter jouw 331km zetten, maar ik gok dat je de eerste 3 als een 4 gelezen en geschreven hebt. Overigens, een goede lezer kan uit mijn signature aflezen(spoiler) dat het om een P85 uit 2013 gaat.
 
........in tegenstelling tot een ICE, waarbij je na 15j met een wrak rondrijdt, dat je elk moment in de steek kan laten.

Mwah, niet helemaal mee eens. Ik heb jarenlang met youngtimers gereden (dus auto's van 15 jaar en ouder), zo rond de 30.000 km per jaar. Zijn echt wel auto's te bedenken die op of op zijn minst economisch op zijn bij 15 jaar en 2 tot 3 ton km's op de teller. Echter de Volvo V70 en later de Jeep Grand Cherokee die wij hier hadden. Hebben weinig tot geen issues gekend.

Benzineverbruik van 'n Grand Cherokee is natuurlijk 'n andere discussie... ;)
 
Ik zou eerder 3 uitroeptekens achter jouw 331km zetten, maar ik gok dat je de eerste 3 als een 4 gelezen en geschreven hebt. Overigens, een goede lezer kan uit mijn signature aflezen(spoiler) dat het om een P85 uit 2013 gaat.

Correct, mijn km stand was 631, geen idee waarom ik opeens "maar" 3xx dacht maar mijn uitroeptekens waren gebaseerd op dat ik dacht dat je 670 kilometer bedoelde :)

Volgens Tesla battery degradation and health - Tesla Info heeft de P85 bij levering 77.5kWh usable.

Even uitgaande dat 370 "Typical" kilometers zijn heb je nu nog 370 * 184wh/km = 67710Wh over, oftewel een degradatie van ongeveer 12.5%. Op basis van het grafiekje van Tesla zou jij dus op 241.000+ kilometer moeten zitten. Dat zou goed kunnen bij een auto uit 2013. Als dat zo is dan heb je inderdaad niks te klagen over je pack.
 
Correct, mijn km stand was 631, geen idee waarom ik opeens "maar" 3xx dacht maar mijn uitroeptekens waren gebaseerd op dat ik dacht dat je 670 kilometer bedoelde :)

Volgens Tesla battery degradation and health - Tesla Info heeft de P85 bij levering 77.5kWh usable.

Even uitgaande dat 370 "Typical" kilometers zijn heb je nu nog 370 * 184wh/km = 67710Wh over, oftewel een degradatie van ongeveer 12.5%. Op basis van het grafiekje van Tesla zou jij dus op 241.000+ kilometer moeten zitten. Dat zou goed kunnen bij een auto uit 2013. Als dat zo is dan heb je inderdaad niks te klagen over je pack.

Ik zit op 140K km, en heb niets te klagen over mijn pack omdat het al jaren stabiel is qua range.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
@ramonneke
2D90701F-F4F1-4928-98B0-5E89D5EB1E7C.jpeg
 
Correct, mijn km stand was 631, geen idee waarom ik opeens "maar" 3xx dacht maar mijn uitroeptekens waren gebaseerd op dat ik dacht dat je 670 kilometer bedoelde :)

Volgens Tesla battery degradation and health - Tesla Info heeft de P85 bij levering 77.5kWh usable.

Even uitgaande dat 370 "Typical" kilometers zijn heb je nu nog 370 * 184wh/km = 67710Wh over, oftewel een degradatie van ongeveer 12.5%. Op basis van het grafiekje van Tesla zou jij dus op 241.000+ kilometer moeten zitten. Dat zou goed kunnen bij een auto uit 2013. Als dat zo is dan heb je inderdaad niks te klagen over je pack.
Ik dacht dat 195wh/km was de "gemiddeld" waarden voor het berekenen van 100%.

77,5kWh/184Wh/km = 421km @100%.
Ik denk dat ik (in mijn niet-P versie) amper enkele weken 400km heb gezien op 100% en was vrij snel net onder 100%
Met 195Wh/km & 77,5kWh, kom ik op 397km aan 100%. Dit lijkt me beter te kloppen.

Of ben ik verkeerd ?
 
Ik dacht dat 195wh/km was de "gemiddeld" waarden voor het berekenen van 100%.

77,5kWh/184Wh/km = 421km @100%.
Ik denk dat ik (in mijn niet-P versie) amper enkele weken 400km heb gezien op 100% en was vrij snel net onder 100%
Met 195Wh/km & 77,5kWh, kom ik op 397km aan 100%. Dit lijkt me beter te kloppen.

Of ben ik verkeerd ?

Die 77.5kWh is bij levering...bij een 85D die heb je niet meer beschikbaar na 100.000km


Als je een redelijke inschatting wilt weten moet je een paar keer naar de waardes van je eigen auto kijken.

Wel zijn deze waardes dus niet heel nauwkeurig omdat de userinterface geen getallen achter de komma toont.


Procedure:

1. Zet je auto display en lees Energy en Distance af (bij mij 54% en 332km)
2. Ga naar het consumption scherm
3. Zet deze op average
4. Lees de volgende data af: Avg comsumption rate, remaining kilometers (bij mij 180wh/km en 290km, bizar laag trouwens voor mijn S100D maar dat komt door een deftige rit gisteren met 90km/u)

Distance:

distance.jpg

SoC:

soc.jpg

Consumption:

consumption.jpg



Voorbeeld:

Distance: 332km
SOC: 54%
Avg.: 180wh/km
Projected range: 290km


Uitkomst:

Remaining: Avg * Projected range = 180wh/km * 290km = 52.200Wh = 52.2kWh

BMS wh/km: Avg * Projected range / Distance = 180wh/km * 290km / 332km = 157.22wh/km

Remaining full: Avg * Projected range / SOC * 100 = 180wh/km * 290km / 54 * 100 = 96.666 Wh = 96.9kWh (extrapoleren van 54% naar 100%)


Probleem hier is echter dat die 96.9kWh niet overeenkomt met wat ik daadwerkelijk beschikbaar heb (89.8kWh).

scan-my-tesla.png


Oftewel, de kilometers op het display zegt helemaal niks. Je zult de capaciteit zelf moeten meten en berekenen en je all-time average moeten gebruiken voor een realistisch bereik. Mijn all-time average is 224wh/km. Ik weet dat mijn daadwerkelijk capaciteit 89.8kWh is (uitlezen via ODB2 poort). Uitgaande dat ik normaal rijd tussen de 90% en 10% houd in dat een realistisch bereik dat ik *altijd* haal 89.8 * 0.8 *1000 / 224 = 321km is.


Maar, dit draadje gaat niet over wat een realistisch bereik is maar gaat over de degradatie van de batterijen. Hoeveel vermogen resteerd in het pack.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Voor met name de bezitters van een Model 3, die zich wat willen verdiepen in de degradatie van hun battery-pack, is het interessant om deze post (en thread) eens te lezen:
How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity

Samenvatting wat mij betreft: Weergegeven bereik (wat velen degradatie noemen) zegt alles over de omstandigheden waarbinnen BMS de range berekent en zegt weinig tot niets over een vermeend fysiek achteruitgaan van de batterij.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Samenvatting wat mij betreft: Weergegeven bereik (wat velen degradatie noemen) zegt alles over de omstandigheden waarbinnen BMS de range berekent en zegt weinig tot niets over een vermeend fysiek achteruitgaan van de batterij.

De enige echte calibratie is nog altijd gewoon de auto van 100% zo ver mogelijk oprijden en zien hoeveel kW is verbruikt en dat extra poleren naar de rest. Dat zie je hier dus dan ook terug want dat is feitelijk wat deze persoon doet. Hoe vaker je het doet hoe nauwkeuriger het BMS werkt.

Echter, dan moet je BMS ook wel HELE slechte waardes tonen wil het zich zo herstellen.