Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie via Teslafi

This site may earn commission on affiliate links.
Ik herken de problemen van accu degradatie. Merk dat er veel gereageerd wordt over hoe je het moet meten. Maar situatie bij ons is vrij eenvoudig;
Tesla M3 SRP nov 2019
Bij aanschaf 100% accu 405 km
Na 12000km 100% accu 360 km
Is een verlies van 12%.

We verwachten steeds nu “flatten we de curve” maar iedere week schik ik weer omdat we weer 5km kwijt zijn.

Nog nooit snelgeladen alleen thuis aan de huislader.

Ben benieuwd hoe andere Teslarijders de degeneratie ervaren week eind 2019 een tesla zijn gaan rijden?
 
  • Like
Reactions: mrgoogle
Ik zit nu tegen de 45.000 km aan en heb nu 2% degradatie. Kan ook zo weer even teruglopen naar 1%, of misschien zelfs oplopen naar 2,5%. Schommelt een beetje.

Vind dus waardes als 12% erg veel. Zou eens een keer de accu bijna leegrijden en daarna weer laden en kijken wat hij dan aangeeft.
 
het kan ook helpen een full-cycle te doen, stel dat je accu altijd tussen de 50% en 80% lading blijft dan heeft de BMS geen exacte gegevens meer van de full capaciteit.

een cycle bedoel ik dus; erg dicht bij 0% SoC komen -> dan opladen naar 100% SoC -> dan opnieuw de waarde lezen (in vele gevallen zal dit positief uitvallen, de BMS is dan als het ware ietsje beter op de hoogte van de totale accu staat)

Van deze zogenoemde calibratie is niet aangetoond dat hij effectief is. Sterker nog: juist het stressen van de accu, wat zowel gebeurt bij het vrijwel leeg rijden en vol laden, is slecht voor de levensduur van de batterij. Mijn advies zou zijn: niet doen. Het BMS van de auto is state of the art, heeft dit soort trucs niet nodig en dus heel goed in staat om na verloop van tijd de range weer goed weer te geven.

Er zijn veel aspecten van invloed op de berekende range maar helemaal duidelijk is dat nog niet. Kan met rijstijl te maken hebben, weinig kilometers etc.
Ik rij zelf veel kilometers en rij altijd rustig (gemiddeld gebruik over 60.000km 147Wh/km) , degradatie 2%. Ik heb ook een plotselinge dip gehad in de range (naar ca. 5%), ben toen helemaal gestopt met SUC's, en degradatie ging daarna weer terug naar 2%. Of het met de SUC's te maken heeft weet ik niet zeker maar op voorhand uitsluiten doe ik het niet.
 
Inmiddels paar weken verder waarbij ik steeds tot 90% heb geladen,.
Daarnaast niet meer standaard elke avond stekkeren maar pas bij minder dan 50%.
Resultaat, een toename van 456km naar 466km.
Nog niet wat het zou moeten zijn maar de dalende trend is gestopt en lichtjes omgebogen.
Nu benieuwd naar het effect van de langere vakantieritten.
 
Hier mijn TeslaMate degradatie:

upload_2020-7-3_11-19-43.png


Ik verpamper m'n batterij echt. Ik laad bijna altijd zodra deze onder de 50% zaken en laad tot 70% tenzij ik meer nodig heb.

upload_2020-7-3_11-23-25.png



Mijn auto staat praktisch stil, zeker nu met Corona. 26K en auto is bijna 2 jaar oud nu. Ouderdom helpt ook niet dus zou ik meer km's rijden dan zou het stukken positiever zijn.

Ik supercharge vrijwel nooit. Eigenlijk enkel op vakantie ritten.
 
Nu benieuwd naar het effect van de langere vakantieritten.

Lange ritten zijn juist perfect voor je auto. Batterijen zijn happy bij 50%, ook die van Tesla. Hoe hoger of lager het voltage hoe slechter voor de batterij maar het slechts boven de 90% of onder de 10%. Als je veel rijd maakt het niet veel uit maar als je auto veel stilstaat is het verstandig deze op ~ 50% te houden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
laatst mijn auto naar 100 geladen en gelijk gaan rijden richting Zeeland. bij vertrek stond er netjes 495km, LR versie. (normaal kijk ik naar de %). eind juni '19 de auto ontvangen en er stond 26k km op de teller. Dat is toch perfect? Ik laad normaal tot 80 of 90, om de dag aan de stekker, elke dag in de winter. rij 100 km per dag, stevig door op de terug weg (23u), rustig op de heenweg (11u). Ik laad vanaf 60 naar 80 maar ook van 20-80. Gister nog van 4 naar 90.

Ik kan dus niet echt zeggen dat 'iets' perfect is voor de batterij. Enige wat ik echt niet doe is 90+ laden, behalve als ik naar Zeeland ga 4x per jaar.
 
Het kan veel erger. Ik heb in de eerste maand toen we onze 1e (nieuwe!) model 3 SR+ hadden gekocht al een afspraak gemaakt voor de batterijcapaciteit..

Nu 8 maanden later is het nog net zo erg. Rond de -13%

ofwel: 46.7 kWh - 2.1kWh buffer - 0.5kWh warmteverlies = 44.1kWh bruikbaar bij 100% of 39.69 bij 90% lading..
 

Attachments

  • 5F3BD7BB-DB71-47BD-B7A3-5C5A6B8A8303.jpeg
    5F3BD7BB-DB71-47BD-B7A3-5C5A6B8A8303.jpeg
    184.3 KB · Views: 77
Dit lijkt me inderdaad serieuzer probleem als je de batterij zelf kunt uitlezen.
Zelf ben ik ervan uit gegaan dat mijn lagere waarden meer een softwareprobleem is dan een fysiek batterij probleem. Dat blijkt ook wel wat met mijn nieuwe laadroutine is mijn berekende bereik inmiddels van haar dieptepunt op 453km gestegen naar 476km met nog steeds een stijgende tendens.
 
  • Like
Reactions: mrgoogle
Dit lijkt me inderdaad serieuzer probleem als je de batterij zelf kunt uitlezen.
Zelf ben ik ervan uit gegaan dat mijn lagere waarden meer een softwareprobleem is dan een fysiek batterij probleem. Dat blijkt ook wel wat met mijn nieuwe laadroutine is mijn berekende bereik inmiddels van haar dieptepunt op 453km gestegen naar 476km met nog steeds een stijgende tendens.
Zou je uw laadroutine willen delen en zo uitgebreid mogelijk willen uitleggen hoe het voorheen was..?

Zelf heb in vanaf de 1e maand al dit probleem. Elke keer nog geloof gehad dat dit zichzelf zou herstellen, helaas niets veranderd nu 9 maanden later en wat kilometers verder... Stiekem hoop ik hier nog steeds op als Tesla fan, maar weet eigenlijk dat dit niet realistisch is...

Mijn voorlopige conclusie: onbalans in batterij loopt op tot minstens 86mV onder de 30%, dit is teveel voor een gezonde batterij
 
Dit lijkt me inderdaad serieuzer probleem als je de batterij zelf kunt uitlezen.
Zelf ben ik ervan uit gegaan dat mijn lagere waarden meer een softwareprobleem is dan een fysiek batterij probleem. Dat blijkt ook wel wat met mijn nieuwe laadroutine is mijn berekende bereik inmiddels van haar dieptepunt op 453km gestegen naar 476km met nog steeds een stijgende tendens.
Hoe is het nu bij jou? Ik heb een LR RWD met 6 mnd geleden nog 520 km range bij 100% en nu 460 km bij 100%. Ik rijd veel korte ritten en laadde vaak dagelijks terug tot 80 procent. Ik vraag mij af of ik kan verwachten dat bij langere ritten en andere laadstrategie dit beter kan worden.