Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Ik heb 2021.12.56.6. net gedownload en geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden. Auto is een Model 3 SR+ zonder FSD.

Wat me laatst opviel bij het superchargen is dat ineens Netflix is verdwenen... Alleen nog maar die stomme spelletjes om te doen tijdens het laden, echt jammer. Voor de rest heb ik nog wel Google Satellite kaarten, dus ik weet niet wat er gebeurd is. Hebben meer mensen dit ervaren? Verder is mijn range enorm gedaald, nu in de zomer heb ik met een 80% lading (standaardinstelling) nog maar 305 km range. Dat was bijna twee jaar geleden toen ik de auto ophaalde nog 345 km en vóór de laatste update was het nog 320 km. Erg irritant en het geeft te denken hoe dat komende winter zal zijn...


Jij zegt hier dat je op 12% degradatie zit na 2 jaar. Dat is echt aanzienlijk. Hoeveel kilometer heb je gereden?

Ik adviseer om Teslafi of TeslaMate te gebruiken om je degradatie bij te houden en inzicht te krijgen. Dat is iets nauwkeurig dan eye ball figures.

Bij mij zie je ook duidelijk een dip sinds circe 28.000. Waarschijnlijk een defecte module o.i.d. iets binnen "de norm".

Teslafi:

1627469003358.png


TeslaMate:
1627469233895.png


Helaas kun je natuurlijk geen oude waardes uitvragen maar beter laat dan nooit om deze data te aggregeren.

Zoek even op Teslafi (betaalde app) of TeslaMate (kun je zelf gratis hosten) als je dit zou willen bij houden.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik zit nu op een kleine 39.000 km, dus dat is door thuiswerken nog heel beperkt...

Wat je ook kunt doen is inloggen op A Better Routeplanner , je auto registreren en kijken wat op basis van de fleet gegevens je degradatie is.

Na registratie: Settings -> Battery & Chargers -> Battery Capacity.

Staat bij mij op 95.6 , volgens ABRP heeft mijn pack dus 4.4% degradatie op basis van mijn type van de fleet data van ABRP. Dat komt dus aardig overeen met de 4.23% degradatie op basis van m'n eigen data.

Ik zit zelf ook nog niet op de 35.000 dus jouw gedeelde degradatie is wel zeer ongewoon.


PS. Ik ga deze comments m.b.t. degradatie even naar een beter draadje verplaatsen :)
 
Jij zegt hier dat je op 12% degradatie zit na 2 jaar. Dat is echt aanzienlijk. Hoeveel kilometer heb je gereden?

Ik adviseer om Teslafi of TeslaMate te gebruiken om je degradatie bij te houden en inzicht te krijgen. Dat is iets nauwkeurig dan eye ball figures.

Bij mij zie je ook duidelijk een dip sinds circe 28.000. Waarschijnlijk een defecte module o.i.d. iets binnen "de norm".

Teslafi:

View attachment 689074

TeslaMate:
View attachment 689076

Helaas kun je natuurlijk geen oude waardes uitvragen maar beter laat dan nooit om deze data te aggregeren.

Zoek even op Teslafi (betaalde app) of TeslaMate (kun je zelf gratis hosten) als je dit zou willen bij houden.
Wel vraag ik me nu af hoe betrouwbaar ook TeslaMate is? Bij ziet de grafiek er als volgt uit:

1627479205672.png


Waarbij ik al lang op dezelfde hoogtelijn zit. Nu heb ik 193.000 km gereden en zit op een gemiddelde van 519km rated range.
Jij hebt een 100kWh batterij en ik een 90 kWh
 
Wel vraag ik me nu af hoe betrouwbaar ook TeslaMate is?

De vraag is niet hoe betrouwbaar TeslaMate of Teslafi zijn. Deze presenteren enkel de data die door de Tesla API aangeleverd wordt.

Bij ziet de grafiek er als volgt uit:

Je toont niet heel de levensduur. Dit is maar een half jaar.

Daarnaast toon jij rated en ik ideal. Dat is nogal een verschil in kilometers.
 
De vraag is niet hoe betrouwbaar TeslaMate of Teslafi zijn. Deze presenteren enkel de data die door de Tesla API aangeleverd wordt.



Je toont niet heel de levensduur. Dit is maar een half jaar.

Daarnaast toon jij rated en ik ideal. Dat is nogal een verschil in kilometers.
Thanx, Zal de ideal erbij gaan zoeken.
Ik heb Teslamate nu een jaar dus zal kijken of ik een jaar kan tonen.

Edit:
Oei dat is een stuk minder... gemiddeld 416 km:

1627552017546.png
 
Last edited:
Dat klopt ook, hoe ouder het pack hoe minder extra degradatie er dan nog volgt. Volgens mij is de richtlijn circa 10% de eerste 100.000km maar dat weet ik niet zo zeker.
Ik zit op ongeveer 10% na 180000km. 400km bij volladen. Na 1,5 jaar was het al 6% en in de volgende 3,5 jaar 4%. Degradatieverloop vlakt dus af na de begindrop, maar ik zou niet extrapoleren naar de toekomst. Ik denk dat op een bepaald moment (op het einde van de levensduur), er totaal onvoorspelbaar een plotse drop komt naar bijna niets.
Degradatie uit het verleden is geen indicatie voor degradatie in de toekomst, zou hier als disclaimer moeten staan.
Tesla zal wel de ‘gemiddelde’ curves hebben en dus daarom bepaalde batterijen knijpen als ze dreigen in garantie te moeten vervangen worden.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik heb net een retour Parijs achter de rug met mijn P85 uit 2013. 100% geladen (361km) , nu bij terugkomst zegt de app bij 100% nog maar 351km.

Heb ik de batterij teveel belast? Ik heb op de heenreis ( 106-135km/h) na 235km gesupercharged (tot 90%) en toen nog dichtbij bestemming een keer naar ongeveer 275km om op de terugweg 3 dagen later de supercharger te halen (234km nodig). Op de terugweg haalde ik deze supercharger maar net (4% over, begonnen met -3%!, Gemiddeld 106km/h). 3dagen stilstaan kostte meer km's dan ik dacht.

Hoe kan ik nu zo ineens 10km range verloren hebben?
 
Ik heb net een retour Parijs achter de rug met mijn P85 uit 2013. 100% geladen (361km) , nu bij terugkomst zegt de app bij 100% nog maar 351km.

Heb ik de batterij teveel belast? Ik heb op de heenreis ( 106-135km/h) na 235km gesupercharged (tot 90%) en toen nog dichtbij bestemming een keer naar ongeveer 275km om op de terugweg 3 dagen later de supercharger te halen (234km nodig). Op de terugweg haalde ik deze supercharger maar net (4% over, begonnen met -3%!, Gemiddeld 106km/h). 3dagen stilstaan kostte meer km's dan ik dacht.

Hoe kan ik nu zo ineens 10km range verloren hebben?
Als het daarvoor lang geleden was dat je van 100 naar bijna 0 % reed, kan de software niet ‘leren’ dat er degradatie is. Als je dat nu wel deed heeft de software de geafficheerde range weer kunnen afstemmen op de werkelijkheid die hij lang niet heeft kunnen zien. Het kan ook zijn dat omstandigheden de berekening vervuid hebben en dat je bij een volgende keer van 199 naar bijna 0 weer meer range krijgt.
De auto meet geen range maar meet de spanning van de batterij die geleidelijk daalt. De verhouding spanning range is een curve. Elke wagen heeft een andere curve. De wagen corrigeert de curve bij het rijden, maar moet daarvoor zo goed als elke range doorlopen van 100 naar (bijna) 0. Als je nooit onder de 20% gaat kan de wagen niet leren welke spanning overeen komt met 10%.
 
Als het daarvoor lang geleden was dat je van 100 naar bijna 0 % reed

Toevallig reed ik vandaag naar 0% nadat de vorige keer ik naar onder de 5% reed ontzettend lang geleden is. Hier nu m'n huidige degratie.......

Door het ritje van vandaag blijkt dat ik 10 kilometer MEER degradatie heb.

Volgens Teslafi nu 5.49 % degradatie na 33.977 kilometers. Dat vind ik toch wel flink maar wat mij zorgen baart is dat ik aardig van de fleet average ga wijken. Bij 27.500 zat ik nog mooi op de fleet average (pool van 84 S100D's).

1627856833013.png
 
Als het daarvoor lang geleden was dat je van 100 naar bijna 0 % reed, kan de software niet ‘leren’ dat er degradatie is. Als je dat nu wel deed heeft de software de geafficheerde range weer kunnen afstemmen op de werkelijkheid die hij lang niet heeft kunnen zien. Het kan ook zijn dat omstandigheden de berekening vervuid hebben en dat je bij een volgende keer van 199 naar bijna 0 weer meer range krijgt.
De auto meet geen range maar meet de spanning van de batterij die geleidelijk daalt. De verhouding spanning range is een curve. Elke wagen heeft een andere curve. De wagen corrigeert de curve bij het rijden, maar moet daarvoor zo goed als elke range doorlopen van 100 naar (bijna) 0. Als je nooit onder de 20% gaat kan de wagen niet leren welke spanning overeen komt met 10%.
Het is inderdaad lang geleden. Meestal is de batterij tussen 20-70%. Is 351km nog ok voor deze batterij?
 
Hierbij mijn nominal full pack versus kilometers. De nominal full pack waardes willen nog wel eens veranderen en daarbij dus je degradatie. Mijn laatste nominal full pack waarde is nu 89,6 dus weer redelijk hersteld. Maar ja hij gaat langzaam naar beneden. Ongeveer een kwart van van mijn geladen kWh's zijn ook supercharger kWh. dat zal wel meetellen.
 

Attachments

  • nominal full-km.pdf
    220.5 KB · Views: 76