Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Raar verhaal: mijn model 3 heeft vorige week de eerste onderhoudsbeurt in twee jaar gekregen. De, overigens erg vriendelijke, monteur die dat gewoon bij mij thuis uitvoerde, was heel stellig: “de getoonde range is mede afhankelijk van de rijstijl en je verbruik.” Of wellicht wilde hij gewoon geen lastige vragen over de degradatie van de batterij..
 
S85, sept 2014, weinig km : 50000, altijd ‘lief geweest’ voor batterij.
Deze week geladen van 7% naar 90%, volgens de auto 61kWh geladen (volgens de laadpaal 65,3). Dus 83% batterij is 61kWh , dan is 100% ongeveer 73,5kWh. Is dat dan 73,5 van de 77,5 of van 81,5. Ofwel 95% ofwel 90% rest.
De 0-100% die de auto toont is zonder de bodem- en top-buffer. De bodem-buffer wordt nooit ontladen, de top-buffer nooit geladen. Dat is toch wat ik begrijp van Teslabjorn zijn filmpjes. Geen idee wat de buffers en volledige capaciteit zijn bij de S85.

Overigens vind ik het frappant dat Tesla een garantie geeft op het percentage capaciteitsbehoud, maar blijkbaar weigert om je die info te geven. Er zijn wel wat apps, maar je weet nooit welke waarde Tesla juist gebruikt.
 
Raar verhaal: mijn model 3 heeft vorige week de eerste onderhoudsbeurt in twee jaar gekregen. De, overigens erg vriendelijke, monteur die dat gewoon bij mij thuis uitvoerde, was heel stellig: “de getoonde range is mede afhankelijk van de rijstijl en je verbruik.” Of wellicht wilde hij gewoon geen lastige vragen over de degradatie van de batterij..
Die rangers weten daar volgens mij niet meer over dan wij.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Tesla hanteert zelf 20%. Daaronder wordt bijvoorbeeld de 12V batterij niet meer bijgeladen.
De batterij voelt zich het lekkerste bij 50% lading. Alle Fabrikanten houden 40% lading aan bij het "wegzetten" van een Li-ION batterij zodat de levensduur het langst is. Hoe verder je van de 50% lading afzit, hoe meer onder "stress" de batterij staat. Hierin spelen ook andere factoren als temperatuur, de tijdsduur dat de batterij op de minder prettige spanning staat. De leeftijd van de batterij. Dat zijn wel de belangrijkste, denk ik.
 
Sinds kort heb ik 2021.40.6 en sindsdien is m'n range van 480.46 naar 468.94 gegaan bij de eerstvolgende laadsessie, zeg maar 1% extra degradatie.

1638181038792.png



Zien meer mensen opeens een dip met deze versie?
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Sinds kort heb ik 2021.40.6 en sindsdien is m'n range van 480.46 naar 468.94 gegaan bij de eerstvolgende laadsessie, zeg maar 1% extra degradatie.
Zien meer mensen opeens een dip met deze versie?
Van 480 naar 468 is 12 km. Als dat 1% zou zijn, dan ben je gestart met 1200km range (de natte droom van elke ICE rijder). Lijkt mij eerder richting 2,5% te gaan toch?
 
Sinds kort heb ik 2021.40.6 en sindsdien is m'n range van 480.46 naar 468.94 gegaan bij de eerstvolgende laadsessie, zeg maar 1% extra degradatie.

View attachment 738546


Zien meer mensen opeens een dip met deze versie?

Ik heb zelf 2021.40 en heb diezelfde dip gezien. Hoewel ik na mijn laatste keer laden ineens weer terug ben op mijn range voor de installatie.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Zo te zien heb je wel vaker stevige pieken en dalen gehad die de keer daarop weer genormaliseerd waren.

Klopt, maar die grote dipjes zijn zover ik zie niet na het installeren van een nieuwe versie. Ik vind het toevallig en ben benieuwd naar anderen. Aangezien Tesla met S85 en andere modellen ook via update diverse restricties heeft toegepast ben ik zeer alert bij software updates.

Van 480 naar 468 is 12 km. Als dat 1% zou zijn, dan ben je gestart met 1200km range (de natte droom van elke ICE rijder). Lijkt mij eerder richting 2,5% te gaan toch?

Klopt, je hebt gelijk het is veel meer: 100-468.94/480.46*100 = 2.4% degradatie t.o.v. voor het laden.

Mijn totale degradatie zit momenteel op 7.46% bij net geen 40.000 kilometer / 3+ jaar.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Klopt, maar die grote dipjes zijn zover ik zie niet na het installeren van een nieuwe versie. Ik vind het toevallig en ben benieuwd naar anderen. Aangezien Tesla met S85 en andere modellen ook via update diverse restricties heeft toegepast ben ik zeer alert bij software updates.



Klopt, je hebt gelijk het is veel meer: 100-468.94/480.46*100 = 2.4% degradatie t.o.v. voor het laden.

Mijn totale degradatie zit momenteel op 7.46% bij net geen 40.000 kilometer / 3+ jaar.

Ik ben in 3,5 jaar en bijna 90.000km ca. 15km kwijt op een 75kWh pak. Iets wat je in praktijk nauwelijks merk omdat de auto door updates ok zuiniger is geworden. Ik denk dat ook dat jouw pak meer te lijden heeft gehad van je analyse appjes dan van je rijden. 🤡
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Ik ben in 3,5 jaar en bijna 90.000km ca. 15km kwijt op een 75kWh pak. Iets wat je in praktijk nauwelijks merk omdat de auto door updates ok zuiniger is geworden. Ik denk dat ook dat jouw pak meer te lijden heeft gehad van je analyse appjes dan van je rijden.

M'n auto slaapt gewoon hoor :)

Het is een fabeltje dat je Tesla wakker blijft. Dat was vroeger echt enkel in het begin zo maar al lang passe met TeslaMate en Teslafi (mits goed geconfigureerd).

Hoe weet je dat je maar 15km kwijt bent? Heb je dat uitgelezen met een OBD2 lezer gezien je geen logger hebt? 15km is 2.5 - 3.0 kWh.

M'n trip meter average is al die jaren al 222/223wh/km en als software updates m'n auto zuiniger maken heb ik daar weinig van gemerkt.

Mijn pack heeft gewoon te lijden door z'n leeftijd :) 13.000/j is peanuts en mijn degradatie laat duidelijk zijn dat leeftijd ook gewoon erg van invloed is op de levensduur.

Waarom zou ik het niet merken? Ik kon eerst met 2 stops met 118km/u op m'n bestemming ski bestemming komen. Als ik dat nu zou doen moet ik langzamer rijden. Nee, ik merk het niet op de dagelijkse ritten maar daar gaat m'n vraag niet om.

Ik vind het wel belangrijk om een goed overzicht te hebben van m'n degradatie en de mogelijke reden. Zeker als ik er ooit bij Tesla voor garantie moet aankloppen binnen de garantievoorwaarden.


Bij mij zie ik een duidelijke correlatie (hoeft nog niet causaal te zijn ;-)

Klopt, ik heb eerder bij sommige M3 owners grafieken gezien waar er wel een relatie lijkt te zijn.