Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook niet echt fleet data gezien maar abrp berekent je degradatie tijdens/na een supercharge sessie waarbij abrp verbonden is met je Tesla.

ABRP toont geen fleet data maar slaat deze wel op. Als er iemand met hetzelfde type dus een odometer + range heeft met een eerdere kilometer stand wordt deze volgens mij gebruikt.

Zoals je in het filmpje ziet geeft ABRP aan dat ik 5% degradatie heb. Dat klopt ook op basis van m'n Teslafi data:

1646904576122.png


Dat terwijl ik ABRP niet gebruik sinds kilometer stand 0.

ABRP heeft dezelfde API data als Teslafi en in deze API data zit niets op de degratie af te leiden.
 
Ik denk dat ABRP tijdens een supercharge sessie kijkt hoeveel kWh in de accu gaat en hoeveel % de SOC stijgt. En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben. En hieruit een degradatie berekent.
Aangezien je alleen degradatie ziet in ABRP na je eerste SUC sessie en dan moet ABRP ook nog verbonden zijn met je Tesla.
 
Ik denk dat ABRP tijdens een supercharge sessie kijkt hoeveel kWh in de accu gaat en hoeveel % de SOC stijgt. En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben. En hieruit een degradatie berekent.
Aangezien je alleen degradatie ziet in ABRP na je eerste SUC sessie en dan moet ABRP ook nog verbonden zijn met je Tesla.
Vandaag voor het eerst geladen met ABRP ingelogd op PREMIUM maar géén degradatie gezien.


IMG_0945.jpeg


IMG_0943.PNG
 
Ik denk dat ABRP tijdens een supercharge sessie kijkt hoeveel kWh in de accu gaat en hoeveel % de SOC stijgt. En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben. En hieruit een degradatie berekent.
Aangezien je alleen degradatie ziet in ABRP na je eerste SUC sessie en dan moet ABRP ook nog verbonden zijn met je Tesla.

Het gaat hier om "En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben". Hoe weet ABRP dit?

Daar is dus ABRP fleet data voor nodig waarbij hetzelfde type voertuig bij een zeer lage odometer stand dus eerder de beschikbare range heeft gerapporteerd.

ABRP hoeft helemaal niet te kijken naar het aantal kWh want het is een percentage. Dit percentage is bijna zeker gebaseerd op SoC in procenten en de SoC in kilometers/miles welke door de API aangeleverd wordt. Hiermee kun je dus de data extrapoleren naar 100% en hiermee vergelijken bij verschillende odometer waarden.
 
Het gaat hier om "En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben". Hoe weet ABRP dit?

Daar is dus ABRP fleet data voor nodig waarbij hetzelfde type voertuig bij een zeer lage odometer stand dus eerder de beschikbare range heeft gerapporteerd.

ABRP hoeft helemaal niet te kijken naar het aantal kWh want het is een percentage. Dit percentage is bijna zeker gebaseerd op SoC in procenten en de SoC in kilometers/miles welke door de API aangeleverd wordt. Hiermee kun je dus de data extrapoleren naar 100% en hiermee vergelijken bij verschillende odometer waarden.
Hij gokt bij mij ook 5% dus dat zal wel een gok zijn.
 
Op hun forum zei een ABRP developer eerder:
Ik denk dat ABRP tijdens een supercharge sessie kijkt hoeveel kWh in de accu gaat en hoeveel % de SOC stijgt. En dit vergelijkt met hoeveel capaciteit de accu nieuw zou moeten hebben. En hieruit een degradatie berekent.
Dit lijkt in lijn met wat een ABRP developer er zelf over zei op hun forum:
For Tesla we don't have a way to directly retrieve the degradation or capacity so we calibrate while charging. The Tesla API reports how much energy is fed to you by the charger, so we track that against your battery percentage to determine the degradation. That said, the process could probably do with some refinement, as with only a few measurements it's prone to the behavior you describe.
Quote uit 2020 maar in latere post niet weerlegd.
 
  • Like
Reactions: Camelroel and Epyx
Op hun forum zei een ABRP developer eerder:

Dit lijkt in lijn met wat een ABRP developer er zelf over zei op hun forum:

Quote uit 2020 maar in latere post niet weerlegd.
Ware het niet dat het bij mij ook 3% en 4% is geweest overkomend met de degradatie die Teslafi rapporteerd. Weinig gokken....
Vandaag geladen bij een Supercharger van Tesla ipv Snellader nu kwam er wel degradatie op en max capaciteit batterij. En zeker niet slecht 2,9%

IMG_1009.jpeg
 
Vandaag geladen bij een Supercharger van Tesla ipv Snellader nu kwam er wel degradatie op en max capaciteit batterij. En zeker niet slecht 2,9%

View attachment 780235
Ik denk dat dit veel te optimistisch is. Bij mij geeft ABRP ook ‘maar’ 8,6% aan. 100% is ondertussen echter 10% minder km in de guess-o-meter. Ik denk dat 10% dus correcter is. Ik heb 195000km.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Ik overweeg om Scan My Tesla en de bijbehorende hardware te kopen. Maar best een grote investering.

Hoe precies kan je degradatie meten hiermee? Moet je zelf uitrekenen of geeft de app dat aan?
Ik had dit ook eens overwogen maar kost te veel tijd, geld en aan mijn Leasing wil ik niet te veel sleutelen.
Je kan ook laden tot 100% en dan in een ruk leegrijden tot +- 5%.
Dan ken je de degradatie vrij goed.
 
Op hun forum zei een ABRP developer eerder:

Dit lijkt in lijn met wat een ABRP developer er zelf over zei op hun forum:

Quote uit 2020 maar in latere post niet weerlegd.

Ik zou zeggen duik even in de Tesla API :) wat daar staat klopt maar

Je kunt niet uit een éénmalig API request alle data halen die nodig is om degradatie te berekenen. Je MOET meerdere sessies hebben en daarbij helpt het hoe verder je odometer stand uit elkaar ligt.

Het aantal MAX kWh komt door:

a. Vaste waarden
b. Single user car data over meerdere meetmomenten
c. Multi user car data van hetzelfde type over meerdere meetmomenten

Nu zouden ze heel heel misschien B kunnen doen maar dat is onwaarschijnlijk. A is nog onwaarschijnlijker omdat die vaste waarden nergens echt te vinden zijn en dat zijn allemaal guesstimates en blijft C over.

Welke methode ze gebruiken is niet uit de forum post te halen.
 
Dit moet je meerdere keren doen om het verschil te meten per keer om daaruit de degradatie van te berekenen.
Niet noodzakelijk.
Als je op voorhand de BMS hebt gekalibreerd kan het bij de eerste keer.
In de video van Steven Peeters (zie boven) wordt trouwens de vergelijking gemaakt van het verkregen degradatie resultaat met ScanMyTesla. Ze verschillen dus niet.