Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Als je op voorhand de BMS hebt gekalibreerd kan het bij de eerste keer.

Nee, dat kan niet want de Tesla API heeft die data niet. Zie b.v. State And Settings - Tesla API voor welke data je retour krijgt.

De data die ScanMyTesla inziet is veel uitgebreider dan de Tesla API.

Bij een laadsessie rapporteert de Tesla API hoeveel kWh er in die sessie is toegevoegd. Die kun je extrapoleren naar een schatting van het resterende kWu in je pack bij 100% maar dan mis je alsnog de data hoeveel er in zat toen je de auto nieuw kocht.
 
Als ik een 2e hands Tesla wil kopen en ik wil die opvoorhand analyseren met 1 of andere app of tool om oa batterijdegradatie te kennen. Welke zou dan aan te bevelen zijn?

Gewoon de Tesla app en de slider naar 100% schuiven en aflezen hoeveel KM de auto kan rijden bij 100% vol.

Echt gedetailleerd kan via een OBD2 adapterkabeltje, een OBD2 bluetooth apparaatje en de ScanMyTesla app. Deze geeft je dezelfde data maar dan in kWh.

Beide geven je niet de data om te weten hoeveel degradatie er is. Je moet zelf de "start" waarden opzoeken voor jouw type.
 
Gewoon de Tesla app en de slider naar 100% schuiven en aflezen hoeveel KM de auto kan rijden bij 100% vol.

Echt gedetailleerd kan via een OBD2 adapterkabeltje, een OBD2 bluetooth apparaatje en de ScanMyTesla app. Deze geeft je dezelfde data maar dan in kWh.

Beide geven je niet de data om te weten hoeveel degradatie er is. Je moet zelf de "start" waarden opzoeken voor jouw type.
En hoe kom je aan die 'start' waarden?

Is er ergens goede uitleg over hoe je met ScanMyTesla de degradatie kan uitrekenen?
 
Toch maar Scanmytesla geïnstalleerd :) Hoop informatie komt er tevoorschijn. Hoe kan je uit deze gegevens aflezen van de degradatie is? Of is dat ook nu niet precies te zeggen? Zoals je ziet ben ik geen elektricien. 😅

IMG_7858.PNG
 
En hoe kom je aan die 'start' waarden?

Via de Tesla app niet op basis van de data die je terug krijgt. Je zult echt historische "snapshots" moeten hebben of data van andere eigenaren op het web vinden.

Toch maar Scanmytesla geïnstalleerd :) Hoop informatie komt er tevoorschijn. Hoe kan je uit deze gegevens aflezen van de degradatie is? Of is dat ook nu niet precies te zeggen? Zoals je ziet ben ik geen elektricien. 😅

Ik ken de waarde "full pack when new" niet (ik heb een S) maar die lijkt me goed te gebruiken

Resterende capaciteit is dan

"nominal full pack" / "full pack when new" = 68.4 / 77.8 = 0.8791 => 87.9% oftewel je hebt circa 12.1% degradatie.

Maar ik denk dat je "energy buffer" mee moet nemen dus dan wordt het

("nominal full pack" - "energy buffer") / ("full pack when new" - "energy buffer") = (68.4 -3.1) / (77.8 -3.1) = 0.8741 => 87.4% dus 12.6% degradatie
 
DC laden 3545 kWh + AC laden 18890 kWh = 22435 kWh / 103.649 km = 216Wh/km, dat valt mij eerlijk gezegd tegen, natuurlijk zijn er laad verliezen voorverwarmen en dergelijk maar ik had niet verwacht dat dat zo veel zou zijn.
Wijkt dat verbruik veel af van het “all time” verbruik afgelezen in de auto? (bij ons is dat 170Wh/km over 85000km -->216Wh/km zou dan 27% verlies zijn)

Nb. interesse omdat ik ook een M3 heb maar geen scanmytesla, zowel de degradatie als het werkelijke gebruik zijn hoger dan ik had verwacht. (als bovenstaande beredenering van @ramonneke en mij kloppen)
 
DC laden 3545 kWh + AC laden 18890 kWh = 22435 kWh / 103.649 km = 216Wh/km, dat valt mij eerlijk gezegd tegen, natuurlijk zijn er laad verliezen voorverwarmen en dergelijk maar ik had niet verwacht dat dat zo veel zou zijn.
Wijkt dat verbruik veel af van het “all time” verbruik afgelezen in de auto? (bij ons is dat 170Wh/km over 85000km -->216Wh/km zou dan 27% verlies zijn)

Nb. interesse omdat ik ook een M3 heb maar geen scanmytesla, zowel de degradatie als het werkelijke gebruik zijn hoger dan ik had verwacht. (als bovenstaande beredenering van @ramonneke en mij kloppen)
Dan heb je nog de gegenereerde stroom niet bijgeteld (Regen Total 4595 kWh) dan kom je op 260Wh/km bij mij 296Wh/km
 
  • Like
Reactions: job-lek
Via de Tesla app niet op basis van de data die je terug krijgt. Je zult echt historische "snapshots" moeten hebben of data van andere eigenaren op het web vinden.



Ik ken de waarde "full pack when new" niet (ik heb een S) maar die lijkt me goed te gebruiken

Resterende capaciteit is dan

"nominal full pack" / "full pack when new" = 68.4 / 77.8 = 0.8791 => 87.9% oftewel je hebt circa 12.1% degradatie.

Maar ik denk dat je "energy buffer" mee moet nemen dus dan wordt het

("nominal full pack" - "energy buffer") / ("full pack when new" - "energy buffer") = (68.4 -3.1) / (77.8 -3.1) = 0.8741 => 87.4% dus 12.6% degradatie

Het is wel een gegoochel met cijfers om degradatie uit te rekenen. Volgens Teslafi heeft mijn batterij een degradatie van 8 procent en hier volgens jouw berekening 12.1 procent. Tja.... wat is het nou? Haha
 
Uiteindelijk gaat het er toch niet om hoeveel degradatie de batterij heeft wanneer je hem koopt maar of de batterij voldoet aan waar jij hem voor nodig hebt. En liefst ook nog met 10% extra degradatie. Dan kun je er nog heel lang mee vooruit.

Bij een hogere degradatie meer kans op uitval van cel/module???
(anders geformuleerd: als er minder degradatie is ligt einde levensduur volgens kansberekeningen/praktijk verder in de toekomst bij gelijk gebruik)
 
Uiteindelijk gaat het er toch niet om hoeveel degradatie de batterij heeft wanneer je hem koopt maar of de batterij voldoet aan waar jij hem voor nodig hebt. En liefst ook nog met 10% extra degradatie. Dan kun je er nog heel lang mee vooruit.

Deels waar maar het is wel van belang te weten hoeveel degradatie je hebt en of daar plots wijzigingen in plaats vinden zodat je b.v. aanspraak kunt maken op je 8 jaar drive train garantie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Deels waar maar het is wel van belang te weten hoeveel degradatie je hebt en of daar plots wijzigingen in plaats vinden zodat je b.v. aanspraak kunt maken op je 8 jaar drive train garantie.
Er staat nergens met welke degradatie je aanspraak kan maken op vervanging onder garanti. Een batterij met nog 20% capaciteit is technisch gezien niet kapot. Ik kan het gemist hebben, maar ik heb nog nooit gehoord van een vervanging omwille van degradatie door ‘ouderdom’. Wel als er cellen kapot zijn. Met een module kapot, heb je ook minder capaciteit, maar dat is dan niet te wijten aan degradatie.
 
Neen, stroom die gerecycleerd is.
Ja dat klopt maar motor heeft wel zoveel stroom gebruikt maar deze was extra gratis dus, rij je de berg af laad je batterij en rij je de berg op dan verbruik je die terug dan zou batterij zelfde % hebben maar hangt dus af hoeveel je auto weegt
Heb hiermee al 12632kWh gewonnen. "Regen Total" (dit heeft de motor wel extra verbruikt)

IMG_0729.PNG