Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Er staat nergens met welke degradatie je aanspraak kan maken op vervanging onder garanti. Een batterij met nog 20% capaciteit is technisch gezien niet kapot. Ik kan het gemist hebben, maar ik heb nog nooit gehoord van een vervanging omwille van degradatie door ‘ouderdom’. Wel als er cellen kapot zijn. Met een module kapot, heb je ook minder capaciteit, maar dat is dan niet te wijten aan degradatie.
Heb ergens gelezen dat de grens bij 30% ligt
 
Er staat nergens met welke degradatie je aanspraak kan maken op vervanging onder garanti.

Ik denk dat je beter moet zoeken :)

- Voertuiggarantie

met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Dat is trouwens enkel voor de huidige voertuigen.

Voor "oude" S/X' (volgens mij pre-Long Range identificatie) en is het beter namelijk 8 jaar garantie ongeacht kilometerstand op de drive train.

- Vehicle Warranty (wayback machine)


Het is dus zeker wel verstandig om je degradatie te monitoren en heel specifiek spontane grote spontane degradatie door b.v. het uitvallen van een module wat je enkel detecteert door te monitoren.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik denk dat je beter moet zoeken :)

- Voertuiggarantie

met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Dat is trouwens enkel voor de huidige voertuigen.

Voor "oude" S/X' (volgens mij pre-Long Range identificatie) en is het beter namelijk 8 jaar garantie ongeacht kilometerstand op de drive train.

- Vehicle Warranty (wayback machine)


Het is dus zeker wel verstandig om je degradatie te monitoren en heel specifiek spontane grote spontane degradatie door b.v. het uitvallen van een module wat je enkel detecteert door te monitoren.
Ik ben alleen op de hoogte van garantie bij mijn S. Had moeten specificeren idd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hallo, sinds paar weken Tesla rijder en sindsdien al veel geleerd over de auto via dit forum! Erg leuk hoe jullie elkaar helpen hier.

Twijfelden of we nu al voor een elektrische moesten gaan (prijs 2e hands nog te hoog), maar toch de switch gemaakt. En bevalt ontzettend en willen niet meer terug. Sterker nog, bevalt zo dat ik nu al neig naar verkopen en MS kopen met autopiloot 2.0 of hoger. Had achteraf gezien eerst paar weken op dit forum moeten zitten om pas daarna de MS te kopen..

Nu we binnenkort op vakantie gaan met de auto een korte vraag over degredatie en nominaal vs standaard range.

Heb 1x van 8% naar 100% opgeladen om te zien hoeveel kW er uberhaupt ingaat. Dat was dus 70.4kW om van 8% naar 100% te gaan. Dus ik kom uit op 76.5kW max. En als mijn zeer simpele berekening klopt dan valt de degredatie mee, of maak ik hier ook een misrekening?

De standaard range lijkt mi erg conservatief in ons geval. Heb nu 1200km erop zitten met gemiddeld 17.6kW/100km. en met ons gemiddeld verbruik tot nu toe kom ik op >438km uit. Dat is bijna exact wat nominale range aangeeft (441km) bij volle accu. Nu zal ons verbruik op snelwegen waarschijnlijk hoger zijn maar dan moet het ongeveer op 21kW/100km uitkomen om in de buurt te komen van de standaard range die auto aangeeft.
We zijn in onze vorige auto's ook altijd zuinig omgesprongen met het gaspedaal, of ben ik mezelf rijk aan het rekenen als ik denk dat we verder komen dan de standaard range die auto aangeeft?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Heb 1x van 8% naar 100% opgeladen om te zien hoeveel kW er uberhaupt ingaat. Dat was dus 70.4kW om van 8% naar 100% te gaan. Dus ik kom uit op 76.5kW max. En als mijn zeer simpele berekening klopt dan valt de degredatie mee, of maak ik hier ook een misrekening?
Als je TeslaBjorn volgt, gaat het niet om hoeveel kWh je erin stopt, maar er nog kan uithalen i.v.m. opgebouwde weerstand in de batterij.

 
Als je TeslaBjorn volgt, gaat het niet om hoeveel kWh je erin stopt, maar er nog kan uithalen i.v.m. opgebouwde weerstand in de batterij.

Dus te eenvoudig gedacht als ik reken met de getallen op mijn dashboard/ritten (zou denken dat de Tesla zelf correct aangeeft wat ik er uithaal/verbruik). Heb deze video een keer snel gezien maar zal deze rit in Noorwegen nog eens bekijken om te begrijpen waar ik de mist in ga.
 
Dus te eenvoudig gedacht als ik reken met de getallen op mijn dashboard/ritten (zou denken dat de Tesla zelf correct aangeeft wat ik er uithaal/verbruik). Heb deze video een keer snel gezien maar zal deze rit in Noorwegen nog eens bekijken om te begrijpen waar ik de mist in ga.
Iedere EV heeft een GoM meter (Guess o Meter), waarbij bij benadering de auto weet hoever je kan rijden. Deze schatting is nauwkeuriger dan die van een benzine auto. Maar er zijn nu eenmaal meer dan 7000 batterijen in je auto met ieder een iets andere laad/ ontlaad curve die naarmate je vaker laadt ook iets sterker begint af te wijken. Vandaar dat we ook kalibreren en balanceren van de batterijen. Het enige wat de auto redelijk zeker weet is hoeveel erin gaat bij laden. Dan weet je nog niet hoeveel er dan ook in de batterij zit i.v.m. de laadweerstand. En wat de auto ook redelijk zeker weet is hoeveel deze verbruikt heeft tijdens het rijden. Dan weet je nog niet zeker hoeveel er nog resteerd in de batterij. Daarom kan je bij nieuwe auto's ook onder 0% komen met rijden. Bij oudere auto's zo ik er niet op gokken.
 
Nu zal ons verbruik op snelwegen waarschijnlijk hoger zijn maar dan moet het ongeveer op 21kW/100km uitkomen om in de buurt te komen van de standaard range die auto aangeeft.
We zijn in onze vorige auto's ook altijd zuinig omgesprongen met het gaspedaal, of ben ik mezelf rijk aan het rekenen als ik denk dat we verder komen dan de standaard range die auto aangeeft?
Het zal op de snelweg zeker hoger zijn. Jullie worden in NL op het verkeerde bed, gezet door de 100km/u snelheidsbeperking. Ik had met mijn MS90 een all time average van 211 (altijd vlax + 5, dus vaak 125).
Iets klopt hier niet. Voor een MS van 2014 zal de guess-o-meter nooit met 212Wh/km rekenen (ik denk dat hij eerder rond de 190 neemt). Bij mijn MS was het ‘nieuw’ 448km, na 200000km was het 401km. Dit was rated range.
Toen hij 417 aangaf bij 100%, heb ik 1 keer een rit van 470 gedaan, maar dat was dan weer bij 30graden en op terugweg van CH, met, ik schat 60% van de afstand een beoerking van 110km/u en de laatste 50km aan 90 om de SuC te halen.
Die cijfers haal je alleen maar als alles mee zit: 30graden, aangepaste snelheid en rijden in 1 ruk. In de winter heb ik ooit maar 180km gehaald. Veel korte ritten (corona) en koud weer. De verwarming van batterij en interieur verbruikt 6kW, er is geen regeneratie bij remmen als de batterij niet opgewarmd is. 10 uitstapjes van 15 minuten enkele rit geeft 20 opwarmbeurten en dus 30kWh verbruik, bijna de helft van de capaciteit.
Wat we ook geleerd hebben is om zeker in de winter de verwarming uit te zetten als de wagen stilstaat met open deuren (vb bij het in- of uitladen, aantrekken wandelschoenen, picknick…).
 
Als je TeslaBjorn volgt, gaat het niet om hoeveel kWh je erin stopt, maar er nog kan uithalen i.v.m. opgebouwde weerstand in de batterij.

Zie dat hij max op 70.3kW zit volgens zijn MyTesla app. Ik had 70.4kW nodig voor 92% oplaadbeurt, dus hoopvol :).
Dus als ik de methode van zijn video volg is het gewoon volladen en dan (bijna) leegrijden om degredatie beter in te schatten voor je eigen auto ipv puur met je max capaciteit te rekenen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Zie dat hij max op 70.3kW zit volgens zijn MyTesla app. Ik had 70.4kW nodig voor 92% oplaadbeurt, dus hoopvol :).
Dus als ik de methode van zijn video volg is het gewoon volladen en dan (bijna) leegrijden om degredatie beter in te schatten voor je eigen auto ipv puur met je max capaciteit te rekenen.
Het lijkt er op dat je de lotto gewonnen hebt. Een MS85 2014 met een nieuwe vervangbatterij. Tenzij jouw meting inclusief laadverliezen zou zijn.
 
Het lijkt er op dat je de lotto gewonnen hebt. Een MS85 2014 met een nieuwe vervangbatterij. Tenzij jouw meting inclusief laadverliezen zou zijn.
Laadverliezen....haha elke post bevat iets wat nieuw is en ik dus moet opzoeken....

Of Shell licht me op door me teveel te rekenen. Ik zal er wel achter komen de komende maanden en ga eerst maar eens een keer of 2 van 100% naar 5% om te recalibreren en dan Scanmytesla app gebruiken, dan nog eens kijken of het allemaal klopt. Tesla kopen is klein beetje rijden en heel veel uren rekenen, spelen met getallen en kabels, apps etc. Beide werken zo langerzamerhand verslavend.
Wel jammer dat ik de historie van de auto niet kan krijgen of dat ze niet zomaar vertellen wat je degredatie etc is. Zou het stuk makkelijker maken. Enige wat ze kwijt wilden was dat deze auto de afgelopen 2 jaar niet naar servicegarage is geweest. Kreeg van de mercedes dealer wel de volledige onderhoudshistorie toen we onze vorige auto kochten. Maar daar is al veel over geschreven op dit forum.
 
Amen to that! Met 100km/u, een beetje goed weer en niet teveel wind geraak je inderdaad enorm ver.
Als je eenmaal de grens overgaat, ga je toch even verschieten 😜 (of je moest 100 blijven gaan)
Die 100km/u vind ik heerlijk; beroepsdeformiteit. Denk niet dat ik hoger dan 120 zal gaan in buitenland. Vakantietrip van 800km waren we als gezin >10 uur aan kwijt in ICE :cool:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Laadverliezen....haha elke post bevat iets wat nieuw is en ik dus moet opzoeken....

Of Shell licht me op door me teveel te rekenen.
Ik weet niet of het oplichten is. Die aantal kWh komen misschien wel aan bij de stekker maar gaan niet allemaal in de accu. Kijk maar eens naar het verschil tussen de waarde die de paal aangeeft en die het Tesla scherm aangeeft. Als je de verwarming en airco uit zet scheelt ook al een heel stuk.
 
Nu we binnenkort op vakantie gaan met de auto een korte vraag over degredatie en nominaal vs standaard range.

Nominaal en standaard range gebruiken beide een andere VASTE verbruikscijfer. Deze zijn model specifiek.

Als je deze weet kun je heel eenvoudig de restcapaciteit van je pack berekenen.

Het verbruik zit hem voornamelijk in je rechtervoet ;-).

Mijn advies is, zet de auto gewoon op percentage. De resterenden kilometers in je cockpit zijn vast rekenwaardes en die op het verbruiksscherm op basis van je rijgedrag.

Voor de vakantie gewoon volladen en de Tesla navigatie gebruiken. Deze is super nauwkeurig en brengt je zonder zorgen op je bestemming ongeacht de degradatie.