Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Het is inderdaad lang geleden. Meestal is de batterij tussen 20-70%. Is 351km nog ok voor deze batterij?
Hangt af van jouw km stand. Hier kan je peer comparison doen:
Je kan je eigen data ingeven bij de ‘start here tab’ en dan komen ze in de ‘all entries tab. Daar kan je filteren op jouw type en in de charts tab, kan je op jouw username filteren en zie je waar je je bevindt tov de anderen met jouw wagentype.
Dat vind ik toch wel flink maar wat mij zorgen baart is dat ik aardig van de fleet average ga wijken.
Ik wijk volgens bovenstaande sheet ook sterk af van de fleet average voor een MS90D. De oranje bollen zijn mijn entries.
Het aantal entries boven de 100000km zijn wel redelijk schaars.
612CC749-23E1-477C-A35D-C54865DDC101.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Geen idee wat mijn degradatie is.

Ik laadt al een paar jaar standaard naar 80% in het begin gaf dat op de teller een bereik van 297km die ik dan nooit ging halen en nu na 3 jaar en 81.000km staat hij op 293km welke ik nu wel haal.

Wie mijn degradatie weet mag het zeggen...
 
Toevallig reed ik vandaag naar 0% nadat de vorige keer ik naar onder de 5% reed ontzettend lang geleden is. Hier nu m'n huidige degratie.......

Door het ritje van vandaag blijkt dat ik 10 kilometer MEER degradatie heb.

Volgens Teslafi nu 5.49 % degradatie na 33.977 kilometers. Dat vind ik toch wel flink maar wat mij zorgen baart is dat ik aardig van de fleet average ga wijken. Bij 27.500 zat ik nog mooi op de fleet average (pool van 84 S100D's).

View attachment 690800

Het kan natuurlijk zijn dat je denkt dat je in negatieve zin afwijkt, maar dat dat niet het geval is.
Als de andere auto's die vermeld staan niet dezelfde calibratie-actie hebben gedaan als jij, kan hun degradatie op dezelfde wijze minder lijken zoals bij jou vóór je calibratie.
 
Als de andere auto's die vermeld staan niet dezelfde calibratie-actie hebben gedaan als jij, kan hun degradatie op dezelfde wijze minder lijken zoals bij jou vóór je calibratie.

Voor een kilometer stand van nog geen 35.000 is 5.5% degradatie buiten de norm. Persoonlijk denk ik dat leeftijd ook erg meespeeld. Mijn auto is bijna 3 jaar oud. Helaas is daar weinig over te vinden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor een kilometer stand van nog geen 35.000 is 5.5% degradatie buiten de norm. Persoonlijk denk ik dat leeftijd ook erg meespeeld. Mijn auto is bijna 3 jaar oud. Helaas is daar weinig over te vinden.
Tja, de range via de app bekijken verandert blijkbaar dagelijks. Als ik nu de laadstreep naar 100% sleep, geeft ie 363km , gisteren nog 351km..slecht 30 km gereden sindsdien. Ik heb 181000km op de klok
 
Geen idee wat mijn degradatie is.

Ik laadt al een paar jaar standaard naar 80% in het begin gaf dat op de teller een bereik van 297km die ik dan nooit ging halen en nu na 3 jaar en 81.000km staat hij op 293km welke ik nu wel haal.

Wie mijn degradatie weet mag het zeggen...
Of je nu 80% nu vergelijkt met vroeger of 100% nu en vroeger maakt in principe niet uit.
Je bereik is dus (bij benadering) 293/297 = 98,65%. Een degradatie dus van 1,35%. Wat mij onwaarschijnlijk lijkt met 81000km. Met de schuiver is het moeilijk om de 80% te passen. Ben je zeker dat je zowel in het begin als nu perfect op 80% zit? Eens de display naar % zetten om zeker te zijn.
Misschien heeft een software update de berekening gewijzigd.
Of misschien moet je eens hercalibreren door van honderd tot (bijna) nul te rijden (ook al om niet plots voor een verrassing te staan en stil te vallen met nog 10 km range op het scherm).
 
Goedenavond!
Ik heb Teslafi geïnstalleerd en gekoppeld en zie veel data, maar niet de batterij degradatie. Ik zie een lege tabel. Moet ik, buiten op de link klikken, nog iets anders instellen om dit te kunnen zien?
Hartelijke groet,
Pieter
 
Goedenavond!
Ik heb Teslafi geïnstalleerd en gekoppeld en zie veel data, maar niet de batterij degradatie. Ik zie een lege tabel. Moet ik, buiten op de link klikken, nog iets anders instellen om dit te kunnen zien?
Hartelijke groet,
Pieter
Teslafi begint de batterij degradatie pas te meten, vanaf het moment dat de auto gekoppeld is.
Je kunt geen inzage krijgen in de degradatie sinds je de auto gekocht hebt, aangezien Teslafi daar geen data over verzameld heeft.
Je kunt hooguit jouw batterij vergelijken met het gemiddelde.
 
Teslafi begint de batterij degradatie pas te meten, vanaf het moment dat de auto gekoppeld is.
Je kunt geen inzage krijgen in de degradatie sinds je de auto gekocht hebt, aangezien Teslafi daar geen data over verzameld heeft.
Je kunt hooguit jouw batterij vergelijken met het gemiddelde.
Dag Adri,
Dank voor je antwoord, helder!
Ik wacht even af tot er wat meer data beschikbaar is.
Groet,
Pieter
 
Ik wacht even af tot er wat meer data beschikbaar is.

Dat zal je nergens brengen. Je kunt dan enkel degradatie zien vanaf je eerste meet moment.

Zoals @Adri aangeeft kun je al wel vergelijken met de fleet average voor jouw model.

Wat je ook kunt doen is een account aanmaken op abetterrouteplanner en je voertuig linken. Daarna kun je in Settings -> Battery & Chargers -> Battery degradation ook jouw degradatie zien t.o.v. van de fleet bij abetterrouteplanner.

Kans is namelijk groter dat er meer mensen ABRP gebruiken dan Teslafi.
 
Wat je ook kunt doen is een account aanmaken op abetterrouteplanner en je voertuig linken. Daarna kun je in Settings -> Battery & Chargers -> Battery degradation ook jouw degradatie zien t.o.v. van de fleet bij abetterrouteplanner.
Ik zie in ABRP dat ik 8,1% degradatie heb maar waar kan ik zien hoe mijn accu is t.o.v. normaal/fleet?
Ik zie met Scan my Tesla wel dat ik 1 kWh Nominal Full Pack verloren ben sinds ik SmT gebruik maar ook dat ik de hoeveelheid DC geladen kWh's bijna verdubbeld heb. Terwijl ik nog geen kwart van de kilometerstand gereden heb.
Ik denk dus dat ik meer lange afstanden en minder woon-werk verkeer rij dan de vorige eigenaar.
 
Ik zie in ABRP dat ik 8,1% degradatie heb maar waar kan ik zien hoe mijn accu is t.o.v. normaal/fleet?
Ik bedoelde, ABRP weet op basis van bij hen bekende fleet wat de gemiddelde begin capaciteit is. Niet de degratie t.o.v. de fleet bij jouw kilometerstand of leeftijd.

Dus, ABRP toont je je degradatie vanaf nieuw... Teslafi toont je je degratie t.o.v. andere autos met dezelfde kilometerstand.
 
Ik maak al 2 jaar dezelfde rit van 200km op en neer naar mijn werkplek. In het begin stond ie op kilometers en zag ik die steeds maar naar onder gaan. Nu staat het scherm op percentage en merk ik dat ik met ongeveer hetzelfde percentage thuis kom dan een jaar geleden ondanks dat de kilometers naar onder zijn gegaan. Ik wijdt het eraan dat de berekening nu nauwkeuriger is en dichter bij de realiteit aanleunt dan toen de auto nieuw was.
Het gaar trouwens om een SR+ met inmiddels een kleine 70.000 km.
 
Ik denk dat je er van verschillende kanten naar kunt kijken.
Ben je er in geïnteresseerd of niet?
Is het een leasebak of een privé auto?

De mijne is privé en ik rij niet zo veel maar dan wel vaak lange afstanden. Ik heb ongeveer 20k gereden in 8 maanden maar wel 30 Suc sessies en dan probeer ik zoveel mogelijk thuis te laden. Misschien ben ik niet zo lief voor mijn accu, maar het is natuurlijk een gebruiksartikel.

@wooter Ik zit op 414 na 95000 km met 454 als nieuw waarde zou ik 8,8 % deg hebben.

ABRP gebruikt supercharge sessies om de deg te berekenen. Bij mij gaat de range vaak weer iets omhoog als ik weinig bij de Suc sta en veel thuis laad.
 
Inderdaad een interessante dip, maar niet toe te schrijven aan iets specifiek. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik net in die dip terug naar Brussel begon te pendelen, wat dan in maart onderbroken is door corona. Je ziet dan dat in de zomer 2020 er nog wat daling was, maar sindsdien het weer stabiel is.

1632403770011.png

1632403781718.png

1632403802586.png
 
  • Informative
Reactions: Maurice1