Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
mits goed geconfigureerd
Onze Model 3 slaapt, mijn Model X niet...

Op de Model X draait ook TeslaFi, maar heb al genoeg gesleuteld aan de instellingen zonder effect. TeslaFi beweert overigens dat ie slaapt, en heeft de rit van deze middag gemist...

1638210277628.png

1638210288294.png
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Het ligt vast aan mij. Dus alvast excuus voor mijn domme vraag.

Maar waarom maak je je druk om wat de GOM van Tesla zegt als je bent opgeladen? Vol is vol. En je kunt er dan altijd langer mee rijden dan dat je blaas volhoudt. En vooral ook: opladen is nergens een probleem.

De ene keer gokt ‘ie dat je er 450 kilometer mee kunt rijden. De andere keer 425. Of 460. Allemaal inschattingen en gokjes. Het zijn niet eens je echte kilometers. In de praktijk rijd je gewoon je ritjes en laad je ‘m in de nacht weer op.

Ik snap (…) dat je je initieel zorgen maakt. Dat je accu niet net zoals je laptop of je telefoon is. In het begin dagen of uren stroom. En na een tijd nog maar een halve dag of een uurtje. Maar inmiddels is toch wel bekend dat die Tesla accu’s het prima volhouden?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Gumball
Maar waarom maak je je druk om wat de GOM van Tesla zegt als je bent opgeladen? Vol is vol. En je kunt er dan altijd langer mee rijden dan dat je blaas volhoudt. En vooral ook: opladen is nergens een probleem.
Als je, zoals ik, een degradatiecurve hebt, die lange tijd op het peer gemiddelde lag, maar die nu ineens de dieperik induikt, dan wil je het wel in de gaten houden en als het echt verkeerd gaat, nog voor einde garantie om een oplossing vragen. Van het type 90 batterij van mijn wagen is geweten dat het het slechtste type is dat ooit gemaakt is. Tesla heeft die niet voor niets een tijdje geknepen om de degradatie te beperken (tot ze moesten zwichten van de rechter).
De ene keer gokt ‘ie dat je er 450 kilometer mee kunt rijden. De andere keer 425. Of 460. Allemaal inschattingen en gokjes. Het zijn niet eens je echte kilometers. In de praktijk rijd je gewoon je ritjes en laad je ‘m in de nacht weer op.
Klopt niet: bij mij is de ‘gok’ gedurende weken, zelfs maanden aan een stuk identiek tot op de km (= meer dan 0,25%nauwkeurig) tot de degradatie er weer een volle eenheid afgepingeld heeft en de getoonde GOM met 1 vermindert. Die blijft dan weer lange tijd staan tot de degradatie weer voldoende weer toegeslaan heeft. Maw: ik zie nooit schommelingen. Ik veronderstel dat je weet dat de GOM niet afhankelijk is van de rij- of weersomstandigheden, maar de capaciteit is, gedeeld door een verbruikswaarde die vast ligt per type wagen (bij mij 190Wh/km). Wie veel rijdt en regelmatig veel moet bijladen, spekt het BMS automatisch met voldoende data.
Ik snap (…) dat je je initieel zorgen maakt. Dat je accu niet net zoals je laptop of je telefoon is. In het begin dagen of uren stroom. En na een tijd nog maar een halve dag of een uurtje. Maar inmiddels is toch wel bekend dat die Tesla accu’s het prima volhouden?
Daar zou ik voor de batterijen tot voor de MS100 niet zo zeker van zijn. Bij heel veel classics met meer dan 200000 km is de batterij ooit vervangen. Bij de niet-classics zijn wagens boven 200000km nog zeldzaam. Maar de vooruitzichten zijn inderdaad beter. Het BMS is ook beter geworden en we hebben nu preheating.
 
  • Informative
Reactions: SpaceWagon
Onze Model 3 slaapt, mijn Model X niet...

Op de Model X draait ook TeslaFi, maar heb al genoeg gesleuteld aan de instellingen zonder effect. TeslaFi beweert overigens dat ie slaapt, en heeft de rit van deze middag gemist...
Ik gebruik Teslafi in combinatie met Tasker. Teslafi polt heel de Tesla API niet meer na een rit tot mijn mobiel via bluetooth verbinding maakt met de Tesla en Tasker dan de Teslafi API pingt op de Tesla API weer te gaan pollen.

Mijn S MCU2 zie ik het liefst ook meer slapen maar zit zo op 20/30 procent. Ligt een beetje aan de software versie en of deze verbonden is met m'n wifi. Het blijft irritant dat de auto lang wakker blijft bij een wifi verbinding.

De ene keer gokt ‘ie dat je er 450 kilometer mee kunt rijden. De andere keer 425. Of 460. Allemaal inschattingen en gokjes. Het zijn niet eens je echte kilometers. In de praktijk rijd je gewoon je ritjes en laad je ‘m in de nacht weer op.

Het BMS is super nauwkeurig hoeveel kWh er nog over is. Ik heb m'n auto op procenten staan en niet in kilometers. Jij hebt het over verbruik door externe invloeden en ik heb het over de capaciteit van m'n pack.

Zoals gezegd, als ik op wintersport eerst met een fatsoenlijke snelheid 2 stops nodig had en nu 3 is dat gewoon irritant.

Dat jij het niet wilt bijhouden prima maar ik vind het belangrijk voor (a) m'n eigen comfort en (b) mogelijke garantie claims.
 
  • Like
Reactions: wooter and Phil V
Het BMS is super nauwkeurig hoeveel kWh er nog over is. Ik heb m'n auto op procenten staan en niet in kilometers. Jij hebt het over verbruik door externe invloeden en ik heb het over de capaciteit van m'n pack.
Dan zal daar het verschil in zitten. Ik dacht dat het ging over hoeveel kilometer je volgens je Tesla nog zou kunnen rijden als je accu vol is. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

Hier wisselt dat aantal kilometers dus regelmatig. Als ik ‘m ga opladen tot 90 procent, dan zegt ‘ie dat er 416 kilometer mee gereden kan worden. De volgende ochtend is dat 421 geworden. En na het voorverwarmen 424.

Vanmorgen installeerde ik na een koude nacht de laatste softwareversie (.40.6). Hij had nog 224 kilometer range. En na de installatie 226. Twee kilometer er bij dus.

Daar maak ik me dus niet druk om.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb vanaf bijna vers van de productie band de afgelopen 4 jaar de data bijgehouden. Zitten hier en daar wat gaten in de data maar de trend is wel duidelijk. Rond de 30k km is er een sterke afname van de geschatte range. De eerst 10k km ging geschatte range ook omhoog.

Ook goed te zien is dat vanaf maart 2020 de gereden km aan het afbuigen is... reden blijft gissen 😇

Screenshot 2021-11-30 at 12.17.17.png


Maar goed, het is nu 20k km wel aan het stabiliseren.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
View attachment 739478Ik weet niet of dit degradatie is? Tesla is een model X 90D. Maar ik kan maar 70kWh gebruiken?

Als je in 1 stuk (aansluitend aan laden) je accu leeg gaat rijden kun je deze methode gebruiken.

Maar in koude maanden meerdere ritten is vragen om tussentijdse "ontladingen tbv verwarmen. drain, etc." welke niet worden meegenomen op display (voorverwarmen via app bijvoorbeeld)
 
  • Like
Reactions: Epyx
Dank voor jullie reactie. Accu was 100% opgeladen vanochtend. Het waren 2 ritten. Heenrit 160km. Terug eind van de dag. Helaas geen 320km haalbaar. Toch een tegenvaller.
Inderdaad kouder weer maar op heenrit aan de stekker al op temperatuur gebracht. Voor de terugweg ook opgewarmd.
 
Je laatste rit is sowieso indrukwekkend. 131km tegen 220wh/km.. lage gemiddelde snelheid maar toch.

Waar haal je de 77kWh vandaan? Je hebt met laadverliezen te maken. Die zijn zo'n beetje 10% dus 77kWh volgens de meterkast zal zo'n 70kWh overhouden in de batterij.
 
220 wh/km is best te halen voor een rit.
Mijn gemiddelde met mijn zomerbanden was: 0ver 16954 km 3608,5 kWh met 213 wh/km
Momenteel op mijn winterbanden zit ik op 1311,7 km 303,6 kWh 239 Wh/km
Vandaag mede door de wind en regen van Zuidbroek Suc naar huis 156 km 1:35 hr 40,1 kWh 257 Wh/km 🤔
 
Mijn X90D met bijna 150.000km op de teller heeft volgens ScanMyTesla nog een nominal full pack capacity van 76,6 kWh.
Daar moet ik nog 4 kWh van aftrekken (buffer), zodat mijn auto op 72,6 kWh usable capacity komt.
Dat jij 69,4 kWh + 1 % = 70 kWh hebt kunnen gebruiken lijkt me dus wel juist te zijn. Gedurende de stilstand tijdens de dag en het opwarmen in de middag kan gerust ruim 2 kWh verbruikt zijn.

306km bruikbare range in de winter is voor een X90D dus normaal. Misschien een beetje teleurstellend, zeker omdat hij bij 100% vol waarschijnlijk aangeeft dat je meer dan 360km kunt rijden. Hij kan dat wel halen, vooral in de zomer, maar alleen als je op 80 km/u wegen rijdt.